E44-131 de PIKO

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Blue-Max

Active Member
5 Noiembrie 2008
188
0
Lugoj
LOCATION
Lugoj
In acest topic voi prezenta modificarile aduse destul de batranei locomotive E44 de la PIKO. Modelul e primit cadou cu vreo 6 ani in urma, cand cineva (nu spui cine, persoana importanta de pe forum :mrgreen: ) a incercat sa ma contamineze cu virusul modelismului feroviar. Perioada de incubatie a fost foarte lunga, chiar la un moment dat se pierduse orice speranta :wink:

Ca si prim pas mi-am propus schimbarea iluminarii fata/spate de pe chioarele becuri cu incandescenta pe led-uri. Am optat pt. iluminarea dubla alb/rosu in functie de sensul de mers. Totul a plecat de la led-urile aflate la dispozitie. Pt. alb, un puternic led smd in carcasa PLCC4 producator Vishay, iar pt. rosu un led smd cu iluminare la 90 de grade fata de suprafata de lipire, producator Osram. Ambele led-uri au un con de radiere a luminii de 120 grade ( +60 / -60)
Dar sa aruncam intai o privire in interiorul lui E44, unde vom constata ca nu e prea mult loc liber. Cele 2 blocuri motoare ocupa partea din stanga si dreapta balastului central, iar iluminarea cu becuri e concentrata in extremitati, intr-un fel de camera de iluminare din tabla de cupru si tabla cositorita. In poza de mai jos, in stanga camera de iluminare e prezenta, in dreapta a fost indepartata.



Tensiunea e adusa la becuri printr-un ingenios sistem de lamele elestice de cupru aflate pe grupurile motoare, cat si pe carcasa locomotivei, in care peretii din tabla a camerei de iluminare si partea centrala a duliei becului au un rol important. Pt. a va face o idee cat de cat, iata mai jos 2 poze ale camerei de iluminare, unde se vad si ghidurile de lumina, becul, parti componente.



Dupa ceva timp de gandire am hotarit sa pastrez aceasta camera de iluminare si sistemul ei de preluare a tensiunii si sa inlocuiesc doar sursa de lumina. Astfel pe o placuta de cablaj imprimat ce urma sa intre in camera de iluminare, aveau sa fie pozitionate led-urile cat mai aproape de suprafata ghidurilor de lumina. Led-ul rosu, mai plat si luminand la 90 de grade, paralel cu cablajul, va sta chiar la marginea placutei, imediat langa ghidul de lumina. In spatele lui, pe randul 2 cum ar veni, lipit in picioare, va fi led-ul alb in carcasa PLCC4. Tipul capsulei si dimensiunea lui mai mare ii vor permite sa bata peste led-ul rosu. Idem vor fi pozitionate led-urile si la extremitatea cealalta a placutei de cablaj, intre ramanand loc pt. rezistentele de limitare a curentului. Pt. o mai buna intelegere, iata o poza explicativa cu placuta plantata.



Fortat de spatiul mic disponibil am folosit tot componente smd si pt. rezistente, mai exact capsule 1206. Calcule de putere disipata, au dus la folosirea mai multor rezistente in paralel, stiind ca o rezistenta 1206 nu disipa mai mult de 0,25W. La o tesniune de alimentare de 14V prin fiecare led circula un curent de cam 20-22 mA. Schema exacta a montajului e cea de mai jos:



Din pacate, in urma manipularii repetate, unul din ghidurile de lumina s-a sectionat si am fost nevoit sa-l lipesc. Astfel ca la suprafata de lipire se interpune o refractie/reflexie in plus si in final fluxul luminos ce ajunge la iesire e un pic diminuat. Mai jos 2 poze cu camera de iluminare avand ca sursa de lumina led-urile.



In final, 2 poze cu camera de iluminare montata pe locomotiva. Tensiunea pe sine e de 3,5V, led-urile lumineaza deja ferm, locomotiva va pleca daca se urca inca un pic tensiunea.



In final doresc sa le multumesc prietenilor mei Mihai si Sorin1234, fara de al caror ajutor mi-ar fi fost mult mai greu sa finalizez lucrarea.
 
Felicitari pentru imbunatatire! :aplauze:
LED-urile albe sunt bine conectate, adica grupul LD4+R1_paralel_R4 este conectat in paralel cu grupul LD4+R2_paralel_R5 8)
Totusi, mi se pare mie sau LED-urile rosii sunt conectate in paralel? :D
Dupa cate vad eu, in schema si in poze, anozii LD1 si LD2 sunt conectati la borna INT_DULIE, iar catozii lor sunt conectati impreuna la rezistenta de balast formata din R3_paralel_R6_paralel_R7_paralel_R8. Daca legatura electrica dintre terminalele de sus ale R6 si R7 s-ar intrerupe, atunci si LED-urile rosii ar fi conectate in acelasi stil ca si cele albe, adica grupul LD1+R3_paralel_R6 conectat in paralel cu grupul LD2+R7_paralel_R8.
 
Multumesc pt. felicitari ! :wink:
Totusi, mi se pare mie sau LED-urile rosii sunt conectate in paralel?
Exact.
Pe placuta, intre cele doua extremitati cu led-uri, nu mi-a ramas spatiu decat pt. 3 capsule 1206. Practic rezistentele din schema sunt grupate in 3 grupuri (R1-R4), (R2-R5) si (R3-R6-R7-R8 ), care sunt lipite pe cablaj in paralel, una peste alta (etajate) tot din lipsa de spatiu.
Daca legatura electrica dintre terminalele de sus ale R6 si R7 s-ar intrerupe, atunci si LED-urile rosii ar fi conectate in acelasi stil ca si cele albe, adica grupul LD1+R3_paralel_R6 conectat in paralel cu grupul LD2+R7_paralel_R8
Mda ... dar care-i hiba daca led-urile rosii raman in paralel ?! Exista vreun inconveninet ?!
Montajul merge de cateva zile foarte bine.
 
pe viitor, poate te gandesti la o solutie de iluminare si pentru farul de sus
Da, numai ca asta presupune ceva modificari mai laborioase, mai exact o gaura prin carcasa loco in locul farului central, gaura care ar trece si printr-o tabla de cupru ce salasuieste acolo si prin rama care simuleaza geamurile transparente ale loco. Plus ca nu am ghid de lumina pt. cele 2 faruri. Cineva a promis ca ma ajuta cu 2 ghiduri ...
In plus ma tenteaza sa incerc sa-i pun decodor digital. Spatiul liber insa e foarte mic. As reusi numai cu un Digitrax. Plus ca sunt 2 motoare .... Plus ca atunci ar trebui refacuta schema de iluminare cu led-uri, care acum e pt. analog ..
Cred ca ma va tine ocupat E44 asta ... :D
 
Tensiunea de deschidere a LED-urilor de acelasi tip difera usor de la exemplar la altul. Astfel, la conectarea in paralel, LED-ul cu cea mai mica tensiune de deschidere va absorbi mai mult curent decat celelalte, deci va fi mai luminoasa si mai "solicitata" decat celelalte si, in timp, risca distrugerea prin suprasarcina. Conectarea in paralel a grupurilor LED+rezistenta, precum si conectarea LED-urilor in serie, nu prezinta aceasta problema.
Stiu ca in practica se foloseste uneori conectarea LED-urilor de acelasi tip in paralel, dar... eu unul nu prea sunt de acord cu ea, din motivul de mai sus :D
 
Stiu ca in practica se foloseste uneori conectarea LED-urilor de acelasi tip in paralel, dar... eu unul nu prea sunt de acord cu ea, din motivul de mai sus
Esti un purist !! :wink: Sigur, dpdv teoretic ai dreptate 100%.
Aceasta configuratie a led-urilor fiind se pare o etapa tranzitorie la E44-131 by Blue-Max, :p am sa le las asa deocamdata. Cel putin cat se poate observa cu ochiul liber, led-urile rosii lumineaza la fel. Urmeaza sa modific si extremitatea H (hinten) a locomotivei ...