Imbunatatiri BR80 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Un coleg de club mi-a povestit c㒠simpatica locomotiv㒠cu abur BR80 Roco digital㒠din colecţia sa are nişte mici probleme, în sensul c㒠motorul acesteia merge foarte repede şi, mai ales, incontrolabil. Aşa c㒠locomotiva a sosit la Că’ile Ferate "La Ursu" pentru examinare şi reparaţii.
 
într-adevă’r, înc㒠de la prima treapt㒠de vitez㒠motorul trecea direct la vitez㒠maxim㒠şi nu mai asculta decât de comanda de oprire, iar uneori nici mă’car de aceasta, singura posibilitate de oprire a locomotivei fiind... ridicarea ei de pe şine. Aceste manifestă’ri apă’reau indiferent dac㒠becul era aprins sau stins (da, aceast㒠versiune de BR80 chiar are bec). Colegul spunea c㒠în analogic locomotiva funcţioneaz㒠perfect, iar manifestă’rile anormale apar în prezenţa orică’rui decodor digital.
Aceste indicii mi-au ară’tat clar c㒠avem de-a face cu atingeri parazite între circuitul motorului şi alte componente ale instalaţiei electrice din locomotivă’. Deci... demontă’m şi examină’m...

Iniţial am suspectat conexiunile beculeţului, mai ales c㒠le-am vă’zut foarte aproape de traseele motorului, dar testă’rile mele cu multimetrul nu au ară’tat niciun contact între circuite. Deoarece am şi eu o astfel de locomotiv㒠(poate o mai ţineţi minte, are bielele complete), am montat în aceasta motorul locomotivei vizitatoare. Funcţionarea locomotivei mele cu acest motor a fost OK.
 
Becul este bine conectat, motorul este în bun㒠stare, traseele nu se ating între ele... dar totuşi manifestă’rile locomotivei vizitatoare sunt anormale. Atunci m-am uitat mai bine la ansamblul cablaj-motor şi am ajuns la concluzia c㒠lamelele metalice ale motorului ating traseele din vecină’tatea "insulelor" corespunză’toare de pe cablaj. Am rearcuit lamelele şi, pentru siguranţă’, am acoperit segmentele respective cu scotch.

Dup㒠reasamblare, locomotiva a funcţionat perfect :aplauze:

Preventiv, voi face aceeaşi operaţiune şi în locomotiva mea. De asemenea, va urma şi montarea unor LED-uri în farurile locomotivei mele... vedem noi de care anume ;-)
 
Am o BR80 ROCO 51160 (provenita din start-set), careia i-am montat un decodor simplu fara sunet (cred ca zimo, nu sunt sigur, e "tras" intr-un plastic transparent).
Decodorul a fost initial intr-o BR52 Liliput, care a fost dotata cu un ESU Loksound 5.
Ma intereseaza sa modific CV-urile 2-3-4-5-6 (vit. minima, acceleratie, franare, vit. max , vit medie), deoarece cu setarile de la BR52 accelereaza cam brusc.
Ii rog pe colegii cu experienta in ale BR80 daca pot sa-mi dea valorile corecte.
De asemenea, locomotiva este prevazuta din fabrica pt. montare generator de fum (Seuthe nr.20), cum se poate activa din decodor functia?
 
  • Like
Reacții: mpursu
La mutarea unui decodor într-o altă locomotivă, de obicei se recomandă resetarea acestuia, ceea ce va readuce setările sale la valorile implicite cu care a fost livrat din fabrică. În marea majoritate a cazurilor, resetarea se realizează scriind CV8 = 8. Pentru siguranță se recomandă citirea manualului respectivului decodor și respectarea pașilor indicați acolo pentru resetare.
Valorile CV2-3-4-5-6 se reglează de către utilizator conform criteriilor sale obiective și/sau subiective. De exemplu, CV2 reglează "tensiunea" de la care motorul începe să se rotească la treapta de viteză 1. Dacă la această treaptă de viteză observăm că motorul doar bâzâie fără să se rotească sau se rotește neuniform, atunci mărim valoarea din CV2 din unitate în unitate. Dacă locomotiva demarează și/sau frânează prea brusc, atunci mărim valorile din CV3 (accelerare) respectiv CV4 (frânare).
Cât despre viteza maximă, aceasta poate fi într-adevăr reglată cu CV5, numai că ar cam trebui măsurată efectiv pe căile noastre ferate miniatură, ceea ce este cam dificil, și ar cam trebui corelată cu viteza maximă a locomotivei reale împărțită la scara sistemului nostru miniferoviar. Pe această pagină am găsit că viteza maximă a locomotivei BR80 reală este de 45 km/h, deci viteza maximă a modelului H0 ar trebui să fie 45 km/h : 87 = 0.517 km/h = 0.144 m/s.
Viteza medie se poate regla cu CV6 cam la jumătate din viteza maximă, reglată cu CV5.
Dacă am văzut eu bine, soclul generatorului de fum este conectat la ieșirea AUX1 a conectorului cu 8 pini din interfața digitală. La un decodor fără sunet, ieșirea AUX1 este acționată de funcția F1, deci generatorul de fum ar trebui să poată fi activat / dezactivat cu F1.
Mult succes!
 
Am o BR80 ROCO 51160 (provenita din start-set), careia i-am montat un decodor simplu fara sunet (cred ca zimo, nu sunt sigur, e "tras" intr-un plastic transparent).
Decodorul a fost initial intr-o BR52 Liliput, care a fost dotata cu un ESU Loksound 5.
Ma intereseaza sa modific CV-urile 2-3-4-5-6 (vit. minima, acceleratie, franare, vit. max , vit medie), deoarece cu setarile de la BR52 accelereaza cam brusc.
Ii rog pe colegii cu experienta in ale BR80 daca pot sa-mi dea valorile corecte.
De asemenea, locomotiva este prevazuta din fabrica pt. montare generator de fum (Seuthe nr.20), cum se poate activa din decodor functia?
Ca side-topic, daca poti citi CV8, asta iti returneaza manufacturer ID-ul decodorului, pe care il poti cauta aici . Asa poti afla daca e Zimo sau altceva. Poate fi important pt ca unii manufacturieri (e.g. tOm la generatiile mai noi) pot avea alti factori de scalare pt CV2, 3, 4, 5, 6. Daca faci ajustarea cf cu cele expuse mai sus de @mpursu atunci nu e necesar sa faci verificarile astea.