Scarita de acces pietonal - hand made

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Pe dioramele urbane, dar nu numai, apare necesitatea conectarii diverselor niveluri de transport prin scarite de acces pentru pietoni. La firmele consacrate am observat ca se gasesc doar pasarele de trecere peste linii. Dar ca sa cobori trotuarul la capat de pod, de exemplu, nu am vazut nimic. Scarile sunt in general mai dificil de facut "cu mana" datorita treptelor, care cer multa precizie. Insa in practica lucrurile se pot rezolva destul de simplu prin suprapunere de placaje sau cartoane taiate la dimensiunile corespunzatoare.
Mai jos va arat metoda pe care am aplicat-o pentru a realiza o astfel de scarita pentru diorama mea la scara N (1:160).

Mai intai stabilim dimeniunile treptelor. Victorian a precizat aici o formula de calcul:
victorian a spus:
...inaltimea si adancimea treptei nu se pun la ochi, de obicei se calculeaza cu formula Blondel, adica 2h + l = 62...64.
Eu am ajuns la concluzia ca la scara N treptele cu o inaltime de 1mm si latimea de 2mm au o optica corespunzatoare. La H0 ar merge 1.8 cu 3.6mm.
Mai ramane sa stabilim latimea: 2m reali (care sunt suficienti pentru circulatia pietonala lejera pe doua sensuri) se traduc prin 12.5 mm la scara N si 23mm la scara H0.

Revenind la scara N, am luat un placaj de balsa de 1mm grosime si cu ajutorul unui pix am trasat, perpendicular pe axa fibrelor lemnoase, fasii de 12.5mm latime. Am preferat balsa pentru ca ofera o rezistenta suficienta pentru scopul propus si pentru ca se taie foarte lejer cu bisturiul sau cutterul.



Dupa decuparea fasiilor, fiecare dintre acestea este taiata in segmente de lungime descrescatoare cu ratia de 2 mm, cat va fi latimea viitoarelor trepte: 18, 16, 14mm, etc.... Datorita faptului ca acum directia de taiere este paralela cu cea a fibrelor lemnoase, taietura rezultata este foarte precisa, ceea ce conteaza mult la aspectul final. Segmentele sunt suprapuse si lipite impreuna cu prenandez UHU sau alt adeziv care nu este pe baza de apa. Nu recomand aracetul deoarece acesta are tendinta sa umfle si sa deformeze lemnul.



Pentru economie de spatiu si realism, scara trebuie sa fie modulara, modulele fiind paralele sau perpendiculare si conectate intre ele prin mici platforme orizontale. Modulele se realizeaza prin suprapunere cu aceeasi metoda:



Utilizam o vopsea emailata gri pentru a vopsi ansamblul rezultat. Iarasi nu recomand vopsele acrilice deorece sunt pe baza de apa...



Dupa uscare putem folosi un adeziv pentru lemn pentru rigidizarea intregului ansamblu prin lipirea pe o platforma de placaj. Am inserat si mici proptele pentru a sustine platforma mijlocie si cel de-al doilea modul al scaritei.



Urmeaza fabricarea peretelui despartitor (care joaca si rol de balustrada) si a celor laterali care inchid ansamblul. Tot cu pixul pe placaj am desenat caramizile de cca 4x2mm, apasand putin pe varf pentru a imprima desenul in masa lemnoasa.



La final, dupa vopsire, taiere si lipirea peretilor, scarita arata cam asa:



Iata si poze cu modulul scaritei instalat pe diorama (faza initiala). Urmeaza detalierea prin crearea platformelor de acces utilizand cupoane de placaj, chituirea rosturilor si vopsire.



Va urez mult succes!
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Citind doar textul sunt sigur ca a iesit o lucrare exceptionala. Deocamdata vad doar patratele cu X-uri rosii. Abia astept sa ajung acasa sa vad pozele. Nu te felicit inca :D :evil: Dar dupa dimensiuni cred ca au iesit super. Eu la rampa de acces sub locomotive am facut treapta de 1,5 inaltime..... 24 de centimetri in real... :))) cam grosolana, saracii mecanici care se baga pe dedesubt o sa aiba probleme cu asemenea trepte.
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Nu mi-a iesit chiar exceptional pentru ca am facut-o cam in viteza intr-o seara cand imi planificasem mai multe lucrari la diorama. In plus inca nu e finisata, dar o voi mai upgrada pe parcurs. O balustrada de mana metalica va fi prima adaugata ;)
La rampa de acces pentru interventii sub locomotiva o inaltime a treptei de 24cm este perfect acceptabila, pentru ca acolo inclinarea trebuie sa fie mare. Si la rampa mea treptele sunt la fel! http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4664
 

interesantul

Well-Known Member
Trenulist
24 Ianuarie 2016
1.584
1
49
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Voi sunteti un pericol mare pentru producatorii de machete. Ii ajutati mai repede sa ajunga in groapa cu realizarile voastre. Felicitari!
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
buuun am ajuns si am vazut si nu e bine. Nu e bine domne' :) Pai ce sa caute zidul de sprijin in dreptul scarilor? Si mai are si piciorul ala pentru ajutor :-? Io zic sa il tai, sa se vada scarile alea frumos din lateral, nu doar o gaura inalta intre ziduri. :D

Nu te-ai suparat pe mine nu ? Scarile NO COMMENT :lol: . Arata foarte frumos. Pentru balustrade cauta aici o idee poate te ajuta : http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4953 picioarele , vesnic vom vorbi despre picioare :D sunt facute din acei pini care se folosesc la harddisk-uri.... ca sa fac o corelatie cat mai apropiata. se gasesc barete de pini dinastia pe maica domnului la conex si ce o mai fi pe acolo...

FELICITARI SINCERE :D :D arata exceptional scarile alea.
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Inca o scarita de lemn realizata prin aceeasi metoda:



Tineti cont ca este o lucrare facuta la scara 1:160, latimea treptelor fiind de 8mm, asadar anumite imperfectiuni nu vor fi vizibile in realitate la fel ca in pozele macro.

Si poze cu ea montata pe diorama: