Imbunatatiri 060 EA CFR by Amintiri Feroviare

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.579
439
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Deoarece orice produs finit parcă nu-i gata dacă nu-l mai bibilim un pic... iată ca m-am apucat ți eu de separat farurile centrale ale locomotivei electrice 060 EA CFR by Amintiri Feroviare :D
Am dorit să fac cât mai puține modificări ale instalației electrice din locomotivă, așa că schema noilor mele faruri arată astfel:
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.579
439
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Jumperii din selectoarele farurilor se pun pe pozițiile corespunzătoare farurilor laterale, fiindcă farurile centrale vor fi alimentate de noul montaj. Avem de întrerupt doar două trasee, acelea care unesc primii anozi ai LED-urilor albe cu ultimii catozi ale LED-urilor galbene (punctat). Ultimii catozi ai LED-urilor albe se conectează prin cate o rezistență de 430 ohmi la pinii rezistențelor originale de 270 ohmi care duc la ieșirile de lumini ale decodorului, iar primii lor anozi se conectează împreună la colectorul tranzistorului PNP universal (TUP).
Aici vine frumusețea montajului meu :D, anume ca acest tranzistor va crea un "plus comun" pentru farurile centrale, comandat de F1 :cool: , față de care ieșirile de lumini vor deveni negative sau vor fi lăsate în aer, exact ca în cazul plusului comun adevărat.
Daca ieșirea F1 este lăsată in aer de către decodor, atunci baza tranzistorului T1 este "trasă" spre emitor (plus) de rezistența R3, ceea ce produce blocarea acestuia și, deci, absența unui potențial pozitiv la colector. Chiar dacă una din ieșirile de lumini va fi activată (pusă la masă), prin niciun grup de LED-uri albe n-are cum sa treacă niciun curent, deci farurile centrale rămân stinse.
Daca ieșirea F1 este activată, adică pusă la masă de către decodor, atunci baza tranzistorului T1 este "trasă" spre masă (minus) de rezistența R4, ceea ce produce deschiderea acestuia și, deci, apariția unui potențial pozitiv la colector. Dacă una din ieșirile de lumini va fi activată (pusă la masă), atunci de la acest "plus comun comandat" va trece un curent numai prin LED-urile albe ale căror ultimi catozi sunt conectați la ieșirile respective, adică farurile centrale vor lumina numai în direcția de mers.
Dacă s-a comandat stingerea luminilor, atunci ambele ieșiri de lumini sunt lăsate in aer, deci prin niciun grup de LED-uri (galbene sau albe) nu poate trece vreun curent, nici chiar daca F1 este activă ți avem plus la primii anozi ai LED-urilor albe. Deci farurile centrale NU pot fi aprinse fără farurile laterale.
 
Ultima editare:

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.579
439
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Toate bune și frumoase, dar... de la gând la fapta mai e un deal și-o vale, spuse un personaj din celebra piesă de teatru in versuri "Vlaicu-Vodă"
4.gif

Am întrerupt traseele respective cu ajutorul unei șurubelnițe fiiiine și am legat împreună primii anozi ai grupurilor de LED-uri albe, apoi am mutat jumperii și am montat cele două rezistențe de 430 ohmi așa cum am descris mai sus. Apoi am făcut provizoriu legăturile la tranzistorul PNP de uz general și am făcut probele de funcționare. Deoarece noua schemă a funcționat impecabil, am trecut la aranjarea definitivă a pieselor.
Toate bune si frumoase (așa cum spuneam mai sus), da'unde să plasez eu tranzistorul?! În locașul difuzorului plasasem deja decodorul (așa mi-a plăcut mie, na, ca să nu stea încolăcite firele peste motor si volante), deasupra cablajului n-am îndrăznit fiindcă nu s-ar mai fi așezat la loc carcasa, așa că... idee, hai să-l plasez SUB cablaj! Așa am și făcut, tranzistorul găsindu-și locul definitiv cu ajutorul unei picături de... Picătura :)
 
Ultima editare:

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
6.125
604
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
frumos lucrat :aplauze: ...insa de ce pentru fiecare imbunatatire adusa trebuie sa se deschida un topic nou,deja exista unul,astfel informatia ramane concentrata intr-un singur loc :roll:
 

Mauritius

Well-Known Member
Trenulist
18 Februarie 2008
572
57
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
O idee interesanta de modificare a aprinderi luminilor la EA dar ce se intampla atunci cand cineva doreste sa treaca de la decodorul simplu la decodorul cu sunet stiind ca functia F 1 (tasta 1) de pe telecomanda este dedicata sunetului ?
Va mai fuctiona sunetul ?
Va functiona odata cu aprinderea farurilor centrale ?
Poate era bine sa alegi o alta functie care sa nu fie alocat nimic , pentru farurile centrale .
 

hgdan

Well-Known Member
Trenulist
14 Martie 2008
929
0
Cluj Napoca
www.hgd.ro
WEBSITE
http://www.hgd.ro
LOCATION
Cluj Napoca
@Mauritius

daca folosesti un decodor care are function mapping la lumini poti sa le modifici pe alte F... de ex F11, F12

sau poti modifica setarile de la decodorul de sunet in asa fel incat F1, F2 sa fie libere...
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.305
10
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Intrebare: stiu ca EA-ul nu are portcupla pt. cuplaje scurte; a incercat insa cineva sa vada daca merg montate cuplele scurte ?
Distanta dintre tampoane loco - vagon pare mai mare decat normal (cu cuple standard) ceea ce ma face sa cred ca ar merge si cele scurte; pe de alta parte manualul zice: "montand cuple scurte modelul poate fi folosit pe curbe cu raza minima 450mm"
 

manlif2_0

Well-Known Member
Trenulist
30 Octombrie 2009
548
0
Craiova
LOCATION
Craiova
cu cuple scurte, pe curbe raza 420 mm, dupa o vreme se rup serpisorii care tin port-cupla pe pozitie centrala.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.305
10
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Eu i-am rupt de la bun inceput :D
Alte probleme in rulare ? agatari de tampoane ceva ?
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.305
10
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Mie da. La trecerea din linie dreapta in curba, si fiind si plan inclinat, tamponul locomotivei agata pe cel al primului vagon :(
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.305
10
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Problem solved:

Am marit cam cu 1 mm distanta dintre tampoane prin decuparea unei portiuni din portcupla vagonului (posterior) si inserarea unui distantier pe gatul cuplei scurte Roco, astfel aceasta este usor iesita in afara.

Probabil ca ar fi trebuit decupata portcupla locomotivei, dar... mi-a fost lene sa o mai desfac...

Interesant este ca distanta dintre vehicule este cam aceeasi ca in cazul DA, desi distanta dintre tampoane este mai mare (EA-ul le are mai retrase)


Later edit: ba mi-am invins lenea si am decupat din portcupla locomotivei cu refacerea celei a vagonului, asa cum ar fi trebuit sa o fac de la bun inceput... :(%):