L45H - h0e - de la zero

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Am inceput discutia aici http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5365&start=30 dar cum am inceput constructia kitului a fost necesar un topic special pentru dezvoltarea subiectului. Dincolo erau informatii legate de producatori si alte cele...
Cum timpul este scurt si lucrarea inainteaza foarte incet, in plus nu am lucrat niciodata de la zero, acest topic va fi un soi de "soap-opera".

Reiau informatiile prezentate anterior pentru a pastra unitatea proiectului:





1. Introducere:

Constructia se realizeaza folosind proiectul celor de la: http://www.klimaty.wask.pl/photoIdx2.php?mod;model.htm
care candva au realizat kituri de alama ( astazi nu am mai gasit nicaieri de cumparat). Din fericire proictul in Corel a ramas "la liber", modificarea lui facandu-se destul de usor.

Am folosit ce am gasit prin Romania: foi alama K&S aduse de Sierra.ro ( alama 0.3 mm - aprox. 15 lei coala ) . Am realizat clisee foto (dupa metoda fabricarii cablajelor imprimate) pentru prima placa de la proiect, costa 20lei / setul ( in total sunt 3 seturi ).

Din pacate proiectul contine elemente de baza grosiere si repere fine, detalii ce necesita o corodare precisa. Primul film realizat continea repere din ambele categorii, fapt ce a dus la pierderea reperelor fine si la corodarea incompleta a reperelor grosiere. solutia ar fi refacerea filmului si utilizarea alamei cu grosime de 0.1 pentru reperele fine.

2.Prima incercare de corodare : caroseria motor si cabina locomotivei.
Am folosit una din placile de alama de 0.3mm luate de la sierra, dimensiunea am zis/o anterior.
Pregatita dupa metoda obtinerii pcb/urilor ( cu film foto, expunere, developare ... tot tacamu )



Dupa cum se vede aveam sanse mari sa iasa ceva fain. Detaliile s/au developat frumos, fara probleme.

Am folost 2.5 L clorura ferica noua, agitata permanent cu bule de aer la temperatura camerei. Timp de corodare , aprox 1.5 ore. Daca incalzeam clorura probabil ca mergea mai repede dar nu am avut incalzitor de acvariu.
Iata rezultatul:





Ce s-a obtinut si ce s-a pierdut in urma corodarii :



Principalul reper obtinut este partea superioara a locomotivei ( carcasa motor si cabina ). Ar mai fi ceva elemente de fixare a farurilor dar deocamdata nu am inteles cum se fixeaza de cutie. In ciuda pierderii reperelor fine ( a trebuit sa renunt la grila ventilatorului pentru ca era partial distrusa- se va reface din alama mai subtire ) majoritatea reperelor grosiere sunt perfect utilizabile.
Pentru a realiza geometria usilor de la compartimentul motor se lipesc peste panoul semicorodat reperele incadrate in verde si pentru capete reperele notate cu A. De asemenea mai trebuiesc montatea ramele grilelor de la radiator ( marcat cu galben, D ). Din pacate ramele ferestrelor cabinei s/au pierdut, trebuiesc refacute. De remarcat, reperul B (marcat cu mov ) este o usa de acces la motor mai lata decat cele normale, are loc special de montare.

Am incercat initial sa folosesc super glue dar cum imbinarea cutiei la capete necesita o fixare solida prin cositorire m-am trezit cu toate reperele lipite anterior picate. Cianoacrilatul nu rezista la temperatura, deci a trebuit sa incep sa cositoresc tot... singura problema e cu depunearea de aliaj de lipit pe anumite suprafete, in rest lipirea cu cositor se realizeaza relativ usor. Am observat probleme la imbinarile cutiei la botul locomotivei ( din poze nu reiese foarte clar daca indoitura este rotunda sau dreapta )


3. Asamblare caroserie
Evolutia lucrarii aseara :




Panoul frontal necesita o slefuire si chituire , aici va trebui sa imi recomandati un putty de metal care sa reziste.

