Oprire la semnal

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
un bloc de franare in analogic ar fi simplu ,un variator de tensiune automat care sa scada spre zero in momentul in care este declansat de un senzor de prezenta montat pe cale.
Digitalul este mai mult sau mai putin o automatizare a analogicului.
Insa toate peste toate digitalul poate face mai multe,nu neaparat cu multi bani,daca esti cunoscator de electronica.
si eu trebuie sa imi fac acest bloc de franare in dcc ,pentru asta ar fi cam doua posibilitati ori cu izolare de bloc,ori cu identificare de locomotiva.doua chestii destul de diferite.ambele sunt complicate.
 
de ce sa ne oprim aici,doar se trateaza de "oprirea la semnal" :D
ia spune matale ce nu stim noi.... :p

serios vorbind,ati facut ca trenurile sa demareze si sa se opreasca lent in analog?

sogard,

iarasi sunt 2 variante scumpe....prima cu generator de frana, a doua cu module s88 .... :(
 
cosmin78 a spus:
serios vorbind,ati facut ca trenurile sa demareze si sa se opreasca lent in analog?

Nu chiar lent dar de la viteza de parcurgere a statiei pana la viteza zero este insensizabil.

Maine se mai fac oarece teste.

Ideea este, in primul rand, sa incerci sa respecti viteza maxima a unui model raportata la scara si sa tii cont ca pe anumite portiuni exista restrictii de viteza.

Pentru croaziera alimentam cu maxim 10 V iar in momentul intrarii in statie are 5 V si toate sansele sa se opreasca singura daca linia este murdara.
Chestia cu valoarea tensiunii de alimentare depinde de la model la model.
La unele trebuie tensiune mai mica la altele mai mare.
Este un fel de reglaj precum programarea decodorului locomotivei.

Nefiind de specialitate incerc impreuna cu Bogdan_b si Bogdy sa facem cum putem mai bine.
Ne mai ajuta cineva dar, spre rusinea mea, nu stiu daca este pe forum si nici cum il cheama.

In digital ai nevoie de statie sau consola ca sa faci trenul sa incetineasca progresiv. Ma refer la automatizarea machetei nu la jocul cu telecomanda.

:cafea:
 
sogard_2003 a spus:
un bloc de franare in analogic ar fi simplu ,un variator de tensiune automat care sa scada spre zero in momentul in care este declansat de un senzor de prezenta montat pe cale.

Ce poate fi inlocuit cu un simplu condensator ce se descarca in momentul in care pe blocul de franare intra locomotiva.

Ei, ideii sunt multe.

De experimentat experimentam.

Sa vedem ce iese.

:cafea:
 
Exista un sistem de franare la semnal, creat de Lenz, si care este relativ ieftin: Asymmetrical DCC

Blocul de linie din fata semnalului este conectat la centrala o sina direct, iar cealalta prin 5 diode (2 intr-un sens in antiparalel pe celelalte 3). In acest fel semnalul DCC pe acel tronson devine asimetric; cand locomotiva intra pe tronson, detecteaza semnalul asimetric si incepe procedura de franare.

Cu un releu sau intrerupator se poate scurtcircuita grupul celor 5 diode si semnalul redevine simetric, iar locomotiva accelereaza pana la viteza initiala. Din cate stiu numai decodoarele Lenz au aceasta functie...
Informatii suplimentare aici
 
@dac

eu as mai vedea o problema si in aceasta situatie. de unde stim cat de lunga este garnitura. ce se intampla daca la capatul tronsonului exista un vagon care scurtcircuiteaza cele doua blocuri (sau gresec eu si preluarea semnalului pt iluminatul vagoanelor nu se face de pe ambele boghiuri, osi)?
 
exact asta e buba.decodoarele lenz sunt singurele (deocamdata) care pot frana in acest mod,cu diode pe bloc de cale ferata.
-automatizarea la care m-am gandit eu era deva mai complicata.un detector pus pe cale,care sa citeasca cine e pe acel bloc.informatia trimisa in calculator,prelucrata de soft si trimis comanda la locomotiva respectiva pentru franare.
-a doua varianta pentru mine era cea cu izolarea sectorului respectiv si trimitere de comanda, catre toate adresele din acel bloc ,pentru franare.
 
