Farurile locomotivelor reale - norme de functionare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Asa cum spunea Hgdan intr-un alt subiect, ar fi interesanta o expunere cat mai in detaliu a normelor de functionare pentru luminile trenurilor reale. Se stie deja ca exista o sumedenie de astfel de norme, care difera in functie de tara, companie feroviara, epoca, tren, locomotiva, linie ferata etc., ceea ce face cam dificila respectarea fidela a acestui "mic" detaliu in constructia trenurilor in miniatura. Cu toate acestea, imi amintesc bine de un simpatic automotor elvetian Roco H0 din colectia lui Sandy, care fusese proiectat sa respecte norma elvetiana, adica 3rei faruri albe la mers inainte si 1(un) far alb in dreapta-jos (parca) la mers inapoi.
 
Horia spunea ceva despre inca niste reguli din lumea feroviara 1:1, conform carora farurile rosii ale locomotivelor trebuie sa fie aprinse numai daca locomotiva circula singura, respectiv toate farurile trebuie aprinse daca locomotiva face manevre, indiferent de sensul de deplasare.
 
Am mai citit undeva (imi pare rau, dar acum nu-mi amintesc unde) ca luminile trenurilor din Anglia sunt utilizate mai mult pentru semnalizarea rangului, prin combinatiile celor 4atru, 6ase sau chiar mai multe faruri. Cred ca tot acolo scria ca aceleasi trenuri englezesti nici nu au prea beneficiat de faruri decat mai prin vremurile noastre, deoarece, prin legile de acolo, caile ferate erau delimitate cu garduri de zonele invecinate.
 
Intr-un documentar din seria "Swiss Railway Journeys" am vazut un detaliu foarte simpatic. Anume, o venerabila aburoasa era pregatita pentru o iesire turistica. Imaginati-va ca farurile ei erau iluminate de... lampi cu petrol! In timp ce mecanicul monta lampa in farul central, comentariul spunea ca, in conformitate cu normele elvetiene, fitilul lampii trebuie aprins inainte ca locomotiva sa se puna in miscare. Deci, cu flacaruia lampii de petrol clipind jucaus in farul central, locomotiva a plecat sa-si ia trenul.
 
MPU,

lampa cu petrol a fost baza iluminatului la toate locomotivele cu abur, din toate tarile !
Te surprinde ce ai descoperit in respectivul jurnal pentru ca evident, nu ai studiat niciodata istoria locomotivelor cu abur. Cu referire strict la locomotivele CFR, turbogeneratorul si iluminarea cabinelor a aparut la mijlocul anilor '20, cand locomotivele seriei 230 produse la Resita au beneficiat de aceasta tehnologie deosebita la data respectiva. Chiar si asa, desi iluminatul electric era prezent pe masina 230.132 (prima locomotiva CFR cu asa ceva) imaginile de uzina arata fara dubii ca farurile frontale si cele ale tenderului erau pe petrol.

Lampa cu petrol a supravietuit la multe locomotive CFR pana la sfarsitul epocii aburului in anii '80. In 1996, in zona Basarab-Orhideelor era un sir lung de locomotive cu abur ce isi asteptau casarea, multe din ele mai avand inca aceste felinare cu petrol, adevarate opere de arta. Din pacate nu am avut atunci mintea sa plec cu unul.

La muzeul CFR exista lampi CFR de locomotive cu petrol, printre care si o spectaculoasa lampa frontala, care astazi ar surprinde pe toti, dar care era supradimensionata pentru a ingloba o oglinda puternica, lumina data de arderea petrolului avand si ea limitarile ei.

Tinand cont de toate acestea si de cele scrise mai sus, poate vei intelege de ce eu si altii iti atragem atentia asupra implementarii pe modele a unor lumini ireale. Farurile locomotivelor cu abur erau mai mult pentru semnalizarea vehiculului, pentru ca mecanicul nu vedea mare lucru in fata cu ajutorul lor.

Pe railwayfan/forum a existat o discutie despre asa ceva, unde am inserat si fotografii luate noaptea din marchiza unei locomotive cu abur (luate de mine intr-o locomotiva reala) cu luminile aprinse si poti vedea cam ce putere aveau acestea. Sper sa gasesc linkul.
 
Am uitat sa subliniez ca simpatica lampa cu petrol mai era in functiune in zilele noastre, adica prin 1994-1995, datorita grijii speciale manifestate de cei care s-au ocupat de "venerabila doamna", dupa cum frumos s-a exprimat comentatorul.
Off-topic: felicitari pentru articolul "Amintire"! :aplauze: :aplauze: :aplauze:
Imi place foarte mult cum stii sa scrii si, mai ales, sa descrii imagini, stari, trairi etc.
 
E putin off-topic, dar vezi ca aici gasesti ceva mai mult: http://liniavinului.uv.ro/amintiri.html

Revenind la faruri, asa cum vezi nimeni nu s-a grabit sa-ti raspunda la demersul tau. Unul din motive e faptul ca e prea general. Incerca sa cauti focusat pe o anumita tara, pentru ca regulile au diferit de la stat la stat. Regulile difera si astazi !
Nu s-a ajuns si nu se va ajunge la o standardizare prea curand, neexistand in acest moment o intentie de acest fel a cadministratiilor feroviare din diverse tari.
Eu cunosc bine doar partea de semnalizare a CFR din diverse epoci, si numai aici pot sa scriu ceva.
 
Lampa cu petrol a supravietuit la multe locomotive CFR pana la sfarsitul epocii aburului in anii '80. In 1996, in zona Basarab-Orhideelor era un sir lung de locomotive cu abur ce isi asteptau casarea, multe din ele mai avand inca aceste felinare cu petrol, adevarate opere de arta. Din pacate nu am avut atunci mintea sa plec cu unul.
off topic
Desi e off topic, iata ca eu am avut sansa sa plec cu 1 felinar de semnal si 1 felinar de macaz impreuna cu tabla emailata cu numele statiei recuperate de la noul propretar al cladirii statiei Sarmisegetuza.
Din pacate nu am putut sa recuperez si lampile cu petrol din respectivele felinare. Timpul scurs de la inchiderea circulatiei spre Boutari si mai apoi de la sistarea circulatiei pina la demontarea liniei, conditiile improprii in care au fost abandonate au facut ca lampile sa fie distruse de rugina.
off topic
 
Dane,

lampi cu petrol sunt inca folosite la multe statii din Romania, mai ales in nordul Moldovei. E adevarat ca din 1990 nu se mai obosesc sa le aprinda ca nu mai e trafic si nici manevra in multe din ele.
Inclusiv semnalele mecanice sunt cam toate prevazute cu lampi cu petrol. Uitati-va atent la ele si veti vedea ca in majoritatea cazurilor, de aceste semnale este atarnat un cablu electric, dovada a inlocuirii batranului fitil cu un bec, in stilul cel mai bun de improvizare romaneasca.
 
Horia si Catalin, cred ca ar fi foarte interesant si instructiv pentru noi toti sa creati cate un topic despre normele de semnalizare pe care le cunoasteti, grupate pe epoci. De exemplu, Horia ar putea crea cate un topic separat pentru Germania, Austria si Elvetia, iar Catalin ar putea scrie despre semnalizarea CFR tot intr-un alt topic sau - de ce nu - chiar aici.
 
Sincer, nu stiu daca iti dai seama ce ne ceri. Asa cum iti spuneam si la alte subiecte, lucrurile nu sunt chiar asa simple cum le vezi tu. Combina asta cu un job care iti mananca 12 ore pe zi si poate vei intelege ca nimeni nu poate face o intreaga monografie pe un forum.
Ca sa nu ma acuzi de rea-vointa insa, iti scanez normele de semnalizare a vehiculelor feroviare, din Instructia de Semnalizare, editia 1975 .
Instructiile din perioada interbelica sunt muuuuult mai stufoase si nu promit ca voi gasi timpul sa scanez capitolul aferent.

Dupa cum vei constata singur lucrurile sunt ceva mai complicate si nu se rezuma la alb inainte si rosu la fine de tren...



...observi ca la locomotivele cu abur apare denumirea de felinar -asta apropos de discutia anterioara cu felinarele pe petrol. Si suntem in 1975...
 
cristiCFR a spus:
Legat de semnalizare , are cineva o poza reala detaliata cu un semnal mecanic de iesire cu 3 brate : http://i84.photobucket.com/albums/k13/robertanasa/Instructia%20de%20Semnalizare%20CFR/IMG_3869m.jpg

Multumesc,

Mai nenea Cristi, oare de ce trebuie sa devizi de la subiect?

Ce au luminile locomotivelor cu semnalul de iesire?
 
catalin a spus:
Dane,

lampi cu petrol sunt inca folosite la multe statii din Romania, mai ales in nordul Moldovei. E adevarat ca din 1990 nu se mai obosesc sa le aprinda ca nu mai e trafic si nici manevra in multe din ele.
Inclusiv semnalele mecanice sunt cam toate prevazute cu lampi cu petrol. Uitati-va atent la ele si veti vedea ca in majoritatea cazurilor, de aceste semnale este atarnat un cablu electric, dovada a inlocuirii batranului fitil cu un bec, in stilul cel mai bun de improvizare romaneasca.

Semnale mecanice mai sint chiar si la mine in gara, unde pe un capat este BLA iar pe celalalt semnale mecanice(sint prevazute si cu inductor).
De asemenea sa nu uitam linia Ciceu-Adjud electrificata, insa cu semnalizare mecanica
http://www.railwayfan.ro/images/usr/dan tm/poduri/P4301133.jpg
http://www.railwayfan.ro/images/usr/dan tm/poduri/P4301262.jpg
http://www.railwayfan.ro/images/usr/dan tm/poduri/P4301269.jpg

O sa incerc sa pozez scheletul unui felinar, sau cred ca mai degraba un fel de sticla de lampa si am sa o postez.
 
Salut Dane,

Linia cu pricina e o exceptie. Vei gasi lampile cu petrol in functiune pe liniile neelectrificate. Ca sa nu diluam informatia propunerea mea este sa discutam despre farurile locomotivelor reale. Sunt convins ca la un moment dat se va discuta si despre semnalele mecanice (care si pe mine m-au fascinat multa vreme) si atunci ar fi interesant sa discutam mai multe despre ele.