Acum multi ani, cand eram in cautare de inspiratie pentru prima mea diorama, am descoperit intamplator website-ul regretatului Carl Arendt, cel care a fost unul dintre principalii sustinatori ai dioramelor de mici dimensiuni (maxim 4 ft x 1 ft sau 120 cm x 30 cm), asa numitele Micro-Layouts. Inca de la inceput am fost fascinat de pitorescul si posibilitatile uriase ale acestora de a oferi multe ore de satisfactie in operarea lor, complexitatea manevrelor punandu-le la paritate cu dioramele de dimensiuni mult mai mari.
Sunt doua motive majore pentru care si eu am ales sa construiesc o diorama de mici dimensiuni: ca multi altii dintre noi, primul motiv este spatiul al doilea fiind ca as vrea sa ajung la o finalitate, fie ea si partiala, intr-un timp rezonabil (fara rezultate vizibile pana si la cel mai ingaduitor si rabdator modelist poate interveni frustrarea).
Pentru mine alegerea scarii nu a reprezentat nicio problema; activand multi ani la scara N (1:160) dar nemultumit de aspectul oferit de sinele si macazele din oferta producatorilor sau de aspectul uneori grotesc al rotilor materialului rulant, am ales calea Fine Scale unde scara este apropiata de N (2mm : 1ft sau 1:152,4) iar ecartamentul de 9,42 mm (voi vorbi intr-un subiect viitor despre standardele acestei scari modelistice). La aceasta scara nu exista nimic RTR (Ready To Run) asa ca incepand cu sinele si macazele si terminand cu materialul rulant (locomotive, vagoane, drezine etc) sau supra-structuri (cladiri, poduri, anexe feroviare) totul se construieste de la zero (scratch build) sau din kituri (Kit Build).
De asemenea, nici localizarea dioramei nu a ridicat foarte multe probleme: rezident de aproape 7 ani in Marea Britanie, fascinat de istoria si pitorescul tinutului (Kent) si in special a micului oras in care locuiesc (Faversham) alegerea a fost simpla: "Faversham Goods Yard" (as fi recunoscator daca cineva ar putea sa imi spuna care este echivalentul in Romania pentru "Goods Yard" - cred ca "triaj" este prea mult spus).
Alegerea mi-a fost usurata si de faptul ca responsabilii locului au ales nu sa demoleze vechea magazie de marfuri ci sa o converteasca intr-o cladire de birouri. Apoi, adiacent garii a existat o anexa - The Malthouse - a fabricii de bere ("Shepheard Neame Brewery") unde in trecut era pregatit ovazul necesar in procesul de fabricatie a berii. Si aceasta cladire a fost salvata prin convertirea ei intr-un ansamblu rezidential. Prin urmare, ambele cladiri ce vor fi prezente pe mica mea diorama inca exista, la doar cateva sute de metri de unde locuiesc si le vad pe ambele in fiecare zi, facand mult mai usoara documentarea in construirea modelelor. Dar despre acest aspect voi vorbi mai tarziu.
Localizarea in timp a micului meu proiect a necesitat, insa, mult mai multa gandire si documentare. Perioadele in istoria feroviara britanica nu au mai nimic de-a face cu epocile din Germania sau cu oricare alta clasificare.
Cred ca se stie ca favoritele mele sunt locomotivele cu abur. Insa oricat de mult imi plac epocile timpurii, in Marea Britanie, ca oriunde in lume, materialul rulant proiectat si folosit la inceputurile tractiunii feroviare este de mici dimensiuni si implica complicatii substantiale in motorizarea modelelor. Dimensiunile ceva mai generoase ale locomotivelor de la inceput de secol XX, o bogata bibliografie pentru documentare, dar si disponibilitatea unui numar mai mare de kituri si accesorii care sa ma ajute in construirea acestui material rulant au facut sa aleg perioada 1899 - 1923, perioada in care, in sud-estul Angliei a functionat South Eastern & Chatham Railway.
Alegerea mea a dat insa nastere unor noi complicatii: schema de vopsire (livery) folosita in cazul locomotivelor era una extrem de complexa, foarte greu de reprodus pe un model cu lungimea de 7 - 10 cm. Tot in urma documentarii, am aflat ca imediat dupa inceperea primului razboi mondial aceasta schema de vopsire a fost insa simplificata substantial: locomotivele erau vopsite gri-inchis cu unele inscriptii in alb. Asadar a rezultat perioada: 1916 - 1923.
Sa nu intelegeti ca aceste alegeri au fost facute peste noapte - am petrecut multe luni studiind carti de specialitate, planuri, harti...
Sper sa nu fi plictisit cu aceasta lunga introducere (promit ca viitoarele postari sa fie mult mai scurte) dar, asa cum de multe ori am mentionat si pe acest forum, definirea clara a scopului proiectelor noastre este, poate, cel mai important pas pe care il facem atunci cand planificam o diorama si cred ca sunt in masura sa dau acest sfat tuturor potentialilor modelisti dar si colectionari de pe acest forum:
Inainte de a porni la drum, fixati-va bine obiectivele: scara, localizare, perioada si, mai ales, ce vreti de la noua diorama feroviara pe care aveti in plan sa o construiti.
Sunt doua motive majore pentru care si eu am ales sa construiesc o diorama de mici dimensiuni: ca multi altii dintre noi, primul motiv este spatiul al doilea fiind ca as vrea sa ajung la o finalitate, fie ea si partiala, intr-un timp rezonabil (fara rezultate vizibile pana si la cel mai ingaduitor si rabdator modelist poate interveni frustrarea).
Pentru mine alegerea scarii nu a reprezentat nicio problema; activand multi ani la scara N (1:160) dar nemultumit de aspectul oferit de sinele si macazele din oferta producatorilor sau de aspectul uneori grotesc al rotilor materialului rulant, am ales calea Fine Scale unde scara este apropiata de N (2mm : 1ft sau 1:152,4) iar ecartamentul de 9,42 mm (voi vorbi intr-un subiect viitor despre standardele acestei scari modelistice). La aceasta scara nu exista nimic RTR (Ready To Run) asa ca incepand cu sinele si macazele si terminand cu materialul rulant (locomotive, vagoane, drezine etc) sau supra-structuri (cladiri, poduri, anexe feroviare) totul se construieste de la zero (scratch build) sau din kituri (Kit Build).
De asemenea, nici localizarea dioramei nu a ridicat foarte multe probleme: rezident de aproape 7 ani in Marea Britanie, fascinat de istoria si pitorescul tinutului (Kent) si in special a micului oras in care locuiesc (Faversham) alegerea a fost simpla: "Faversham Goods Yard" (as fi recunoscator daca cineva ar putea sa imi spuna care este echivalentul in Romania pentru "Goods Yard" - cred ca "triaj" este prea mult spus).
Alegerea mi-a fost usurata si de faptul ca responsabilii locului au ales nu sa demoleze vechea magazie de marfuri ci sa o converteasca intr-o cladire de birouri. Apoi, adiacent garii a existat o anexa - The Malthouse - a fabricii de bere ("Shepheard Neame Brewery") unde in trecut era pregatit ovazul necesar in procesul de fabricatie a berii. Si aceasta cladire a fost salvata prin convertirea ei intr-un ansamblu rezidential. Prin urmare, ambele cladiri ce vor fi prezente pe mica mea diorama inca exista, la doar cateva sute de metri de unde locuiesc si le vad pe ambele in fiecare zi, facand mult mai usoara documentarea in construirea modelelor. Dar despre acest aspect voi vorbi mai tarziu.
Localizarea in timp a micului meu proiect a necesitat, insa, mult mai multa gandire si documentare. Perioadele in istoria feroviara britanica nu au mai nimic de-a face cu epocile din Germania sau cu oricare alta clasificare.
Cred ca se stie ca favoritele mele sunt locomotivele cu abur. Insa oricat de mult imi plac epocile timpurii, in Marea Britanie, ca oriunde in lume, materialul rulant proiectat si folosit la inceputurile tractiunii feroviare este de mici dimensiuni si implica complicatii substantiale in motorizarea modelelor. Dimensiunile ceva mai generoase ale locomotivelor de la inceput de secol XX, o bogata bibliografie pentru documentare, dar si disponibilitatea unui numar mai mare de kituri si accesorii care sa ma ajute in construirea acestui material rulant au facut sa aleg perioada 1899 - 1923, perioada in care, in sud-estul Angliei a functionat South Eastern & Chatham Railway.
Alegerea mea a dat insa nastere unor noi complicatii: schema de vopsire (livery) folosita in cazul locomotivelor era una extrem de complexa, foarte greu de reprodus pe un model cu lungimea de 7 - 10 cm. Tot in urma documentarii, am aflat ca imediat dupa inceperea primului razboi mondial aceasta schema de vopsire a fost insa simplificata substantial: locomotivele erau vopsite gri-inchis cu unele inscriptii in alb. Asadar a rezultat perioada: 1916 - 1923.
Sa nu intelegeti ca aceste alegeri au fost facute peste noapte - am petrecut multe luni studiind carti de specialitate, planuri, harti...
Sper sa nu fi plictisit cu aceasta lunga introducere (promit ca viitoarele postari sa fie mult mai scurte) dar, asa cum de multe ori am mentionat si pe acest forum, definirea clara a scopului proiectelor noastre este, poate, cel mai important pas pe care il facem atunci cand planificam o diorama si cred ca sunt in masura sa dau acest sfat tuturor potentialilor modelisti dar si colectionari de pe acest forum:
Inainte de a porni la drum, fixati-va bine obiectivele: scara, localizare, perioada si, mai ales, ce vreti de la noua diorama feroviara pe care aveti in plan sa o construiti.