XName a spus:
@dac

eu as mai vedea o problema si in aceasta situatie. de unde stim cat de lunga este garnitura. ce se intampla daca la capatul tronsonului exista un vagon care scurtcircuiteaza cele doua blocuri (sau gresec eu si preluarea semnalului pt iluminatul vagoanelor nu se face de pe ambele boghiuri, osi)?

blocul=lungimea unei garnituri de calatori+locomotiva
 
iluminarea vaagonululi poate fi facuta si de pe un singur boghiu ,tocmai pentru a putea izola aceast mic inconvenient.Insa culegerea curentului e putin mai greu de realizat dar nu imposibil.
nu vad de ce ar fi scurtcircuitat blocul cu restul caii,deoarece iluminatul in digital contine si o punte redresoare acolo,practic in ambele locuri tu culegi aceiasu tensiune,informatiile digitale nu ar trebui sa fie afectate.
daca te referi la blocul cu diode e cu totul altceva....
 
http://www.lenz.com/techinfo/asymmetrical.htm
adica, cu decodoare lenz-gold care stiu asymmetrical DCC , generatorul de franare este foarte simplu ( 5 diode )
Din pacate, am decodoare esu la care nu am gasit sa aiba implementata aceasta functie.

Am mai incercat folosind doua alimentari digitale, una de la Roco si una de la Piko. Functioneaza. Am facut comun cate un cablu de la fiecare alimentare ( nu stiu aici daca nu am gresit, a functionat pentru putin timp). Piko l-am folosit pentru franare iar Roco pentru rulare. Cand intra pe portiune de franare - bineinteles izolata - aceasta portiune este alimentata prin Roco. Imediat dupa aceea un senzor in sina imi trece cu ajutorul unui releu, pe alimentare Piko. Trenul se opreste cu lumini si sunet pornite. Apoi acelasi releu trece pe alimentare Roco la semnalul verde si trenul porneste.

Am facut incercarea pe o singura locomotiva, ambele centrale fiind pe aceeasi adresa.

Problema este ca atunci cand se pune in functiune circuitul ambele centrale sa fie configurate pe fiecare locomotiva in parte - deci necesita ceva pregatiri.

Financiar, nu este o economie prea mare, gasesc solutia putin cam complicata.

Asa ca, urmatorul pas, va fi cumpararea unui generator de franare. La Roco costa cam 120 euro, la Lenz, am vazut mai ieftin ( LG100 ), aproape jumatate de pret.
 
Incearca si franarea cu DC: inlocuieste statia digitala Piko cu un variator sau chiar cu o sursa de tip pc; daca tensiunea este contrara sensului de deplasare, decodorul va comanda franarea si oprirea locomotivei. Decodoarele ESU stiu acest mod, dar trebuie activat.
 
Pentru activarea - modificarea - parametrilor decodoarelor ESU iti trebuie o centrala digitala? Sau se poate face si cu Digi 1 de la Piko?
 
Piko Digi1 este o centrala digitala; din pacate permite numai modificarea CV1 adica adresa locomotivei.
Cu MultiMausul Roco poti modifica valorile CV-urilor dar nu le poti citi.
Cel mai bine folosesti LokProgrammer-ul ESU sau o centrala home-made (Nanox+GenLi)
 
dac a spus:
Incearca si franarea cu DC: inlocuieste statia digitala Piko cu un variator sau chiar cu o sursa de tip pc; daca tensiunea este contrara sensului de deplasare, decodorul va comanda franarea si oprirea locomotivei. Decodoarele ESU stiu acest mod, dar trebuie activat.

Dar raman in acest caz sunetul si luminile aprinse ?

P.S. Am LokProgrammer - nu ar fi problema cu decodorul.
 
Ideea este ca tensiunea DC sa aibe polaritatea in asa fel incat sa determine o deplasare in sens invers. Alminteri locomotiva ar continua sa mearga dar cu o viteza dictata de valoarea tensiunii.

Pentru ca luminile sau sunetul sa fie active si in analog, este necesar sa fie activate CV-urile corespunzatoare functiilor F0 si F1 in analog. (pt.ESU LokSound v3.5 - CV13=1 si CV14=3)

Activarea franei DC se face din CV51=11 pt. decodoarele ESU v3.0 si LokSound si CV51=1 pt. Basic.