Imbunatatiri BR41 Roco nr.art.62316

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.677
644
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Superba locomotivă cu abur BR41 Roco nr.art.62316 a sosit la căile mele ferate în 2010, de ziua mea
36.gif

Bineînțeles, am corectat imediat micuța greșeală a contramanivelei de pe partea stângă, slăbind ușor șurubul ei de montare, ridicând-o de pe butonul profilat al roții motoare și rearanjând-o corespunzâtor (chiar dacă acum stă PESTE capătul profilat și nu PE el) și strângând la loc șurubul deja menționat. Aceasta a fost prima îmbunătățire
4.gif

De atunci au trecut mulți ani de serviciu impecabil la tracțiunea trenurilor expres, accelerat și de marfă, locomotiva având în dotare mai întâi un decodor ESU LokPilot și mai apoi un decodor tOm. Datorită modificărilor de management la căile mele ferate, s-a decis sonorizarea (treptată a) locomotivelor din parcul rulant, deci... a venit și rândul acestei locomotive la această operațiune.
 
Ultima editare:
Decodorul ales este un ESU LokSound V5.0 cu interfață NEM652, respectiv 8pt pini, fiindcă aceasta este interfața digitală a locomotivei. Mulțumesc încă o dată lui HGD atât pentru decodorul însuși, cât și pentru încărcarea acestuia cu proiectul ESU S0024 corespunzător locomotivei BR41 cu cărbuni
41.gif

Testăm decodorul pe standul de probă ESU, apoi începem să demontăm CU GRIJĂ locomotiva:
IMG_000002.jpg

IMG_000004.jpg

IMG_000005.jpg

IMG_000006.jpg
 
Demontăm CU GRIJĂ tenderul, în interiorul căruia se află motorul, interfața digitală și decodorul:
IMG_000007.jpg

IMG_000008.jpg

IMG_000009.jpg

IMG_000011.jpg

M-am amuzat plasând tenderul (singur!) pe șinele rollertesterului, el fiind perfect capabil să se alimenteze și să execute comenzile care sunt lansate către ansamblul locomotivă+tender
21.gif
 
Conform proiectului acestei locomotive, motorul trebuie ridicat de pe șasiu pentru a avea acces la interfața digitală, ceea ce am și făcut.
IMG_000013.jpg

Ținând cont de faptul că urmează și dotarea locomotivei cu un generator de fum Seuthe nr.11, comandat cu funcția F8 și alimentat prin ieșirea AUX1 (ceea ce proiectul de sunet deja permite
15.gif
), am (re-re-re)verificat ca jumperul adecvat să fie plasat în poziția corespunzătoare, după care am montat în interfață conectorul noului decodor și am reasamblat de probă tenderul. Între timp, conform prospectului decodorului, am asamblat camera de rezonanță a difuzorului la dimensiuni maxime, fiindcă așa (am înțeles eu că) sunt cel mai bine reproduse frecvențele joase.
IMG_000014.jpg

IMG_000016.jpg
 
  • Like
Reacții: anvo5555 și GFN
Eeeei, aici e aici... De obicei, în locomotivele cu abur difuzoarele sunt montate fie în cabină, fie în cazan. Am căutat exemple de operațiuni similare executate de alți pasionați și... n-am găsit. Nefiind eu prea dispus să demontez și locomotiva și, mai ales, să mai plasez alte fire suplimentare de la ea până la tender, ce-mi dă în gând ideea?! Ia să plasăm noi difuzorul chiar pe tender, pe fața care dă spre cabina locomotivei
4.gif

După o grămadă mAAAAre de testări, nepotriviri, reveniri, lipiri, dezlipiri, montări, demontări, poziționări și repoziționări ale firelor etc. iată rezultatul
18.gif

IMG_000018.jpg

IMG_000020.jpg

Pe scurt, difuzorul ajunge până în spațiul cabinei, deci trebuie poziționat suficient de sus ca să nu atingă podeaua cabinei și să permită un joc vertical rezonabil între locomotivă și tender, firele trebuie plasate astfel încât să NU fie presate de piesele tenderului, să nu fie prinse în angrenaje, să nu se frece de piesele în rotație, să nu agațe piesele corespunzătoare din cabina locomotivei etc.ș.a.m.d. deci... munca de creație și de proiectare a fost mult mai dificilă decât munca de realizare efectivă...
 
Ultima editare:
Foarte amuzat, am plasat din nou pe șine tenderul asamblat complet și am (re-re-re)făcut testele de funcționare. Tacticos, ca și când de când lumea numai asta ar fi făcut, tenderul a pufăit, șuierat, sâsâit, clănțănit etc și s-a deplasat pe șine, aprinzându-și farurile conform sensului de mers
41.gif

După alte aventuri cauzate de reasamblarea finală a tenderului cu locomotiva
10.gif
și după testele de funcționare în formulă completă, Conducerea Căilor Ferate "La Ursu" declară reușită operațiunea de sonorizare
36.gif

IMG_000024.jpg

IMG_000025.jpg

IMG_000027.jpg

IMG_000029.jpg

Poate că aceasta nu este tocmai cea mai elegantă idee, dar am dorit să evit orice modificare a pieselor existente, să păstrez "totul-în-tender" și să las libere geamurile cabinei. Sunetul se aude clar, frumos, puternic, fără distorsiuni și, mai ales, natural. Nu prea se sincronizează pufăiturile cu mișcarea roților motoare, da'... mai vedem ce setări disponibile mai are decodorul în acest sens.
 
  • Like
Reacții: anvo5555 și GFN
În așteptarea generatorului de fum, locomotiva BR41 tractează tacticoasă trenul accelerat :cool:
IMG_001297_BR41_Roco_sunet.jpg

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Ați remarcat și voi cele câteva sunete diferite ale sirenei lungi? Acestea sunt lansate aleatoriu de către decodor la fiecare acționare a tastei F2 :)
 
Ultima editare:
Finally... au mai sosit niște piese miniferoviare, printre care și generatorul de fum Seuthe nr.11 pentru această superbă locomotivă! Conform prospectului, tot ce am de făcut este să trag afară piesa care întruchipează coșul și să înfig generatorul în soclul respectiv, ceea ce am și executat.
IMG_002932e.jpg

IMG_002934e.jpg

După ce am plasat locomotiva pe șinele digitale, bucuros nevoie-mare am activat funcția F8, cea care activează ieșirea AUX1 alias generatorul de fum. După câteva clipe de așteptare (mai multe), fără nicio reacție din partea susnumitului dispozitiv și fără nicio creștere a curentului absorbit de locomotivă, am scos generatorul și l-am testat atât cu ohmmetrul, cât și în conexiune directă la șinele digitale. Ambele rezultate au fost OK, deci generatorul este funcțional, astfel că... am ajuns la concluzia pe care nici nu concepeam să o iau în considerare: probleme de contact :p
Înainte de a trece la demontare, voi mai cerceta locomotiva ca să văd dacă în soclu ajung semnalele AUX1 și plus_comun. Wish me luck...
 
