Imbunatatiri BR41 Roco nr.art.62316

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.390
79
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Superba locomotivă cu abur BR41 Roco nr.art.62316 a sosit la căile mele ferate în 2010, de ziua mea

Bineînțeles, am corectat imediat micuța greșeală a contramanivelei de pe partea stângă, slăbind ușor șurubul ei de montare, ridicând-o de pe butonul profilat al roții motoare și rearanjând-o corespunzâtor (chiar dacă acum stă PESTE capătul profilat și nu PE el) și strângând la loc șurubul deja menționat. Aceasta a fost prima îmbunătățire

De atunci au trecut mulți ani de serviciu impecabil la tracțiunea trenurilor expres, accelerat și de marfă, locomotiva având în dotare mai întâi un decodor ESU LokPilot și mai apoi un decodor tOm. Datorită modificărilor de management la căile mele ferate, s-a decis sonorizarea (treptată a) locomotivelor din parcul rulant, deci... a venit și rândul acestei locomotive la această operațiune.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.390
79
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Decodorul ales este un ESU LokSound V5.0 cu interfață NEM652, respectiv 8pt pini, fiindcă aceasta este interfața digitală a locomotivei. Mulțumesc încă o dată lui HGD atât pentru decodorul însuși, cât și pentru încărcarea acestuia cu proiectul ESU S0024 corespunzător locomotivei BR41 cu cărbuni

Testăm decodorul pe standul de probă ESU, apoi începem să demontăm CU GRIJĂ locomotiva:



 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.390
79
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Demontăm CU GRIJĂ tenderul, în interiorul căruia se află motorul, interfața digitală și decodorul:




M-am amuzat plasând tenderul (singur!) pe șinele rollertesterului, el fiind perfect capabil să se alimenteze și să execute comenzile care sunt lansate către ansamblul locomotivă+tender
 
  • Like
Reacții: anvo5555 și GFN

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.390
79
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Conform proiectului acestei locomotive, motorul trebuie ridicat de pe șasiu pentru a avea acces la interfața digitală, ceea ce am și făcut.

Ținând cont de faptul că urmează și dotarea locomotivei cu un generator de fum Seuthe nr.11, comandat cu funcția F8 și alimentat prin ieșirea AUX1 (ceea ce proiectul de sunet deja permite
), am (re-re-re)verificat ca jumperul adecvat să fie plasat în poziția corespunzătoare, după care am montat în interfață conectorul noului decodor și am reasamblat de probă tenderul. Între timp, conform prospectului decodorului, am asamblat camera de rezonanță a difuzorului la dimensiuni maxime, fiindcă așa (am înțeles eu că) sunt cel mai bine reproduse frecvențele joase.

 
  • Like
Reacții: GFN

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.390
79
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Eeeei, aici e aici... De obicei, în locomotivele cu abur difuzoarele sunt montate fie în cabină, fie în cazan. Am căutat exemple de operațiuni similare executate de alți pasionați și... n-am găsit. Nefiind eu prea dispus să demontez și locomotiva și, mai ales, să mai plasez alte fire suplimentare de la ea până la tender, ce-mi dă în gând ideea?! Ia să plasăm noi difuzorul chiar pe tender, pe fața care dă spre cabina locomotivei

După o grămadă mAAAAre de testări, nepotriviri, reveniri, lipiri, dezlipiri, montări, demontări, poziționări și repoziționări ale firelor etc. iată rezultatul



Pe scurt, difuzorul ajunge până în spațiul cabinei, deci trebuie poziționat suficient de sus ca să nu atingă podeaua cabinei și să permită un joc vertical rezonabil între locomotivă și tender, firele trebuie plasate astfel încât să NU fie presate de piesele tenderului, să nu fie prinse în angrenaje, să nu se frece de piesele în rotație, să nu agațe piesele corespunzătoare din cabina locomotivei etc.ș.a.m.d. deci... munca de creație și de proiectare a fost mult mai dificilă decât munca de realizare efectivă...
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 Aug 2007
3.390
79
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Foarte amuzat, am plasat din nou pe șine tenderul asamblat complet și am (re-re-re)făcut testele de funcționare. Tacticos, ca și când de când lumea numai asta ar fi făcut, tenderul a pufăit, șuierat, sâsâit, clănțănit etc și s-a deplasat pe șine, aprinzându-și farurile conform sensului de mers

După alte aventuri cauzate de reasamblarea finală a tenderului cu locomotiva
și după testele de funcționare în formulă completă, Conducerea Căilor Ferate "La Ursu" declară reușită operațiunea de sonorizare





Poate că aceasta nu este tocmai cea mai elegantă idee, dar am dorit să evit orice modificare a pieselor existente, să păstrez "totul-în-tender" și să las libere geamurile cabinei. Sunetul se aude clar, frumos, puternic, fără distorsiuni și, mai ales, natural. Nu prea se sincronizează pufăiturile cu mișcarea roților motoare, da'... mai vedem ce setări disponibile mai are decodorul în acest sens.
 
  • Like
Reacții: anvo5555 și GFN

GFN

Well-Known Member
Trenulist
14 Oct 2010
693
383
Bucuresti
YAHOO
contactless
LOCATION
Bucuresti
Felicitari pentru lucrare.
Pentru sincronizarea pufaiturilor trebuie "gadilate" CV-urile 57 si 58 pentru 4 pufaituri pe rotatie completa.
 
  • Like
Reacții: mpursu