Salut tuturor,
La cererea colegilor nostrii de la TRC si nu numai, voi relua aici prezentarea faimoaselor mele module OBB (de fapt segmente) care au facut subiectul mai multor articole si topicuri pe diferite forumuri germano-austriece, elvetiene si bineinteles romanesti.
M-am hotarat sa nu mai construiesc o diorama fixa ci module sau segmente demontabile si transportabile dupa esecul relativ cu prima mea diorama din Bucuresti, pe care a trebuit s-o abandonez numai pe jumatate terminata la inceputul anilor 2000… Modulele sau segmentele se pot demonta si muta usor si pentru persoanele care nu dispun de mult spatiu acasa, cum este si cazul meu, un segment de dimensiuni medii poate sa devina provizoriu si o diorama autonoma intr-o vitrina
Tema alesa este, in concordanta cu una din colectiile personale, o linie secundara in Austria anilor 1980-2000 (epoca IV pana in Vb) ; candva aceste module se vor integra intr-o diorama mult mai mare, cu o reprezentare sumara a Sued- si Westbahn (Viena-Graz si Viena-Linz-Salzburg) si partea terminala din Arlbergbahn spre Vorarlberg si Bodensee… pe scurt, o mica Austrie pe cativa metri patrati si la scara 1/160 !
Relieful spectaculos al Alpilor, lacul Constanta si culisa de imobile mari din Gruenderzeit in Viena nu se regasesc, evident, in aceste prime module… ci numai un peisaj tipic pentru Buergenland, acea regiune maghiara alipita Austriei dupa 1921, marcat de dealuri pline cu vii si lacuri bordate de stuf… o imagine calma, fara stanci spectaculoase si cladiri monumentale…
Trebuie spus aici ca se poate realiza mai mult pe o suprafata mai mica, insa nu acesta a fost scopul meu… Ludwig Mies van der Rohe, unul din cei mai mari arhitecti ai secolului XX a spus Weniger ist Mehr, tradus in engleza ca „Less is more“ si exact aceasta filozofie se aplica modulelor mele, dupa cum o arata si imaginile alaturate...
Primul modul construit are ca tema o gara de pe aceasta linie secundara; este vorba de o gara simpla, cu cladire de pasageri (Aufnaehmegebaude), magazie de marfuri, doua linii (cu peroane din pietris "neasigurate" si "joase", dupa modelul central european valabil mai bine de un secol si jumatatea si care acum incepe sa dispara) si o scurta linie de manevra ; asemenea gari, putin ciudate, cu linii putine si cladiri (mult prea) importante se gasesc des in Austria din motive… sa spunem economico-istorice
Am folosit pentru realizarea modulului o placa de baza cu dimensiunile 40 x 90cm; cum pe aceasta linie circula numai trenuri scurte (Rh 2016 Hercules, 2043/2143, 2048 sau 2070 Hector cu Gag, tren scurt de marfa de 4-5 vagoane, P, personal cu 2-3 vagoane Schlieren sau automotoare Rh5047/5147 si Rh5022 Desiro), lungimea de 90 cm este suficienta; am folosit linie flexibila Fleischmann cu terasament si trei macaze Peco cu inimi polarizate, toate Code 80, pentru a putea circula si cu locomotive si vagoane mai vechi cu roti cu buze inalte si, bineinteles, din motive financiare.
Desi liniile Fleischmann au terasament integrat, acesta a fost completat cu pietris tot de la Fleischmann, dupa metoda traditionala (apa + detergent + aracet Ponal) care a fost "murdarit" ulterior cu aerograful, conform fotografiilor.
Dupa ce terasamentul si soclul cladirilor garii au fost fixate, am trecut la realizarea drumurilor, pe care vor circula autobuze Car System; acestea au fost facute din rasini epoxidice, finisate cu chit auto si vopsea gri Faller sau Heki; mai multe probe au fost necesare pentru a determina razele optime pentru Car System; aici raza minima este de 7,5cm, insa o raza mai mare ar fi fost mai buna, pentru a evita "deraparile" si eventualele "accidente" !
A urmat realizarea reliefului: un ogor arat s-a realizat din carton ondulat fin, din librarie, acoperit cu produse Noch; relieful propriu-zis s-a realizat prin metoda traditionala, cu hartie de ziar si servetele inmuiate cu aracet Heinkel Ponal; dupa uscare, s-a vopsit si lipit cu aracet verde Heki si s-a acoperit cu diferite tipuri de iarba si tufisuri de la Heki, Noch si Faller.
Copacii, de la Heki, au fost "plantati" dupa uscarea reliefului si "murdarirea" strazilor si a sinelor cu aerograful; in acest sens am folosit diferite nuante de bej si gri pentru strazi si ruginiu pentru sine, toate foarte diluate, dupa principiul "lavis"-urilor.
Cladirea garii este un kit Auhagen modificat, cu hala descoperita pentru pasageri dupa modelul austriac; acesta a fost detaliat, vospsit si inscriptionat pentru a corespunde originalului tipic pentru Austria Inferioara.
