Prezentare & reparatie BR64 Guetzold

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.722
686
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Deoarece am scris destul de mult despre aventurile simpaticei veterane 64 Guetzold ("bunicuta" :)) in subiectul dedicat descrierii colectiei mele, voi aduce aici mesajele respective, impreuna cu unele completari.
 
Așa cum cred că mulți știți deja, aburoasa 64 Guetzold este membră fondatoare a colecției mele H0, având la ora actuală respectabila vârstă de 40 de ani. În anul 1969 a fost adusă din Germania de tatăl meu, împreună cu un vagon thunderbox (donnerbuechse - mulțumit, Horia? :D) și un cerc de sine profil "U" întors pe traverse de carton. La vremea aceea ea arăta astfel, conform wikipedia
64180A.jpg
64180A.jpg

Simpatica locomotivă a trecut prin foarte multe "evenimente", cum ar fi căzături, tumbe, demontări/remontări nereușite etc), soldate cu pierderea bielelor de pe partea dreaptă, ruperea unor elemente de pe carcasă, ștergerea inscripțiilor etc. În ciuda tuturor acestor aventuri, locomotiva a rezistat eroic :cool:
 
Ultima editare:
Iat-o pe aburoasa 64 Guetzold in doua poze vechi, realizate cu un aparat foto cu film lat ETYUD:
E69-BR64-thunderbox-1985.jpg

E69-BR64-BR55-thunderbox.jpg

Prima poza este realizata prin 1985, iar a doua prin 1986 sau 1987.
 
Ultima editare:
Da :)
In poza din stanga mai apare electrica E69, iar in poza din dreapta apare toata colectia mea de la vremea aceea: aburoasele 64 Guetzold si 55 Piko, electrica E69 Piko si thunderbox-ul Piko.
 
Saracutza 64 Guetzold a suportat in tacere trecerea anilor, fara bielele de pe dreapta si fara lumini functionale (se neglijeaza incercarile mele nereusite de a monta fel-de-fel de LED-uri :D), pana cand am descoperit Internetul si... forumurile de specialitate feroviara :aplauze:
In septembrie 2000, aburoasele 64 si 55 aveau deja locul lor in vitrina, avand ca imagine de fundal cartile mele de fizica:
br64_br55.jpg

Probabil ca deja ati remarcat "farurile" pe care 64 le avea montate la vremea aceea, mai precis niste enorme LED-uri bipolare galben/rosu de 5inci mm :confused: (altele nu gasisem, na!). Stiam ca nu arata bine deloc, asa ca, imediat ce am putut pune mana pe LED-uri bipolare galben/rosu de 3rei mm, le-am schimbat imediat.
Off-topic: acesta este mesajul meu cu numarul 800 :cool:
 
Ultima editare:
Intre timp, bielele de pe stanga, slabite si ele, au ajuns sa tot cada de pe roti, mai mult incurcand biata locomotiva, asa ca le-am demontat si pe ele. O buna perioada, locomotiva a circulat pe caile mele ferate numai cu bielele de cuplare montate, dar cu luminile din fatza functionale si bicolore ;)
expres_marfa.jpg

trenuri2000.jpg
 
Ultima editare:
Am luat legatura cu diversi fabricanti de trenulete, inclusiv producatorul original Guetzold, cu rugamintea de a ma ajuta sa reconstitui bielele simpaticei 64. Firma Guetzold s-a spalat repede pe maini, cu o zicere gen "locomotiva dv. a fost produsa acum multi-multi ani; daca are bielele metalice, atunci nu va putem ajuta". Marea surpriza a venit de la Fleischmann, sub forma unui raspuns scurtissim: "dati-ne adresa, va trimitem noi bielele lipsa" 8O. M-am conformat si, in cateva zile, am primit un pachetzel micutz in care se aflau bielele de pe dreapta pentru 64 Fleischmann
yahoo.gif
. Bineinteles ca nu s-au potrivit - ceea ce si era de asteptat :grin: - insa, daca mi-ar fi trimis si bielele de pe stanga :fluierat: , m-as fi straduit sa le adaptez (multe mai vreau :-D).
 
Deoarece LED-urile bipolare galben/rosu de 3mm sunt chiar de dimensiunile adecvate, n-a trecut multa vreme pana cand si spatele aburoasei 64 a primit doua, astfel incat toate 4atru farurile ei au devenit functionale & directionale & bicolore 8)
 
Cum am facut? Simplu.
In fatza am prins LED-urile de 3mm in "ghearele" metalice care tinusera beculetzele, iar in spate am perforat cu grija farurile nefunctionale (se putea cu si mai multa grija, recunosc :-P) si am introdus LED-urile. Dupa cateva probe, sa ma asigur de concordanta culoare/sens, am lipit frumos rezistentele de limitare si am conectat grupurile LED+rezistenta+LED la instalatia electrica a locomotivei (adica la culegatoarele de tensiune de la roti :-D).

