MPU,
lampa cu petrol a fost baza iluminatului la toate locomotivele cu abur, din toate tarile !
Te surprinde ce ai descoperit in respectivul jurnal pentru ca evident, nu ai studiat niciodata istoria locomotivelor cu abur. Cu referire strict la locomotivele CFR, turbogeneratorul si iluminarea cabinelor a aparut la mijlocul anilor '20, cand locomotivele seriei 230 produse la Resita au beneficiat de aceasta tehnologie deosebita la data respectiva. Chiar si asa, desi iluminatul electric era prezent pe masina 230.132 (prima locomotiva CFR cu asa ceva) imaginile de uzina arata fara dubii ca farurile frontale si cele ale tenderului erau pe petrol.
Lampa cu petrol a supravietuit la multe locomotive CFR pana la sfarsitul epocii aburului in anii '80. In 1996, in zona Basarab-Orhideelor era un sir lung de locomotive cu abur ce isi asteptau casarea, multe din ele mai avand inca aceste felinare cu petrol, adevarate opere de arta. Din pacate nu am avut atunci mintea sa plec cu unul.
La muzeul CFR exista lampi CFR de locomotive cu petrol, printre care si o spectaculoasa lampa frontala, care astazi ar surprinde pe toti, dar care era supradimensionata pentru a ingloba o oglinda puternica, lumina data de arderea petrolului avand si ea limitarile ei.
Tinand cont de toate acestea si de cele scrise mai sus, poate vei intelege de ce eu si altii iti atragem atentia asupra implementarii pe modele a unor lumini ireale. Farurile locomotivelor cu abur erau mai mult pentru semnalizarea vehiculului, pentru ca mecanicul nu vedea mare lucru in fata cu ajutorul lor.
Pe railwayfan/forum a existat o discutie despre asa ceva, unde am inserat si fotografii luate noaptea din marchiza unei locomotive cu abur (luate de mine intr-o locomotiva reala) cu luminile aprinse si poti vedea cam ce putere aveau acestea. Sper sa gasesc linkul.