Deocamdata nu se prefigureaza refacerea primului film, dupa ce termin de montat panourile si cabina va trebui facut filmul pentru partea inferioara a caroseriei.



_________________________________
Si daca e modelism, modelism sa fie ...
Primul film a costat 16 ron realizarea lui, placa de alama e de la sierra.ro- alama 0.3 mm - 15 ron + transport ( din pacate stoc zero, mai am 2 bucati ) si manopera undeva la 30 ron ( practic am primit placa pregatita de corodare ). La asta se mai adauga clorura ( care se "uzeaza" cu fiecare corodare ) si transportul. Daca cineva doreste sa incerce, pot realiza placi din primul set de filme (deci 1/3 din proiect ) cu corodare partiala cat sa ramana relativ intreg grilajul de la ventilator ( doritorii sa ma contacteze pe mail ).
__________________________________
 

scristi

Well-Known Member
Trenulist
12 Septembrie 2016
387
35
Braila
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Braila
pot sa intreb si eu de ce s-a vrut corodarea totala a geamurilor? era logic sa se intample asta din cauza timpului de stat in agentul de corodare
nu era mai simplu sa se faca conturul geamului cu o grosime minima necesara pentru corodare .....exact ca la celelalte piese? si dupa corodare se inlatura foarte usor golul geamului, se mai rectifica eventuale bavuri si eu zic ca iese mai bine si nu se pierd piesele. de incercat
 

scristi

Well-Known Member
Trenulist
12 Septembrie 2016
387
35
Braila
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Braila
un putty de metal este chitu poliesteric auto, eu am folosit si chitul de la tamya basic si prinde foarte bine, nu stiu evolutia in timp....dar daca folosesti un bicomponent eu zic ca nu se mai desprinde
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
scristi a spus:
pot sa intreb si eu de ce s-a vrut corodarea totala a geamurilor? era logic sa se intample asta din cauza timpului de stat in agentul de corodare
nu era mai simplu sa se faca conturul geamului cu o grosime minima necesara pentru corodare .....exact ca la celelalte piese? si dupa corodare se inlatura foarte usor golul geamului, se mai rectifica eventuale bavuri si eu zic ca iese mai bine si nu se pierd piesele. de incercat
A fost o incercare de corodare, initial eram convins ca procesul de corodare va merge foarte incet sau deloc. Am folosit clorura noua , agitata cu bule de aer. Daca te uiti la poze se poate vedea ca nu s/au decupat ferestrele, sunt doar semigravate... dupa , am scos "din brisca" ce era in plus.

Piesele mici se vor reface din alama de 0.1mm.
scristi a spus:
un putty de metal este chitu poliesteric auto, eu am folosit si chitul de la tamya basic si prinde foarte bine, nu stiu evolutia in timp....dar daca folosesti un bicomponent eu zic ca nu se mai desprinde
Mersi, chitul auto am auzit ca e greu de prelucrat si degaja miros, tamiya nu e cumva pentru plastic?
 

scristi

Well-Known Member
Trenulist
12 Septembrie 2016
387
35
Braila
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Braila
da, tamya este pentru plastic dar l-am folosit si pe metal, chitul poliesteric ai dreptate miroase tare si de prelucrat daca e prea in exces pui freza pe el ca devine foarte dur dupa uscare
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.993
252
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
eu cred ca esti pe drumul cel bun.in locul tau m-as gandi la o miniserie ceva...evident,fara pierderi financiare :roll:
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
cosmin78 a spus:
eu cred ca esti pe drumul cel bun.in locul tau m-as gandi la o miniserie ceva...evident,fara pierderi financiare :roll:
Mersi de aprecieri, asa cum am zis sunt teste, evident ca sunt pierderi financiare.

