Salut,
Hai sa vorbim un pic de vagoanele reale si de modelele Tillig.
Vagoanele reale sunt din fostele serii DB AG Bimz 259 si Bimdz 267, ambele obtinute din modificarea de vagoane Halberstädter Bme ale DR in sensul ca au primit fete noi ale cutiei cu 12 ferestre in locul celor cu 11 ferestre si interior complet nou. Las la o parte vagoanele foste Bom(d)z 236 cu 11 ferestre, din care o parte au fost incluse la CFR Calatori tot in seria Beem 22-96 deoarece acestea sunt constructii noi si nu au legatura cu modelul Tillig de aici.
Modelele Tillig au aparut la putini ani dupa vagoanele reale, sub marca Sachsenmodelle. Sunt tipice pentru acea vreme, cu o forma corecta a cutiei si sasiului vagonului si detalii tipice pentru anii 1990. Boghiul tip GP200s e reprodus corect ca morfologie insa dintr-o singura piesa, fara detalii aplicate separat in afara amortizorului. E clar ca daca ne apucam sa comparam un boghiu din anii 1990 cu unul de la LSM sau ACME din ziua de azi avem mult si bine de discutat. Insa nu am obiceiul sa compar un MB A-Klasse din 1997 cu urmasul sau care sta acum in showroom-ul Mercedes-Benz asa ca las asta altora.
O voi lua metodic, asa cum imi place. Adica pe "caprarii":
Cutia vagonului: corect reprezentata, cu 12 ferestre ca la prototipul real. Acoperisul are 4 aeratoare ca la o parte din vagoanele CFR Calatori (la altele au fost eliminate ulterior). Ferestrele (alternativ ghilotina si fixe) corespund cu dispunerea lor la seria de origine in Germania. Cum Atelierele Grivita le-au montat "aiurea" trebuie privite vagoanele reale cu numerele de parc precise pentru a vedea daca toate corespund sau nu. La vagonul de transport biciclete in locul ferestrei-ghilotina de toaleta ar fi trebuit una fixa, insa Tillig nu a facut modificarea asta nici la Bimdz 267 DB AG.
Interiorul: corect insa cu detalierea tipica pentru anii 1990. Aici s-ar castiga daca cineva s-ar apuca sa revopseasca peretii in gri si scaunele in albastru inchis ca la vagoanele CFR Calatori (si sa elimine o toaleta si un compartiment la Bdeem).
Sasiul: sorturile pe care vagoanele le-au capatat dupa ce au sosit in tara au fost reprezentate de TA prin piese aplicate ulterior, probabil din rasina, cu o forma corecta. Treptele de la scarile de acces din pacate nu sunt corecte, vagoanele Bimz si Bimdz avand ultima treapta de jos rabatabila cu un stalp masiv spre capatul vagonului. Tillig are un singur sasiu pentru Bme/Bomz/Bimz cu trepte fixe. Cine doreste trepte corecte si poate manui un scalpel poate folosi piesele corespunzatoare de la modelele Aimz si Bimz Roco, de exemplu.
Aparatul de rulare: tipul boghiului e in principiu corect. Vagoanele Beem au GP200s-Mg cu frana electromagnetica, patina lipseste acesteia de pe boghiul Tillig (care e un GP200s).
In concluzie, in ceea-ce ma priveste modelul reprezinta bine prototipul real si este o exemplificare foarte buna pentru ce se poate obtine in serie mica spre medie in ziua de azi folosind un model comercial vechi de 30 de ani. Nu poti avea aceleasi pretentii de la un ex-Sachsenmodelle de atunci ca de la un Brawa de ieri. Sorturile aplicate sunt un plus, treptele incorecte un minus insa la un asemenea model trepte corecte ar fi adus o marire de pret pe care doar foarte putini modelisti ar fi acceptat-o. Prin vopsirea si inscriptionarea autentica vagonul "castiga" mult din punctele pe care le pierde prin detalii incorecte sau mai putin fine ca la productii mai recente. La vagoanele de calatori conteaza mult prima impresie in cadrul garniturii si aceasta este in opinia mea una corecta.