Dedic acest topic unei linii foarte interesante , si cu o istorie destul de bogata
Linia a fost data in folosinta in anul 1887 pentru exploatarea unor cantitati insemnate de materii prime: minereu de fier, piatra de calcar, marmura, precum si masa lemnoasa.
Hartile sunt de pe acest site , va rog sa scuzati dimensiunile enorme...
http://lazarus.elte.hu/hun/maps/
Iata o harta de la 1900
http://lazarus.elte.hu/hun/maps/1910/gonczy/bihar.jpg
O alta harta acum de pe la 1910
http://lazarus.elte.hu/hun/maps/1910/bihar.jpg
Si o harta topografica de pe la 1910
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/39-47.jpg
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/40-47.jpg
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/39-46.jpg
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/40-46.jpg
Linia a contribuit la dezvoltarea economica ca "Tari Beiusului" , �incepand cu anii 1930 o data cu introducerea automotoarelor Malaxa din vagoane motorizate in locul trenurilor tractate de locomotive cu abur s-a reusit cresterea vitezelor de circulatie pe sectie astfel distanta de 109 Km se parcurgea in 3 ore si 22 min in loc de 5 ore si 20 minute.
Iata aici o lista cu repartitia automotoaelor si o harta a cailor Ferate Romane Motorizate cu Automotoare din 1937.
Dupa razboi s-a revenit treptat la tractiunea cu locomotivele cu abur in urma crtesteri volumului de calatori , s-au introdus si doua trenuri �Accelerate din care unulul Automotor seria 1000
Priml Accelarat Oradea-Rogoz-Holod-Vascau (anulat din 1993) cu vagoane de la un �tren acc Bucuresti Nord - Oradea
Al doilea Accelerat automotor Arad-Ciumeghiu-Holod-Vascau (anulat in perioada 1993-1995 ,devenit personalautomotor in 2000 si anulat din nou 2002)
Incepand cu anul 1992 linia a suferit un usor declin reducandu-se numarul de trenuri iar in anul 1994 a venit si necazul unei alunecari de teren intre Tasad hc si Dragesti Hm. , linia fiind inchisa intre Tasad hc si Rogoz , trenurile spre Vascau fiind redirectionate pe urmatorul traseu Oradea-Ciumeghiu-Holod-Rogoz-Vascau
Iata un extras din mersul trenurilor 1996 - 1997 cu sectia 314 Oradea-Rogoz-Holod-Vascau
Intre anii 1997-2001 s-a incercat redeschiderea circulatiei trenurilor pe Oradea-Rogoz-Holod , dar numai pana la Ceica , desi normal era sa se deschida pana la Holod ,zona respectiva nefiind afectata decat de vegetatie , datorita unei lipse din colectie a mersurilor de tren 97-98 2000-2001 ,nu va pot da cu precizie data cand s-a deschis circulatia pana la Ceica , cert este ca in mersul trenurilor 99-2000 apar cateva trenuri.
(C) Coste Paul Cristian
Inceputul anului 2001 pentru mine vine cu o surpriza destul de neplacuta , in mersul trenurilor 2001-2002 bucata din sectia 314 si anume Oradea-Ceica disparuse fara urma iar cealalta bucata Holod-Vascau a fost atasata sectiei 316 Ciumeghiu-Holod, inca din 1999 ,se pare ca intre anii 2000-2001 s-a produs din nou o alunecare de teren , din pacate �tot in aceeas zona intre Tasad hc si Dragesti, linia Oradea-Rogoz-Holod a fost din nou inchisa si abandonata 2 ani , de data aceasta complet , incepand cu mersul de tren 2003-2004 si pana in 2006 a fost deschisa circulatia pana la Baile Felix , cursele fiind asigurate de automotoare seria 79 LVT , automotoarele circulau vara si erau foarte aglomerate , lucru pentru care ,spre uimirea mea constat ca incepand cu noul mers 2006-2007 se inchide linia. :cry: ,atunci pe moment nu am gasit un motiv clar al inchideri liniei , dar iata ca in 2007 apare unul : autobuze particulare din 10 in 10 minute intre Oradea si Baile Felix ,si circula pline... :roll:
Intre timp intre anii 1998-1999 s-a lua hoararea de a desfiinta statia Rogoz , prin urmare toate trenurile de calatori din directia Oradea-Ciumeghiu-Holod-Rogoz-Holod-Vascau nu au mai mers pana la Rogoz ele �rebrusand de atunci in Holod.
Incepand cu anul 2007 linia Holod-Vascau a fost inchiriata de catre S.C. Via Terra Spedition S.R.L. , de atunci transportul de calatori este efectuat de catre unul din cele 3 automotoare x4500 "Caravalle" pe care le detin , incepand cu data de 11 Octombrie 2007 linia a fost trecuta de pe conducere electrodinamica pe conducere centralizata.
Statii care au fost desfiintate ( adica transformate in Halte )pe Oradea-Rogoz-Holod-Vascau :
Mierlau Hm
Dragesti Hm
Rogoz
Soimi
Uilacul Beiusului
Ioanis (11.10.2007)
Halte inchise ( in care nu mai opresc trenurile de calatori ) :
Lunca Bihorului hc
La vara am sa fac o excursie de documentare :wink:
Linia a fost data in folosinta in anul 1887 pentru exploatarea unor cantitati insemnate de materii prime: minereu de fier, piatra de calcar, marmura, precum si masa lemnoasa.