La ora actuala, luminile aburoasei 64 Guetzold arata astfel la mers inainte:

si la mers inapoi:
 
Odata rezolvata problema luminilor, m-am intors la problema bielelor (evident :-D). Mai intreband in dreapta si-n stanga, cum-necum, am reusit sa obtin bielele unei foste aburoase 66 Piko 8) . Semanau ele destul de bine cu bielele originale de pe stanga, insa cateva diferente tot erau. M-am sucit, m-am invartit si pana la urma mi-am facut curaj...
In seara zilei de 10.09.2003 am reusit sa montez ambele mecanisme de BR66, astfel încât, pentru prima data dupa 34 de ani, locomotiva BR64 Guetzold s-a pomenit cu bielele complete
yahoo.gif
yahoo.gif
yahoo.gif

Practic am combinat glisierele de 64 cu restul bielelor de 66, iar niturile care tin culisa si biela sertarului de punctul fix le-am improvizat cu ajutorul unor ace cu gamalie de 0.8 mm; am apelat la aceasta solutie fiindca gamaliile acelor respective sunt practic identice cu niturile originale. Marea problema a fost cu biela de conducere (articulata sub capul de cruce), care era prea lunga; aici am mai facut alta improvizatie, anume am taiat la jumatate bielele respective si le-am suprapus, tragând peste ele tuburi de plastic rosu heat-shrinkable pentru a le fixa. Ulterior am lipit jumatatile cu adeziv Bison, astfel incat acum interventia mea nu mai este observabila.
Iata aici prima poza oficiala a locomotivei mele 64 cu bielele complete:

Aparatul foto digital era imprumutat si inca nu stiam prea bine sa lucrez cu el :grin:
 
Actualmente, aburoasa 64 Guetzold arata astfel:

Bineinteles ca intre mecanismele de pe stanga si de pe dreapta exista un decalaj de 90grade; in aceste poze acest decalaj nu se observa, fiindca am dorit sa pun in evidenta inclinarea corecta a contramanivelelor spre inainte atunci cand bielele de cuplare se afla jos de tot. Anume, am pozat locomotiva pe stanga, dupa care am comandat rotirea usoara a rotilor pana cand biela de pe dreapta a ajuns la randul ei jos de tot.
 
Am montat decodorul conform binecunoscutelor instructiuni: Rosu la culegatoarele de pe dReapta, Negru la culegatoarele de pe staNga etc.
Surprinzator, vechiul motor s-a descurcat bine sub comanda ultramodernului decodor digital :aplauze:. Totusi, acest motor este cam obosit, este foarte zgomotos, are doar 3rei poli si nici urma de volant. Asa ca de o vreme incoace tot incerc sa-i ofer venerabilei locomotive un motor nou, mai micutz, mai silentios, cu 5inci poli si cu volant :grin:
 
De fapt, aveam aceasta preocupare inca inainte de montarea decodorului digital :fluierat:.
Am incercat sa adaptez un motoras recuperat dintr-un CDROM; mai intai am incercat sa-l pozitionez provizoriu:

dupa care am reusit sa-i fac o piesa de aluminiu din doua parti, prinse cu suruburi:

insa a trebuit sa inlocuiesc partea superioara cu o banda de cupru fiindca nu incapea in cabina:
 
Din pacate, motorasul era prevazut sa functioneze la 5inci volti, asa ca biata locomotiva prindea o viteza comparabila cu cea a unui ICE :-? atunci cand linia ferata era alimentata la tensiunea de 12 - 14V. Reducand tensiunea, se reducea si cuplul motorului, deci tot nu era bine :(. Asa ca am revenit la motorul original, si in aceasta configuratie locomotiva a primit decodorul digital.
 
Salutare tuturor,

Mircea, nu ma pot abtine....Esti un "rege al aburoaselor"!!!... dupa toata povestea asta se vede clar ca esti "tatal" lor.

"FELICITARI" !!!!
 
Totusi n-am renuntat la ideea inlocuirii motorului :grin:
Am achizitionat de la Rally (multumesc mult :aplauze:) motorul Piko nr.art.56000, fiindca avusesem impresia ca-l voi putea adapta cumva in locul motorului Guetzold original. Insa, stiti si voi, socoteala din targ nu s-a potrivit cu cea de acasa, in sensul ca motorul, exact la limita, ... nu incape in cabina locomotivei :(.

Pe sasiu se afla motorul Piko nr.art.56000, iar in dreapta-jos motorul Guetzold original. Cei mai atenti au remarcat probabil ca sasiul din imagine are bielele Guetzold originale :grin:; explicatia este simpla si logica: pentru teste am imprumutat o locomotiva 64 Guetzold identica 8)
 
Ultima editare de un moderator: