Imbunatatiri BR44 Roco

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Ma bag si eu in vorba. As vrea sa va dau si eu o mica sugestie. Eu m-am lovit de problema grosimii acestor fire de la LED-urile minuscule. LED-ul este destul de misto, e foarte bine ca are firele lipite de producator dar daca dimensiunea LED-ului impresioneaza, dimensiunea (diametrul) firelor strica totul. Eu am folosit de multe ori aceste LED-uri pentru a ilumina acea aplica cu corp de fonta ce se monteaza (cel mai probabil in epoca 1 si posibil 2) deasupra usii de la intrare intr-un imobil. Aplica metalica din realitate se monteaza perpendicular pe fatada cladirii si sustine o lampa electrica care lumineaza zona din fata usii de intrare. De regula, asa cum era in acele epoci, acest brat era turnat frumos din fonta si avea un aspect armonios, nu era un simplu fier luat de pe jos si batut acolo cu ciocanul in 5 minute (ca sa taca sefu' ca are acum lumina). Daca montam acel LED, cu firele izolate cu tot, peste bratul aplicei pe laterale, acea aplica ar fi aratat asa si asa din lateral, insa de sus ar fi fost lata cat o sina de tren. Deci ar fi aratat destul de grobian. Ori, in marea majoritate a cazurilor, un privitor al machetei nu priveste in plan si in proiectie, de obicei poate observa acel obiect si de sus si din lateral. In consecinta, i se va parea ceva nasol acolo. Pe scurt ce e de facut ? Asa m-am gandit si eu. Si am luat-o prin incercari. Am pastrat LED-ul in locul in care este becul in aplica in realitate si am cautat ca separ traseul firelor. Degeaba. Apoi am incercat sa curat izolatia de pe fire, acestea fiind deja separate. Desigur, am cautat sa fac asta intr-un mod cat mai profi pentru a nu smulge firele lipite de pe bietul LED. (Nu am folosit strugareata pentru desfacerea izolatiei, nu am ascutit firele cu brisca precum betele de la figarui si nu le-am ars cu bricheta). Chiar si asa, firele dezizolate tot erau groase. Pana la urma a trebuit sa dezlipesc cu tristete acele fire lipite in fabrica de pe LED. In locul lor am folosit niste sarma de cupru de grosimea unui fir de par, sau poate ceva mai mult. Sarma de cupru era izolata deja din fabrica cu lac izolator pe ea, pentru ca era folosita pentru bobine de transformatoare. Aceasta sarma (sau aceste sarme) au fost lipite cu multa atentie cu letconul direct pe LED. Am pus o picatura minuscula de fludor pe fiecare dintre lateralele LED-ului. Apoi am facut acelasi lucru si cu sarmele de cupru dupa ce au fusesera curatate de lac in prealabil. Apoi am lipit intr-un timp foarte scurt cu letconul firele pe LED, evident avand grija pentru a nu-l topi. Recomand aceasta solutie de a se lipi fire foarte subtiri direct pe LED pentru ca, d.p.d.v. al consumului nu sunt probleme, se pot ascunde foarte usor, se pot vopsi foarte usor, se pot lipi foarte usor si pot urma trasee foarte dificile, ceea ce cu un fir izolat, asa cum vine firul cu LED din fabrica, ar fi imposibil. Chiar daca LED-ul este impresionant prin dimensiunea sa si se potriveste in multe locuri, firele grose ar putea sa-i dea un aspect urat intregii lucrari si ar fi pacat.
 