Deocamdata depind de tabla de la sierra, daca cumva stiti si alte surse de tabla alama cat de cat "de firma", lasati un mesaj aici, multumesc anticipat.

Editat 04-02-2011 :
I-am contactat pe cei de la sierra.ro, se pare ca sistemul de aprovizionare/comenzi se bazeaza pe situatia stocului si comenzile precedente. Pagina magazinului nu era actualizata, se pare ca totusi exista stoc pe tabla alama de 0.3mm si 0.1mm.
Saptamana viitoare primesc tabla de 0.1mm - 2 bucati.
Daca cineva doreste placa superiora, rog sa ma contacteze in cursul zilei de azi.

Am refacut documentatia pentru reperele mari ( structura caroserie ) urmeaza sa se taie din alama de 0.3 mm. sapt viitoare vor intra in lucru si se vor taia primele placi cu filmele noi.


 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Am mai lucrat ceva , dar asa... de antrenament. Adevarul e ca incep sa se adune problemele la proiectul asta: indoitura din partea de sus a carcasei locomotivei e de cosmar. E foarte greu de controlat exact raza, in plus am avut o placa din spatele cabinei rupta in urma corodarii excesive.

Am reusit sa salvez cat de cat situatia refacand aproape toate prinderile cu cositor... ca si avertisment, acest proiect nu e pt cei care nu stiu folosi letconul . Si sa va faceti rost de spray de arsuri.

2 poze, din nou calitatea lor lasa de dorit:



Din cate se poate vedea, va necesita o gramada de rectificari si umpleri cu chit, e imposibil de scos doar din imbinari o imbinare perfecta.


Astept al 2lea film ca sa vad cat de nasoala e prinderea cu partea de jos a caroseriei. Mi s/a promis ca in cursul saptamanii vor fi gata, voi reveni atunci cu niste poze de la a 2a incercare de corodare.
 

interesantul

Well-Known Member
Trenulist
24 Ianuarie 2016
1.584
1
49
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Sal!

Cu ce cositoresti?
Cu pistol electric sau cu lampa cu gaz?
Eu m-am jucat putin cu lampa de gaz si mi se pare mai OK pentru ceea ce faci tu, decat pistolul. Incalzeste o suprafata mai mare si topeste mai uniform. Are temperatura de lucru undeva la 650 grade, fat ade 350 pistolul.

E.
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
salut,

folosesc o statie de lipit cu temperatura reglabila ( cam pe la 450grade ) si aliaj de lipit cu flux in el ( am si flux solutie de dat inainte- chestie obligatorie )

nu lucrez cu flacara, nu am un control la lipire
 

mixu

Well-Known Member
Trenulist
15 Aprilie 2008
907
0
arad
LOCATION
arad
pt mine faci locomotiva asta ?? 8)
trebuia sa faci macar 3 - 4 in paralel
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Doru, nu era mai bine daca foloseai lampa si pasta de cositor, cea care se foloseste in tehnica lipirii SeMeDe-urilor ? :lol: Am inteles ca aceiasi pasta dar calitativ mai proasta se foloseste la lipitul tevilor de alama. Fiind semilichida eu zic ca o poti aplica mai usor si doar incalzesti putin locul si gata lipitura.
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Observ ca s/a mutat thread-ul in alta parte a forumului: "Modele la scara de material rulant, cladiri si instalatii CFR". Initial am crezut ca a fost sters... ceea ce poate nici nu era asa de rau :). Totusi cred ca statea mai bine dincolo la "Imbunatatiri, reparatii de locomotive, constructie de la zero ". Pana la urma ma gandesc serios ca daca se va ajunge la vopsea, sa capete schema de vopsire a 2099.01 (mai multe detalii aici : http://www.eisenbahn-bilder.com/db/details.php?image_id=12001&sessionid=d2fb6fa9ed491e8e3ae7220fd716d5da). Nu am nimic cu cfr-istii si patriotii de pe forum, dar prefer sa am replica unei locomotive vii, nu a unei fantome.
In plus, asa cum zicea Kablu, material rulant h0e romanesc nu prea exista ... deci ce va trage aceasta locomotiva daca va fi candva finalizata?

