Imbunatatiri 060 EA CFR by Amintiri Feroviare

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.505
256
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Deoarece orice produs finit parca nu-i gata daca nu-l mai bibilim un pic... iata ca m-am apucat si eu de separat farurile centrale ale locomotivei electrice 060 EA CFR by Amintiri Feroviare :D
Am dorit sa fac cat mai putine modificari ale instalatiei electrice din locomotiva, asa ca schema noilor mele faruri arata astfel:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.505
256
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Jumperii din selectoarele farurilor se pun pe pozitiile corespunzatoare farurilor laterale, fiindca farurile centrale vor fi alimentate de noul montaj. Avem de intrerupt doar doua trasee, acelea care unesc primii anozi ai LED-urilor albe cu ultimii catozi ale LED-urilor galbene (punctat). Ultimii catozi ai LED-urilor albe se conecteaza prin cate o rezistenta de 430 ohmi la pinii rezistentelor originale de 270 ohmi care duc la iesirile de lumini ale decodorului, iar primii lor anozi se conecteaza impreuna la colectorul tranzistorului PNP universal (TUP).
Aici vine frumusetea montajului meu :D, anume ca acest tranzistor va crea un "plus comun" pentru farurile centrale, comandat de F1 8), fata de care iesirile de lumini vor deveni negative sau vor fi lasate in aer, exact ca in cazul plusului comun adevarat.
Daca iesirea F1 este lasata in aer de catre decodor, atunci baza tranzistorului T1 este "trasa" spre emitor de rezistenta R3, ceea ce produce blocarea acestuia si, deci, absenta unui potential pozitiv la colector. Chiar daca una din iesirile de lumini va fi activata (pusa la masa), prin niciun grup de LED-uri albe n-are cum sa treaca niciun curent, deci farurile centrale raman stinse.
Daca iesirea F1 este activata, adica pusa la masa de catre decodor, atunci baza tranzistorului T1 este "trasa" spre masa (minus) de rezistenta R4, ceea ce produce deschiderea acestuia si, deci, aparitia unui potential pozitiv la colector. Daca una din iesirile de lumini va fi activata (pusa la masa), atunci de la acest "plus comun comandat" va trece un curent numai prin LED-urile albe ale caror ultimi catozi sunt conectati la iesirile respective, adica farurile centrale vor lumina numai in directia de mers 8)
Daca s-a comandat stingerea luminilor, atunci ambele iesiri de lumini sunt lasate in aer, deci prin niciun grup de LED-uri (galbene sau albe) nu poate trece vreun curent, nici chiar daca F1 este activa si avem plus la primii anozi ai LED-urilor albe. Deci farurile centrale NU pot fi aprinse fara farurile laterale :idea:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.505
256
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Toate bune si frumoase, dar... de la gand la fapta mai e un deal si-o vale, spuse un personaj din celebra piesa de teatru in versuri "Vlaicu-Voda" :mrgreen:
Am intrerupt traseele respective cu ajutorul unei surubelnite fiiiine si am legat impreuna primii anozi ai grupurilor de LED-uri albe, apoi am mutat jumperii si am montat cele doua rezistente de 430 ohmi asa cum am descris mai sus. Apoi am facut provizoriu legaturile la tranzistorul PNP de uz general si am facut probele de functionare. Deoarece noua schema a functionat impecabil 8) , am trecut la aranjarea definitiva a pieselor.
Toate bune si frumoase (asa cum spuneam mai sus :D), da'unde sa plasez eu tranzistorul?! In locasul difuzorului plasasem deja decodorul (asa mi-a placut mie, na, ca sa nu stea incolacite firele peste motor si volante :D), deasupra cablajului n-am indraznit fiindca nu s-ar mai fi asezat la loc carcasa, asa ca... idee, hai sa-l plasez SUB cablaj! Asa am si facut, tranzistorul gasindu-si locul definitiv cu ajutorul unei picaturi de... Picatura ;-)
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.505
256
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.505
256
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.505
256
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Multumit de rezultate 8) , am plasat la loc carcasa si, evident, am mai pozat inca o data:

Cu acestea declar incheiate operatiunile de modificare a actionarii farurilor centrale, prin F1
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.994
253
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
frumos lucrat :aplauze: ...insa de ce pentru fiecare imbunatatire adusa trebuie sa se deschida un topic nou,deja exista unul,astfel informatia ramane concentrata intr-un singur loc :roll:
 

Mauritius

Well-Known Member
Trenulist
18 Februarie 2008
512
25
Bucuresti
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti
O idee interesanta de modificare a aprinderi luminilor la EA dar ce se intampla atunci cand cineva doreste sa treaca de la decodorul simplu la decodorul cu sunet stiind ca functia F 1 (tasta 1) de pe telecomanda este dedicata sunetului ?
Va mai fuctiona sunetul ?
Va functiona odata cu aprinderea farurilor centrale ?
Poate era bine sa alegi o alta functie care sa nu fie alocat nimic , pentru farurile centrale .
 

hgdan

Well-Known Member
Trenulist
14 Martie 2008
929
0
Cluj Napoca
www.hgd.ro
WEBSITE
http://www.hgd.ro
LOCATION
Cluj Napoca
@Mauritius

daca folosesti un decodor care are function mapping la lumini poti sa le modifici pe alte F... de ex F11, F12

sau poti modifica setarile de la decodorul de sunet in asa fel incat F1, F2 sa fie libere...
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Intrebare: stiu ca EA-ul nu are portcupla pt. cuplaje scurte; a incercat insa cineva sa vada daca merg montate cuplele scurte ?
Distanta dintre tampoane loco - vagon pare mai mare decat normal (cu cuple standard) ceea ce ma face sa cred ca ar merge si cele scurte; pe de alta parte manualul zice: "montand cuple scurte modelul poate fi folosit pe curbe cu raza minima 450mm"
 

manlif2_0

Well-Known Member
Trenulist
30 Octombrie 2009
548
0
Craiova
LOCATION
Craiova
cu cuple scurte, pe curbe raza 420 mm, dupa o vreme se rup serpisorii care tin port-cupla pe pozitie centrala.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Eu i-am rupt de la bun inceput :D
Alte probleme in rulare ? agatari de tampoane ceva ?
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Mie da. La trecerea din linie dreapta in curba, si fiind si plan inclinat, tamponul locomotivei agata pe cel al primului vagon :(
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Problem solved:

Am marit cam cu 1 mm distanta dintre tampoane prin decuparea unei portiuni din portcupla vagonului (posterior) si inserarea unui distantier pe gatul cuplei scurte Roco, astfel aceasta este usor iesita in afara.

Probabil ca ar fi trebuit decupata portcupla locomotivei, dar... mi-a fost lene sa o mai desfac...

Interesant este ca distanta dintre vehicule este cam aceeasi ca in cazul DA, desi distanta dintre tampoane este mai mare (EA-ul le are mai retrase)


Later edit: ba mi-am invins lenea si am decupat din portcupla locomotivei cu refacerea celei a vagonului, asa cum ar fi trebuit sa o fac de la bun inceput... :(%):