Macazuri scara N

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Salutare,

Nu este imposibil, dar nu e simplu de facut un macaz.

Insa 15-17 grade pentru un macaz e mult. Nu uita ca toate macazele Peco merg de regula pe 10 grade. Asa cum spunea si Cosmin, cu cat unghiurile sunt mai mici, cu atat mai bine merge locomotiva pe acolo!

Iar cei care si le fac singuri, o fac in principal fiindca merg pe unghiuri reale, adica 7-5 grade, pe care nu le produce nici un producator industrial!

Din ce am vazut eu, "obsedatii" de la 2 mm sau fiNe scale, care isi fac singuri sinele fiindca merg pe un standard propriu (ei sustin, si pe buna dreptate, ca "ei au fost primii"!) prefera sa faca traversele din sticlotextolit placat cu cupru. Pe mijlocul traversei se "jupoaie" folia de cupru ca sa faca separare intre cele doua polaritati, iar sina se cositoreste individual de fiecare traversa. Pe urma, daca lipiturile sunt facute "curat" si eventual le mai si slefuiesti un pic cu o freza, se vopsesc, sina se balasteaza si arata exact ca una autentica!

Tehnologia asta bazata pe cositorire e ceva mai veche, din anii '70, probabil ca in ziua de azi cu cleiurile noastre destepte (cianoacrilati, epoxidice bi-component) ai putea si sa lipesti sina de traverse fara sa ai surpriza sa ti se desprinda dupa doua zile sau doua luni. Dar trebuie sa incerci, sa experimentezi in toate felurile fiindca numai asa vei gasi solutia optima.

Insa ma indoiesc ca iti va lua doar o ora sa faci un macaz! 50 de macaze numai pentru partea inferioara e o cifra imensa! Frate, ce faci acolo, Miniatur Wunderland?
Cu cat ai mai multe, cu atat e mai putin rentabil sa le faci singur. Mai bine incepe cu ceva modest, si pe urma, cand capeti experienta, vei trece la ceva mai mare! ;-)
 
Salutare,

Multumesc pentru scheme sogard_2003. Din pacate nu voi utiliza unghiuri asa mici, ar trebui sa reduc tot ce am in plan la jumate cu asemenea lungimi. Si cum stau la bloc, spatiul e foarte mic.
Pentru mine ideaa de a fi cat mai aproape de realitate nu e importanta, imi place cel mai mult sa vad activitate pe o macheta. Sa fie diverse garnituri care pot rula, diverse rute, operatii de compunere a garniturilor, toate comandate de comp.

Saptamana care vine spre ca voi reusii sa incep la constructia efectiva. Am sa plec pe idea cu matrita. Intr-o placa de aluminiu voi sapa canale pt sine. Inima si acele le voi face separat, urmand a fi montate ulterior pe macaz.
Macazele mele nu vor avea peste 20cm, ci doar 13, precum cele de la roco. Unghiul pt. abatere este de ~15 grade, iar raza acesteai undeva pe la 30cm, acceptabil. Pentru traverse voi utiliza o parte din cele de la sina flexibila o parte din textolit. Nu stiu care v-a fi timpul pentru un macaz, dar voi vedea.

@victorian
Am deja un oval de 1.30m, insa dupa 5 minute ma plictisesc sa vad loco ca se invarte ca un catelus in jurul cozii :)
uite o schema cu ceea ce as vrea sa realizez.
In principal 2 linii principale, o gara cu 6 linii, plus cele 2 de sus pt decuplatoare si manevre. Cele 2 exterioare gri, sunt in rampa pt. nivelul superior. Restul de gri sunt pt. stationare material rulant. Cu albastru un 8(opt) pt. a putea intoarce o garnitura din mers. O remiza pt. loco, cea din stanga, eventual si a doua, cea din drepta, dar aia ultima.
Cam multe vreau... :)


Diorama_v4.jpg
 
Cu ovalul sunt perfect de acord cu tine, e plictisitor sa invarti mereu un tren in jurul cozii, de aceea e nevoie de o schema mai elaborata in care trenurile uneori dispar, alteori apar de unde nu te astepti.

Am vazut insa schema ta si mi se pare foarte "stufoasa". Intr-adevar sunt multe macaze, dar cred ca ai putea sa te gandesti mai bine si sa obtii multa actiune folosind mai putine.

Genul acela de macaz "in os de peste" chiar nu l-am vazut nicaieri in realitate (cu exceptia unui caz particular de gara de marfuri in zona Berlinului, din cate imi aduc aminte) iar triajul din partea de sus ai putea sa-l "linistesti" un pic in asa fel incat in loc de slip/crossing sa ai doar niste macaze simple

De asemenea mi se pare cam prea "precisa". Daca vei studia un pic schemele de noduri de cale ferata reala vei vedea ca nu sunt niciodata atat de riguroase, mai exista curbe mai line sau chiar linii serpuite etc, dupa cum s-au potrivit locului.

