Macazuri scara N

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
As dorii sa cumpar macazurile pentru viitoare dioarama. Eram pregatit sa cumpar roco, din pacate recent am primit informatia ca in urma fuzionarii cu fleishmann, roco renunta la N.
Am preferat roco in favoarea lui fleischmann datorita absentei terasamentului dar si a pretului mult mai scazut.

As vrea sa imi spuneti care sunt producatorii principali legat de sine si macazuri la scara N. Care sunt diferentele de calitate dintre gamele diversilor producatori. Si care game se pot cumpara la noi in tara.

Va multumesc.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Mai exista si macaze Minitrix, care sunt fara tot fara terasament. Nu stiu cum stau ca pret dar o simpla "colindare" pe site-urile magazinelor online din Romania (unele prezente si aici pe forum) te poate lamuri.

Personal ti-as recomanda Peco. Nu se gasesc in Romania (inca) dar se pot comanda pe diverse site-uri din UK, la preturi extrem de avantajoase.

Este foarte interesant in special faptul ca exista sine "code 55" cu o inaltime redusa a sinei, adica mai aproape de proportiile din realitate. La toti ceilalti producatori europeni pe scara N, fie ei Roco, Fleischmann, Minitrix sau Arnold (care nu se mai gasesc decat second-hand) sina are o inaltime de circa 2 mm, ceea ce in sistemul britanic corespunde lui "code 80".

Desigur, o inaltime redusa a sinei duce la un rulaj dificil al modelelor vechi, prevazute cu o buza a bandajului supradimensionata. Aceasta atinge traversele si rezulta un mers sacadat. Dar asta se intampla doar cu modelele vechi Piko din anii '70, daca ai cumva asa ceva. Acolo trebuie pur si simplu schimbate rotile cu unele moderne, sau eventual slefuite un pic la strung, daca nu se poate altfel.

In rest, toate modelele vest-germane, chiar si cele vechi, ruleaza fara probleme pe code 55!
 

navigator

Active Member
Trenulist
20 Octombrie 2007
137
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
XName, atent trebuie sa fi si la alcatuirea macazului. Cele cu inima conducatoare sunt foarte bune caci trec si locomotivele scurte cu putine roti de pe care se colecteaza curentul, chiar si cand merg cu viteza extrem de mica. De exemplu, pe macazele Fleischmann 9168 si 9169 (curbe) si pe macazele 9179 si 9180 (drepte) cu inimi conducatoare, imi trece o locomotiva Br 64 care are colectare pe cele doua (din trei) osii din fata aflate la doar 11mm una de alta, cu viteza minima 1 din maxim 28. Aceasta viteza am setat-o in decodor ca fiind echivalenta la 3-4 km/h in realitate si am trecut de multe ori cu locomotiva peste macaz obtinand 100% rezultate pozitive.

Alta a fost situatia cu macazele drepte roco 22265 si 22267 care nu au inima conducatoare. Pe astea, aceeasi locomotiva se poticneste sau zvacneste rapid inainte (e digitala) cand merge cu viteza 4 si 5 din 28 si se opreste pur si simplu la 1, 2 si 3. De la 6 in sus trece si pe aceste macaze fara sa se observe ceva.
Cu locomotivele mai lungi si cu mai multe osii colectoare nu am nicio problema nici pe aceste macaze.
La Br 64 deja am planuit sa schimb rotile cu bandaj de cauciuc de pe osia din spate cu unele fara cauciuc, asta daca le primesc de la cine le-am comandat, sau macar sa schimb ordinea lor (sa le pun pe osia de la mijloc) pentru a mari la 22 de mm distanta intre osiile colectoare.
Pe viitor am sa-mi aleg cu grija locomotivele, deci atentie si la acest aspect!
 

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
Chiar voiam sa intreb spre ce e mai bine a tinde: macaze cu inima coducatoare (ganditoare cum am vazut pe unele siteuri) sau cu inima simpla, neconducatoare.

Nu sunt ft in tema cum se realizeaza alimentarea inimii. Se face odata cu pozitia limbii (partea mobila) sau exista un sistem electronic/electric suplimentar.
As putea aceste macaze cu inima condutoare sa le las fara, ca sa nu apara problema de scurtcircuit.

Ce se intampla in cazul in care un tren vine de pe unul din ramificatiile macazului spre linia unica si macazul e pozitionat pe cealalta ramificatie? In cazul celor cu inima condutoare eu presupun ca o sa am scurtcircuit, iar la cele neconducatoare cred ca o deraiere daca locomotiva nu e suficient de grea sa mute limba.

Mentionez ca o sa am peste 30 de macazuri, asa ca e destul de important sa incep cat de cat cu dreptul, sa nu le schimb peste ceva timp.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
Xname....

inima ganditoare?sau poate voiai sa zici "thinking point"...macaze inteliegente? :roll:
 

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
Nu stiu exact dar cred ca si ce spui tu si ce ziceam eu se refera la faptul ca inima este conducatoare de curent.
Eu doar am preluat denumire dupa cei de la trenulete.ro: "Daca macazurile vor fi folosita ca ''macazuri ganditoare'', atunci fluxul de energie va curge doar in directia in care este indreptat macazul."
:)
Macazuri inteligente, este si un alt fel? Ceva cu sensori pe linie pt a depista din ce directie vine trenul si sa schimbe automat pe ramura lui in cazul in care vine dinspre una din cele 2 ramuri si se indreapta spre linia unica? :) exista si asa ceva?
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
cei de la trenulete.ro faceau referire la macazele Fleischmann care sunt asa-zisele "macaze inteligente" datorita unor simple....sarmulite,care
scoase,atunci "fluxul de energie va curge doar in directia in care este indreptat macazul" :D.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
primele.cele cu inima polarizata sunt cele mai indicate...cele simple sunt problematice pentru locomotivele mai mici.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
De acord cu ce spune Cosmin, insa in practica la scara N depinde aici si de locomotiva... spre exemplu, eu am in colectia mea numai macaze Fleischmann cu inima polarizata si nepolarizata dar marea majoritate a materialului meu rulant trece fara probleme peste macazul nepolarizat, inclusiv locomotiva bavareza "Glaskasten" sau Kof-ul Arnold, care sunt cele mai mici locomotive posibil, avand fiecare doar doua osii.

Dar de fapt problemele exista mai degraba la partea mecanica decat la partea electrica, iar problemele se refera in mod specific la macazele CURBE. De exemplu pacificul bavarez S3/6, o locomotiva lunga cu multe osii ramane uneori "blocat" pe macazul curb sau ii sar rotitele alergatoare, in timp ce peste macazele obisnuite nu are nici o problema, chiar daca sunt polarizate sau nepolarizate.

De obicei problemele astea le intampina locomotivele cu roti alergatoare. De aceea, ca prim sfat, daca ai asemenea locomotive in colectia ta, ideea este sa eviti pe cat posibil macazele curbe!

Din nou, iti recomand macazele Peco: exista trei macaze in gama: scurt, mediu si lung. Dar chiar si cel "scurt" are curbe mult mai lungi, mai aproape de realitate in comparatie cu orice macaz de productie continentala, fie el Roco, Trix sau Fleischmann.

In privinta polarizari inimii, si pentru Peco exista gama "insulfrog" cu inima din plastic, sau gama "electrofrog" care este cu inima polarizata.
 

navigator

Active Member
Trenulist
20 Octombrie 2007
137
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
"Inima conducatoare" sau "conducting frog" sau "stromleitendem HerzstĂźck" inseamna una, adica ca triunghiul acela central conduce curentul si este pus la polul unei sine sau polul celeilalte sine printr-un comutator intern la unele marci (de ex. Fleischmann) sau extern, adica pus de utilizator (comutator sau releu sau ...);

iar "macaz ganditor" sau "thinking points" sau "denkende Weiche" inseamna cu totul altceva, adica capetele de linie, interioare, care se despart de la inima, sunt conectate pe rand, in functie de pozitia macazului si de catre tot un comutator intern si permit o oarecare automatizare in circuitele in analog. La digital nu-si au rostul, adica incurca si de aceea se strapeaza cu acele agrafe de sarma pomenite de Cosmin. Deci agrafele nu constituie "gandirea" in sine ci inhibarea acesteia.

Sigur ca niste macaze cu inima conductoare sunt ideale atat ptr digital dar si ptr analog. Ca firma, asta-i alta treaba. Alegi ceea ce ti se pare mai bun din sfaturile colegilor, din ce mai gasesti pe alte forumuri sau din ce gandesti tu. Eu am ales Flm doar ptr simplul motiv ca am luat 3 start seturi in care erau cate 2 macaze curbe cu inimi conductoare. Fiind curbe pe 45 grade si cu razele R1 la abatuta si R2 la directa ma deranjeaza si pe mine dar numai estetic, nu si mecanic. Majoritatea or sa fie in tunele sau ascunse de relief, natura. Toate cele 6 locomotive si 21 vagoane merg impecabil pe aceste macaze. Am mai cumparat si doua macaze drepte Flm. si o sa mai cumpar probabil. Cele 7-8 macaze drepte Roco de 15 grade si R5 le-am luat ca sa le bag in triaje in gara dar inca nu facusem testul cu locomotiva mica care spre deosebire de a lui Victorian are cauciucuri pe o osie, ramanand doar 2 osii curate dar la 11 mm una de alta ceea ce e foarte putin. Si oricum el a incercat-o pe macaze fara inima conductoare dar Flm ceea ce e altceva decat Roco.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
ma bag si eu cu o parere. in macheta viitoarea mea macheta se vor gasi multe tipuri de macaze,mai putin Flm pentru ca dinalea nu am.cel mai fain macaz pe care l-am intalnit este cel de la roco de doar 10 grade in abatere si o lungime de 155mm.Cel mai important este ca inima este polarizata corespunzator pe ambele directii,cu doua mici tablite conducatoare montate pe zona calcata de buza bandajului.Acele macazului au doua puncte de contact unul cu capatul dinspre inima iar al doilea varful acului care intra in contact cu laterala pe sina ce se comuta.....toate peste toate singurul lucru ce trebuie avut in vedere este acoperirea lui cu terasament prin metode cu stropire cu apa si aracet.
link catre macaz http://roco.cc/index.php?id=139&Anfangsposition=45&artikelnummer=22303
 

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
@navigator
Mersi de informatii. Chiar nu stiam ca e vorba de 2 tipuri diferite. Credeam ca cel cu inima conducatoare e una si aceasi cu cel ganditor (inteligent).