OK... testele mele au arătat că tenderul este în perfectă stare și că trimite spre locomotivă plusul comun și AUX1. Prin conectorul locomotivei, plusul comun ajunge la lamela care atinge cilindrul metalic al generatorului de fum, ceea ce este bine, dar borna centrală a soclului nu are contact electric cu niciun pin al respectivului conector. Deci din nou sunt nevoit să iau în considerare o soluție pe care n-o doream, anume demontarea locomotivei :p
Ținând cont că prospectul actualei versiuni nr.art.62316 nu suflă niciun cuvințel despre demontarea locomotivei, pe net nu găsesc nimic în acest sens și deșurubarea singurelor două șuruburi nu mă ajută deloc... vă întreb pe voi, aveți cumva un prospect al versiunii vechi, cu beculețe care trebuiau înlocuite în caz de nevoie? Sau... a mai demontat cineva o BR41 Roco?!
Later edit: am reușit până la urmă să ridic cazanul de pe șasiu (don't ask!) doar ca să observ că firul care trebuia să ducă spre borna centrală a soclului era bine-mersi desprins. DAR concepția conexiunilor din locomotivă este cel puțin ciudată: firul AUX1 intră în cazan alături de plusul comun și semnalele de mers înainte și înapoi, iar firele pentru roți_dreapta și roți_stânga merg la șasiu, toate firele fiind prinse în același conector. Semnalul AUX1 este adus la șasiu (!!!) printr-un pin vertical luuuuuung care intră în cazan și atinge o lamelă conectată la firul respectiv, iar de la pinul respectiv de pe șasiu ajunge din nou la cazan (!!!) prin acel fir pe care l-am găsit desprins :mad:
IMG_002940e.jpg

Sunt FOARTE neplăcut surprins de această "soluție" constructivă (asta ca să NU folosesc alte cuvinte mai... adecvate, dar care nu fac parte din vocabularul meu). Astfel, doar voi repeta întrebarea de mai sus, dacă a mai demontat cineva o BR41 Roco.
 
Ultima editare:
Da'chiar nu puteau marii specialiști Roco să ducă un fir direct prin cazan la piesa respectivă?!?!? :mad:
Dacă aș putea demonta cazanul, ASTA aș face în locul conexiunii de la cazan la șasiu și de acolo înapoi la cazan. Dar, cum mă mai așteaptă o locomotivă cam la fel de demontată (BR44 Roco, dacă vă mai aduceți aminte), deocamdată mă voi mulțumi (vorba vine :p) să refac conexiunea așa cum a fost "gândită" (cu aceleași ghilimele de mai sus).
 
Ultima editare:
OpeRRațiunile de RReasamblaRRe seamănă cu un puzzle caRRe musai tRRrebuie RRespectat întocmai (cine știe cunoaște
4.gif
). Astfel:
1) deșurubăm și demontăm borna centrală a soclului generatorului de fum, cu FOARTE mare grijă ca să nu sară arculețul din interior;
2) scoatem "rezervoarele" de pe pinul acela luuuuung de pe șasiu și debobinăm firul care trebuie să ajungă la borna sus-menționată;
3) cu foarte multă atenție cositorim firul pe plăcuța metalică din componența bornei centrale;
IMG_002941e.jpg

4) cu foarte multă atenție reasamblăm borna centrală, apăsând piesele componente și SPERÂND să nu sară arculețul cu toate piesele componente cu tot
63.gif
, apoi rebobinăm firul pe lângă pin și așezăm rezervoarele;
IMG_002942e.jpg

5) cu și mai multă atenție atașăm șasiul la cazan, astfel încât să nu sară arculețul de la osia purtătoare și nici cel din borna sus-menționată, să nu agățăm firele, să nu strâmbăm/rupem piesele etc. (don't ask!);
IMG_002943e.jpg

6) înșurubăm borna centrală (OUF!!!) și lamela elastică pentru osia alergătoare, montăm osia alergătoare, verificăm (iarăși și iarăși) continuitatea dintre conectorul locomotivei, lamela pentru marginea generatorului și borna centrală, după care montăm generatorul, plasăm locomotiva pe șinele comandate de programatorul digital și... ne bucurăm de primii vălătuci de fum
113.gif

IMG_002946e.jpg

7) ducem locomotiva pe liniile ferate digitale, îi atașăm un tren și îi admirăm sunetele, fumul, mișcarea mecanismelor și mersul imperial
69.gif

IMG_002952e.jpg

După toate aceste aventuri... în sfârșit, locomotiva BR41 Roco beneficiază de dotările pe care le merită pe deplin: sunet și fum
41.gif
 
Ultima editare:
BR41 Roco a revenit în ateliere pentru niște verificări care necesită separarea tenderului de locomotivă (bâzâit puternic al motorului la mers repede înapoi, aprindere șovăielnică a farurilor de la tender etc). Conectorul fiind cam greu de tras, penseta a scăpat peste fire și... accident!
IMG_006994R.jpg

Cum să remediez așa ceva? :(
Later edit: firul respectiv duce la culegătoarele de tensiune de la roțile de pe dreapta.
 
Ultima editare:
Stu cum este cand se intampla asa ceva, pot sa te ajut cu o cupla cu pini si cabluri sertizate, cumparata de pe Aliexpress.
Fix de aceeasi problema m-am lovit cu o locomotiva Roco BR 44 DRG (62160) tot o vechitura de pe Ebay , am povestit acum ceva timp pe topicul meu .
Astept un mail cu nr. tau de telefon sa vorbim detalii si te ajut cu cea mai mare placere.
 

Atașamente

  • 20210925_211200.jpg
    20210925_211200.jpg
    210,6 KB · Vizualizări: 5
  • 20210925_211054.jpg
    20210925_211054.jpg
    214,7 KB · Vizualizări: 5
Ultima editare:
  • Like
Reacții: dcm și mpursu
Cu două ace cu gămălie am reușit să demontez conectorul metalic respectiv. Am răsucit firele de sârmă, le-am introdus cu grijă în capătul adecvat al conectorului metalic și am aplicat cu letconul o picătură miiiicuță de cositor, fără lupă, doar cu ochelarii de citit. După ce m-am asigurat că lipitura este OK, am împins înapoi conectorul în piesa albă de plastic și l-am reasamblat.
IMG_006997R.jpg

Chiar și la această oră celebrul Murphy nu doarme și... mi-a transmis ideea că aș putea optimiza lipitura. Așa că am reluat manevra cu cele două ace, am tras afară conectorul și am încercat să împing mai mult firul, ajutat de letcon. Lipitura a devenit și mai solidă, este adevărat, numai că izolația neagră s-a cam retras vreo 2-3mm
9.gif
. Eh... deocamdată am reconstituit conectorul alb și l-am lăsat așa :)
 
  • Like
Reacții: nae44, dcm și GFN
Din ciclul "foaie verde băț / n-ai de lucru? fă-ți!"
4.gif

Dacă tot am demontat tenderul pentru cercetări și locomotiva stătea prea bine nederanjată, eu cu gândul la datorie, ce-mi dă-n gând ideea?! (cum bine zis-a Caragiale)
IMG_007044R.jpg
IMG_007046R.jpg

Da, am dat jos capacul cutiei de fum (parcă așa se numește), aducând la lumina zilei plăcuța de cablaj cu cele două LED-uri pentru iluminarea farurilor și cu... contactul care duce la cilindrul metalic al generatorului de fum. Astfel, se pare că tocmai mi-am făcut front de lucru pentru identificarea și optimizarea traseelor spre această spectaculoasă componentă a locomotivei, deci se pare că urmează o nouă demontare a locomotivei
10.gif
dar de data aceasta va fi cu folos.
 
  • Like
Reacții: nae44 și anvo5555
V-am mai spus că Murphy nu doarme. N-am avut de lucru și, opintindu-mă zdravăn, am reușit să trag afară plăcuța cu cele două LED-uri albe care luminează farurile laterale și farul central (yeeeeey)... rupând cele trei fire care vin la ea (boooo). OK, firul albastru și cel roșu s-au rupt de la lipituri și pot fi cositorite din nou pe plăcuță datorită pozelor de mai sus, dar firul negru care duce la contactul spre cilindrul metalic al generatorului de fum s-a rupt de undeva din interiorul cazanului. Astfel, reiau întrebarea referitoare la modul de demontare a cazanului BeRii41, ca să nu (mai) merg pe bâjbâite ca în cazul BeRii44. Chiar doresc să văd ce se află în interiorul cazanului și să optimizez traseul semnalului AUX1.