Si revenind la constructie :
sogard_2003 a spus:
Doru, nu era mai bine daca foloseai lampa si pasta de cositor, cea care se foloseste in tehnica lipirii SeMeDe-urilor ? :lol: Am inteles ca aceiasi pasta dar calitativ mai proasta se foloseste la lipitul tevilor de alama. Fiind semilichida eu zic ca o poti aplica mai usor si doar incalzesti putin locul si gata lipitura.
Partial de acord cu ce zici tu mai sus... adica am incercat cu pasta pentru lipit smd, am pus pasta pe alama curatata de mizerie si oxizi si am pus lampa cu gaz de bricheta pe metal ... picaturile de cositor incins au sarit in toate directiile, fluxul din pasta s/a prajit complet, rezultand o putoare de nedescris. Rezultat: aproape mi/am compromis total carcasa. trebuie smirgheluita toata pana la alama si chituita la inbinari pentru a netezi diferentele de umplere.

Singura metoda cu care se poate lucra omeneste cu pasta de lipire e incalzind controlat la 450 grade. Avantajul pe care l/am remarcat consta in decapantul continut in pasta, pare ceva mai bun decat cel continut in aliajul de lipire gen sarma cositor.

Am reusit sa lipesc cat de cat ok un singur grup de usi de access la agregat:

Deocamdata debavurez usile din panou ( le am pe toate cat de cat utilizabile ) si probabil va trebui sa incep slefuirea completa a carcasei.
 

Radu161

Moderator
Super Moderator
Trenulist
25 Mai 2007
1.791
55
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
L-am mutat la CFRuri pentru ca am considerat ca e mai bine sa avem aici tot ce tine de CFR, sa nu se amestece cu restul lucrarilor.

O parere personala: consider ca fotodecupajele sunt mai potrivite pentru detalii: usi, radiatoare si alte elemente marunte. Pentru constructia pieselor mari, mi se par greoi de "pus in opera" si dificil de modificat in cazul unei greseli.
Si din pacate... la fotodecupajele tale sunt omorate fix detaliile...
Daca eram in locul tau, intai incercam sa-mi iasa ok piesele mai complicate (cum sunt usile) si pe urma ma apucam de constructia mare.
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Radu161 a spus:
O parere personala: consider ca fotodecupajele sunt mai potrivite pentru detalii: usi, radiatoare si alte elemente marunte. Pentru constructia pieselor mari, mi se par greoi de "pus in opera" si dificil de modificat in cazul unei greseli.
Si din pacate... la fotodecupajele tale sunt omorate fix detaliile...
Daca eram in locul tau, intai incercam sa-mi iasa ok piesele mai complicate (cum sunt usile) si pe urma ma apucam de constructia mare.
Am incercat sa explic, poate nu m/am facut inteles : filmul original o fi el monoplaca dar nu poti realiza tot din alama de 0.3mm pentru ca sau pierzi detaliile sau nu se corodeaza calumea piesele mari. ( am verificat imbinarile, table de 0.3mm a fost prevazuta de proiectant inca de la inceput pentru piesele mari). Asta e parerea mai multor oameni care au vazut proiectul, inclusiv exella.


Ce prezint acum e rezulatul unei prime incercari de corodare la care am sacrificat o placa de alama de 0.3mm si am pus atat detaliile fine cat si piese mari. A fost un test de corodare, dupa cum spuneam , nu ma asteptam sa iasa ceva. Inca dinainte sa incep placa, kablu mi/a atras atentia ca proiectul are probleme si nu se poate realiza in formatul original.

