Imbunatatiri 060 EA CFR by Amintiri Feroviare

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.535
337
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
V㒠mai amintiţi de interfaţa MPU pentru aprinderea comandat㒠a farurilor centrale în sensul de mers? Scurt㒠recapitulare:
într-o prim㒠etapă’, locomotiva 060-EA fusese dotat㒠de că’tre Conducerea Că’ilor Ferate "La Ursu" cu un decodor ESU LokPilot V3.0 DCC, cu care interfaţa sus-amintit㒠funcţionase perfect. în ceea ce priveşte sonorizarea, problema acestui decodor const㒠în faptul c㒠NU este dotat cu interfaţ㒠SUSI, deci a fost schimbat cu un LenzGold. Toate bune şi frumoase, dar sonorizarea a venit la pachet cu dou㒠mici inconveniente în configuraţia respectivă’:

1) funcţia F1 activeaz㒠sunetul împreun㒠cu farurile centrale, ceea ce poate c㒠nici nu-i chiar aşa mare bai;

2) dac㒠farurile laterale sunt aprinse şi nu am comandat aprinderea farurilor centrale, m-am pomenit c㒠farul central pe sensul de mers lumineaz㒠slab în timpul mersului, stingându-se complet în repaus, ceea ce chiar este o problem㒠fiindcă’, indiferent de starea de mişcare a locomotivei, farul respectiv trebuie s㒠fie aprins complet sau stins complet.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.535
337
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Reamintim schema iniţială’:

Problema 1 a fost rezolvat㒠foarte elegant (mulţumesc, Gyuri
41.gif
) prin realocarea ieşirii AUX1 la funcţia F8.
în ceea ce priveşte problema 2 (pe care mi se pare c㒠am mai remarcat-o şi la alte decodoare), am dedus că’, dintr-un motiv sau altul, pe AUX1 inactiv㒠apar impulsuri foarte înguste în timpul funcţionă’rii motorului, impulsuri care sunt capabile s㒠deschid㒠uşor tranzistorul PNP. Ca s㒠m㒠asigur c㒠acest tranzistor ră’mâne blocat, am încercat s㒠decalez potenţialul emitorului în raport cu potenţialul bazei, înseriind o diod㒠1N4148 între emitor şi plusul comun, cu anodul spre plus şi cu catodul spre emitor. Astfel, atunci când AUX1 este inactivă’, baza devine uşor mai pozitiv㒠decât emitorul, ceea ce ar trebui s㒠asigure blocarea complet㒠şi stabil㒠a tranzistorului PNP.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.535
337
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Ideea este bună’, dar... n-a funcţionat, în sensul c㒠farul central pe sensul de mers a continuat s㒠se aprind㒠uşor în timpul mersului. Am înseriat dou㒠diode şi chiar trei, fă’r㒠ca aceast㒠manifestare s㒠dispară’
2.gif

Hmmm... se pare c㒠aceste impulsuri parazite sunt mai puternice decât credeam, aşa c㒠am trecut la acţiuni mai drastice. Am montat o diod㒠Zener de 5.1V în serie cu baza tranzistorului, astfel încât orice semnal sub 5.1V s㒠fie blocat. Deoarece nici aceast㒠manevr㒠n-a avut efectul scontat, am mai adă’ugat înc㒠o diod㒠Zener identică’, astfel încât s㒠blochez semnalele sub 10V. Surpriz㒠(sau nu), chiar şi acum farul central s-a aprins uşor în sensul de mers!
45.gif

Enervat de-a binelea, am montat un simplu LED înseriat cu o rezistenţ㒠de 1k între AUX1 şi plusul comun, dup㒠care am observat ce se întâmpl㒠în timpul mersului cu AUX1 activat şi neactivat. Dup㒠cum era de aşteptat, cu AUX1 activat LED-ul a luminat constant atât în mers, cât şi în repaus, iar cu AUX1 dezactivat LED-ul a ră’mas complet stins atât în mers, cât şi în repaus.
Concluzie: în timpul mersului, decodorul LenzGold emite impulsuri parazite FOARTE înguste pe ieşirea AUX1, care nu aprind un simplu LED, dar care sunt în stare s㒠deschid㒠un tranzistor.
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.535
337
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Atunci... ce ne facem?
Am fost în stare să mă gândesc la optocupluri, oglinzi de curent și alte acrobații electronice asemenea lor, până când... BINGO!!!... mi-a venit o idee excelentă, de mi-a și fost o ciudă imensă că nu m-am putut gândit mai repede la ea. Anume: ce avem noi la AUX1 și ne deranjează? Impulsuri foarte înguste care sunt sesizate și amplificate de tranzistorul nostru PNP. Cum împiedicăm aceste impulsuri foarte înguste să ajungă la baza tranzistorului? Simplu, printr-un... filtru trece-jos!!!
Astfel, cu o rezistență de 1.2k și un condensator de 100n am construit rapid filtrul trece-jos la intrarea montajului meu. De data aceasta... tobele, vă rog... farul central pe sensul de mers a rămas complet stins, atât în repaus cât și în mers, în condițiile de funcționare descrise mai sus.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.535
337
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Nu am mai înlăturat dioda 1N4148 din emitorul tranzistorului PNP, așa că interfața completă arată astfel:

În această configurație, dacă farurile laterale sunt aprinse, farurile centrale sunt complet aprinse sau complet stinse după cum F8 este activată sau dezactivată, atât în repaus cât și în mers
113.gif

Pentru evitarea surprizelor de genul celei descrise mai sus, recomand montarea de filtre trece-jos la intrarea montajelor electronice comandate de ieșirile decodoarelor digitale.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.535
337
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
În zilele noastre, năzdrăvana 060 EA CFR by Amintiri Feroviare este dotată cu un decodor ESU LokSound V4.0, încărcat și re(rerere)încărcat cu sunete din ce în ce mai potrivite pentru ea, iar farurile laterale au devenit albe/roșii, cu aceeași nuanță de alb ca farurile centrale. Mă gândesc să-i schimb pantografele inițiale cu altele mai moderne și... cine știe ce alte idei de modernizare îmi mai vin :)