@ Horia_Radulescu : Din cate stiu eu, aceste lumini se numesc lumini de revizie. Asa cum ai zis si tu, aceste lumini se folosesc numai la revizia locomotivei. Adica, daca un DA sau un EA soseste de la drum in depou, trebuie efectuata revizia la canal. Dar, acest lucru se poate intampla la orice ora, chiar si in timpul noptii. Chiar daca in jurul locomotivei canta greierii si poate pe cer este si o stea cazatoare, revizia trebuie facuta ca la carte si corect. Pentru asta este nevoie de lumina. E adevarat ca la locul destinat reviziei, de regula este lumina, dar de multe ori este nevoie si de lumini suplimentare. Aceste lumini suplimentare sunt montate la locomotivele cu abur sub pervaze si chiar, si sub tendere la unele locomotive, iar la locomotivele diesel si electrice CFR sunt montate sub cutia locomotivei, pe lateral, de regula in dreptul cutiilor de osii de la osiile 1,3,4 si 6, evident pe ambele parti ale locomotivei. Aceste lumini de revizie se actioneaza din interiorul locomotivei si nu inlocuiesc lanterna mecanicului si a revizorului de locomotiva. De asemenea, lanterna de mana ramane in continuare utila pentru ca, fara ea, nu poti face o revizie pe sub locomotiva din canal, dintre sine, acolo unde luminile acestea de revizie nu sunt utile. Aceste lumini de revizie sunt de fapt niste corpuri de iluminat industriale prinse pe un suport sudat pe locomotiva cu soclu rigid, geam si plasa de protectie. De asemenea, poate este mai putin cunoscut, exista la locomotivele 060-DA inca o pereche de lumini de revizie la fiecare boghiu. Acestea servesc reviziei la canal cand revizorul sau mecanicul sta sub locomotiva in canal. Aceste corpuri de iluminat sunt amplasate unul pe rezervorul de motorina si unul pe structura de rezistenta a aparatorului de animale, ambele iluminand boghiul din ambele capete de pe axa longitudinala a locomotivei, sub cutie, bineinteles. Si la celalalt boghiu este la fel. Deci, calculand avem 2+2 lampi sub locomotiva plus cele de pe lateralul locomotivei. Toate aceste lampi au fost montate din motive de protectie a muncii personalului de locomotiva si in marea majoritate nu au fost prevazute in proiectul initial al locomotivei.
La locomotivele cu abur aceste lampi au inceput sa-si faca aparitia odata cu aparitia instalatiei electrice de iluminat de pe locomotivele cu abur. Aceste lampi au doua suruburi de prindere sub pervazul locomotivei, corpul din metal turnat, un glob de sticla alungit pentru protectia becului cu incandescenta si o plasa de sarma de protectie. Este posibil ca mai tarziu aceste corpuri de iluminat sa fi fost inlocuite cele folosite la locomotivele mai moderne.
Din ceea ce am vazut, locomotivele diesel si electrice cand sosesc de la uzina reparatoare sunt conforme, adica au toate aceste lumini de revizie functionale. Apoi, odata cu trecerea timpului, dupa niste ani de circulatie, acestea ajung nefunctionale, incomplete sau chiar lipsa, din pacate. Desigur, nu neg ca si vegetatia de jungla de pe langa linie are si ea rolul ei. Mai functioneaza aceste lampi la unele locomotive titularizate (inca) unde mecanicii au grija de ele. Dar, am vazut la locomotive in circulatie, in timpul mersului, aceste lampi aprinse, desigur inutil, numai din dorinta unor mecanici de a-si inzorzona locomotiva si a arata cu orice pret cat mai mult ca o sorcova sau ca un pom de Craciun.
 
Ma bag si eu in vorba. As vrea sa va dau si eu o mica sugestie. Eu m-am lovit de problema grosimii acestor fire de la LED-urile minuscule. LED-ul este destul de misto, e foarte bine ca are firele lipite de producator dar daca dimensiunea LED-ului impresioneaza, dimensiunea (diametrul) firelor strica totul. Eu am folosit de multe ori aceste LED-uri pentru a ilumina acea aplica cu corp de fonta ce se monteaza (cel mai probabil in epoca 1 si posibil 2) deasupra usii de la intrare intr-un imobil. Aplica metalica din realitate se monteaza perpendicular pe fatada cladirii si sustine o lampa electrica care lumineaza zona din fata usii de intrare. De regula, asa cum era in acele epoci, acest brat era turnat frumos din fonta si avea un aspect armonios, nu era un simplu fier luat de pe jos si batut acolo cu ciocanul in 5 minute (ca sa taca sefu' ca are acum lumina). Daca montam acel LED, cu firele izolate cu tot, peste bratul aplicei pe laterale, acea aplica ar fi aratat asa si asa din lateral, insa de sus ar fi fost lata cat o sina de tren. Deci ar fi aratat destul de grobian. Ori, in marea majoritate a cazurilor, un privitor al machetei nu priveste in plan si in proiectie, de obicei poate observa acel obiect si de sus si din lateral. In consecinta, i se va parea ceva nasol acolo. Pe scurt ce e de facut ? Asa m-am gandit si eu. Si am luat-o prin incercari. Am pastrat LED-ul in locul in care este becul in aplica in realitate si am cautat ca separ traseul firelor. Degeaba. Apoi am incercat sa curat izolatia de pe fire, acestea fiind deja separate. Desigur, am cautat sa fac asta intr-un mod cat mai profi pentru a nu smulge firele lipite de pe bietul LED. (Nu am folosit strugareata pentru desfacerea izolatiei, nu am ascutit firele cu brisca precum betele de la figarui si nu le-am ars cu bricheta). Chiar si asa, firele dezizolate tot erau groase. Pana la urma a trebuit sa dezlipesc cu tristete acele fire lipite in fabrica de pe LED. In locul lor am folosit niste sarma de cupru de grosimea unui fir de par, sau poate ceva mai mult. Sarma de cupru era izolata deja din fabrica cu lac izolator pe ea, pentru ca era folosita pentru bobine de transformatoare. Aceasta sarma (sau aceste sarme) au fost lipite cu multa atentie cu letconul direct pe LED. Am pus o picatura minuscula de fludor pe fiecare dintre lateralele LED-ului. Apoi am facut acelasi lucru si cu sarmele de cupru dupa ce au fusesera curatate de lac in prealabil. Apoi am lipit intr-un timp foarte scurt cu letconul firele pe LED, evident avand grija pentru a nu-l topi. Recomand aceasta solutie de a se lipi fire foarte subtiri direct pe LED pentru ca, d.p.d.v. al consumului nu sunt probleme, se pot ascunde foarte usor, se pot vopsi foarte usor, se pot lipi foarte usor si pot urma trasee foarte dificile, ceea ce cu un fir izolat, asa cum vine firul cu LED din fabrica, ar fi imposibil. Chiar daca LED-ul este impresionant prin dimensiunea sa si se potriveste in multe locuri, firele grose ar putea sa-i dea un aspect urat intregii lucrari si ar fi pacat.
Va salut.
Exact acelasi lucru l-am facut acum ceva timp cu luminile la locomotiva oarba din fabrica Roco BR 80 si Piko BR 66
Pentru a monta leduri in felinare ,am lipit sarma de CuEm recuperata de la bobina unui rotor de motor miniatura pe leduri 0603.
Sarma subtire este excelenta , este nevoie de ochelari cu lupa pentru lipituri , dar rezultatul final este fantastic.
20180830_222426.jpg

20161017_190217_zpstvlvldgo.jpg

20180531_231704.jpg
 
Ultima editare:
Pentru mai multe detalii despre aceste lucrari am atasat linkurile .
 
Am identificat locurile lămpilor de pervaz (denumire transmisă de colegul nostru Florin Nan
41.gif
) și... mă gândesc cum să procedez cu "imitațiile" nefuncționale deja prezente în punctele respective...
20200804_131445e.jpg

IMG_002171_lampi_de_pervaz.jpg

IMG_002173e.jpg

Pozițiile lămpilor din spate parcă nu prea corespund cu ceea ce am văzut în filmarea de mai înainte, dar pe fața inferioară a pervazului acolo sunt (sau par să fie) imitațiile acestora. Any ideas?
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: Michael
Așteptând răspunsurile voastre cu privire la numărul & pozițiile lămpilor de pervaz ale locomotivei BR44, am întreprins și eu niște cercetări în acest sens. Astfel, în această filmare se observă că aceste lămpi sunt de fapt 6(șase), patru fiind plasate acolo unde le-am indicat și eu, iar încă două sunt plasate între osiile 2 și 3, la capetele din spate ale piesei care susține culisa.
BR44---lampi-de-pervaz---youtube---crop---edited.jpg

Deci... din două una: fie "fac uitate" lămpile din mijloc, fie le montez și pe acestea cu prețul unor mari complicații cu privire la aducerea curentului electric la ele. Piesa respectivă este parte integrantă a șasiului locomotivei H0, care susține și așează corect cazanul cu pervaz cu tot, ansamblu la care vor ajunge cele două fire pentru difuzor, firul pentru lumina din focar, firul pentru lumina din cabină, firul pentru lămpile de pervaz și firul de plus comun. Oricum, lucrările stagnează în așteptarea altor piese.
 
  • Like
Reacții: Michael
Ar mai fi încă două soluții :)
Aș putea să montez patru luminițe așa cum le-am văzut în filmarea modelului la scara 1:45, sau aș putea monta toate cele șase luminițe pe fața inferioară a pervazului așa cum am văzut în această filmare a locomotivei 03.10 Roco nr.art.72207...
BR03---lampi-de-pervaz---youtube---crop.jpg

... chiar dacă în realitate a doua pereche de lămpi de pervaz se află tot pe piesa care susține culisa (imagine preluată de pe pagina https://en.wikipedia.org/wiki/DRB_Class_03.10)
BR03_1010-2.jpg
 
  • Like
Reacții: Michael
Cateva poze dupa digitalizarea locomotivei BR 44 Roco cu tender pe pacura.(operatiunea a avut loc acum vre-o saptamana dar acum m-am decis sa fac cateva poze)
Locomotiva are codul 43260 ,dar atentie Roco a livrat pe parcursul timpului mai multe serii de locomotive cu acest cod incepand din "85 si pana in 2001 conform Modellbau-Wiki ,ultima serie din care face parte si exemplarul meu cu nr. de inmatriculare BR 44 1085 cu ÜK-Führerhaus .
Digitalizarea este facuta cu interfata plux 16 convertita dintr-o interfata tOm MTC 21 , la care au fost regandite conexiunile. Pe viitor este loc berechet pentru un decodor cu sunet,
20200817_110428.jpg

20200817_110452.jpg

20200817_110517.jpg

20200817_110546.jpg

20200817_110720.jpg
 
Super ideea cu adaptorul MTC21 transformat in mufa PLUX16 :)
In pozele de mai sus vad ca ai niste ata infasurata pe axul motorului (in dreapta pozelor, spre flywheel, intre piesele rosii) sau nu vad bine?
Exista ceva vibratii in ax sau zgomote care sunt atenuate cu ata aia ?
 
  • Like
Reacții: mpursu
Salut.

Nu este ata , intre rotor si bucsa cei de la Roco au montat la asamblarea motorului o saiba ondulata elastica din cupru elastic (ca la lamelele culegatoare) pentru a prelua jocul axial al rotorului.
V-am invatat eu cu carpeli d'astea!!!
 
Am identificat locurile lămpilor de pervaz (denumire transmisă de colegul nostru Florin Nan
41.gif
) și... mă gândesc cum să procedez cu "imitațiile" nefuncționale deja prezente în punctele respective...
20200804_131445e.jpg

IMG_002171_lampi_de_pervaz.jpg

IMG_002173e.jpg

Pozițiile lămpilor din spate parcă nu prea corespund cu ceea ce am văzut în filmarea de mai înainte, dar pe fața inferioară a pervazului acolo sunt (sau par să fie) imitațiile acestora. Any ideas?


M-am uitat si eu un pic si mi-a venit o idee pe care o expun aici - fie gasite niste lampi stradale cu abajur mic si de preferat mat, indepartate partial mulajele existente(se pastreaza doar suportii de bec pe sasiu) si montate cu un led 0402 in interior sau comandat piese de schimb de pe la altii (in graba, am gasit o filmare de la dusmanii de clasa - MaTrix)
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.



E chin, stiu, dar nu cred ca e imposibil - cea mai mare problema e aceea de a gasi un abajur care sa fie cat mai apropiat de cel real.
Mai jos, o imagine cu ceva care e aproape de ceea ce mi-a trecut prin minte.
s-l1600.jpg
 
  • Like
Reacții: mpursu
BR 08 Trix :rolleyes:.......manca-o-ar tata ,nu a mai vazut lumina zilei de ceva luni.
Ca si locomotiva BR 62 Liliput ,BR 08 Trix au lumini de inspectie la roti facute cu ghiduri de lumina, nu sunt in toate acele felinare leduri. Trix nu am desfacut-o ca nu am de ce dar se vede clar ca sunt ghiduri de lumina , , dar la BR 62 am vazut ca are o retea destul de complexa de fibre optice prin pasarelele de pe langa cazan pentru aceasta iluminare ,iar becul se afla undeva in focar.
20200817_214533.jpg

20200817_214448.jpg
 
Ultima editare:
Aventurile năzdrăvanei BR44 Roco sunt departe de a se fi terminat... În așteptarea următorului transport de piese, am trecut farurile tenderului la iluminare LED :cool:
Demontăm tenderul și scoatem motorul, astfel încât să avem acces la intefața digitală aflată dedesubt. Acolo se află mufa cu 8pt contacte pentru decodor, circuitul de deparazitare LC pentru motor, mufa cu contactele spre locomotivă și... beculețul cu filament incandescent acționat de firul galben al decodorului. Acesta luminează farurile tenderului prin două ghiduri de lumină, unul aflat sub bec pentru farurile laterale și altul deasupra becului pentru farul central. Scoatem de la locul ei interfața digitală pentru a avea acces la lipiturile becului și înlăturăm decodorul.
IMG_002396e.jpg

IMG_002399e.jpg

IMG_002400e.jpg

IMG_002401e.jpg

Deoarece avem de iluminat cele două ghiduri de lumină, am lipit spate-în-spate două LED-uri PLCC3528 warmwhite, înseriate și cu benzile metalice ale primului anod și ale ultimului catod îndreptate. Ținând cont de polaritatea tensiunii oferite de decodor, am conectat primul anod la plusul comun (albastru) și ultimul catod la terminalul corespunzător luminii din spate (galben), înseriat cu o rezistență de 910 ohmi. Înainte de a merge mai departe, am identificat semnalele care ajung la mufa spre locomotivă, pe care le-am notat cu codul culorilor binecunoscut.
IMG_002440e.jpg

IMG_002443e.jpg

Plasăm frumos interfața digitală înapoi pe șasiu, plasăm tenderul pe șine, îl alimentăm DCC și-i dăm comanda "mers înapoi". Încântați de lumina warmwhite pe care perechea de LED-uri o oferă cu generozitate, plasăm la loc carcasa și continuăm testarea.
IMG_002429e.jpg

IMG_002423e.jpg

IMG_002422e.jpg

IMG_002421e.jpg

IMG_002419e.jpg

Montarea fiind provizorie, deocamdată nu ne facem griji pentru lumina care scapă pe la îmbinări (așa a fost încă din momentul sosirii) și ne facem curaj pentru următorii pași. De acum înainte începe greul fiindcă, după înlocuirea decodorului existent cu cel dotat cu sunetele corespunzătoare și reglajele aferente (incomplete!), urmează montarea LED-urilor suplimentare pe locomotivă și așezarea conectoarelor pentru conexiunile suplimentare spre difuzor și spre aceste lumini. Wish me luck...
 
Ultima editare:
Salut Mircea,

Numai ca informatie, pentru ca vorbisem de tema asta acum cateva zile.

Iata unde sunt amplasate din fabrica luminile de pervaz la modelul pe scara N de BR44 de la Fleischmann aparut anul trecut:

BR44_Unten_Selbmann_NBM_20_4.jpg

(c) N-Bahn Magazin 2020, Foto Gunnar Selbmann
 
  • Like
Reacții: mpursu
Mai sunt inca doua randuri de LED-uri mai in fata spre cilindri insa nu se vad mai deloc in poza din cauza suportului ambielajului Heusinger.
 
  • Like
Reacții: mpursu