L45H - h0e - de la zero

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
A trecut ceva vreme de cand nu am postat nimic referitor la proiect. Lucrurile au luat o intorsatura interesanta, acum lucram in echipa: adica Anghelson si cu mine.

Am inceput si eu sa refac filmele dar mi/am dat seama ca abodarea mea nu era foarte buna : eu nu am facut decat sa repozitionez pe filme detaliile in functie de ce alama urma sa folosesc. In plus proiectul original e varza ( nu e concluzia mea ), era munca de chinez batran sa faci modificari in proiectul polonezilor.

Solutia dl-ui Anghelson a fost sa redeseneze aproape tot proiectul, impartindu-l pe 2 filme cat sa acoperim tot cu 2 placi de la sierra. Deci mult mai economic decat ce vroiam eu sa fac. Am incercat amandoi sa ajungem la un compromis, cum locomotiva din proiect era modelul exportat la polonezi si avea diferente mari fata de ce circula pe la noi am ajuns la concluzia ca trebuiesc aduse modificari la proiect.

Au rezultat seturi noi de filme care acum sunt folosite pentru noi incercari de corodare. Cum proiectul e unul foarte complex incercam sa acoperim cat mai multe segmente lipsa in cat mai putin timp, acum ne ocupam si partea de motorizare. Aici lucrurile se vor clarifica abia peste cateva saptamani, dar semnalele sunt bune.

Pe scurt, 2 poze cu placa taiata cu noile filme realizate de Anghelson:




A trebuit sa tai placa pentru ca nu incapea in vasul in care fac corodarea, ambele jumatati au fost corodate.

Mai departe urmeaza sa se indeparteze fotorezistul si sa se inceapa asamblarea, lucrare pe care o va realiza dl. Anghelson pentru ca are experienta mai bogata in asamblarea kiturilor de alama.

Urmeaza refacerea caroseriei ( capota motor + cabina ), prima varianta pe care am prezentat/o si care am realizat/o dupa filmele originale va fi cel mai probabil finalizata si ea in ciuda greselilor de proiectare.

Cam atat in seara asta, il invit si pe Anghelson sa completeze acolo unde am lasat afara informatii. Drepturile de autor asupra filmului ii apartin.
 
d0ru_b a spus:
Cam atat in seara asta, il invit si pe Anghelson sa completeze acolo unde am lasat afara informatii...

Am sa onorez chiar acum invitatia lui d0ru_B. Ma bucura faptul ca am inceput sa colaboram la acest proiect. Am convingerea ca in final va rezulta un model bun, desi mai avem destule etape pana acolo.

Eu unul, am observat la modelul original ceva slabiciuni in felul in care era gandita asamblarea. Asa ca, in loc sa il preiau ca atare, m-am gandit sa il recreez practic de la zero, in intregime. Ceea ce vedeti mai sus este abia prima etapa. Aceasta este destinata in primul rand verificarii unor cote dimensionale de asamblare si stabilirii solutiilor mecanice privind motorizarea. Nu vom folosi ca baza de motorizare modelul Roco E44 (de altfel nici nu dispunem de acest model). Vor urma alte etape, care isi propun sa detalieze modelul si, dupa cum veti vedea chiar incepand cu saptamana viitoare, sa il transforme incat sa semene cu locomotivele care au circulat (si circula) in Romania. Cam atat deocamdata, ramane sa va prezentam saptamana viitoare placile cu cabina si capotele superioare.
 
Spor la lucru domnilor . Intr-adevar sunt foarte multe semne de intrebare in proiectul initial si unule lucruri ciudate ( Ok pentru mine , care sunt la primul proiect de acest gen fiecare lucru mi se pare ciudat si nou , dar incerc sa fur cate ceva din ideile/relatarile baietilor de la scarile mari si a celor care au indoit kituri Weinert ) .
Dar intre timp ia sa vedem ce a mai poposit pe masa lu' Kablu :?:



Este placa originala , doar corectata pentru a putea fi corodata .
 
