Drumul de fier care duce la Suncuius

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ianuarie 2008
1.260
2
Timisoara
LOCATION
Timisoara
Omul are nevoie permanenta de schimbare: schimbarea aerului, a imaginilor pe care doreste sa le vada si sa le perceapa chiar mai adanc in sufletul sau, chiar de schimbarea mentalitatii. De aceea cauta mereu in alte locuri ceea ce-l face sa fie complet. Pe mine unul muntele ma linisteste spiritual in aceeasi masura ca si marea, si pasiunea pentru trenuri, mai mari sau mai mici, se imbina perfect cu aceasta forma de relief.

Asa ca, profitand de un mic pelerinaj in una dintre zonele frumoase ale acestei tari, drumul de fier care duce de la Oradea catre Cluj, mai bine zis zona dinaintea Suncuiusului nu am rezistat tentatiei de a trage in poza cate ceva din specificul feroviar (si nu numai) a acelei zone.

Practic vorbim de defileul Crisului Repede, unde am avut ocazia sa bat cu pasul portiunea dintre Vadul Crisului si Cabana, atat pe calea ferata, cat si prin padurile care strajuiesc acea zona. Este de altfel un traseu umblat mereu de oamenii acelei zone, navetisti sau nu, care se simt ca acasa prin padurile dese ca si pe terasamentul caii ferate.

Dinspre Oradea, intrarea in Vadul Crisului este strajuita de un pod de cale ferata, care duce pe ai sai umeri convoaiele de marfa si de calatori.

 
Imaginea ma duce cu gandul la un wheatering aproape perfect pe care fiecare si l-ar dori pe o macheta.



 
Imbinarea perfecta a elementelor metalice, a sinelor si contrasinelor, pare tocmai buna pentru toate tipurile de masini care il incearca mereu si mereu: dieselurile clasice sau cu un nou look, automotoarele desiro, care toate ii soptesc la fel fara discriminare de operator feroviar sau schema de culoare.







 
Parca impresionati de efortul de sisif al acestui pod, oamenii i-ai venit in ajutor, construind un sistem de regularizare al apelor Crisului, care mangaie de multa vreme pilonii neimpresionabili ai acestei structuri.

 
Halta Vadul Crisului este una tipica pentru zonele montane, cu o constructie care nu variaza prea mult de la un loc la altul, utila si frumoasa totodata prin simplitatea ei.









 
Drumul de fier isi face apoi loc prin tunel. Aici piata a fost nevoita sa cedeze locul fierului.





 
Oamenii bat cu pasul acest drum, fiind de generatii prieteni cu "trenul", navetisti sau excursionisti care doresc sa ajunga la cabana. De aici se deschid posibilitati diverse de explorare si incantare a ochiului: pestera din Vadul Crisului, drumul catre Suncuius, escalada stancilor demne sau chiar activitati extreme de tip rafting si plimbari cu ATV ul pe drumurile din ce in ce mai dure.







 
Inchei aici aceasta scurta prezentare a unei zone care este la fel de frumoasa ca si multe altele din tara noastra.
Cu putin efort, exista sansa sa avem un transport feroviar cel putin la fel de puternic ca si in vremurile de alta data, cand Romania se putea mandri cu unele din cele mai puternice locomotive din Europa pentru acea vreme. Depinde si de noi, si de altii, de modul in care vom reusi sa integram conceptul de civilizatie in mentalitatile proprii.
Transportul feroviar este un element de dezvoltare economica, un parametru la fel de bun ca si oricare altul pentru a masura gradul de dezvoltare al unei natii.
Ma bucura faptul ca am vazut vagoane modernizate, complet refacute practic, pentru transportul de calatori pe distante mici, cu trenuri personale, si voi fi mult mai bucuros cand cei care sunt meniti a le folosi isi vor da seama ca nu este scopul vietii lor acela de a le vandaliza.

Ar fi bine ca mai multa lume sa isi dea seama ca in spatele acestui aspect se regaseste munca a foarte multi oameni, care contribuie fiecare de la nivelul de proiectare al unei masinarii, la constructia acesteia, si pana la munca logistica de organizare a unui sistem atat de complex cum este transportul feroviar.
 
Stageexp, felicitarile mele pentru reportaj!

Ai prezentat-o foarte frumos si detaliat zona respectiva. Ma bucur ca ai reusit sa faci acest reportaj, imi place foarte mult linia Oradea - Cluj, si mai ales zona Vadu Crisului - Suncuius - Bratca - Bulz.

Felicitari din nou :wink:
 
pisti91,
multumesc pentru apreciere.
Nu sunt un expert, dar am hotarat ca de fiecare data cand o sa vad cate ceva frumos, si exista multe locuri in tara asta, sa scriu cate ceva, orientat sau nu inspre domeniul feroviar.
Zona respectiva este intr-adevar frumoasa, are un specific aparte. Imi place la fel de mult ca si orasul (Oradea) pe care il revad cu aceeasi placere de fiecare data, la fel ca si Brasovul.
Imi propun sa ajung cat de curand si la Cluj, pe care spre rusinea mea inca nu am apucat sa-l descoper.
 
Stageexp,

Desi acum locuiesc in Constanta, zona pe care ne-ai prezentat-o e foarte "acasa" pentru mine, intrucat am vizitat-o de mai multe ori in perioada cand locuiam la Cluj. Apreciez in mod deosebit pozele tale si iti multumesc ca ti-ai consumat timpul ca sa postezi acest reportaj aici!

Nu in ultimul rand, apreciez in mod deosebit fotografia care reprezinta cladirea haltei Pestera. Deosebit de remarcabil este acoperisul din placi de eternit peste care au crescut muschi, precum si extinderea din lemn adaugata cladirii initiale din caramida, care, pe un plan simetric, reuseste sa aiba o structura din lemn asimetrica! Incercati sa va imaginati toate acestea reproduse pe o cladire la scara H0 sau chiar N... Din punctul meu de vedere, este o cladire extrem de pitoreasca si care ar merita sa fie "imortalizata" pe o diorama. Ai cumva mai multe fotografii ale acestei cladiri?

Inca o data multumiri pentru reportaj si felicitari pentru ineditul pozelor!
 
Salut victorian,
esti a doua persoana care ma intreaba de fotografiile Haltei Pestera :D .
Din pacate nu am facut mai multe, dar in luna august se preconizeaza o vizita a unei prietene in aceeasi zona, si eventual si a mea. Oricum, daca nu ajung chiar eu, am vorbit deja cu ea, astfel incat sa avem disponibile mai multe fotografii, din toate unghiurile, pentru a se obtine materialul documentar necesar unei machete.

numai bine
Vali
 
Inca doua "instalatii" de pe traseu.
Prima este cea care serveste la masurarea periodica a parametrilor apei.
Cea de a doua este o "instalatie" mai speciala care servea la transportul berii la butoi la cabana care acum este intr-o stare avansata de degradare.



 
Aha, chiar imi dadeam cu presupusul cine ar putea sa fie "cealalta persoana" ;-)

Categoric nu ne-am "vorbit" dar iata ca se dovedeste ca uneori putem avea in mod independent idei asemanatoare!

Vali, multumim frumos, ti-am fi recunoscatori pentru niste poze suplimentare ale acelei halte pitoresti, planurile o sa le adaugam la lista de constructii 100% romanesti pe care urmeaza sa le facem. (Chit ca ea de felul ei la origine ar fi fost MAV, dar trecem peste :D )
 
Salutare,

foarte frumos reportajul,

am strabatut si eu traseul din zona Vadu Crisului-Suncuius, la dus pe sus pe varfuri, la intors pe jos pe linie, din pacate, reportajul "s-a pierdut sau s-a stricat" postat prin alte parti la vremea respectiva.

Felicitari!.