In acest topic voi prezenta modificarile aduse destul de batranei locomotive E44 de la PIKO. Modelul e primit cadou cu vreo 6 ani in urma, cand cineva (nu spui cine, persoana importanta de pe forum :mrgreen: ) a incercat sa ma contamineze cu virusul modelismului feroviar. Perioada de incubatie a fost foarte lunga, chiar la un moment dat se pierduse orice speranta :wink:
Ca si prim pas mi-am propus schimbarea iluminarii fata/spate de pe chioarele becuri cu incandescenta pe led-uri. Am optat pt. iluminarea dubla alb/rosu in functie de sensul de mers. Totul a plecat de la led-urile aflate la dispozitie. Pt. alb, un puternic led smd in carcasa PLCC4 producator Vishay, iar pt. rosu un led smd cu iluminare la 90 de grade fata de suprafata de lipire, producator Osram. Ambele led-uri au un con de radiere a luminii de 120 grade ( +60 / -60)
Dar sa aruncam intai o privire in interiorul lui E44, unde vom constata ca nu e prea mult loc liber. Cele 2 blocuri motoare ocupa partea din stanga si dreapta balastului central, iar iluminarea cu becuri e concentrata in extremitati, intr-un fel de camera de iluminare din tabla de cupru si tabla cositorita. In poza de mai jos, in stanga camera de iluminare e prezenta, in dreapta a fost indepartata.
Tensiunea e adusa la becuri printr-un ingenios sistem de lamele elestice de cupru aflate pe grupurile motoare, cat si pe carcasa locomotivei, in care peretii din tabla a camerei de iluminare si partea centrala a duliei becului au un rol important. Pt. a va face o idee cat de cat, iata mai jos 2 poze ale camerei de iluminare, unde se vad si ghidurile de lumina, becul, parti componente.
Dupa ceva timp de gandire am hotarit sa pastrez aceasta camera de iluminare si sistemul ei de preluare a tensiunii si sa inlocuiesc doar sursa de lumina. Astfel pe o placuta de cablaj imprimat ce urma sa intre in camera de iluminare, aveau sa fie pozitionate led-urile cat mai aproape de suprafata ghidurilor de lumina. Led-ul rosu, mai plat si luminand la 90 de grade, paralel cu cablajul, va sta chiar la marginea placutei, imediat langa ghidul de lumina. In spatele lui, pe randul 2 cum ar veni, lipit in picioare, va fi led-ul alb in carcasa PLCC4. Tipul capsulei si dimensiunea lui mai mare ii vor permite sa bata peste led-ul rosu. Idem vor fi pozitionate led-urile si la extremitatea cealalta a placutei de cablaj, intre ramanand loc pt. rezistentele de limitare a curentului. Pt. o mai buna intelegere, iata o poza explicativa cu placuta plantata.
Fortat de spatiul mic disponibil am folosit tot componente smd si pt. rezistente, mai exact capsule 1206. Calcule de putere disipata, au dus la folosirea mai multor rezistente in paralel, stiind ca o rezistenta 1206 nu disipa mai mult de 0,25W. La o tesniune de alimentare de 14V prin fiecare led circula un curent de cam 20-22 mA. Schema exacta a montajului e cea de mai jos:
Din pacate, in urma manipularii repetate, unul din ghidurile de lumina s-a sectionat si am fost nevoit sa-l lipesc. Astfel ca la suprafata de lipire se interpune o refractie/reflexie in plus si in final fluxul luminos ce ajunge la iesire e un pic diminuat. Mai jos 2 poze cu camera de iluminare avand ca sursa de lumina led-urile.
In final, 2 poze cu camera de iluminare montata pe locomotiva. Tensiunea pe sine e de 3,5V, led-urile lumineaza deja ferm, locomotiva va pleca daca se urca inca un pic tensiunea.
In final doresc sa le multumesc prietenilor mei Mihai si Sorin1234, fara de al caror ajutor mi-ar fi fost mult mai greu sa finalizez lucrarea.
Ca si prim pas mi-am propus schimbarea iluminarii fata/spate de pe chioarele becuri cu incandescenta pe led-uri. Am optat pt. iluminarea dubla alb/rosu in functie de sensul de mers. Totul a plecat de la led-urile aflate la dispozitie. Pt. alb, un puternic led smd in carcasa PLCC4 producator Vishay, iar pt. rosu un led smd cu iluminare la 90 de grade fata de suprafata de lipire, producator Osram. Ambele led-uri au un con de radiere a luminii de 120 grade ( +60 / -60)
Dar sa aruncam intai o privire in interiorul lui E44, unde vom constata ca nu e prea mult loc liber. Cele 2 blocuri motoare ocupa partea din stanga si dreapta balastului central, iar iluminarea cu becuri e concentrata in extremitati, intr-un fel de camera de iluminare din tabla de cupru si tabla cositorita. In poza de mai jos, in stanga camera de iluminare e prezenta, in dreapta a fost indepartata.
Tensiunea e adusa la becuri printr-un ingenios sistem de lamele elestice de cupru aflate pe grupurile motoare, cat si pe carcasa locomotivei, in care peretii din tabla a camerei de iluminare si partea centrala a duliei becului au un rol important. Pt. a va face o idee cat de cat, iata mai jos 2 poze ale camerei de iluminare, unde se vad si ghidurile de lumina, becul, parti componente.
Dupa ceva timp de gandire am hotarit sa pastrez aceasta camera de iluminare si sistemul ei de preluare a tensiunii si sa inlocuiesc doar sursa de lumina. Astfel pe o placuta de cablaj imprimat ce urma sa intre in camera de iluminare, aveau sa fie pozitionate led-urile cat mai aproape de suprafata ghidurilor de lumina. Led-ul rosu, mai plat si luminand la 90 de grade, paralel cu cablajul, va sta chiar la marginea placutei, imediat langa ghidul de lumina. In spatele lui, pe randul 2 cum ar veni, lipit in picioare, va fi led-ul alb in carcasa PLCC4. Tipul capsulei si dimensiunea lui mai mare ii vor permite sa bata peste led-ul rosu. Idem vor fi pozitionate led-urile si la extremitatea cealalta a placutei de cablaj, intre ramanand loc pt. rezistentele de limitare a curentului. Pt. o mai buna intelegere, iata o poza explicativa cu placuta plantata.
Fortat de spatiul mic disponibil am folosit tot componente smd si pt. rezistente, mai exact capsule 1206. Calcule de putere disipata, au dus la folosirea mai multor rezistente in paralel, stiind ca o rezistenta 1206 nu disipa mai mult de 0,25W. La o tesniune de alimentare de 14V prin fiecare led circula un curent de cam 20-22 mA. Schema exacta a montajului e cea de mai jos:
Din pacate, in urma manipularii repetate, unul din ghidurile de lumina s-a sectionat si am fost nevoit sa-l lipesc. Astfel ca la suprafata de lipire se interpune o refractie/reflexie in plus si in final fluxul luminos ce ajunge la iesire e un pic diminuat. Mai jos 2 poze cu camera de iluminare avand ca sursa de lumina led-urile.
In final, 2 poze cu camera de iluminare montata pe locomotiva. Tensiunea pe sine e de 3,5V, led-urile lumineaza deja ferm, locomotiva va pleca daca se urca inca un pic tensiunea.
In final doresc sa le multumesc prietenilor mei Mihai si Sorin1234, fara de al caror ajutor mi-ar fi fost mult mai greu sa finalizez lucrarea.