Hartile sunt de pe acest site , va rog sa scuzati dimensiunile enorme...
http://lazarus.elte.hu/hun/maps/
Iata o harta de la 1900
http://lazarus.elte.hu/hun/maps/1910/gonczy/bihar.jpg
O alta harta acum de pe la 1910
http://lazarus.elte.hu/hun/maps/1910/bihar.jpg
Si o harta topografica de pe la 1910
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/39-47.jpg
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/40-47.jpg
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/39-46.jpg
http://lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/40-46.jpg
Linia a contribuit la dezvoltarea economica ca "Tari Beiusului" , �incepand cu anii 1930 o data cu introducerea automotoarelor Malaxa din vagoane motorizate in locul trenurilor tractate de locomotive cu abur s-a reusit cresterea vitezelor de circulatie pe sectie astfel distanta de 109 Km se parcurgea in 3 ore si 22 min in loc de 5 ore si 20 minute.
Iata aici o lista cu repartitia automotoaelor si o harta a cailor Ferate Romane Motorizate cu Automotoare din 1937.
Dupa razboi s-a revenit treptat la tractiunea cu locomotivele cu abur in urma crtesteri volumului de calatori , s-au introdus si doua trenuri �Accelerate din care unulul Automotor seria 1000
Priml Accelarat Oradea-Rogoz-Holod-Vascau (anulat din 1993) cu vagoane de la un �tren acc Bucuresti Nord - Oradea
Al doilea Accelerat automotor Arad-Ciumeghiu-Holod-Vascau (anulat in perioada 1993-1995 ,devenit personalautomotor in 2000 si anulat din nou 2002)
Incepand cu anul 1992 linia a suferit un usor declin reducandu-se numarul de trenuri iar in anul 1994 a venit si necazul unei alunecari de teren intre Tasad hc si Dragesti Hm. , linia fiind inchisa intre Tasad hc si Rogoz , trenurile spre Vascau fiind redirectionate pe urmatorul traseu Oradea-Ciumeghiu-Holod-Rogoz-Vascau
Iata un extras din mersul trenurilor 1996 - 1997 cu sectia 314 Oradea-Rogoz-Holod-Vascau
Intre anii 1997-2001 s-a incercat redeschiderea circulatiei trenurilor pe Oradea-Rogoz-Holod , dar numai pana la Ceica , desi normal era sa se deschida pana la Holod ,zona respectiva nefiind afectata decat de vegetatie , datorita unei lipse din colectie a mersurilor de tren 97-98 2000-2001 ,nu va pot da cu precizie data cand s-a deschis circulatia pana la Ceica , cert este ca in mersul trenurilor 99-2000 apar cateva trenuri.
(C) Coste Paul Cristian
Inceputul anului 2001 pentru mine vine cu o surpriza destul de neplacuta , in mersul trenurilor 2001-2002 bucata din sectia 314 si anume Oradea-Ceica disparuse fara urma iar cealalta bucata Holod-Vascau a fost atasata sectiei 316 Ciumeghiu-Holod, inca din 1999 ,se pare ca intre anii 2000-2001 s-a produs din nou o alunecare de teren , din pacate �tot in aceeas zona intre Tasad hc si Dragesti, linia Oradea-Rogoz-Holod a fost din nou inchisa si abandonata 2 ani , de data aceasta complet , incepand cu mersul de tren 2003-2004 si pana in 2006 a fost deschisa circulatia pana la Baile Felix , cursele fiind asigurate de automotoare seria 79 LVT , automotoarele circulau vara si erau foarte aglomerate , lucru pentru care ,spre uimirea mea constat ca incepand cu noul mers 2006-2007 se inchide linia. :cry: ,atunci pe moment nu am gasit un motiv clar al inchideri liniei , dar iata ca in 2007 apare unul : autobuze particulare din 10 in 10 minute intre Oradea si Baile Felix ,si circula pline... :roll:
Intre timp intre anii 1998-1999 s-a lua hoararea de a desfiinta statia Rogoz , prin urmare toate trenurile de calatori din directia Oradea-Ciumeghiu-Holod-Rogoz-Holod-Vascau nu au mai mers pana la Rogoz ele �rebrusand de atunci in Holod.
Incepand cu anul 2007 linia Holod-Vascau a fost inchiriata de catre S.C. Via Terra Spedition S.R.L. , de atunci transportul de calatori este efectuat de catre unul din cele 3 automotoare x4500 "Caravalle" pe care le detin , incepand cu data de 11 Octombrie 2007 linia a fost trecuta de pe conducere electrodinamica pe conducere centralizata.
Statii care au fost desfiintate ( adica transformate in Halte )pe Oradea-Rogoz-Holod-Vascau :
Mierlau Hm
Dragesti Hm
Rogoz
Soimi
Uilacul Beiusului
Ioanis (11.10.2007)
Halte inchise ( in care nu mai opresc trenurile de calatori ) :
Lunca Bihorului hc
La vara am sa fac o excursie de documentare :wink: