Expeditiile lui Horia: Un taxi pentru Basel

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.005
2.554
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

Exista unele locuri sau obiecte pe care le gasesti acolo atunci cand descoperi o lume. Unele intr-atat de impamantenite incat capeti in timp impresia ca au fost dintotdeauna acolo si ca vor ramane intotdeauna acolo. Relatam o experienta oarecum similara traita impreuna cu @Gam3 acum ceva vreme in acest subiect.

De data asta nu e vorba de o sectie de cale ferata - desi si cea pe care s-a petrecut mica expeditie feroviara prezentata mai jos s-a schimbat in unele locuri radical de cand am cunoscut-o pentru prima data in 1997. E vorba de o "specie" de material rulant care mi-a fost simpatica de cand am vazut-o prima data si care intre timp a iesit la pensie.

La inceput am crezut ca e vorba de una din acele ocazii ratate care n-au cum sa mai se arate vreodata. Candva imi amintesc ca m-am si plans la prieteni precum @Michael sau @nae44 despre asta. Nu mai avusesem de-a face cu seria respectiva de cativa ani buni, numarul lor scazuse pe masura ce ajungeau la scadenta si erau scoase una dupa cealalta definitiv din serviciul activ. Si iata ca intr-o buna zi de iunie 2018 mi s-a mai aratat o ocazie pe care n-o puteam rata. Era o zi de duminica putin noroasa, perfecta pentru poze din toate directiile in toate directiile, asa ca am luat si aparatul de fotografiat dupa mine.

Am intitulat acest subiect "Un taxi pentru Basel", intrucat metropola feroviara din nord-vestul Elvetiei a fost tinta expeditiei feroviare. Sa nu va asteptati la aventuri razboinice pe ecran super-larg ca in "Un taxi pentru Tobruk". :) E doar un reportaj foto, de data asta nu de pe marginea liniei de cale ferata ci din centrul acesteia.
 
  • Like
Reacții: mpursu
De obicei taxiul vine si te ia de acasa. Atunci cand taxiul ruleaza insa pe sine trebuie sa faci si ceva compromisuri. :) Asa ca, dupa hotararea spontana de a participa, a trebuit sa sar din pat, sa fug la garaj, sa iau "Vulpita" din dotare si sa fug pana in cel mai potrivit loc de intalnire. Am ales de comun acord fosta gara din Schallstadt, care in decursul timpului si-a pierdut liniile (in afara celor doua directe) si a devenit simpla halta. Ne gasim pe magistrala DB 4000 Mannheim - Basel, principala axa feroviara nord-sud a Europei, la aproximativ noua kilometri la sud de Freiburg-im-Breisgau HBf.

Abia reusisem sa gasesc un loc de parcare pentru "Vulpita" bine-cunoscuta si sa sar pe peron cand m-am si trezit cu ceva venind dinspre nord:

DSC_6738.jpg


Era 186 206 apartinand de Alpha Trains Belgium, inchiriata la Railtraxx NV. Nu, sigur nu e taxiul meu. O "banala" TRAXX 2 nu are cum sa fie o specie pe cale de disparitie pe linia Rinului. :)
 
Abia trecuse naveta de containere din Antwerpen pentru Elvetia cand firul de la catenara a inceput din nou sa zbarnaie, asa ca m-am intors din nou spre nord si spre curba in "S" dinspre Freiburg:


DSC_6751.jpg


Un ICE 1 "de Elvetia" echipat si cu pantografe cu patina ingusta de 1450 mm, in drum spre Zürich sau poate Interlaken. Asta sigur nu opreste in Schallstadt. Nu putea fi nici el taxiul meu, asa ca nu i-am facut cu mana si l-am lasat sa treaca:

DSC_6756.jpg

DSC_6758.jpg
 
Nici nu trecuse bine 401 catre Elvetia ca m-am trezit cu ceva din directia opusa. De data asta oprea in Schallstadt, insa mergea in sensul gresit:

DSC_6775.jpg


Garniturile reversibile rosii au facut parte din peisajul nostru feroviar 20 de ani. Abia acum cand postez aceasta poza imi dau seama ca au disparut de pe linia Rinului, fiind inlocuite cu rame semietajate Siemens Desiro HC si Siemens Mireo in noua schema alb/neagra/galbena a Landului Baden-Württemberg.

