Segmentele OBB Nebenbahn la scara N de Horia Radulescu

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.005
2.554
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut tuturor,

La cererea colegilor nostrii de la TRC si nu numai, voi relua aici prezentarea faimoaselor mele module OBB (de fapt segmente) care au facut subiectul mai multor articole si topicuri pe diferite forumuri germano-austriece, elvetiene si bineinteles romanesti.

M-am hotarat sa nu mai construiesc o diorama fixa ci module sau segmente demontabile si transportabile dupa esecul relativ cu prima mea diorama din Bucuresti, pe care a trebuit s-o abandonez numai pe jumatate terminata la inceputul anilor 2000… Modulele sau segmentele se pot demonta si muta usor si pentru persoanele care nu dispun de mult spatiu acasa, cum este si cazul meu, un segment de dimensiuni medii poate sa devina provizoriu si o diorama autonoma intr-o vitrina :)

Tema alesa este, in concordanta cu una din colectiile personale, o linie secundara in Austria anilor 1980-2000 (epoca IV pana in Vb) ; candva aceste module se vor integra intr-o diorama mult mai mare, cu o reprezentare sumara a Sued- si Westbahn (Viena-Graz si Viena-Linz-Salzburg) si partea terminala din Arlbergbahn spre Vorarlberg si Bodensee… pe scurt, o mica Austrie pe cativa metri patrati si la scara 1/160 !
Relieful spectaculos al Alpilor, lacul Constanta si culisa de imobile mari din Gruenderzeit in Viena nu se regasesc, evident, in aceste prime module… ci numai un peisaj tipic pentru Buergenland, acea regiune maghiara alipita Austriei dupa 1921, marcat de dealuri pline cu vii si lacuri bordate de stuf… o imagine calma, fara stanci spectaculoase si cladiri monumentale…









Trebuie spus aici ca se poate realiza mai mult pe o suprafata mai mica, insa nu acesta a fost scopul meu… Ludwig Mies van der Rohe, unul din cei mai mari arhitecti ai secolului XX a spus Weniger ist Mehr, tradus in engleza ca „Less is more“ si exact aceasta filozofie se aplica modulelor mele, dupa cum o arata si imaginile alaturate...









Primul modul construit are ca tema o gara de pe aceasta linie secundara; este vorba de o gara simpla, cu cladire de pasageri (Aufnaehmegebaude), magazie de marfuri, doua linii (cu peroane din pietris "neasigurate" si "joase", dupa modelul central european valabil mai bine de un secol si jumatatea si care acum incepe sa dispara) si o scurta linie de manevra ; asemenea gari, putin ciudate, cu linii putine si cladiri (mult prea) importante se gasesc des in Austria din motive… sa spunem economico-istorice :)

Am folosit pentru realizarea modulului o placa de baza cu dimensiunile 40 x 90cm; cum pe aceasta linie circula numai trenuri scurte (Rh 2016 Hercules, 2043/2143, 2048 sau 2070 Hector cu Gag, tren scurt de marfa de 4-5 vagoane, P, personal cu 2-3 vagoane Schlieren sau automotoare Rh5047/5147 si Rh5022 Desiro), lungimea de 90 cm este suficienta; am folosit linie flexibila Fleischmann cu terasament si trei macaze Peco cu inimi polarizate, toate Code 80, pentru a putea circula si cu locomotive si vagoane mai vechi cu roti cu buze inalte si, bineinteles, din motive financiare.

Desi liniile Fleischmann au terasament integrat, acesta a fost completat cu pietris tot de la Fleischmann, dupa metoda traditionala (apa + detergent + aracet Ponal) care a fost "murdarit" ulterior cu aerograful, conform fotografiilor.

Dupa ce terasamentul si soclul cladirilor garii au fost fixate, am trecut la realizarea drumurilor, pe care vor circula autobuze Car System; acestea au fost facute din rasini epoxidice, finisate cu chit auto si vopsea gri Faller sau Heki; mai multe probe au fost necesare pentru a determina razele optime pentru Car System; aici raza minima este de 7,5cm, insa o raza mai mare ar fi fost mai buna, pentru a evita "deraparile" si eventualele "accidente" ! ;)

A urmat realizarea reliefului: un ogor arat s-a realizat din carton ondulat fin, din librarie, acoperit cu produse Noch; relieful propriu-zis s-a realizat prin metoda traditionala, cu hartie de ziar si servetele inmuiate cu aracet Heinkel Ponal; dupa uscare, s-a vopsit si lipit cu aracet verde Heki si s-a acoperit cu diferite tipuri de iarba si tufisuri de la Heki, Noch si Faller.