Ti-as sugera sa incerci sa studiezi o schema care sa plece de la un "8" unde latura de deasupra a "opt-ului" trece peste latura de dedesubt folosind o urcare si respectiv o coborare de panta. Daca mergi pe o asemenea idee ai sa vezi cum dintr-o data actiunea dioramei tale capata alta viata, fiindca trenul nu se mai invarte pur si simplu intr-un cerc, si merge cand pe linia de deasupra, cand pe linia de dedesubt si asta creeaza o alternanta foarte interesanta. Ma rog, asta-i parerea mea, tu bineinteles faci cum crezi mai bine si eventual ai putea sa realizezi practic chestia aia si sa-mi demonstrezi ca gresesc! ;-)

Bafta si numai bine!
 
Salutare tuturor,
In primul rind trebuie sa admir un proiect amplu, extrem de ambitios atit ca amploare,cit si ca mod de realizare practica - macaze facute manual la N !!!
Dar...
XName a spus:
Cu albastru un 8(opt) pt. a putea intoarce o garnitura din mers.
Poate nu am inteles eu bine desenul,dar daca intorci o garnitura din mers, bucla nu creeaza scurtcircuit? :confused:
 
Mersi de sfaturi.
Asta vreau sa fie nivelul inferior, in mare parte destinat pentru stocare material rulanti si compunere garnituri. De aceea e asa de precis. O mare parter din el nu se va vedea decat pe lateral putin de tot.
Partea de sus (nivelul superior), v-a contine teraformare, curbe diverse, si linii putine.
Sa vad ce iese cu constructia macazelor, daca nu reusesc nicicum, probabil ca voi modifica toata schema.
Prin "macazul os de peste" tereferi la cel albastru din centrul lui "8"?
 
In zona aia vor fi cateva segmente de linie, cu un modul electronic, care in functie de directia din care vine trenul alimenteaza segmentele respective cu acea tensiune.
Sincer cred ca ar fi mult mai usor si mai placut macaze cumparate, dar la cat ma costa toate... :)
 
cred ca e prea aglomerata schema ta...vei avea numai linii si loc deloc pentru case relief si alte acareturi.
 
Salut,
Iata doua macazuri ( HO ) Shinohara pentru diorama mea .Se vede cum se poate face inima ....si ce vreau sa arat: limbile macazului sunt prinse cu papuci normali ( cum sunt cei care se folosesc intre sine )
 
victorian a spus:
:D :D :D Inca unul care nu stie ca Rudi este "a Santa Fe Fan'!
Care e faza ca nu inteleg ?! stiam ca rudi e fan de americane ,dupa nume si nu numai...dar macazul putea sa provina din orice zona nu-i asa ? si raspunzul lui poate ca era legat de orice alt model de macaz....hmmm
 
Salut :D
Inima macazului se poate face din doua profile de sina (indiferent daca este american sau european :D ).
 
Imbunatatire contacte macaze electrofrog

<t>Ca tot e subiect despre macazurile N, sa nu mai deschid unul, as dori sa continuu aici cu o intrebare:<br/>
<br/>
Avand in vedere ca la N polarizarea inimii macazelor electrofrog se face numai prin atingerea lamelor mobile de sina si ca orice urma de praf sau balast poate influenta negativ contuctibilitatea, cum ar putea fi imbunatatit acest contact electric?<br/>
<br/>
Nu stiu exact cum este la H0 dar la N macazele nu au posibilitatea, din fabricatie, de a fi polarizate printr contacte suplimentare actionate de motorul macazului.</t>
 
Scuze, am uitat sa specific.

PECO, finescale (code 55), electrofrog (la code 55 nici nu exista insulfrog).
 
Intre timp am cautat ceva poze pe net si observ ca inima este facuta din doua linii legate electric intre ele. Deci trebuie izolata fata de restul circuitului iar ea isi capata polaritatea numai in functie de pozitia acelor. ding.. asta ma enerveaza la peco cel mai mult. s-au straduit dar nu suficient.
Felippe, eu unul zic sa folosesti motoare speciale pentru macaze electrofrog, iar pana la inima sa vi cu un fir pe care il lipesti pe talpa sinei... altceva nu prea vad ce poate fi facut. Mai poti muta unul dintre clipsurile de izolare cu vreo 2 - 3 centimetri mai departe de locul actual , iar in locul acestuia sa montezi un clips cu fir pe care il tragi la motorul macazului. Ins anu stiu cat de bine ar da estetic prea multe clipsuri. Eu unul le-as evita definitiv.

Intre timp am desenat si asta: