Frumusetea scarii N

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Am pus acest titlu pentru a atrage atentia amatorilor de modelism feroviar ca exista posibilitati de practicare cu satisfactie a acestui hobby si atunci cand nu avem suficient spatiu pentru diorame la scara H0.

Fiind un cititor zilnic al acestui forum, am constatat ca multi aflati la prima atingere a "microbului" se apuca sa faca diorame, alegand sa inghesuie intre niste curbe R1 o gramada inestetica de linii si cladiri.

Eu am ales scara N in momentul cand am constatat pe 180x80 cm (cat puteam sa aloc ca spatiu) la H0 nu mi-as fi permis sa fac decat un modul, iar dorinta mea cea mai mare era sa am un traseu complet cu gara, sat, viaducte, munti, tuneluri, etc, etc (ca orice incepator deh :D )

Rasplata imediata a fost faptul ca pe suprafata data am reusit sa pun, fara sa aglomerez, mai multe elemente decat mi-am imaginat ca se pot pune, si sa-mi creez o intrega lume in care exista spatiu de explorat, atat pe orizontala cat si pe verticala.

In cele ce urmeaza voi prezenta o etapa de finisare la diorama N la care lucrez de ceva timp, etapa care este asteptata de oricine "din domeniu" cu infrigurare si emotie: plantarea primelor ierburi, tufisuri, vegetatie, adica verde, adica etapa cand diorama incepe sa prinda viata!

Iata ce mi-a iesit la prima mana:





Cu doar o saptamana inainte intreaga zona arata asa:



Urmeaza operatiunea "Alpina":

 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Multumesc! Una dintre problemele carora inca nu le-am gasit o rezolvare completa o reprezinta chiar aceasta iarba. Disponibila sub forma de fibre, cea mai fina are lungimea firului de 2 mm, ceea ce ar corespunde, avand in vedere raportul de 1:160, cu o iarba de camp de cca 32 cm inaltime. Dupa cum se vede in poze am plantat-o de-a lungul terasamentului unde arata destul de ok, dar ma intreb cum o sa arate in curtile caselor, unde se pune de obicei gazon (5-10 cm inaltime).

Am observat la alte diorame N ca pentru gazon se prefera folosirea foliajului sub forma de pudra, care se presara direct pe sol. Stie cineva care anume sortiment ar fi mai indicat? Bineinteles si alte idei sunt binevenite!
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Ti-a iesit super.
Si intr-adevar, cum ziceai si tu, scara N este foarte buna in special pentru diorame de bloc, unde se stie ca spatiul este minunat, e sublim, dar cam lipseste cu desavarsire.
Problemele la scara N sunt 2: prima, daca stranuti prea tare s-ar putea sa ai niste surprize, la fel calitatea montarii sinelor trebuie sa fie aproape perfecta (daca la HO mai merg niste abateri, la N si cele mai mici se simt imediat); sa zicem ca necesita doar mai multa munca, n-ar fi neaparat o problema asta. Problema adevarata rezida in paleta modelistica pentru scara N, care nu stiu daca in rromania ajunge la 10% din ceea ce poti sa gasesti pe HO spre exemplu (nu mai zic de scara TT, pe unde nu mai gasesti de nici unele). Si nici pe afara nu e o oferta asa de variata (dar ce-i drept, e toata gama de tgv-uri la N de la Kato uraaaaa :p)
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Pai in legatura cu stranutatul, ce sa zic, folosim adezivi mai capabili daca trebuie :D Despre sine e adevarat ca este nevoie de ceva mai multa atentie, dar nici nu este un fel de munca "sub microscop". Poate pentru Finescale, dar aici nu cazul. Iar in legatura cu ceea ce poti lua din Romania nu stiu in ce masura conteaza, ca o diorama nu o faci de azi pe maine, si cand iti planifici lucrurile 2 saptamani cat sa-ti vina coletul din Germania cu tot ce-ti trebuie, nu sunt mare lucru.

Oricum multumesc si astept idei pentru pusul gazonului! Pana acum am incercat tunderea cu forfecuta de manichiura si cu o super-moto-cositoare improvizata dintr-o masina electrica de barbierit :D
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Ce ma oftica faptul ca la munca nu pot sa vad pozele. mor aici in chinuri. abia astept sa le vad acasa.
Cat despre gazon, habar nu am ce sa zic ca nu am incercat, cu foliaj de burete nu o merge, cel de la noch ?am eu unul foarte fin, dar nu retin codul.