In incheierea lucrarilor, am detaliat diorama cu semne de circulatie feroviare si rutiere, personaje Preiser pictate de mana (din seturile mari, pictura proprie), precum si alte detalii: garduri, o statie de autobuz, o troita, un stoc de lemne, borne rutiere, cateva vehicole precum si alte detalii asupra carora voi mai reveni...
In momentul realizarii fotografiilor care urmeaza diorama nu era inca incheiata, mai lipsind cladirea unei ferme (constructie proprie) si un camp de floarea soarelui de la Busch, care inca nu sunt realizate; voi reveni mai tarziu asupra lor!
Este insa timpul sa las pozele sa vorbeasca de la sine... ele dateaza din vremea primelor probe de mers cu autobuze Faller Car System, precum si Desiro-ul 5022 si Hercules-ul 2016 de la Fleischmann
Iata mai intai imaginile din timpul constructiei :
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12150&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12148&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12146&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12142&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12140&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12138&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12136&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12134&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12132&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12130&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12126&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12124&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12122&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12120&r=
si ceva poze cu modulul aproape terminat :
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12080&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12100&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12086&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12110&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12112&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12114&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12108&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12106&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12104&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12102&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12098&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12096&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12092&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12094&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12090&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12088&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12084&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12082&r=
De remarcat faptul ca am incercat pe cat posibil sa evit acea imagine tipica pentru dioramele incepatorilor de « linie paralela cu marginea blatului » si sa fac un traseu – in combinatie cu modulele urmatoare – cat mai « autentic » al liniei de cale ferata. Consider ca o diorama trebuie sa arate mai degraba ca o bucata de teren « taiata din natura » decat ca un plan tras cu rigla de modelistul-urbanist
In incheierea acestei prime parti, mai trebuie mentionat ca pentru realizarea dioramei s-au folosit numai materiale de calitate; acestea isi au pretul lor, insa numai astfel se poate obtine un rezultat acceptabil la aceasta scara! am evitat sa folosesc iarba din rumegus, copaci din burete sau licheni si alte materiale ieftine si m-am concentrat pe realizarea detaliilor, foarte importante la scari mici...
Iata si ultimul set de poze de pe acest segment, cu casa taraneasca de langa gara... este vorba de un model Faller care original era cu Fachwerk (structura de lemn vizibila la exterior) si pe care am modificat-o ca sa corespunda cu prototipul austriac (sau central european, poate chiar ardelean...)
este cam mica, insa se potriveste bine cu scena... si in Austria Inferioara exista si case mici!
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12715&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12717&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12713&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12711&r=
enjoy,
La cererea colegilor nostrii de la TRC si nu numai, voi relua aici prezentarea faimoaselor mele module OBB (de fapt segmente) care au facut subiectul mai multor articole si topicuri pe diferite forumuri germano-austriece, elvetiene si bineinteles romanesti.
M-am hotarat sa nu mai construiesc o diorama fixa ci module sau segmente demontabile si transportabile dupa esecul relativ cu prima mea diorama din Bucuresti, pe care a trebuit s-o abandonez numai pe jumatate terminata la inceputul anilor 2000… Modulele sau segmentele se pot demonta si muta usor si pentru persoanele care nu dispun de mult spatiu acasa, cum este si cazul meu, un segment de dimensiuni medii poate sa devina provizoriu si o diorama autonoma intr-o vitrina
Tema alesa este, in concordanta cu una din colectiile personale, o linie secundara in Austria anilor 1980-2000 (epoca IV pana in Vb) ; candva aceste module se vor integra intr-o diorama mult mai mare, cu o reprezentare sumara a Sued- si Westbahn (Viena-Graz si Viena-Linz-Salzburg) si partea terminala din Arlbergbahn spre Vorarlberg si Bodensee… pe scurt, o mica Austrie pe cativa metri patrati si la scara 1/160 !
Relieful spectaculos al Alpilor, lacul Constanta si culisa de imobile mari din Gruenderzeit in Viena nu se regasesc, evident, in aceste prime module… ci numai un peisaj tipic pentru Buergenland, acea regiune maghiara alipita Austriei dupa 1921, marcat de dealuri pline cu vii si lacuri bordate de stuf… o imagine calma, fara stanci spectaculoase si cladiri monumentale…
Trebuie spus aici ca se poate realiza mai mult pe o suprafata mai mica, insa nu acesta a fost scopul meu… Ludwig Mies van der Rohe, unul din cei mai mari arhitecti ai secolului XX a spus Weniger ist Mehr, tradus in engleza ca „Less is more“ si exact aceasta filozofie se aplica modulelor mele, dupa cum o arata si imaginile alaturate...
