Nu vi s-a intamplat niciodata sa mergeti cu trenul prin Ardeal, prin Banat sau prin pusta maghiara, trenul sa treaca in goana printr-o mica gara pe care s-o prindeti "cu coada ochiului", iar peste zece minute sau un sfert de ora, intr-o senzatie de "deja-vu", trenul sa treaca din nou prin ACEEASI gara, sau eventual una foarte asemanatoare?
De fapt sunt foarte multe gari "asemenea" in Ardeal, in Banat sau in pusta maghiara. Ele fac parte din garile standard ale MĂÂV = Magyar ĂÂllamvasutak, Caile Ferate Maghiare, despre care vreau sa va vorbesc in continuare. De fapt, este oarecum impropriu sa le spunem "gari standard MAV" avand in vedere ca multe dintre ele apartin altor entitati precum HEV, anterioare MAV. Totusi, pentru simplificare, am decis sa le denumesc astfel dupa numele entitatii "sora" CFR-ului, care le-a preluat in cele din urma pe toate cu incepere din 1890.
Despre clasele de cladiri folosite ca gari de catre MĂÂV am aflat pentru prima oara pe acest site: http://arch.eptort.bme.hu/27/27szabow.html
Acolo, alaturi de mult text explicativ, puteti vedea si o imagine ce prezinta succint cele patru clase de cladiri in functie de gradul lor de complexitate. Deja, multe dintre aceste cladiri va vor parea cunoscute, fiindca le-ati vazut de multe ori din mersul trenului prin Ardeal.
O prezentare mai detaliata a celor patru clase de cladiri puteti gasi pe site-ul: http://www.idokep.hu/~szvdom/ unde, la subcapitolul: http://www.idokep.hu/~szvdom/tipus.php sunt reluate pe trei categorii, cele trei sau patru clase de cladiri, de data asta cu desene foarte detaliate.
La ce ne va folosi recunoasterea tipologiei acestor cladiri?
Vedem ca, indiferent de clasa constructiei, se porneste de regula de la un dreptunghi cu latura de 8.50 metri paralel cu linia, pe 11 metri perpendicular pe linie. Acest corp principal de cladire are de regula doua accese simetrice stanga-dreapta, si o fereastra in mijloc. Functie de complexitatea cladirii, ea poate sa fie numai parter sau parter si etaj, si poate sa aiba doua aripi de cladire stanga-dreapta.
In ciuda diferentelor de mod de tratare, cladirea este in principiu exact la fel in orice situatie, deci daca stim sa-i recunoastem tipologia inseamna ca, in calitate de pasionati vom putea construi mai usor un model.
Acum, sperand ca v-am trezit interesul cu acest nou subiect, va rog sa va uitati cu mai multa atentie la garile din preajma voastra, poate recunoasteti vreuna din tipologiile prezentate!
De fapt sunt foarte multe gari "asemenea" in Ardeal, in Banat sau in pusta maghiara. Ele fac parte din garile standard ale MĂÂV = Magyar ĂÂllamvasutak, Caile Ferate Maghiare, despre care vreau sa va vorbesc in continuare. De fapt, este oarecum impropriu sa le spunem "gari standard MAV" avand in vedere ca multe dintre ele apartin altor entitati precum HEV, anterioare MAV. Totusi, pentru simplificare, am decis sa le denumesc astfel dupa numele entitatii "sora" CFR-ului, care le-a preluat in cele din urma pe toate cu incepere din 1890.
Despre clasele de cladiri folosite ca gari de catre MĂÂV am aflat pentru prima oara pe acest site: http://arch.eptort.bme.hu/27/27szabow.html
Acolo, alaturi de mult text explicativ, puteti vedea si o imagine ce prezinta succint cele patru clase de cladiri in functie de gradul lor de complexitate. Deja, multe dintre aceste cladiri va vor parea cunoscute, fiindca le-ati vazut de multe ori din mersul trenului prin Ardeal.
O prezentare mai detaliata a celor patru clase de cladiri puteti gasi pe site-ul: http://www.idokep.hu/~szvdom/ unde, la subcapitolul: http://www.idokep.hu/~szvdom/tipus.php sunt reluate pe trei categorii, cele trei sau patru clase de cladiri, de data asta cu desene foarte detaliate.
La ce ne va folosi recunoasterea tipologiei acestor cladiri?
Vedem ca, indiferent de clasa constructiei, se porneste de regula de la un dreptunghi cu latura de 8.50 metri paralel cu linia, pe 11 metri perpendicular pe linie. Acest corp principal de cladire are de regula doua accese simetrice stanga-dreapta, si o fereastra in mijloc. Functie de complexitatea cladirii, ea poate sa fie numai parter sau parter si etaj, si poate sa aiba doua aripi de cladire stanga-dreapta.
In ciuda diferentelor de mod de tratare, cladirea este in principiu exact la fel in orice situatie, deci daca stim sa-i recunoastem tipologia inseamna ca, in calitate de pasionati vom putea construi mai usor un model.
Acum, sperand ca v-am trezit interesul cu acest nou subiect, va rog sa va uitati cu mai multa atentie la garile din preajma voastra, poate recunoasteti vreuna din tipologiile prezentate!