Da este facut de un producator de stencil-uri ( gen Ionela-exela) .
Intai vreau s-o indoi si s-o finalizez , pentru a descoperi eventuale greseli , iar pe urma , daca sunt doritori , voi share-ui info cu cine am lucrat , cum am facut si cat a costat ( deocamdata totul a fost pe prietenii si favoruri reciproce ) .
Aaaa.... si cum am spus pe undeva pe aici am uitilizat tabla de 0.2 mm pentru usurarea muncii .
Pentru motorizare voi incerca o americana probabil , sau voi face un sasiu "custom build"
Momentan 70% din timpul alocat modelismului il acord realizarii vagonului de calatori de cale ingusta ( schite preliminare , modalitati de indoire/obtinere pereti laterali ) si ... mi-am comandat un vagon Liliput cu boghiuri , asa , ca poate ma agit degeaba ca un pepxi ;-)
 
kablu a spus:
Da este facut de un producator de stencil-uri ( gen Ionela-exela) .
Intai vreau s-o indoi si s-o finalizez , pentru a descoperi eventuale greseli , iar pe urma , daca sunt doritori , voi share-ui info cu cine am lucrat , cum am facut si cat a costat ( deocamdata totul a fost pe prietenii si favoruri reciproce ) .
Aaaa.... si cum am spus pe undeva pe aici am uitilizat tabla de 0.2 mm pentru usurarea muncii .
(...)
Pentru motorizare voi incerca o americana probabil , sau voi face un sasiu "custom build"

Initial am crezut ca ai facut rost de placile originale , baietii din Polonia vindeau placi la un moment dat. Acum nu stiu daca se mai gasesc. A iesit destul de bine taierea, banuiesc ca a contat mult si grosimea placii. Ar fi fost interesant sa incerci cu 0.3mm.
Asteptam sa vedem cum iti iese indoitura la table, mie mi/a dat ceva de furca, da poate ca ai mai mult noroc cu tabla subtire.
Ce iti pot spune sigur e ca noi am preferat sa modificam proiectul si sa il aducem la origini, o sa vezi cand vor fi gata placile noastre.

Cat priveste vagonul de calatori, poate nu ar fi rau sa incepi sa prezinti ce ai facut la acel proiect , poate vor fi doritori. Alama in romanica e rara.
 
Dupa o lunga asteptare revenim cu poze ( acum am lucrat in echipa si iata ce a iesit ), speram ca o sa va placa:





Este primul exemplar dintr-un lot mai mare, manufactura si proiectul in corel ii apartine lui Anghelson, fotodecupajul l/am realizat la Cluj in conditii de teste. Dupa lungi discutii am ajuns la concluzia ca se vor face kituri de asamblat din alama fotodecupate de o firma specializata.

Pentru ca acesta locomotiva s/a fabricat cu mici variatiuni in functie de beneficiar, kitul incearca sa acopere pe cat posibil o parte din ele prin dublarea tipurilor de usi si table inmatriculare. In functie de posibilitati vom incerca sa pastram aceste optiuni si la modelul final.

Deocamdata va prezentam doar caroseria locomotivei vopsita in gri, urmeaza motorizarea modelului si cablarea luminilor + decodor sunet.

Asteptam sugestii si sfaturi pe mail si pm.
Pentru mai multe detalii legate de asamblare si proiect va rog sa il contactati pe Anghelson pe PM.
 
Multumesc pentru observatie, dar eu nu intentionez sa finalizez acest exemplar. Scopul realizarii lui este acela de a verifica dimensional noul proiect. De aceea am montat si placutele de inmatriculare. Dupa cum spunea si d0ru_B, aceasta locomotiva nu este realizata dupa filmele poloneze ci dupa unele proprii. Se monteaza altfel decat cea poloneza si permite realizarea de modele conforme cu cele care circula in Romania.
Pentru cei interesati, numerele alese sunt urmatoarele:
87-0031-2 inmatriculata CFR (schema de vopsire rosu cu V galben)
87-0036-1 inmatriculat CFF Viseu (schema de vopsire rosu cu V alb)
Aceste modele au usile fara embosari si o alta forma a grilajelor de aerisire
L45H-038 inmatriculata la UniferTrans Pietrosita (schema de vopsire gri/bleu cu dunga alba) Acest model are usile si grilajele de aerisire similare cu cele ale
modelului polonez.
Toate locomotivele au cuple/tampon romanesti si racordurile de frana sunt pozitionate corect. Desi nu este vizibil in fotografii, interiorul cabinei este amenajat.
Toate cele bune.
 
frumos ... la mecanica ce decizie ai luat ?? ce motor va fi ??!!!
 
@cosmin78: multumesc mult pentru aprecieri. Ma incurajeaza sa merg mai departe.

Pentru acest exemplar de test am facut mai multe compromisuri care nu se vor regasi in modelul final. Pentru a da un singur exemplu, gratarele de aerisire de la usi le-am dimensionat cu un joc de 0,4 mm fata de locasul din usa. Stiam ca oricat de atent ar fi d0ru_b la corodare tot nu va putea sa atinga performantele unei instalatii industriale. In urma corodarii, acest spatiu a ajuns chiar de 0,6 -0,7 mm la unele usi. Ca urmare gratarul juca prea tare si la lipit (care se efectueaza din spate, pentru a nu fi vizibil) unele gratare s-au rotit usor in locas. Asta se vede destul de deranjant pe modelul de test. Dar nu va fi de loc cazul in viitor, cand voi reduce jocul la valori mai mici.

In alta ordine de idei, am gasit aseara poze cu o alta locomotiva L45H inmatriculata de Uzinele Govora si care are tot usi embosate. Locomotiva are numarul L45H-036 si este vopsita in schema de culori portocaliu cu V galben. Are o particularitate interesanta pe care nu am mai regasit-o la nici o alta locomotiva din serie, respectiv o scara de acces pe acoperis. Aceasta este situata in dreptul fantelor de aerisire mari din dreptul ventilatorului. Ma gandesc sa includ si aceasta varianta in filmele finale, atat numerele de inmatriculare cat si scara de acces.
Toate cele bune.
 
mixu a spus:
frumos ... la mecanica ce decizie ai luat ?? ce motor va fi ??!!!

Cam devreme sa ne pronuntam , am verificat cateva variante si sunt solutii interesante dar care necesita multa atentie si finete la asamblare.

Referitor la accesorii si inmatriculari, spatiu pe cele 2 placi mai este, pot fi incluse o gramada de accesorii noi, inca suntem la faza de cautari deoarece dorim sa cuprindem cat mai multe modele pe aceste placi. Evident, ramane la latidudinea constructorului sa aleaga ce va echipa pe caroserie.

Anghelson a incercat sa acopere cat mai multe inmatriculari posibile, problema cea mare e lipsa documentatiei clare cu privire la diferitele modele existente. Evident, in cazul modelului de la unguri nu poate fi vorba de o particularizare atat de evidenta a modelelor, ei au aceiasi caroserie cu usi embosate pentru toate modelele.

CAt priveste corodarea placilor, e foarte greu sa te apropii de calitatea unei prelucrari industriale, dar fata de primele incercari, ultima placa zic ca a fost destul de bine realizata. Ce va pot spune sigur e ca am fost cu costul prototipului sub 150 ron cu toate materialele incluse.
 
kablu a spus:
[...]

Deci , folositi pasta de lipit cu temperatura de cositorire joasa . De obicei hobistul autohton apeleaza la piata de rusi/ucrainieni samd sau prieteni care "sperie" de la serviciu cate o rola de cositor care , conform directivelor CE este Rohs (SN-AG-Cu-X >210 celsius )si implicit are si o temperatura de cositorire mult mai mare . Deci cautati ceva de genul : low melting solder , eventual aliaj de lipit care are componente de bismut ( SN-Bi-X < 160 celsius ) , dar acesta e folosit de obicei doar de asiatici !
[...]

Am inceput si eu sa folosesc pasta de cositor (Solder Paint). Este incredibil cat de usoara face lipirea unui kit de alama (brass) sau nickel-silver. Mai mult, face ca lipirea componentelor de foarte mici dimensiuni sa fie posibila si fara utilizarea unui RSU (Resistance Soldering Unit).

Ca dezavantaj, pasta de cositor este a naibii de scumpa! Am platit pe un recipient de 30 ml £9.95.



Mai folosesc si Detailing Solder - cositor cu temperatura de topire joasa (145 grade).



Cum spunea si "kablu", un letcon ordinar de 25W este suficient pentru scarile mici (N, H0) dar unul de 50W este mai bun pentru scarile mai mari.
 
felippe a spus:
Am inceput si eu sa folosesc pasta de cositor (Solder Paint). Este incredibil cat de usoara face lipirea unui kit de alama (brass) sau nickel-silver. Mai mult, face ca lipirea componentelor de foarte mici dimensiuni sa fie posibila si fara utilizarea unui RSU (Resistance Soldering Unit).

Puteti sa-mi spuneti de unde ati cumparat Pasta de cositor? Eu pana acum imi fabricam singur asa ceva, amestecand pasta de lipit pentru SMD cu un tip de decapant foarte activ. Acum si eu folosesc un RSU (pe care mi l-am fabricat singur) si merge excelent. Pacat ca nu l-am avut la dispozitie atunci cand am facut prototipul de L45H. Dar cum de curand am reluat lucrul la proiect, nu am nici o indoiala ca il voi folosi din greu.
 
anghelson a spus:
...Acum si eu folosesc un RSU (pe care mi l-am fabricat singur) si merge excelent....

ceva mai multe detalii despre constructie?de vreo 2 luni mi s-a infipt o idee in cerebel si nu imi da pace :p
 
Nu este greu de loc de facut asa ceva. Cu o singura exceptie, pe care o detaliez mai jos. Puteti observa in fotografia atasata cam despre ce este vorba. Eu am folosit doi crocodili ceva mai solid construiti, cabluri groase (4 mm patrati sectiune), un tub de carioca pe post de izolator iar carbuni am la discretie din baterii AAA consumate.

Acum apare si mica problema. Pentru ca RSU sa functioneze este nevoie de o intensitate mare a curentului. Eu am o sursa de laborator serioasa, capabila sa furnizeze 20A. Este oarecum la limita, insa ma descurc cu ea. Practic trebuie sa aveti in vedere o sursa care sa poata genera cel putin 3V la 15A, sau 5 V la 20A sau mai mult; depinde de ce doriti sa lipiti. Eu folosesc sursa la tensiuni de ordinul a 3-4 V pentru lucrari curente si la 5 V pentru lipituri mai grele (gen doua placi de alama lipite una peste alta in puncte).
 
ceva teste cu aceleasi materiale am facut si eu,cu o sursa de PC,unde la 3,3 V am 20 A...si fara sa scap de caneala de pe degete de la carbunii din baterii :p

inca nu am incercat sa inlocuiesc carbunii cu niste fire de cupru ,ascutite la capete,sau sarma de inox de 2,5 mm.
eu vreau sa construiesc un aparat ca sa functioneze in2 moduri,ca un letcon si ca un aparat de sudat pe puncte,unde piesa principala este clestele ....
 
Salut,
Ma lamureste si pe mine cineva ce este RSU?Deduc ca e vb de un dispozitiv de sudare in puncte construit in regim de amator?Ceva detalii?Cu google nu am gasit nici un fel de referinta.
Merci