Copacii, de la Heki, au fost "plantati" dupa uscarea reliefului si "murdarirea" strazilor si a sinelor cu aerograful; in acest sens am folosit diferite nuante de bej si gri pentru strazi si ruginiu pentru sine, toate foarte diluate, dupa principiul "lavis"-urilor.

Cladirea garii este un kit Auhagen modificat, cu hala descoperita pentru pasageri dupa modelul austriac; acesta a fost detaliat, vospsit si inscriptionat pentru a corespunde originalului tipic pentru Austria Inferioara.

In incheierea lucrarilor, am detaliat diorama cu semne de circulatie feroviare si rutiere, personaje Preiser pictate de mana (din seturile mari, pictura proprie), precum si alte detalii: garduri, o statie de autobuz, o troita, un stoc de lemne, borne rutiere, cateva vehicole precum si alte detalii asupra carora voi mai reveni...

In momentul realizarii fotografiilor care urmeaza diorama nu era inca incheiata, mai lipsind cladirea unei ferme (constructie proprie) si un camp de floarea soarelui de la Busch, care inca nu sunt realizate; voi reveni mai tarziu asupra lor!

Este insa timpul sa las pozele sa vorbeasca de la sine... ele dateaza din vremea primelor probe de mers cu autobuze Faller Car System, precum si Desiro-ul 5022 si Hercules-ul 2016 de la Fleischmann :)

Iata mai intai imaginile din timpul constructiei :
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12150&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12148&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12146&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12142&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12140&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12138&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12136&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12134&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12132&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12130&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12126&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12124&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12122&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12120&r=

si ceva poze cu modulul aproape terminat :
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12080&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12100&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12086&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12110&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12112&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12114&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12108&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12106&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12104&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12102&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12098&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12096&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12092&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12094&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12090&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12088&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12084&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12082&r=

De remarcat faptul ca am incercat pe cat posibil sa evit acea imagine tipica pentru dioramele incepatorilor de « linie paralela cu marginea blatului » si sa fac un traseu – in combinatie cu modulele urmatoare – cat mai « autentic » al liniei de cale ferata. Consider ca o diorama trebuie sa arate mai degraba ca o bucata de teren « taiata din natura » decat ca un plan tras cu rigla de modelistul-urbanist :)

In incheierea acestei prime parti, mai trebuie mentionat ca pentru realizarea dioramei s-au folosit numai materiale de calitate; acestea isi au pretul lor, insa numai astfel se poate obtine un rezultat acceptabil la aceasta scara! am evitat sa folosesc iarba din rumegus, copaci din burete sau licheni si alte materiale ieftine si m-am concentrat pe realizarea detaliilor, foarte importante la scari mici...

Iata si ultimul set de poze de pe acest segment, cu casa taraneasca de langa gara... este vorba de un model Faller care original era cu Fachwerk (structura de lemn vizibila la exterior) si pe care am modificat-o ca sa corespunda cu prototipul austriac (sau central european, poate chiar ardelean...) ;)
este cam mica, insa se potriveste bine cu scena... si in Austria Inferioara exista si case mici!
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12715&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12717&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12713&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=12711&r=

enjoy,
 
Salut Horia si bine ai venit!Ma roade invidia cand vad ce frumos si atent ai lucrat :mrgreen: !
Intrebarile sint multe si din partea mea si din a altora si iti sugerez sa iti creezi un topic separat pentru intrebari/raspunsuri, altfel topicul tau va greu de "stapanit".Poate o sa detaliezi intr-un topic separat cum ai construit modelele car system , in special partea de mecanica ma intereseaza.
Oricum super!Cum ai obtinut lumina aceea atat de naturala din primele poze?Ai scos cumva modulele afara?
 
Intrebarile vor fi multe, dar deocamdata am si eu una scurta:

Cum se potrivesc sinele flexibile Fleischmann cu macazele Peco code 80? E nevoie de piese speciale de conexiune sau se potrivesc direct joantele prevazute de producatorii respectivi? Pentru potrivirea in inaltime presupun ca ai montat ceva umplutura sub macazele Peco.

Merci,
Dorin
 
Eu am o mica pietricica (in rest e cam fara cusur iar pentru mine aceaste module sunt unele dintre etaloane): de ce la stalpii de telegraf nu ai pus fire ? La poze de asemenea claritate si cu asemenea perspective se observa lipsa lor. Alin a incercat ceva la Cluj la diorama N dar a avut mici dificultati in a gasii materialul perfect pentru asa ceva. Eventual cateva sugestii ar fi bine venite.
 
buna baieti,

doua topicuri distincte, unul cu poze si unul pentru discutii se vor face, insa numai dupa ce reorganizam si noi putin forumul... promit sa ma ocup de asta cum de primesc galoanele si epoletii :) (a se intelege stelutele) e o idee super! :D

pentru Alin, in doua fraze, primele modele car-system din 1996 erau facute cu subansambluri de la Faller (de la acel VW Bully T1 Brekina FCS) si bucati din autobuze Wiking... mai tarziu am folosit piese Rietze, mai nou Littke... va urma! :|

privind lumina, locuiesc intr-un pod plin de Velux-uri... este lumina de pranz dintr-o duminica de toamna a anului trecut, plus un mic neon de birou de 40W pentru a "diminua" umbrele... si aici, va urma! 8)

pentru Dorin, sinele code 80 sunt perfect compatibile, singura problema este cu piciorul mai lat la sina Fleischmann care nu se "intelege" cu clemele Peco... am folosit peste tot cleme Roco, care merg la orice... :)

pentru Ionut, "bolovanul" meu este cu izolatorii care inca nu sunt albi... trebuie sa ma ocup si de ei... cabluri se pot pune, exista guma de 0,1mm la Weinert speciala pentru fire de telegraf, insa ce fac de la un modul la altul? am urmat sfatul colegilor austrieci de la www.1zu160.net si mi-am "imaginat" firele... cel putin pana acum!
 
Hmm, guma de 0.1 ..interesant, daca ma gandesc la proprietatile gumei e o idee super buna: adica e f subtire dar destul de grea ca sa atarne, materialul destul de moale incat sa sa nu se vada urat ca si o sarma.
Pe langa problema modulelor (eventual numai intre module nu se pune sau se foloseste un sistem ca si la catenara viessman) aici mai e si problema cumpararii...oare este asa ceva in Romania ?
 
Horia_Radulescu a spus:
pentru Ionut, "bolovanul" meu este cu izolatorii care inca nu sunt albi... trebuie sa ma ocup si de ei... cabluri se pot pune, exista guma de 0,1mm la Weinert speciala pentru fire de telegraf, insa ce fac de la un modul la altul?

Le pui doar agatate intre stalpi nu legate
 
pai stai asa, Dorel, ca agatate nu prea se poate... sunt pe N, am cate 4 izolatori pe rand, mai multe randuri... Weinert recomanda lipirea cu cianoacrylat (din acela foarte lichid)

din cate stiu, Weinert vinde toata gama sa de produse inclusiv kiturile de locomotive (dupa mine cele mai bune din lume) pe net si prin posta... poate si guma! :)
 
Stiu ca esti pe N.
Era o idee. Poate nu trebuie neaparat lipit. Poate se poate pune si altfel ca atunci cand transporti modulele sa desfaci firele.

In caz contrar trebuie sa alegi. Pui fire numai unde se poate iar intre module nu iar imaginea nu este prea grozava, asta daca sesizeaza cineva sau cauti o modalitate de a le pune si intre module.

Grea solutia
 
acum hai sa va innebunesc cu modulul al doilea... :)

Constructia modului numarul doi a fost practic facuta, in mare, intr-un singur week-end.

La fel ca la primul, am ales un sistem de cadre de lemn care imi permit sa "cobor" sub nivelul placii de baza; aici "coborarea" este un lac, amenajat putin in spiritul Neusiedlersee, cu multe plante, stuf si plaja... pentru a putea prezenta figurile Preiser "la plaja" pe care le pictasem cu grija pe vremea cand eram student (a nu se uita ca un personaj pe N face cam 1,1cm inaltime) ;)
http://www.railwayfan.ro/image/?img=22555&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=22575&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=22595&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=22615&r=

Podul sistem Warren este produs de firma svaba Hack si este din metal; am ales un traseu curb al liniei care se armonizeaza cu primul modul (cel de gara) si care evita "capcana" liniilor rectangulare pe care le vedem asa de des pe diorame...

Mai intai, vineri, am pus sinele si podul cu contrasina (acestea din urma lipite cu cyanoacrilat de partea interna a sinelor). am folosit, ca la primul modul, sine flex Fleischmann Code 80, pe care le-am balastat partial, pentru mai mult realism. sinele au fost fixate cu Pattex (prenadez) si numai cu cateva cuie (la capetele modulului)
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23715&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23695&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23675&r=

Sambata, dupa un tur prin magazine (de data aceasta fara a cumpara material rulant, ci materiale pentru decor) m-am apucat de relief...
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23655&r=

De mentionat aici faptul ca am cumparat iarba inalta (Wiesengras) de 3mm in tesut « Decolvies » de la Heki, precum si pomi si copaci noi din seriile "artline" si "super-artline" pentru a ii inlocui (in parte) pe cei vechi care isi traisera viata pe mai multe diorame... ;)
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23615&r=

de mentionat de asemenea materialele alese pentru rau si lac... am luat plante de la Faller (care se potrivesc si ca plante marine) precum si balast si pietris in diferite dimensiuni si culori de la Noch, Busch, Heki si Faller... pentru nisipul propriu-zis am folosit produsul Busch deja incercat si in alta parte.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23635&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23595&r=

Aici e nevoie sa fac o mica paranteza. Dupa o discutie cu amicul meu Rudi Teutsch despre cea mai buna metoda pentru a simula apa in rau si lac m-am hotarat sa incerc pana la urma metoda traditionala, cu rasina transparenta (Giessharz), pesemne nu cea de la Faller sau Heki (cam 50 Teuro pentru 500ml, adica 50 cm patrati pe "adancime" de 1cm), ci Polyesterharz care se gaseste in Baumarkt la 10,- pentru 500ml...
metoda Knipper (cu apa opaca, lacuita) da rezultate foarte bune, insa o voi pastra daca incercarea mea cu rasina va esua... :)

Iata acum metoda efectiva de lucru... care este de fapt aceeasi ca pe modulul 1 (cel cu gara), numai ca aici relieful fiind variat am avut mai multe de facut... baza este tot hartia subtire (servetele) inmuiata in apa cu Ponal (Aracet) si diluata pana ce devine pasta, o metoda veche de cand lumea modelistica :) si care are avantajul unei greutati reduse (lucru important, intrucat la mine placa de baza cu cadrul ei au deja o masa importanta).
Am modelat o parte din relief (malurile lacului si partea stanga, spre modulul cu gara, partea dreapta fiind inca in discutie ;)
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23575&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23555&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23535&r=

Duminica dimineata, dupa 12 ore de uscare, (intre timp, balastasem sinele cu balast Fleischmann) am aplicat "pasta verde" (acesta fiind un produs pe care mi-l amestec din vopsea Plaka (de fapt, Abtoenfarbe din Baumarkt) verde oliv si Ponal peste "relieful" inca umed si imediat dupa aceea am "presarat" iarba precum si pietrisul de diferite dimensiuni si nisipul pentru partea care va fi acoperita cu apa... a urmat din nou ceva aracet diluat, cu o picatura de detergent, ca pentru balastul sinelor...
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23515&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23495&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23475&r=

Relieful in jurul lacului va fi modificat mai tarziu, cu pasta-nisip Busch si plante marine, insa aceste operatii se pot face numai dupa uscarea primelor straturi... evident, NU am uitat de picioarele podului Hack, acestea fiind in pregatire din placi de plastic cu relief de piatra fatuita. le-am pus la locul lor dupa uscarea partiala a reliefului, pentru a nu le murdari si imediat dupa aceea a trecut si primul tren de incercare pe acolo, tras de o Rh2070 "Hector"... ;)
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23415&r=

Un punct foarte important este "trecerea" de la un modul la celalalt... este vital ca aceasta sa fie cat mai putin vizibila ("fanta" cat mai mica si vegetatie de acelasi fel de ambele parti, etc.) in ceea-ce ma priveste, am avut o usoara problema de nuanta la iarba, desi era vorba de acelasi fabricant si aceeasi referinta... dovada ca si tipurile de fibra sintetica de iarba pot varia! :) de aceea, am egalizat totul cu Wildgras (care se gaseste in general pe damburile de la marginea caii ferate!) si la sfarsit am aplicat un strat diluat de vopsea verde pe iarba, cu ajutorul aerografului, pentru egalizare. tot atunci am uniformizat si culorile balastului caii ferate.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23455&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23435&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23335&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23315&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23295&r=

Iata in final cateva poze de ansamblu, unde se vede traseul in curba de raza mare al liniei de cale ferata...
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23395&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23375&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=23355&r=



Dupa acest prim weekend foarte constructiv am avut o saptamana pentru a hotari cum va continua modulul in partea sa dreapta... aceasta a fost ocupata de o sura taraneasca, un model Auhagen foarte recent, putin modificat pentru a parea austriac (si daca nu ar fi avut acoperis de ardezie, ci unul de sita sau tigla poate si transilvanean) ;)
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24355&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24375&r=

In spatele acestei suri se afla un mic deal pe care am plantat vita de vie, dupa metoda lui Rolf Knipper, iar de cealalta parte a caii ferate, in fata, un ogor realizat dupa aceeasi metoda ca pe modulul cu gara (din carton ondulat).
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24435&r=

In acelasi timp, am pregatit cateva din constructiile si vehicolele care isi vor gasi locul pe diorama.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24335&r=

Am modelat apoi "pamantul" si "nisipul" de la Busch, pe care l-am fixat mai apoi cu aracet (Ponal) diluat cu apa si detergent; de mentionat ca avantajul acestui produs este ca pastreaza diferitele urme (roti de automobile sau tractoare, pasi, etc) si dupa uscare! am lasat deci urme de masini agricole din belsug in jurul surii si pe drumul de acces.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24395&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24415&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24475&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24495&r=

Am hotarat de asemenea sa folosesc "stuf" Faller Premium, un produs scump insa realist... mult mai fin decat o veche pensula!
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24315&r=

In weekendul urmator am avansat bine si acum modulul este aproape terminat, in orice caz gata sa primeasca "apa"...
Am amenajat terenul, si dupa "plantare" l-am finisat cu aerograful... de precizat ca folosesc de aproape 20 de ani vopsele Enamel (Humbrol, Revell sau mai rar Modell Master) si un aerograf double-action Paasche VL care si-a cam trait viata ;), insa se pot folosi la fel de bine vopsele acrilice sau Plaka diluate cu apa si diferite pensule... sau si mai bine pasteluri Rainershagner Naturals, insa acestea sunt greu de gasit...
(mai nou pudrele pastel au aparut si la Noch si parca si la Faller)
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25015&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=24995&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25055&r=

Dupa ce amenajarea a fost terminata, a urmat "popularea"... iata cateva din micile scene pe care le-am creeat:

In jurul fermei, acivitatea este in toi: taranul Moser trebuie sa se duca la silozul cooperativei agicole, pentru a aduce furaje pentru animalele sale, care le cer cu disperare :) in acest scop, el pregateste remorca, in timp ce cumnatul sau aduce vechiul tractor Hanomag de la camp iar fiica sa aduna orataniile din curte, inainte ca poarta ce da spre calea ferata sa fie deschisa, spre a impiedica o nenorocire ;)
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25075&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25095&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25115&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25135&r=

Bineinteles, trenul soseste exact in acea clipa... este vorba de un "Ganzzug" de carbune format din vagoane Eaos si tras de acesta data o Rh 2016 "Hercules"... locomotiva trece duduind peste pod si ajunge in clipa urmatoare de cealalta parte a raului...
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25175&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25195&r=

Aici, malul lacului a devenit de mai multa vreme locul preferat de plaja al localnicilor si nu numai... azi este sambata si, pe langa familia Krause din Rothenburg ob der Tauber care a venit in vacanta, cu copii si bunici cu tot au aparut si tinerii (si tinerele! ;) ) din imprejurimi... insa zgomotul produs de locomotiva de 2000kW care trece pe pod nu o impresioneaza pe Oma Krause, care isi supravegheaza mai departe rudele de sub mareata sa umbrela de soare :D
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25215&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25235&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25255&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25275&r=

A urmat finisarea partii din dreapta... nu stiu daca oamenii din neamul Preiser produc vin bun, insa oricum, acum vita de vie este plantata...