Iar despre linii, tot ce pot zice este ca nu e deloc migala si nici pretentii mari nu are. eu am inceput direct cu flexibila, fara desene si alte minuni. Am folosit doar vagoane lungi acolo unde sunt curbele stranse ca sa le calibrez distanta astfel incat sa nu se loveasca, in rest nimic.
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Am inteles ca exista foliaje fine la Heki, dar nu am folosit nimic de la ei pana acum. Cred ca buretele este adecvat mai mult pentru tufisuri, se si vede intr-una din poze un astfel de burete. De la Noch am un fel de vata verde pe care insa nu pot sa o intind in mod adecvat.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Pana la urma, sti ce cred eu ca ar fi bine sa incerci? un covor dinala gata facut. il tunzi si ramane uniform. faci curti din ala de nu ai treaba.
Pe camp nu mi s-a parut mare iarba de 5mm de la noch. mai atenuezi efectul prin neuniformitate, diversificare de nuante si adaugare de diverse elemente cum ar fi busteni cazuti, stanci, carari, tufisuri...
Daca ar fi sa judecam neregulile la scara asta ma gandesc cu groaza ca am pus un omulet langa o sina de tren pe travesta si am constat ca ciuperca era in dreptul genunchilor. Asta este, trebuie sa improvizam. Code 55 din pacate cred ca o sa dispara. pe la americani am vazut ca sunt multe profile de sina pe N, ca sa nu mai vorbesc de H0.. dar ei sunt ei si noi suntem noi.
De multe ori am vrut sa concep si sa vorbesc cu cineva despre crearea unor profile noi pentru scara asta, ca pana la urma e tehnologia sarmei, dar tot iti trebuie multi bani sa faci asemenea masinarii pentru extrudarea unor profile miniaturale. Vorbim de aliaje cam tari, comparativ cu o sarma. Si se mai pune si problema modificarii tuturor osiilor. Lenesi constructorii de sine. mi se face acru deja.
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Ideea de a folosi covor preformat mi se pare foarte buna pentru curti cel putin! Insa mi-ar trebui ceva si pentru relief accidentat cum e cel de pe diorama mea. Iarba fire as folosi-o in diverse combinatii cu acest "altceva" pe care nu-l identific (inca). De exemplu as pune iarba fire pe marginile stancilor, pe crapaturi, iar peste as presara foliaj (micro-flocken daca va spune ceva?) vad ceva interesant la Busch.

Profilul code 80 e intradevar cam inalt, dar prin vopsire cu ruginiu pe lateral si balastare atenta la nivelul traverselor se micsoreaza "optic". Vezi si pozele - cred ca nu e o diferenta aparenta chiar asa mare fata de H0.
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
@ Sogard:

De ce crezi ca o sa dispara code 55? Din contra, eu cred ca firma britanica PECO tocmai isi consolideaza pozitia pe piata europeana, in timp ce firmele germane Fleischmann-Roco si Maerklin-Minitrix, pana acum producatori traditionali de linii scara N, sunt in cadere accentuata!

(vezi aici: http://www.peco-uk.com/Products/productindex.htm)

Daca va aduceti aminte, in urma cu catva timp Horia va prezenta un segment de diorama austriac unde folosise sina flex Fleischmann code 80, si tot el spunea ca nu va mai face de doua ori aceeasi greseala si in continuare va folosi Peco code 55.

In ceea ce ma priveste, am la indemana atat linii flex Fleischmann, cat si Peco code 55, si pot sa va spun: maaare diferenta!

E adevarat ca materialul meu rulant vechi de 30 de ani Piko nu poate rula pe code 55 fiindca buzele bandajului lovesc pe traverse, dar, cu exceptia lor, toate locomotivele si vagoanele de productie mai recenta, fie ca sunt Fleischmann, fie ca sunt Minitrix, fie ca sunt Arnold, ruleaza fara nici un fel de probleme pe code 55, iar ca aparenta diferenta este perfect vizibila. Asa ca merita investitia in code 55!
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Nu am auzit niciodata de micro-flocken. :oops: Pune un link ceva, diseara o sa ma uit si la poze, acuma vad doar patratele cu x-uri rosii in ele. Asteptam plecarea acasa..... Deocamdata nu inteleg de ce vrei sa intrii in detalii asa fine pe deasupra stancilor, pana la poze nu pot sa zic nimic.... :cafea:
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Bine bine, Victorian poate ca ai mare dreptate. dar eu ce fac cu metrii intregi de flexibila si vreo 12 macaze noi noutze ? si nu e numai cazul meu, e cazul tuturor N-istilor. Cam complicat...
 

cristi_m

Well-Known Member
16 Septembrie 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Despre micro-flocken aici:
http://www.moduni.de/product_info.php/products_id/3207325?osCsid=b6117433066ddb96806f7fadab2d7264

Dupa ce reusesti sa vezi pozele poate imi mai dai idei.

In legatura cu sinele Peco imi doresc tare mult sa ajung sa le folosesc odata cu viitoarea mea diorama. Sunt foarte realiste si cred ca trebuie multa indemanare si exercitiu pentru ca si ceea ce se afla imprejurul lor sa se ridice la acelasi nivel!
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
La capitolul idei, ne mai poate ajuta Obiwan ca am vazut ce iese din mana lui si nu e deloc rau. De altfel daca te uiti cu atentie in susul paginii forumului pe partea stanga se vad niste stanci pe care sunt boscheti, nu iarba. :D
 

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
6.105
1.088
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
buna baieti,

nu este deloc rau pentru inceput. :|

de unde ati scos o asemenea bazaconie ca disparitia Code 55 la Peco? este cea mai raspandita sina pe N, are cam 40% din piata si singura care pesemne ca va disparea va fi cea Peco Code 80 (Streamline) care nu prea mai are cerere...

e drept ca mergem din ce in ce spre Code 40, insa pana nu va aparea nici un fabicant industral, sinele facute "singuri-singurei" raman in minoritate ;)

pentru iarba, ti-as recomanda Model Scene din Cehia, are cele mai realiste (si ieftine) produse la aceasta scara, comparabile cu Silflor si la pret de Heki ;) il poti contacta pe proprietar, Dan Buchtela, este un coleg de FREMO, a vandut si in Romania... anumite produse le-a folosit Sandy pe H0!
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
In sfarsit am ajuns acasa. tot ce pot sa zic este un WOOOW :confused: :confused: :confused: :confused: arata extraordinar. Ce e cu zidurile de caramida de sustinere, mai ales ala pe rotund ? Sunt NOCH ? Scara N sau H0 ? Nu imi dau seama sincer, dar arata de toata frumusetea. Iar ca sa fiu sincer, vreau sa folosesc aceleasi chestii. In curand un update pe subiectul Valea Prahovei. Numai sa pozez. :lol: