Malaxa 3

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Schitele sunt facute de Henry Holban, cam din amintiri. Unele le-am gasit chiar gresite....

Mai stiu o singura poza unde se vede un colt din acest automotor, insa nu e relevanta. Din pacate, alte marturii despre jucariile astea nu stiu sa mai fie....
 
Cand desenez din minte lucruri pe care le-am vazut acum 30 sau 35 de ani si dupa aceea vad o fotografie cu obiectul real uneori ma mir de puterea mea de imaginatie :D

La modul serios, chiar daca proportiile sunt complet gresite, cred ca platforma inchisa a existat in realitate. De urmarit daca mai gasim pe undeva informatii, eventual in presa din vreme?
 
Horia, din ce stiu schitele sunt facute chiar pe la 4 decenii dupa...si da, sunt convins ca avea un capat inchis. Erorile gasite de mine erau la dimensiuni.

Spre exemplu la Malaxa 1 (vezi poza postata tot la subiect) distanta intre osii trecuta in schitele inginerului este 1 m mai putin decat se vede in poza ( in imaginea originala se vad si inscriptiile pe vagon ).

Dar, sunt singurele marturii existente ale acestor incercari si trecem peste, cu putina cercetare...putem corecta....
 
@ICRA: nu, este un vagon construit dupa aceleasi "normalii" insa cu ampatament mai mare si amenajare diferita. Ar trebui sa corespunda doar profilul acoperisului si eventual inaltimea cutiei.

In schimb vagonul A.K. no. 16 prezentat mai sus corespunde atat ca lungime, cat si ca forma a cutiei si a sasiului - evident cu alta forma si numar a deschiderilor laterale din cutie si alta amenajare interioara.

@catalin: asa cum spuneam... bine ca exista si asta ca baza de plecare.
 
Vopsit in albastru. Dar oare ce albastru?
Il voi face, si asa am in plan placi de Malaxa.
 
Florin, nu stiu. Daca gasesc pe undeva ceva mai clar, te anunt imediat. Eu zic ca era albastrul otel, cel de pe vagoanele CFR. Si evident negru. Inscriptii nu avea deloc, doar placa.
 
Salut Horia,

Multumesc frumos pentru raspuns!
Ai dreptate, la modul cum sunt amplasate ferestrele, foarte aproape de streasina, vagonul respectiv seamana mai mult cu acele vagoane prusace cu luminator. Eu ma refeream insa la vechile vagoane Arnold care nu au luminator, dar ferestrele sunt un pic mai departate de streasina, ca la modelul HO din prima poza.

Nici nu stiu ce-i mai simplu, sa refaci acoperisul cu o foaie de styren sau sa tai si sa muti ferestrele un pic mai sus, eventual luand bucati dintr-un al doilea vagon? Astea Arnold vechi costa cam zece euro pe la targuri.

Oricum, Malaxa 3 e un vehicul interesant, care ar merita sacrificarea unui vagon vechi...
 
Buna Dorin,

Vagonul Arnold nu este in ceea-ce ma priveste o buna baza de plecare pentru ca respecta si mai putin ca Fleischmann proportiile vagonului real.

Mai bine dai 15-20€ pe un vagon de la care se poate intr-adevar pleca decat 10-15 pe unul care este pe langa...
 
Cred ca ai dreptate, Horia, probabil ca luminatorul de pe acoperis e mai usor de modificat decat lateralele, iar in schimb vagonul Fleischmann, fiind un model mai modern, are niste detalii mai frumos realizate decat acel Arnold vechi.

Ramane de vazut ce motorizare ar fi posibila, o motorizare 1-achs antrieb de la SB Modellbau - vezi aici: http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=1534&cPath=96

ar fi frumusica, dar cam scumpa la 103 euro si cam prea rapida la 175 km/h :)
 
Inainte sa ma gandesc la o realizare la 1/87 sau 1/160 as prefera sa am mai multa documentatie la indemana. Nu imi plac nici caricaturile si nici falsurile istorice.
 
Din pacate, doar caricaturile astea au mai ramas din istoria noastra feroviara, mare, mica...asa cum e ea. Si eu as prefera sa existe lucrari documentate despre cladiri, instalatii, vagoane, locomotive, muzee.... Din pacate.. astia suntem, cu astia defilam...

Singura imagine pe care o stiu cu cele 4 automotoare din care deduc ca nu au fost 4 vagoane identice... Singura poza clara cu unul din ele e cea de pe prima pagina.

Ford_zpshkkqnfc5.jpg


Florin, cred ca interesant pentru conversie e si Malaxa 1. Desi in cele cateva (putine) articole existente in Romania despre subiect, se vorbeste despre o singura calatorie a acestui vehicul pana la Oltenita (unde a si "crapat" ) in martie 1933. Studiul arhivei Adevarul din acei ani (ziarul existent si astazi) vorbeste despre un drum realizat cu succes pana la Oltenita si inapoi, dar si de o serie de teste oficiale (cate or fi fost si neoficiale) pe centura Bucurestiului in octombrie 1933 ! Este in principiu un vagon cu un capat inchis (pentru postul de conducere) si cu o masca ce se vede bine in poze (niste table pe post de fusta). Solutia acestei masti poate ascunde orice solutie de motorizare a vagonului, chiar si una mai bruta. Acesta insa, spre diferenta de Malaxa 3, avea cateva inscriptii pe lonjeron ramase de la vagonul original, inscriptii care se vad pe imaginea originala.
 