@sogard_2003
10 grade... trebuie sa dispui de spatiu mare. Eu am decis sa folosesc cele de 15 grade. Am preferat roco dar acum nu stiu ce sa fac. Roco se pare ca nu mai fabrica aceste macaze. Flm sunt ft scumpe aproape dublu fata de roco.

Am studiat si macazele peco putin, din pacate daca am obs. bine au doar la unghiuri foarte mici. Cred ca maxim e 12 grade.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.985
236
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
iti recomand Peco,unghiurile mici nu sunt un dezavantaj,dimpotriva,locomotivele o sa iti multumeasca...printr-un rulaj impecabil :D
 

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
O rugminte pentru cei care detin ceva informatii.
As vrea sa incerc constructia unor macaze simple la aceasta scara, home made.
Daca aveti linkuri cu info. Mi-ar prinde bine diverse idei. Am gasit cateva... mai caut...
Mersi
 

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
Sa vedem, din poze pare ca se poate cu multa migaleala insa se merita efortu, daca iau in considerare ca numai pe nivelu inferiori, pentru triaj am vreo 50 de macazuri.

Cel mai ciuda imi este ca am comandat prin septembrie de la un magazin "renumit" niste macazuri (cate 1 din fiecare pentru model) si nici in ziua de azi nu au ajuns, tot pe drum sunt :)
Asa ca nu am unu in fata ochilor sa vad cum e real, nu doar prin poze.
Dar o sa incerc si asa, cu ajutorul cotelor.

Ce solutie ati alege la lipirea sinelor de traverse? Ceva lipici, cositor pe placa de textolit cu cupru (aici iese uratel)? Dat gauri pe partea de jos a sinei si de acolo prinsa...?
Eu as merge pe ideea de a confectiona din sina flexibila. O parte din macaz, sinele exterioare precum si cam majoritatea traverselor ar fi utilizabile. Partea mai grea e limba, si cel mai greu pare inima.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
pentru realizarea inimilor si a acelor trebuie realizate niste dispozitive pe care sa montezi profilul sinei si sa il prelucrezi prin aschiere astfel incat sa iti iasa unghiul dorit.doua astfel de sine impreuna formeaza inima,pe care o lipesti cu cositor si o fimisezi tot prin aschiere.(adica pila sau hartie abraziva)
Pentru traverse este chiar recomandat sa folosesti textolit,insa nu pe tot macazul,ci doar in puntele esentiale,inainte de ace ,intre ace si inima,inima si capatul cu deviatie al macazului.
restul traverselor se pot realiza din materiale gen carton gros sau chiar lemn.cu aceiasi grosime ca la textolit.
toate cele 50 de macaze din triaj vor avea acelasi unghi?daca da te rog sa imi dai niste cote,lungime si unghi de abatere,voi reveni in cateva zile cu un plan elaborat la scara care iti trebuie.
 

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
Mi-am planificat destul de mult timp nivelul inferior , cel cu triajul.
Am facut o gramada de variante pana am ajuns la una care ma multumeste.
Voi avea vreo 40 - 43 de macazuri cu unghi la 15 grade, 10 incrucisare cu inima dubla, 1 cu 3 cai, si 3 curbe.
Eu am mers pe cotele de la roco, le-am gasit in ceva program de facut diorame. Asa mi-am construit in autocad macazurile. Nu sunt ele precise, dar mici abateri se accepta nu se v-a modificat prea mult layoutul general.
Unghiul dintre capatul devierii si intrarea in macaz e pe la 17-18 grade.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
ok.15 grade pt triaj mi se pare destul de convenabil asta pt ca macazul este foarte scurt.ca realizari in acad eu am facut destul de multe desene si pot scoate de acolo ce vreau.unghiuri de aschiere pt inimi si ace,unghiuri de abatere,,,etc


in prima poza este un macaz facut dupa standardele nmra cu abatere de 6,2 grade.iar jonctiunea dubla cu intersectie pe mijloc este formata pe baza acestui macaz.
pentru 50 de macaze nici nu se poate pune problema de cumparat,eu am reusit sa elaborez niste dispozitive pentru constructia acestor macaze ,cu timp total de realizare o ora pe macaz.in principal ai nevoie de o matrita pt macaz,traverse,profilul sinei,si doua dispozitive pentru aschierea profilului sub un anumit unghi pentru realizarea inimii si a acelor.