Acum refac filmele si grupez piesele mari separat pentru a fi taiate odata, piesele fine urmand sa se realizeze din tabla mai subtire, prin aceiasi metoda. Am incercat sa nu modific proiectul original prea tare, e foarte detaliat si imi place felul in care a fost gandit, dar se vede ca a fost pregatit pentru executia la o firma si nu "in lighean". Crede/ma ca preferam sa debitez cu laser dar la ce preturi sunt , nu am curaj nici sa trimit proiectul la cotatie. In plus, daca controlezi corodarea, poti obtine rezultate bune si cu metoda asta.

Daca o sa ai vreme te rog sa te uiti pe capturile de ecran ale filmelor refacute, cred ca sunt suficient de clare referitor la ce vreau sa fac.
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
DA, e doar un test. Am vrut sa vad cum se lucreaza.
Imi place mult metoda si am gasit materiale la pret rezonabil.

Si eu sunt curios ce o sa iasa. Deocamadata nu am nimic legat de fixare motor si boghie.

Am primit placile de alama de 0.1mm, pe sapt viitoare ma apuc de chestiile micute ( inclusiv grila de ventilator.
 

kablu

Well-Known Member
25 Februarie 2016
323
0
Arad
LOCATION
Arad
@doru_b felicitari ... cred ca esti pe drumul cel bun :!:
In legatura cu lipitul si cum lipim , cum tinem pistolul de lipit in mana ca vad ca toti isi dau cu parerea ... bag si eu una .. ca vorba aia ii pe gratis :D

Problema care apare la lipirea cuprului/bronzului este ca , materialul este un bun conducator de temperatura si lipesti un colt si se desprinde celalalt s.a.m.d. Deci , folositi pasta de lipit cu temperatura de cositorire joasa . De obicei hobistul autohton apeleaza la piata de rusi/ucrainieni samd sau prieteni care "sperie" de la serviciu cate o rola de cositor care , conform directivelor CE este Rohs (SN-AG-Cu-X >210 celsius )si implicit are si o temperatura de cositorire mult mai mare . Deci cautati ceva de genul : low melting solder , eventual aliaj de lipit care are componente de bismut ( SN-Bi-X < 160 celsius ) , dar acesta e folosit de obicei doar de asiatici !
Statia de lipit cred ca este undeva pe locul 11 ... un operator de debug cu un letcon sovietic de 25W ma "face" la orice ora chiar daca folosesc o statie JBC :| . Dupa un pic de antrenament cred ca 2 letcoane unul de 12W si unul 25W sau mai mare cred ca acopera toata gama uzuala .
Mai important este folosirea varfurilor de letcon de buna calitate ( sper ca asa se numesc ) si mai ales curate , la fel ca si suprafetele care vor fi lipite .
Eu cred ca va mai trebui sa mai experimentez un pic si sa revin pe drumul cel bun . Spre deosebire de doru_b eu am ales o metoda mai proasta ... detaliile au fost "ingrosate" artificial la demensiuni acceptabile , dar am uitat sa trasez liniile de pe cealalta fata care ta ajuta la indoitul pieselor . Atentie la grosimea acestor linii , care te "lasa" sa indoi tabla la un anumit unghi :!: :!: :!: ( 90grd sau mai putin ) . Lipsa acestor a dus la "reciclarea" placilor :( .
Acum astept cu nerabdare rezultatele lui doru_b ( DA sunt ca un tata de albine , dar ... ) , dar pompez la proiectul vagonului de calatori seria 25-24 ceva de genul : http://kisvasut.hu/showgallery.php?i=8452&t=1 , poate iese ceva din el :fluierat: . Din pacate in afara de unele poze , nu am gasit mai nimic despre ele , poate poate am noroc cu ceva sau cineva ...
HELPPPPPPP !!!!!!!
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Mersi Kablu de completari, erau binevenite... doar ca pe unii ii pierdem in detalii.

Am incercat sa folosesc doar materiale utilizate in electronica : pasta decapanta , sacaz, aliaj de lipit cu sn si pb cu flux inclus in el ( se gaseste la magazinele de electrice ). Aliajul de lipit de la rusi nu e utilizabil, nu il recomand. Pentru decapare in lipsa de pasta decapanta sau flux, se poate folosi sacaz ( colofoniu) pisat praf si amestecat cu alcool tehnic... cat sa curga. alama pe care o folosesc e chiar ok, se cositoreste ca si cuprul. Daca folositi letcon, recomand ceva de putere mai mare , dar grija mare la temperatura de topire a aliajului. Uzual e undeva pana in 400 grade ( eu nu depaseam 350 dar fiind suprafata mare radianta nu e suficient )

Referitor la pasta, e complicat de lucrat cu ea. A fost conceputa pentru utilizarea conforum unor metode specifice, intr/un flux tehnologic, nu poate fi folosita oricum. Odata aplicata daca nu se topeste in interval de 20 min se intareste si se desface( ramane ca faina). Cuprinde flux si ceva gen diluant pentru a o mentine cat de cat la nivel de pasta , deci miroase oribil. Fluxul se arde daca se depaseste temperatura data de producator, pun pariu ca nu e chiar sanatos... deci nu recomand. Ar trebui folosita o suflanta de aer cald cu temperatura controlata, nu flacara deschisa pentru topirea pastei, lucru care il stiam, doar ca l/am ignorat.


Sunt intr-un soi de faza intermediara cu proiectul , mai bine zis, somaj tehnic... astept dupa filme pentru partea de jos a caroseriei... care cel mai probabil doar sapt viitoare vor veni si tocmai am am primit alama de 0.050 inch ( adica 0.128 mm ) ?!? M/am uitat pe site la K&S, pe pachet zice clar ca e din usa deci lucreaza in inch., nicidecum in mm. Deci alama mea de 0.3mm are defapt 0.010 inch -> 0.25mm grosime.

Am sa incep sa pregatesc filmele pentru detaliile fine ale proiectului, desi nu stiu care unde vin. am traducerea explicatiei polonezilor dar unele detalii chiar nu sunt specificate, folosesc pozele.

Referitor la vag 25-24 ... eu nu cred ca nu se poate face din alama, doar ca vedeti cat dureaza procesul de producere al placilor. Ce ma ingrijoreaza e realizarea acoperisului. Probabil ca boghiele vor trebui luate de la un producator , nu cred ca se pot face din alama. Documentatie multa despre el nu cred ca o sa se gaseasca, eventual poate consilierii forumului sa detina mai multe date.
 

d0ru_b

Well-Known Member
9 Noiembrie 2008
364
0
Cluj-N / Lugoj
YAHOO
doru_basaliga
LOCATION
Cluj-N / Lugoj
Ar trebui sa fac o precizare: folosesc piese taiate in prima incercare de corodare ( deci sunt partial corodate, cu defecte ). Ce am prezentat pana acum este un test, caut modalitati de a usura munca la caroseria locomotivei. Doresc sa incerc cat mai multe metode de asamblare pentru a usura munca ulterioara la kitul final. Caroseria rezultata in urma acestor incercari nu va fi motorizata, poate sa nu aiba toate reperele lipite, serveste doar ca si "scoala" pentru modelele urmatoare.

Azi am mai bagat o portie de fum in plamani: am lipit si ce mi/a mai ramas de la prima proba de corodare: usile de acces si un capac de filtru la cabina ( cred ca filtru e , cel putin asa apare in traducere). Al 2lea capac la mancat clorura, trebuie refacut.

Am facut si cateva prostii, o sa va las placerea sa le descoperiti si sa dati cu pietre.
In orice caz, am reununtat definitiv la pasta de lipit smd/uri... e mult prea greu de lucrat cu ea. Am reusit sa lipesc folosind pasta 1 usa la jumatate de ora+ distrus 2 repede din cauza proastei pozitionari... si folosind banala "balta de sacaz" 1 usa la 2 minute - perfect asezate ( a se vedea partea stanga a caroseriei ). Deci avansul tehnologic nu mai intra aici in calcule. Sculele utilizate sunt banalul letcon de 25W ( 100W mi se pare prea mult ) sacaz ( colofoniu) topit si asezat "balta" pe locul unde urmeaza a fi lipit reperul si sarma cositor cu flux in ea ( aliaj lipit pentru electronica ) dat subtire cat sa permita prinderea.
La final , se curata totul cu alcool tehnic ( etilic sticla mov 1L - 10 ron prin magazinele de instalatii ) Eu am pus alcool intr/o tava si am lasat "caroseria" sa faca baie in alcool.






Am incercat sa curat cat de cat cu un disc perie de alama dar nu e suficient de abraziv ca sa indeparteze resturile de cositor ( merge asa pt ca aliajul este mai moale decat alama. Va trebui sa caut o perie noua, asta a mea s/a distrus. Se poate slefui umed cu smirghel granulatie foarte mica, dar riscati distrugerea detaliilor de alama, eu am incercat pe partea dreapta si nu sunt multumit de "efect".
Din panelul de alama au mai ramas nelipite suporturile interioare de faruri ( inca nu am tubul de alama , la urmatorul transport de la sierra va sosi si el ).
Inca nu sunt gata filmele pentru partea de jos, urmeaza sapt viitoare.

Am luat un revell plastic putty pentru corectat anumite detalii, din cate am citit pe prospect nu prinde decat pe polistiren si lemn ( deci metal nu ). Pana la urma cred ca ma intorc la chitul auto.

Probabil ca urmatorul film va cuprinde detaliile fine : grilajele si cateva din accesoriile care se monteaza pe cabina. ma gandesc serios sa nu le fac pe toate, sunt mult prea mici si se vor pierde. Ma gandeam daca nu se pot realiza din rasina prin metoda matritelor de silicon.
Oricum , la sfarsit a ramas ce e mai greu : fetele boghielor.
Incepe sa fie critica gasirea unei locomotive donatoare de organe.


_________________________________
Reiau invitatia de a va alatura acestei aventuri modelistice, daca sunt doritori, ii rog sa ma contacteze. E adevarat ca la 170E exista un kit de asamblat complet motorizat dar ... oare noi nu stim sa facem ce au facut altii ? ... Chiar trebuie sa cumparam totul de/a gata?

Doresc sa realizez kituri gen "Mari corabii"- adica o constructie in etape (pentru ca nu pot sa produc 5 placi odata din motive tehnologice). Stiu ca pare complicat de realizat aceasta locomotiva dar luata etapa cu etapa totul e extrem de simplu. Ce va pot spune sigur e ca nu se va opri proiectul la jumatate, indiferent ce se va intampla voi incerca sa duc la final acest proiect. Voi prezenta pe larg fiecare film si modul de asamblare al reperelor.

Pot oferi doritorilor placi de alama corodate gata- pretul pe bucata e dupa cum urmeaza:
1 - 1 buc placa alama +transport la bt-cj: 18 ron ( optional -puteti sa le trimiteti direct la cj daca le puteti face rost mai ieftin , voi specifica exact dimensiunea alamei)
2 - fototransfer al filmului pe placa +consumabile : 30 ron
3 - corodare si curatare fotorezist: 5 ron (optional pot sa o trimit si necorodata dar corodarea trebuie facuta in maxim 24 ore)
4- transport pe posta romana (cat mai ieftin cu putinta ) :aprox 6 ron

Profitul meu din acest proiect este ZERO - filmele le platesc doar eu, nu sunt incluse in pretul placilor ! Pretul de procesare si realizare al lor il platesc doar eu, considerati ca sunt cadoul meu pentru viitorii constructori ai locomotivei L45H.
Va doresc mult succes!
__________________________________