Primul vagon din poza este un vagon austriac, se recunoaste dupa mastile fantelor de aerisire de la partea superioara a ferestrelor care sunt tipice acestora. Multe dintre automotoarele Malaxa au fost facute din acelasi tip de vagon sau din unele asemanatoare. Am reusit sa gasesc o poza a unui asemenea vagon in forma originala aici:

https://www.flickr.com/photos/34148515@N03/3757948158/in/set-72157616894119579/
 
Tot dintr-un fost vagon. Automotor Bmot 87020.
Vagonul a fost fabricat in 1911 la Ringhoffer. Lungime peste tampoane - 10.75 m; ampatament 6.50 m.
CFR%2087020_zps2ills7zw.jpg
 
O imagine "sora" :

s-l1600.jpg


http://www.ebay.de/itm/178-Foto-CFR-RUMANIEN-Triebwagen-ABmot-um-1965-1-/382001969191?hash=item58f1177827:g:UsgAAOSwbsBXoZYk
 
O da, ma ungeti la suflet cand postati imagini inedite, cel putin pentru mine. Multumesc !

87.020 este al 37 automotor construit de Malaxa. Evident, pastra numarul vagonului din care a derivat, fiind predat la CFR in 1935. Initial avea 55 de locuri in doua clase. Solutia aleasa pentru acest vehicul (care face parte din generatia a 4-a de automotoare) era amplasarea echipamentelor pe o rama Wegmann, aceasta fiind "suspendata" sub sasiul vagonului. Avea un motor MAN de 150CP in 6 cilindrii legat la o transmisie Mylnius cu 4 viteze. Viteza initiala era de 85km/h si vopsirea rosu/crem. La data pozei de mai sus (1965) cred ca erau verzi. Sunt destul de rare imaginile cu ele la sfarsitul vietii !

Datorita capatului rotunjit, seriei i s-a spus popular "tanc". Florin, eu din ale mele hartiute stiu ca avea 8m apatament....rog mai verifica o data.

S-a mai postat aici, dar merita pentru ca mi se pare o ilustrata superba, 87.053, fratiorul cu nr 35, in vopsirea originala la scurt timp dupa punerea in exploatare.

Sanatoriul-Militar-Eforie-Sud-01-W.jpg


Si uite si de la mine, 87.020 la inceputul anilor '60, iese cu avant muncitoresc din Gara de Nord, spre o destinatie pe care mi-ar fi placut sa o cunosc.
Se observa si grinda despre care vorbeam si care sustinea toate echipamentele... Desi erau in principiu niste incropeli, aceste vehicule au facut serviciu 3 decenii. Si probabil mai faceau treaba daca nevoia de trafic a Romaniei in dezvoltare nu le inlocuia cu garniturile clasice.

b530fc9b-4a8a-4928-ae97-ae60869a1ec1_zpsezvkn91h.jpg
 
Astea sunt dimensiunile trecute in inventarul publicat in 1935.

Despre 87053.
Fabricat (sau modernizat) in 1913 la Ringhoffer. Avea 60 locuri, lungime intre tampoane 10.20 m, ampatament 6 m.
 
Eu zic ca e o greseala. 87.021 avea 6.5 (si el a ajuns automotor) insa 87.020 avea 8m apatament.
Lungimea totala era de 14200, greutate in serviciu (dupa motorizare) 23.000 kg.

Aeratoarele nu lasa loc de discutie asupra originii. Horia, Dorin, Cosmin, stiti vreun "donator" cu 8m sau 6.5 apatament care sa aiba compartimentarea asta ? Poate sa fie vorba de un vagon original de 6.5m al carui sasiu sa fi fost lungit la 8 si de aici neconcordanta intre surse ? O parere ?

Eu cred ca vorbim totusi de un vagon de 8m:

http://parostroj.net/katalog/ov/images/vykresy/Ci_1909_8.gif

construite si de Staudinger Waggonfabrik intre 1908-1918, Lungime vagon original 12.580mm. Diferenta de 1620mm (pana la 14.200) cred ca rezulta din lungirea sasiului pentru capetele ärodinamice '' ...ca apatamanetul e tot ala si nu vad unde altundeva sa se duca diferenta....In locul platformelor deschise s-au facut usile de acces si atunci "botul" se duce in afara sasiului original care trebuia lungit cu 810 mm la fiecare capat, adica 1620 total. Asta e doar parerea mea, plecand de la afirmatia ca sasiele au fost lungite (documentatia acelor vremuri) dar fara sa se specifice cum si unde.... Mi-ar prinde bine o a doua parere (sau mai multe).

Mai jos avem si un vagon de 6.5m apatament dar alta compartimentare (care se poate sa fie desenul vagonului 87.021...):

http://parostroj.net/katalog/ov/images/vykresy/Ci_1907_6_5a.gif
 
Salutare

Urmaresc cu interes subiectul si mi-am adus aminte ca am vazut o ciudatenie de automotor intr-o poza color de ansamblu a garii Cluj, in 1958:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/13268292_1053722098015657_7063466851769262986_o.jpg?oh=aa4232c06e2484ab873d26ce04c56edb&oe=598FC703
Fotografie de pe pagina Photo Historia.

Pare sa fie diferit de ceea ce s-a discutat pana acum, dar mi se pare ca aduce cu cele facute la Malaxa.

E de remarcat vagonul albastru-deschis din mijlocul fotografiei, sa fie oare unul dintre WIT-urile de origine MAV?