Buna Catalin,
Sunt in masura sa-ti ofer un raspuns. Stiu ca acesta nu va multumi pe multi, insa asa cum spuneam si mai sus - si sper sa nu fie interpretat ca o pura aroganta din partea mea - acesta este rezultatul multor ani de cercetari si comunicatie cu alti experti in domeniu din multe, multe tari.
Explicatia este relativ simpla - in masura in care cuvantul "simplu" are ce cauta in aceasta discutie. Locomotiva din seria 50.100 este finisata, inclusiv cele trei maini de lac transparent stralucitor, in timp ce 40.0001 si locomotiva de ecartament ingust sunt doar vopsite la mai multe maini si slefuite cu piatra ponce, dupa cum indica normativul CFR in vigoare la acea data, fara a fi primit insa cele trei maini de lac transparent stralucitor.
Bineinteles, la 40.0001 cazanul este verde si camera de fum neagra. La fel si la 50.100 de alaturi sau din spate, numai ca este lacuit si reflecta mult mai bine ce este in jur decat locomotivele tender care sunt aproape mate. Daca studiezi cu mare, foarte mare atentie cliseul original vei remarca un lucru foarte interesant: amandoua 50.100 au benzi de cazan de culoare neagra, mai inchisa decat cea a cazanului. La locomotiva 50.100 din spatele 40.0001, prima din aceste benzi, aflata in fata nisiparului anterior (de fapt chiar ceva mai in fata, in fata robinetului) este perfect vizibila pe toata circumferinta cazanului. Daca ai vazut-o o data si stii ca este acolo nu ai cum sa nu o remarci. Pe romaneste si pe intelesul tuturor, simplificand problema, la gradul al treilea, negrul nu are cum sa fie mai inchis decat negrul. Nu este un obiect care se reflecta in luciul cazanului ci o banda neagra.
Repet, este o tema grea si o persoana care priveste aceste fotografii fara a avea un ochi instruit in acest domeniu, cum a fost din pacate si cazul lui Ilie Popescu acum 30 de ani (moment la care conceptul de Fotoanstrich fusese din pacate "uitat" in Romania si accesul la documentatie din alte parti era mult mai limitat ca acum) nu are cum sa vada ce ii arata de fapt ochii. Asta nu reduce cu nimic recunostinta pe care i-o purtam cu totii domniei sale pentru munca depusa in acest domeniu. Nu e grav cand te inseli atunci cand faci cercetare stiintifica. E grav cand altii iau informatia de buna, o pun in rama si refuza sa-si mai bata mintea cu ea.
Ar fi multe de spus, tabele cromatice, obiecte identice fotografiate ortocromatic si pancromatic, grad de reflexie al culorii (sau, ca in cazul de fata, al lacului protector) s.a.m.d. Am purtat-o acum cativa ani intr-un domeniu asemanator, legat de vagoanele de dormit, restaurant, bagaje si posta ale C.I.W.L. cu cutie din lemn de teck de la inceputul secolului XX. Din pacate multi au reactionat in fata argumentelor aduse intr-un mod primar ("fugi dom'le, vad ce imi arata ochii, cum sa fie un vagon de culoarea sienei arsa negru in poza?") asa ca nu imi fac iluzii nici in privinta discutiei de aici. Sper ca aceasta afirmatie sa nu fie luata de colegii de forum ca o jignire ci ca o invitate de a se documenta pe aceasta tema si de a incerca sa-si educe ochiul si mai ales mintea atunci cand privesc o poza veche.