In activitatile mele "viticole" am folosit, asa cum am mai spus, metoda lui Rolf Knipper, utilizata de el pe diorama de expozitie Trix "Rheintal" din 2003; am folosit baghete de lemn foarte subtiri, cu sectiune rotunda, pe care le-am taiat cam la 1,3-1,5cm lungime, pe care le-am "clatit" in aracet Ponal amestecat cu vopsea verde si le-am "tavalit" prin Mikroflocken de la Woodland/Noch. pentru uscare, le-am "plantat" provizoriu intr-o bucata de polistiren expandat.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26713&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26733&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26753&r=

Dupa uscare, le-am plantat pe diorama, dupa cum se vede pe imagini.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26773&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26793&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26813&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26833&r=

Iata si niste imagini cu primele doua module impreuna, terminate la 90%...
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26853&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26873&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26913&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26933&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26953&r=
 
Cateva zile mai tarziu am montat actionarile macazelor de pe modulul 1... Am folosit aici actionari Peco PL10E (faimoasele Clic-Clac) adaptate la macazele folosite (care erau tot Peco Code 80)
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25975&r=

Acestea au fost montate sub placa de baza si lipite cu prenadez (Kontaktkraftkleber de la Pattex, ceea-ce mi-a permis sa am un timp relatv lung de ajustare
http://www.railwayfan.ro/image/?img=25995&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26015&r=

Dupa ce m-am asigurat ce cele trei macaze functioneaza am taiat parghia de actionare la lungimea potrivita si am vopsit-o pentru a nu se mai distinge:
http://www.railwayfan.ro/image/?img=26035&r=

De mentionat ca alegerea actionarilor Peco este controversata; sunt relativ ieftine (cam 7,- Euro) insa sunt foarte gurmande in curent si functioneaza bine numai cu 16V; digitalizarea lor pare imposibila pentru ca « mananca » mult prea mult curent, insa aceasta nu este inca la ordinea zilei...

Tot in acele zile, pentru prima prezentare in public a celor doua module la expozitia Saverne 2007 am realizat, arzand de nerabdare sa vad in fine trenuri circuland pe ele, echipamentele electrice provizorii... pentru tractiune folosesc un transformator clasic Trix (cu curent cu "Halbwellen", poate traduce cineva in romaneste ;) ) si selector de viteza progresiv.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=46503&r=

in ceea ce priveste actionarile macazelor, mi-am confectionat singur un "Stellpult" din materiale foarte simple: am pornit de la butoane si saltare disponibile in comert si o veche cutie de stilouri din metal, cu o optica convenabila, pe care am desenat traseul liniilor (vopsea Tamiya), dupa care am practicat cu un burghiu gaurile necesare si am lacuit-o cu lac stralucitor auto.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=46583&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=46563&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=46543&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=46523&r=

Cum macazele Peco Electrofrog au inimile alimentate doar de linia care sunt in contact, nu a fost nevoie de alte echipamente pentru un trafic simplu cu 2 trenuri care se intersecteaza sau se depasesc...

Am profitat de ocazie pentru a incerca si a scoate putin din somnul lor profund mai toate locomotivele din colectie... spre exemplu, iata aici un tren de carbuni cu vagoane Fals, Fas, Eas si Eaos, in dubla tractiune cu doua "Hercules"uri din clasa 2016 de la Fleischmann:
http://www.railwayfan.ro/image/?img=46483&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=46463&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=46443&r=

La Saverne diorama a fost prezentata ca fiind din Romania (tema expozitiei) si, cum acest tip de cladiri din vremea « K und K » si asemenea peisaje se intalnesc la tot pasul in Ardeal modificarile nu au fost foarte mari… de fapt s-au limitat doar la panouri (pe gara, panouri rutiere, reclame inclusiv faimosul « Sprijiniti economia nationala, cumparati… » :D si la materialul rulant prezentat pe ele, adica Desiro Seria 96 CFR, « Caravelle » X4500 Regio Trans si vagoane Osshd Y…

Iata cateva imagini graitoare de la aceasta expozitie :









Fotografiile apartin prietenilor Olaf Saenger din Karlsruhe si Romain Viellard din Chambery, carora le multumesc pe aceasta cale ;)

Enjoy,
 
Multe nu prea am ce sa zic decat felicitari.
In schimb o intrebare: modulele in forma de "terminate 90%" sunt de vreo 6 luni :P
Si daca am inteles bine sunt primele doua dintr-o serie de 25. Ai ceva planuri pentru continuare ? Pe cand incepi urmatoarele ?
 
ai dreptate... erau deja in aceasta forma in iulie pentru expo "Saverne 2007"... adica mai mult de 6 luni...

cele doua module (de fapt segmentele, e vina mea ca am inceput topicul cu un nume gresit, diferenta o explic aici:http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1653) vor fi completate in ambele parti cu altele, unul este deja in lucru, altele doar in proiect... de fapt, asa cum spuneam mai sus, proiectul este mare si ambitios... practic, se va merge din Viena la Bregenz, un traseu combinat din anumite imagini caracteristice ale peisajului feroviar austriac, dupa metoda "compresiei selective" draga germanilor si americanilor...

unul din capete va fi Viena, insa nu Wien West, Wien Sued sau viitoarea Hauptbahnhof a carei constructie incepe la anul :-? va fi mult mai modesta gara Gersthof de pe S45, Vorortenlinie, unde am avansat deja destul de mult...

cam asa arata cele doua module propuse pentru Viena:
http://www.railwayfan.ro/image/?img=8849&r=

si iata si starea actuala a cladirilor care se vor regasi in imaginea de mai sus:

http://www.railwayfan.ro/image/?img=48803&r=

casele "din spate" in Halbrelief sunt conversii pe baza de modele industriale Tomix si Vollmer.
http://www.railwayfan.ro/image/?img=48823&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=48863&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=48883&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=48903&r=

"blocul" (sau "insula") formata din trei cladiri care se va afla langa Bahndamm (vezi schita deja prezentata); este vorba de trei case, doua de la sfarsitul secolului XIX si una (cea din stanga) din anii 1918-1930; modelele sunt "kitbashing"-uri pe baza Faller/Pola.
toate cladirile au fost adaptate dupa modele tipic vieneze, atat in ceea-ce priveste fatadele eclectice ale caselor mai vechi, cat si curtile interioare si acoperisurile...
http://www.railwayfan.ro/image/?img=48923&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=48943&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=48963&r=
http://www.railwayfan.ro/image/?img=49003&r=
 
linia care pleaca din Viena merge prin Niederoesterreich, (dubla electrificata) apoi ajunge in munti (sursa de inspiratie, evident, Arlberg) ca linie simpla electrificata si o sfarseste pe malul Bodensee (lacul Constanta) la Bregenz, unde modulul a fost de asemenea desenat... imaginile urmeaza in curand :)

undeva pe parcurs din aceasta "Hauptstrecke" se desprinde "Nebenbahn"-ul nostru, de unde avem deja cele doua module... :)
 
Ce inseamna sa iti vina o idee , te urci in masina te duci la primul magazin si iti alegi din raft cam ce-ti trebuie in functie de aspect si ce ai in buzunar(buget) si apoi vii acasa si te apuci de treaba .
Momentan la noi in aceasta tara frumoasa ai 2,3 variante si daca nu esti in localitatea respectiva adica Bucuresti banuiesti cam ce vrei sa iei si comanzi (bine ca si asa avem de unde) dar nu poti palpa , compara produsul ca si cum l-ai avea in mana.
Asta este , noroc ca s-au inventat cataloagele :twisted:
Imi place mult ce faci si modulele tale sunt un etalon pentru mine .

Astept multeeeeee poze de acum incolo :grin:
 
buna bogdan,

o sa vina si asta incetul cu incetul... si la mine pana sa ma duc la magazin sa cumpar ce am cumparat si sa ma apuc am stat vreo 2 saptamani sa ma gandesc ce sa fie pe segment ;)

poze o sa mai fie, da' mai intai sa mai vina lumea si cu critica ca abia astept! :-D
 
Salut Horia,
Desigur cunosc deja modulele (mai precis segmentele )tale dar mai ales pozele noi sunt foarte frumoase .Felicitari !!!!
Salve,Rudi.
 
vreau CRITICA! la SANGE! sa curga!

hai Aline, zi-mi! si nu-mi spune ca am folosit Code 80 in loc de code 55 ca stiu, la urmatoarele module am schimbat spiel-ul! :)