Hello all,
Bravo, interesanta demonstratie, cred ca trebuie sa acceptam evidenta: tenderul care este acum atasat locomotivei noastre Calugareni este de fapt un tender produs de Emil Kessler, Esslingen si a fost initial agatat dupa una din locomotivele primite de la guvernul rus dupa 1877 si numerotate la CFR cu numerele 134-139 (din 1894 numerele 523-528). Toate tenderele epocii erau oarecum asemanatoare, dar sa aiba exact aceleasi nituri si suruburi mi se pare exclus... plus ca tenderul respectiv are un stil oarecum diferit fata de locomotivele britanice, se vedea pe el inca de la inceput ca este "altceva", chiar si inaltimea era un pic diferita, poate cu vreun inci, dar suficient cat sa fie clar ca e din alta piesa. Cred ca putem accepta ca este produs cu patru ani mai tarziu decat credeam, este nemtesc in loc de britanic si in cele din urma este absolut la fel de valoros ca si originalul pierdut pentru totdeauna.
Ramane intrebarea ce fel de tender era de fapt atasat dupa locomotiva Calugareni initial. In poza unica din gara Filaret eu nu cred ca ai putut sa vezi trei osii pentru ca sta fochistul chiar in dreptul lor si nu se vede mare lucru.
In schimb stiu din experienta companiilor feroviare britanice din anii respectivi ca deja la momentul acela se facea diferentierea intre trenuri rapide de pasageri si trenuri mai lente, de marfa. Chestia asta s-a respectat si pe Bucuresti-Giurgiu, ei aveau locomotivele cu numarul 2, 4, 6, 7, 8, 9 (= 6 exemplare) cu doua osii cuplate precum si locomotivele cu numarul 1, 3, 5 (= 3 exemplare) cu trei osii cuplate.
Locomotivele cu doua osii cuplate aveau roti de diametru mai mare si erau considerate locomotive de viteza pentru trenuri de pasageri, locomotivele cu trei osii cuplate aveau diametrul rotilor ceva mai mic si erau considerate locomotive mai lente, de marfa. Corespunzator numarului de osii ale locomotivelor se faceau si tenderele, respectiv tendere mai usoare cu doua osii pentru locomotivele trenurilor de pasageri si tendere grele cu trei osii pentru locomotivele trenurilor de marfa. Aici s-ar putea sa ne inselam, fiindca nu eista vreo data certa prin arhive si mergem pe presupuneri, insa cam asta era logica. Deci Calugareni trebuie sa fi avut dupa ea tot un tender cu doua osii care nu poate sa fi aratat foarte diferit de cele britanice din aceeasi perioada. Intorcandu-ma la poza unica de la Filaret, parca se vad acolo vag doua arcuri lamelare in dreapta si in stanga capului fochistului, ceea ce ma duce cu gandul la un tender asemanator celor de pe Cernavoda-Constanta, cu arcurile deasupra fremului si in afara cutiei tenderului.
Asadar, doar presupuneri, in schimb ma bucur sa vad ca am reusit sa identificam tenderul!