Smallville 1960 - modul nefunctional scara N

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salut, aceasta povestire este una dintre cele mai faine de pe aici datorita incarcarii emotionale:
catalin a spus:
Modelul F3A din poze este realizat de KATO, mai exact este articolul 176-1303 si a fost achizitionat din premiul lokomotiv.ro din aceasta toamna. Tin sa multumesc celor care au votat macheta si celor de la trains-addicted.ro care au importat modelul si au avut grija ca acesta sa ajunga la mine in conditii mai mult decat OK.
 
Un vagon pe care mi-am dorit mult sa-l vad in Smallville. Dorinta realizata datorita celor de la www.trains-addicted.ro.

Este reproducerea unui vagon Budd Hi-level (concept care nu stiu sa aiba corespondent in Europa), mai exact vagonul nr 701 parte din celebra garnitura "El Capitan" a Santa Fe incepand cu 1955. El Capitan a fost parte a unui concept de trenuri de lung curier (lega Chicago de Los Angeles adica peste 2200 mile in 3 zile) disparut la sfarsitul anilor '60 si care ar fi trebuit sa concureze cu transportul aero si cel rutier. Evident, nu a avut foarte multe sanse....

A ramas in istorie ca parte a unui belle epoche post-belic, romantic si interesant, ultima incercare a cailor ferate nord americane de a domina transportul de calatori pe un continent imens.

In buna traditie a acelor ani avem un vagon realizat din otel inoxidabil (garnitura era spalata in toate statiile mari cu un fel de motostivuitor transformat special) avand la etaj salonul destinat pasagerilor si la "parter" doua grupuri sanitare imense (dupa strandardele de azi) separat pentru femei si barbati, un bar, un compartiment bagaje, un spatiu destinat personalului de servire....etc...etc....



Kato art. 106-7116
 
Desi le consider "urate" la scara 1:1, recunosc totusi ca, reduse la scara, trenurile americane au farmecul lor. De cativa ani buni ma uit altfel la materialul rulant de peste "balta", au detalii si calitate la preturi de material european din gama "hobby" .

Trenul El Capitan l-am vazut, intr-o versiune scurta , de 10 vagaoane, la H0, la o expozitie in Lisabona. M-a impresionat, mai ales locomotiva, (sau mai bine zis locomotivele), din 4 unitati. Cred ca era o F7, Santa Fe.
Desi la H0 este un "animal " destul de lung, cred ca nici la N nu este prea "blanda" o astfel de garnitura. :)

Mi se pare mie, sau deja l-ai murdarit la capete?
 
Buna Cosmin,

frumusetea e in ochiul privitorului :)

Din 1986 m-am focusat exclusiv pe locomotivele romanesti si istoria veche a CFR. Poate am si eu nevoie de o pauza. Modelele nord-americane sunt pauza de care aveam nevoie, macar pentru ochii mei. Si imi ofera o poveste acolo unde Romania nu a mai avut "dreptul" sa o traiasca peste ca destinul ei istoric a privat-o.

Vagonul din poza vine la pachet cu un postal, pachet suplimentar pentru setul de 10 vagoane "El Capitan". Pretul in State pentru cele 2 vagoane....36 USD. Va las pe voi sa trageti concluzii daca e ieftin sau scump. Fordul Cross Country model '55 din poza, model din metal, a costat 3 USD. E adevarat ca vin 2 la pachet de 5.99 USD.

MDU-urile (F-uri sau E-uri) ar trebui sa fie un manual de citit pentru cei de la CFR care propovaduiesc achizitionarea de locomotive cu 10k CP. Sau mai mult.... Nu vreau sa intru in discutii, cine vrea sa inteleaga, intelege.

Da, nu concep modelism feroviar fara weathering. Am inceput murdarirea insa e un proces in etape, pe care il fac in luni de zile.

Multumesc pentru ca imi urmaresti postul !

 
catalin a spus:
...........A ramas in istorie ca parte a unui belle epoche post-belic, romantic si interesant, ......."

Erata:
Pentru iubitorii limbii romane :
"............A ramas in istorie ca parte a UNEI BELLE ÉPOQUE POSTBELICE, ROMANTICE SI INTERESANTE,......."

Pentru iubitorii de istorie, La Belle Époque se incheie la inceputul primului razboi mondial, deci au cam trecut doua perioade postbelice majore !

Am dorit sa fac corecturile necesare in ideea forumului, care promoveaza respectul pentru limba, inclusiv acordurile de gen si scrierea corecta.

Cu stima,
Puiu Iliescu
 
Buna Puiu,

Din momentul in care catalin precizeaza "a unei belle époque" si nu "belle époque" pur si simplu, cred ca se refera la cu totul altceva decat ceea-ce avem noi romanii in minte, adica "belle époque" franceza incheiata cu asasinatul lui Jean Jaurés in 1914 si cu inceperea in aceleasi zile a "Marelui Razboi".

Cred, asa cum il cunosc, ca este vorba mai degraba de "the great age of railroading", acea epoca cunoscuta si ca "the evening of the steam era" pe care mai multe lucrari de specialitate americane si canadiene au denumit-o intr-adevar "belle époque of american steam". Cu alte cuvinte, nu trebuie sa ne limitam la sensul unei expresii straine care ne este cultural cel mai aproape ci sa deschidem ochii un piculet mai mult, poate chiar pana ce vedem si un alt continent.

Iti mai dau un exemplu, in Germania se vorbeste mult de "Razboaiele de eliberare", se invata chiar si la scoala. Stii cum numim noi aceste razboaie, la fel ca si amicii nostrii francezi? "Razboaiele napoleoniene". Pentru statele germane, ocupate de un inamic salbatic ani de zile, a fost vorba de o eliberare si de renasterea unui sentiment national care va da nastere ligii germanice si dupa 1870-71 a celui de-al doilea Imperiu sub Wilhelm I. Istoria o scrie fiecare altfel, cultura la fel. Universalitatea nu este decat un mod uneori lipsit de subtilitate de a simplifica lucrurile...
 
chickengeorge:

ma bucur ca mi-ai citit postul. Am sesizat si tenta de misto si dorinta de a ma corecta de dragul de a corecta. N-am fost un student eminent la istorie, facultate pe care am terminat-o acum mai bine de un deceniu dar nu incurc lucrurile atat de grav. Eu inca astept niste scuze pentru jignirile pe care mi le-ai adus pe forum absolut gratuit acum ceva vreme. Poti sa incepi cu asta si apoi mai discutam.

Horia, m-ai completat corect. Cu riscul de a repeta ceea ce ai scris tu mai sus:

in general prin Belle Epoque europenii inteleg perioada romantica si optimista a anilor de pana la primul razboi mondial. Perioada caracterizata de multi ca fiind dominata de optimism si dezvoltare tehnologica fara precedent. Din pacate primul razboi mondial a schimbat definitiv aceasta stare de spirit...

eu am scis : "parte a unui belle epoche post-belic, romantic si interesant" si ma refeream la perioada post 1945 pana la nenorocirea din Vietnam cunoscuta peste "balta" ca "belle époque of american steam". O perioada in care locomotivele cu abur au ajuns la maximul dezvoltarii lor tehnologice si au impartit calea ferata cu masinile diesel sau electrice.
Perioada 1945-1970 este considerata de multi "epoca frumoasa" a continentului nord-american, dominata de un optimism extraordinar (erau natiunea invingatoare in ultimul razboi), de o crestere economica fara precedent, de o crestere a nivelului de trai. Oamenii incepusera sa achizitioneze la scara mare autovehicule, incepuse marea cursa pentru cunoasterea imensului continent, incepusera sa descopere conceptul de vacanta, concediu, etc.. (gasiti pe net tot ce doriti despre).

Caile ferate au reactionat si pentru ca transportul aerian era inca mult prea scump pentru mase a infiintat trenurile de lung curier, adevarate hoteluri pe roti. Ele legau orasele importante de-a lungul unui continent imens incercand sa faca o calatorie de 3 zile cat mai placuta. Din pacate pentru iubitorii de trenuri pana la urma avionul si automobilul au invins punand punct definitiv acestui "belle epoque" nord american.

Despre aceasta "belle epoque" vorbeam, motiv pentru care am si specificat "postbelic" si nu am folosit majuscule.
 
@ Catalin,

Stii ca sunt la fel ca si tine impatimit al primelor epoci, inclusiv cele romanesti. Stii de asemenea ca, printr-un oarecare joc al genelor, nu eram deloc interesat de caile ferate de pe continentul american, pe care le gasesc masive, patratoase, urate... Iti multumesc deci ca, prin intermediul interesantelor tale postari, ma inveti sa apreciez si materialul rulant american!

@Chickengeorge: Iti multumesc si eu ca iti gasesti timp sa citesti postarile prietenului nostru Catalin. De asemenea, iti multumesc ca i-ai explicat cum se scrie corect in limba franceza expresia respectiva. Daca l-ai fi cunoscut macar putin, ai fi aflat ca el are o problema cu frumoasa limba a lui Voltaire, pe care nu o cunoaste absolut DELOC.

Din acest motiv, ca sa nu greseasca si ca sa fie clar ca se refera la altceva, el a scris "belle epoche" in limba ITALIANA si nu in franceza. In italiana, inseamna "frumoasele epoci" si trimite la cu totul altceva decat la ce credeai ca face referire!

Asadar, hai sa ne bucuram de trenurile noastre si sa nu fim atat de scortosi cu cei ce ne sunt prieteni! Sanatate si zile bune acolo in cetatea Timisoarei!
 
L-am vazut pe strada, mi-a placut, l-am pozat:

Ford Country Squire model 1953:



e adevarat, parcat prost si obligand Mack-ul de pe linia 22 sa-l depaseasca...



si totusi, dincolo de "calitatile soferului", o masina minunata pentru iesirile in natura si o familie fericita ...

 
e adevarat, parcat prost si obligand Mack-ul de pe linia 22 sa-l depaseasca...
Salut, poate ca a avut o scuza buna sa opreasca acolo, asta nu vom sti pana in mometul in care magazinul de la parter va fi branduit cine stie, poate cu o firma de jucarii ? :) si pe trotuar copilul din masina tragand de tatal sau spre magazin sub privirea intelegatoare a soferului de autobuz care are si el un pusti acasa ...
 
Probabil cele mai frumoase remorci pe care poti sa le "agati" dupa un cap tractor.... Aerovan-urile anilor '40-'70 (32') , in terminalul de marfa din Smallville:


mama lui de stalp.....cum strica poza...

"face to face":



detalii la scara N:



despre "calutul de povara" intr-un alt episod ....

 
Buna catalin,

Nu stiu daca i-as spune "calut" ci mai degraba "herghelie de cai de tractiune" - vreo 200 de caluti tot avea in burta dumnealui :lol:

E vorba de modelele de la Classic Metal Works?
 
Salut Catalin, frumoase masini...
Imaginile tale, la fel ca si atmosfera modulului tau imi aduc aminte de albumul acela, nu stiu daca il stii, "Transporturile americane". Se gasea pe la sfarsitul anilor '60 in multe case din Romania, adus de o expozitie americana din 1964. Eu mai am un exemplar langa mine chiar acum, are cateva pagini dedicate transporturilor rutiere si sunt cateva imagini asemanatoare celor ale tale.
Spor la treaba!
 
Horia: da, e vorba de CMW, in acest caz remorca este insa din plastic 100 %. Doar osiile sunt din metal. Capul tractor este din metal si reprezinta un camion White seria Super Power WC22, in forma in care s-a produs de la inceputul anilor '40 pana la mijlocul anilor '50. I-au pus multe motoare unele chiar foarte putenice. In poza e varianta scurta, fara cabina dormitor.

Dorin: asta si imi doresc, atat cat permite munca intr-un apartament de bloc: atmosfera epocii. Da, cunosc expozitia din '64. Nu am catalogul insa am vazut ceva filme de propaganda din epoca. Toate elementele din mica mea joaca sunt alese pe principul epocii de lucru. Remorcile aero mi-au placut mereu (ca si rulotele aero construite din surplusul de aluminiu ramas dupa 1944). Elementele de art-deco (total inutile functional insa adaugate exclusiv pentru desen) sunt elemente care astazi nu le mai face nimeni pe o banala remorca de autotren.

Mai multe gasiti aici:

http://forums.aths.org/PrintTopic135297.aspx

Aceste remorci si camioanele de felul White Super Power au fost "regii drumurilor" pana la aparitia in anii '70 a mult mai masivelor camioane nord americane cu care sunteti astazi obisnuiti din filme. Sa traversezi continentul in cabina unui astfel de vehicul nu era treaba usoara chiar daca autostrazile transcontinentale deja existau de ani buni.



ceva din frumusetea bruta a acestor "caluti de povara" se mai vede azi la modelele clasice Peterbilt....



PS: urmatoarea mare incercare e sa achizitionez de undeva un GM "Fishbowl" la scara N, model pe care mi-l doresc mult si pe care nu l-am gasit inca. Este poate cel mai cunoscut vehicul de transport persoane datorita formei inconfundabile si ... prezentei in multe productii de film (Croaziera infernala 1, spre exemplu).
Aici, intr-o poza "chinuita" facuta la repezeala de subsemnatul cu unul din ultimii mohicani, inca in trafic dupa 45 de ani de la lansarea modelului:

 
Life is a cow-walk....

rampa destinata incarcarii animalelor in vagoane specifice din carton decupat laser:



lipsa acuta de personal specializat (vizibila in poze) duce la greseli grave. Cineva a uitat sa inchida o usa !

 
Buna Catalin,

Poti cauta pe excelentul site a lui Markus Schiavo (www.spur-n.com, in dreapta, sub "N Autos") pe care sunt listate toate productiile in serie mare si mica precum si mii de modele construite individual pe scara N, insa GMC Fishbowl nu am vazut. Nici macar preferatul meu, adica RTS (generatia de dupa Fishbowl), decat ca serie mica, in kit.

Ceva imi spune ca vagonul din ultima poza o sa ajunga mai gol la destinatie
:lol:
 
Uffff, speram ca tu sa-mi dai o veste buna despre GM...
O sa-mi iau unul la HO, doar ca sa-l admir :).

Nu inteleg de ce cel mai popular vehicul nord-american nu isi are locul lui la N. Au facut machete dupa te miri ce, toate nazbatiile posibile, insa dupa traditionalul bol pentru pesti, nu ......
 
Nu, nu ti-a scapat. Eu stiam ca la N nu-l face nimeni. De fapt, pe forumurile de dincolo de balta s-a scris de multe ori : GM nu vrea sa dea "licenta" pentru fabricarea vehiculelor sale la scara. De aici problema.... Daca cineva se incumeta sa-l faca il paste un proces. Si legea copy-right se cam respecta acolo....

Ramane ideea sa-l fac din hartie, planurile in multe scheme de vopsire sunt cu duiumul pe net. Probabil ca replica la lipsa modelului....
 
In schimb inaintasul de la GM exista ca model la Athearn pe N, bine detaliat, cu oglinzi retrovizoare si tot tacamul, chiar si eu am unul sau doua in colectie...