Primul modul construit are ca tema o gara de pe aceasta linie secundara; este vorba de o gara simpla, cu cladire de pasageri (Aufnaehmegebaude), magazie de marfuri, doua linii (cu peroane din pietris "neasigurate" si "joase", dupa modelul central european valabil mai bine de un secol si jumatatea si care acum incepe sa dispara) si o scurta linie de manevra ; asemenea gari, putin ciudate, cu linii putine si cladiri (mult prea) importante se gasesc des in Austria din motive… sa spunem economico-istorice
Am folosit pentru realizarea modulului o placa de baza cu dimensiunile 40 x 90cm; cum pe aceasta linie circula numai trenuri scurte (Rh 2016 Hercules, 2043/2143, 2048 sau 2070 Hector cu Gag, tren scurt de marfa de 4-5 vagoane, P, personal cu 2-3 vagoane Schlieren sau automotoare Rh5047/5147 si Rh5022 Desiro), lungimea de 90 cm este suficienta; am folosit linie flexibila Fleischmann cu terasament si trei macaze Peco cu inimi polarizate, toate Code 80, pentru a putea circula si cu locomotive si vagoane mai vechi cu roti cu buze inalte si, bineinteles, din motive financiare.
Desi liniile Fleischmann au terasament integrat, acesta a fost completat cu pietris tot de la Fleischmann, dupa metoda traditionala (apa + detergent + aracet Ponal) care a fost "murdarit" ulterior cu aerograful, conform fotografiilor.
Dupa ce terasamentul si soclul cladirilor garii au fost fixate, am trecut la realizarea drumurilor, pe care vor circula autobuze Car System; acestea au fost facute din rasini epoxidice, finisate cu chit auto si vopsea gri Faller sau Heki; mai multe probe au fost necesare pentru a determina razele optime pentru Car System; aici raza minima este de 7,5cm, insa o raza mai mare ar fi fost mai buna, pentru a evita "deraparile" si eventualele "accidente" !
A urmat realizarea reliefului: un ogor arat s-a realizat din carton ondulat fin, din librarie, acoperit cu produse Noch; relieful propriu-zis s-a realizat prin metoda traditionala, cu hartie de ziar si servetele inmuiate cu aracet Heinkel Ponal; dupa uscare, s-a vopsit si lipit cu aracet verde Heki si s-a acoperit cu diferite tipuri de iarba si tufisuri de la Heki, Noch si Faller.
Copacii, de la Heki, au fost "plantati" dupa uscarea reliefului si "murdarirea" strazilor si a sinelor cu aerograful; in acest sens am folosit diferite nuante de bej si gri pentru strazi si ruginiu pentru sine, toate foarte diluate, dupa principiul "lavis"-urilor.
Cladirea garii este un kit Auhagen modificat, cu hala descoperita pentru pasageri dupa modelul austriac; acesta a fost detaliat, vospsit si inscriptionat pentru a corespunde originalului tipic pentru Austria Inferioara.
In incheierea lucrarilor, am detaliat diorama cu semne de circulatie feroviare si rutiere, personaje Preiser pictate de mana (din seturile mari, pictura proprie), precum si alte detalii: garduri, o statie de autobuz, o troita, un stoc de lemne, borne rutiere, cateva vehicole precum si alte detalii asupra carora voi mai reveni...
In momentul realizarii fotografiilor care urmeaza diorama nu era inca incheiata, mai lipsind cladirea unei ferme (constructie proprie) si un camp de floarea soarelui de la Busch, care inca nu sunt realizate; voi reveni mai tarziu asupra lor!
Este insa timpul sa las pozele sa vorbeasca de la sine... ele dateaza din vremea primelor probe de mers cu autobuze Faller Car System, precum si Desiro-ul 5022 si Hercules-ul 2016 de la Fleischmann
Iata mai intai imaginile din timpul constructiei :
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12150&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12148&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12146&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12142&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12140&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12138&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12136&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12134&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12132&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12130&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12126&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12124&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12122&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12120&r=
si ceva poze cu modulul aproape terminat :
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12080&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12100&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12086&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12110&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12112&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12114&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12108&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12106&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12104&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12102&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12098&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12096&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12092&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12094&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12090&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12088&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12084&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12082&r=
De remarcat faptul ca am incercat pe cat posibil sa evit acea imagine tipica pentru dioramele incepatorilor de « linie paralela cu marginea blatului » si sa fac un traseu – in combinatie cu modulele urmatoare – cat mai « autentic » al liniei de cale ferata. Consider ca o diorama trebuie sa arate mai degraba ca o bucata de teren « taiata din natura » decat ca un plan tras cu rigla de modelistul-urbanist
In incheierea acestei prime parti, mai trebuie mentionat ca pentru realizarea dioramei s-au folosit numai materiale de calitate; acestea isi au pretul lor, insa numai astfel se poate obtine un rezultat acceptabil la aceasta scara! am evitat sa folosesc iarba din rumegus, copaci din burete sau licheni si alte materiale ieftine si m-am concentrat pe realizarea detaliilor, foarte importante la scari mici...
Iata si ultimul set de poze de pe acest segment, cu casa taraneasca de langa gara... este vorba de un model Faller care original era cu Fachwerk (structura de lemn vizibila la exterior) si pe care am modificat-o ca sa corespunda cu prototipul austriac (sau central european, poate chiar ardelean...)
este cam mica, insa se potriveste bine cu scena... si in Austria Inferioara exista si case mici!
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12715&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12717&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12713&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12711&r=
enjoy,