Trenurile etajate in regim push-pull erau cuplate cu locomotive din seria 146.1:

DSC_6787.jpg


Acestea au "figura" tipica pentru TRAXX1, fara optimizarea pentru coliziuni, insa partea centrala a acoperisului salii masinilor joasa, ca la TRAXX2:

DSC_6789.jpg
 
La fix un bloc distanta in spatele trenului regional de Freiburg urmau inca doua TRAXX-uri cu aceeasi forma, de data asta insa nu 146.1 ci 185.0 multisistem, evident in tractiune multipla:

DSC_6794.jpg


Era vorba de naveta de lut dintre Germania si Italia, care circula de mai multe ori pe saptamana in vagoane specializate litera T:

DSC_6805.jpg


Prima locomotiva, 185 086, capatase la acea data de curand "straie noi" dupa 16 de ani de viata (revopsita la revizia IS600 pe 14.02.2018):

DSC_6810.jpg
 
@Horia_Radulescu Salutare si multumesc personal pentru aceasta postare!
Trezeste amintiri...
Citind descrierea fiecarei imagini, am retrait momentele traite pe live in 2014 cand am fost la lucru in Heitersheim (vreo 30 de km. de Freiburg).
Bineinteles, duminicile erau petrecute pe peronul garii, ajungeam entuziasmat la gara, plecam si mai entuziasmat de acolo, promitandu-mi ca intr-o buna zi, ma voi reintoarce in acelasi loc, sub alta forma, mai putin stresat.
Anul trecut, avand evenimente de familie in apropiere de Stuttgart (Wiesensteig - da, foarte aproape de linia noua dintre Stuttgart - Ulm, vazut si viaductul din Muhlhausen), mi-am dedicat cateva zile si pasiunii, astfel ca am vizitat din nou acelasi loc din Heitersheim, Wiesental (un loc perfect pentru trenuri de marfa), Geislingen an der Steige...
Germania nu dezamageste, niciodata.
Multumesc din nou pentru postare!
 
Bag de semăna că pe unde merg eu la pozat mergi și tu. Hmm, trebuie să schimb regiunea.
Câteva poze din Schliengen, 2012. Când au trecut anii?

Nu mai țin minte pe ce relație mergea ICE ul.





Uite că am prins și eu locomotiva 146 116 dar fără colant.


CNL 472 "Aurora" Basel - Copenhaga cu vagoane Basel - Moscova.

 
@TakeTheTrain : multumesc, reportajul va continua in zilele urmatoare.

@Gam3 : te pomenesti ca nu-ti convine ca ai prieteni in regiuni asa de ferofile :)
Am trecut si prin Schliengen in ziua respectiva, chiar de doua ori - vei vedea ce s-a schimbat pe acolo. :)
 
  • Like
Reacții: mpursu
Si inca ceva: atat noi in 2012 cat si eu in 2018 am surprins-o pe 146 116 cu un tren regional.

2012 in Schliengen:

DSC_7487.jpg


2018 in Schallstadt:

DSC_6787.jpg


Intre timp se matuise, se murdarise si capatase o reclama pentru bwegt pe lateral.

"Culmea culmilor" e ca pe 146 116 o am si ca model creeatie personala pe scara N, asa cum arata cand era tinerica cu colantajul din anii 2007-2010:

BW_Loks_146-1_03_kl.jpg


Continuarea diseara. :)
 
Inca ceva, pentru @Gam3 :

Nu mai țin minte pe ce relație mergea ICE ul.

Spre marea mea rusine nu mai imi amintesc la ce ora trecea "Aurora" adica CNL 472/1272 cu vagoane de Copenhaga si Moscova, care era principala noastra tinta. ICE-urile spre nord ajungeau in Freiburg pe la si 54 de minute si plecau cam la si 56. Cel de la opt seara era ICE 500 Basel SBB - Dortmund insa sigur nu era el pentru ca era format din una sau doua rame 403 cuplate (ICE 3). City Night Line-ul mergea la un sfert de ora dupa ICE-uri.

Inclin sa cred ca "Aurora" ajungea in Freiburg la sapte si ceva seara, deci ICE-ul vazut de noi ar fi ICE 292 (Zürich HB - Hamburg-Altona). Pleca din Basel Bad. Bf. la 18:22 si in Freiburg ajungea la 18:55 cu stationare de doua minute. Se facea cu 401 (ICE 1).

Later Edit: da, e sigur ICE 292. "Aurora" pleca din Basel Bad. Bf. la 18:34 si ajungea in Freiburg la 19:13. Am gasit in livret :)
 
  • Like
Reacții: mpursu
Reiau firul povestirii - ramasesem pe peronul haltei Schallstadt pe cand asteptam sa vina taxiul. :)

La doar cateva minute dupa naveta de lut vibratia caracteristica a firului de contact cel mai apropiat m-a facut sa intorc capul. Sa fie taxiul meu?

DSC_6825.jpg


Nici vorba. Tot un TRAXX de prima generatie de la DB Cargo, de data asta cu naveta intermodala Nothegger:

DSC_6832.jpg
 
Pe cand incepeam sa cred ca tot traficul de marfa din acea duminica se facea numai cu TRAXX-uri s-a intamplat ceva comic.

Se facuse ora pentru RB-ul de la Freiburg spre Basel. Pe peron aparusera cativa calatori, o familie etiopiana care nu parea deloc sigura ca e pe peronul potrivit - oameni foarte simpatici de altfel, pe care am facut tot posibilul sa-i incredintez ca se gaseau acolo unde trebuiau sa fie - si doi seniori.

Cand scriu "senior" o fac gandindu-ma la parintii mei care au cam aceeasi varsta cu acestia. In Romania s-ar califica nepoliticos drept "mos si baba" sau "mos care casca gura si baba aferenta". Si cam asa si era. Dumnealui seniorul numarul unu, adica cel de sex M, mi-a dat tarcoale de vreo sase-sapte ori pana ce sa-mi dea ziua buna si apoi vazand ca-i raspund in aceeasi limba (doar eram suspect - ma inretinusem cordial cu sarazinii mai devreme) mi-a spus pe un ton de dascal afurisit ca stau prea departe si ca daca vreau sa ma urc in tren o sa am de mers. Atunci cand i-am spus ca nu doresc sa ma urc in tren (sau cel putin nu in acela) a devenit si mai suspicios si mi-a dat iar tarcoale, insa n-a indraznit sa ma intrebe de unde veneam, din ordinul cui si cu ce foaie de parcurs. :)

Iata si RB-ul aparand dupa curba in S, la ora programata, tras de 146 109:

DSC_6839.jpg


Si iata, un pic inaintea opririi, si familia de sarazini in drum spre vagon si senioara numarul doi, de sex F, care dorea probabil sa se asigure ca invadatorii cei pasnici isi vor continua drumul:

DSC_6844.jpg
 
Au plecat si invadatorii, a plecat si RB-ul, s-au indepartat chiar si cei doi seniori la o distanta de securitate suficienta (continuand insa sa ma tina sub observatie, sau cum ar spune cineva "privind cu interes si preocupare") :) insa unde e taxiul? Intr-o vreme se spunea ca punctualitatea face parte din esenta firii poporului german.

Tocmai pe cand incepeam sa am indoieli serioase in privinta asta, linia de contact zbarnai din nou. El sa fie?

DSC_6853.jpg


El era!

DSC_6856.jpg
 
Nu-i asa ca e cel mai fain taxi care te poate duce de la Schallstadt la Basel cu putinta? :)

DSC_6865.jpg


O linie simpatica si indemodabila si o "pata de culoare" intr-o lume plina de TRAXX-uri si Vectroane. Cine s-ar mai fi gandit ca poti intalni o 181.2 pe linia Rinului in 2018?

DSC_6869.jpg
 
Am ridicat mana si am asteptat sa se opreasca alaturi intr-un scartait fain de frana pe saboti cum nu prea mai ai unde auzi in ziua de azi.

DSC_6876.jpg


Consternarea de pe chipul seniorului numarul unu care ma supraveghea de la distanta ar fi meritat si ea o poza, insa n-am avut inima pentru asta. :cool:

Am preferat sa ma urc si sa redescopar o lume in alte parti de mult apusa, cu livrete adevarate in loc de Ebula si tablete Android:

DSC_6877.jpg
 
Chiar ca "flash din trecut".

Eu am patru, doua de la Roco si doua de la RSM adica de la mine insumi. :) Tipul imi place asa de mult incat am dorit sa am cate una din fiecare varianta de vopsire. Cele Roco sunt vopsite din fabrica in albastru otel respectiv albastru ocean/crem iar cele doua creeatii personale sunt in schema rosu oriental din anii 1990 si cea din rosu trafic precum 181 211 din poza.

Vorbesc, evident, de scara N. In anul asta poate va urma si o a cincea pentru ca Arnold scoate in curand o constructie complet noua cu sunet si alte functiuni a tipului 181.2.
 
Iata-ma sus in taxi, dupa o jumatate de ora de asteptare.

Seria DB 181.2 mi-a placut dintotdeauna. Acum 25 de ani vedeam locomotivele bisistem zilnic de mai multe ori de la fereastra garsonierei mele de student din Strasbourg, cand treceau cu "Mozart" sau acel "Orient-Express" limitat la Budapesta care avea inca in 1999-2001 si un WLABmee al CFR Calatori pentru Bucuresti de doua ori pe saptamana. Faceau parte din cotidian si erau intr-atat de prezente incat nici nu m-am gandit ca vor disparea. Ba chiar ma gandeam ca, dat fiind ca "stiau" nu numai 15 kV 16 2/3 Hz ci si 25 kV 50 Hz si erau echipate de asemenea cu Indusi, ca le-as putea revedea intr-o zi in a doua viata pe reteaua CFR. :)

Apoi in 2007 a venit TGV-ul spre Germania. "Mozart" si "Orient-Express" au intrat in istorie, acum se ajunge de la Paris la Budapesta in TGV pana la München si apoi Railjet. Randurile 181.2 au inceput sa se subtieze. Si 181 211 a stat multa vreme "la gard" cu trafo defect si s-a reparat la Frankfurt doar prin "canibalizarea" unei alte surate. Nu mai era nevoie sa mearga sub 25 kV, nu mai aveau ce sa duca dincolo de Rin. Pana la urma au mai ramas doar cateva, folosite pe "Leichenzüge" (trenurile cu lesuri sau trenurile cu cadavre), acele trenuri care duc material rulant defect sau reparat din/spre KP-uri (punctele nod feroviar) de pe reteaua DB. Daca cineva se intreaba de ce 181 211 circula in acea zi izolata acesta era si raspunsul, nu era un Lz (Lokzug) ci un asemenea "tren cu cadavre" care nu avea nici un cadavru de carat. :)

181.2 este pentru mine un amestec de epoci. Moderne, mult mai moderne decat prima generatie de Einheitloks, cu elemente de comfort precum posturile de conducere climatizate sau bordul ergonomic insa cu un design bazat pe 181.0/184 mai vechi cu aproape 10 ani, ceva mai incarcat ca la seria 111 contemporana. In postul de conducere regasim aproape numai elemente clasice:

DSC_6894.jpg

Doar Ebula (livretul electronic, ecranul din stanga) ne indica ca ne aflam dupa 1995, tot restul de la clanta pana la robinetul de frana este asa cum nu mai gaseai niciunde in anul 2018 in alta parte la DB, cel putin in aceasta parte a Germaniei.
 
Sa lasam insa nostalgia si sa pornim la drum.

La doar cativa kilometri la sud de Schallstadt ajungem la Bad Krozingen, orasel care a primit la sfarsitul anilor 1970 titlul de statiune cu ape termale. Aici se desparte linia secundara spre Münstertal din magistrala:

DSC_6882.jpg


Aceasta (vizibila in stanga cu o rama electrica Talent 2 a SWEG asteptand la peron) a fost electrificata in ultimii ani. Numarul mare de pasageri aflati la peronul liniei spre Freiburg ne indica ca nu mai era mult pana la sosirea expresului regional (trenurile RE/RB intre Offenburg, Freiburg si Basel circula in mod normal cu orar cadentat de 1/2 ora):

DSC_6883.jpg
 
Iata si RE-ul, care nu a intarziat sa apara:

DSC_6884.jpg


Pe urmele sale, la cateva blocuri distanta, ne-am incrucisat cu un ICE "de Elvetia" spre nord:

DSC_6888.jpg


Trenurile seria 401 (ICE 1) fac pentru mine dintotdeauna parte din peisajul feroviar. Mi-a fost teama ca vor disparea (durata lor initiala de viata de 25 de ani a fost atinsa in jurul anului 2015) insa desi au multe milioane de km la activ (in general cam peste 15 milioane fiecare) DB a investit in ele si se pare ca le vom mai vedea pana in jur de 2030. In regiune au devenit intre timp mai rare, dat fiind ca din 2020 liniile spre Elvetia au fost preluate de rame noi ICE 4.

Se remarca aici pantograful din fata (coborat) cu patina ingusta pentru reteaua de contact elvetiana:

DSC_6890.jpg