Despre scari in modelismul feroviar

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Nu stiu exact daca H0 este scara sau ecartament ! Victorian a cam spus ce este de spus in legatura cu "scarile englezesti " ... as mai mentiona 3.5mmm scale <=> H0 european (1:87) :) . Nici cei 2 moguli ai industriei nu au ceva standardizat ..... pe modele mele Hornby scrie "OO gauge" , iar pe modele Bachmann "Scale 1:76/OO" ... deci fiecare crede ce vrea
si.. apropo Horia , daca H0 este ecartament , poti sa-mi spui care este ecartamentul OO ? Eu am material rulant OO si H0 si merg la fel de bine pe aceleasi sine ... PECO
Eu cred ca aceasta discutie esta la fel ca si cea despre VOLT sau VOLTI sau AMPER sau AMPERI ! Fiecare spune cum vrea , dar parca voltaj suna prea aiurea ;-) ;-) ;-)
 
kablu,

Vezi ca vorbim despre lucruri diferite.

Eu nu stiu sa iti spun ce ecartament este 00 deoarece este o norma englezeasca si nu am simtit nevoia sa ma informez dar, probabil, este 16,5 mm iar scara 1:76.

Spun asta deoarece am cumparat, anul trecut parca, un locotractor pe care scria simplu H0 si nu mare mi-a fost mirarea cand am constatat ca mai este putin si pot baga sub capota lui un BR55 G7 :D

Era la scara 1:76 dar mergea frumos si linistit pe 16,5 mm.

Provenienta? Model american. L-am luat deoarece nu aveam o locomotiva de manevra si am luat impreuna cu locotractorul si teapa.
Normal trebuia sa ma plang la protectia consumatorului ca nu au scris scara pe model.
Cum producatorul era din State iti dai seama ce usor era.

Ca o alta ciudatenie am si o aburoasa produsa de Gutzold care este tot 1:76 :D Masina este construita pe vremea cand bielele erau metalice iar carcasele din bachelita sau cum se numeste.

Discutia nu a fost deschisa in gluma.

Uite ca apar o gramada de surprize cand cauti mai bine si atunci intreb

Nu este corect ca producatorul sa inscrie atat scara cat si ecartamentul langa frumoasa fotografie de prezentare a modelului?

Nu este bine sa nu confundam scara cu ecartamentul?
 
Dorel ,
Nu am avut intentia sa bag un post "la cacealma" .... imi pare rau de teapa pe care ai luat-o cu locotractorul .
Dar mai sunt absolut sigur ca vor mai apare greseli voite sau involuntare din partea unor producatori , chiar daca pe cutie va scrie 1:87/H0 si alte bla bla uri
 
Hei, m-ai inteles gresit

Nici pe departe nu m-a deranjat ce ai scris

Ar fi bine, fiind "pe felia ta" sa explici ce este cu 00 si normele engleze ca multi nu stiu. Eu ma numar printre cei care nu stiu si cred ca macar tangential si tot trebuie sa stim cate ceva altfel ... teapa ca mine.

Culmea este ca-mi place tare mult jucaria desi nu are tractiune pe o singura osie si are cauciu de aderenta doar pe o roata
 
LDH,

Poate ar fi bine sa ne gandim ca alaturi de "teapa" cu scara, producatorii de multe ori ne trag muuuulte alte tepe legate de modele.

Normal ar fi ca odata cu modelul sa-ti dea si o hartiuta, nu neaparat mai mare de un format A6, in care sa-ti scrie cateva date despre istoria modelului respectiv, cate exemplare au fost construite, in ce depou a functionat exemplarul a carui numerotare o are modelul, cand a fost fabricat, cand a fost casat etc.

Daca iti aduci aminte, prin anii '60 existau niste machete de avioane poloneze (le luam de la magazinul de jucarii de pe strada 6 Martie). Erau urate, prost facute, dintr-un plastic casant si pline de bavuri, insa de regula in cutie exista si aceasta mica hartiuta care sa-ti spuna doua cuvinte despre respectivul model.

Cred ca "nesiguranta" asta cu privire la scara provine tot din aceeasi perioada a anilor '60 cand exista obiceiul, pentru machetele din plastic de montat, ca scara sa fie aproximativa, important fiind doar ca piesele respective sa intre intr-o cutie de marime conforma! :confused:


Din pacate nesiguranta s-a pastrat, in schimb obiceiul acesta al hartiei cu informatii al modelelor de plastic nu s-a imprumutat si la modelele feroviare, ca sa stii direct de la sursa ca nu poti folosi respectivul model in epoca II, daca doresti asta, sau sa stii ca nu se potriveste cu mai stiu eu ce alte comedii mai ai pe diorama ta.

Ar fi super... dar ai gasit asa ceva vreodata intr-o cutie? :-? :-? :-?

Pe urma, chiar daca pe cutie iti scrie "scara H0 sau OO sau mai stiu eu cum... de fapt, ai vreo garantie ca si este astfel? Cred ca singura sansa este sa afli este sa faci rost de planurile complete ale locomotivei si sa te apuci de calculat, cu sublerul in mana...si s-ar putea sa ai MARI surprize!!!

Cred ca tocmai aici isi arata utilitatea acea specificatie "1:87 EXACT", ca sa stii ca acel model CHIAR a fost facut la scara respectiva, de catre un producator care respecta scara si se respecta pe sine, si isi respecta si clientii. Mai rar asa producator! :D
 
nu este singura firma... de prin 1955 si pana dupa 1974 Fleischmann a produs tot pe 1/82 iar masinile Wiking erau in "angenaerherte H0 Massstab" (scara apropiata de H0) la 1/90...
 
ca o scurta mentiune, atat BR75 cat si BR64 vechi Gutzold erau la 1:82...

Tombat pe spate! :(

Doar am refacut BR64 Gutzold, singurele modificari notabile fata de scara fiind reasezarea osiilor la distantele corecte si pozitia corecta fata de carcasa. Dar asta cu 1/82??? Locomotiva e usor lungita, dar are inaltime, latime corecte. De E69 care are 8700mm deci 100mm la MARIMEA H0, SCARA1/87 si 105mm la PIKO ce ziceti? Si cu ocazia asta cred ca am lamurit si cestiunea de la care am plecat, se zice Schuman sau Schubert. Corect e Chopain!

:D :D :D :D :D :D :D

Evident...PDI
 
@ LDH:

Decat sa "tai" orice mentiune care nu se refera la 1:87, mai bine i-ai schimba titlul si i-ai spune "despre scari in modelismul feroviar", si mai putem "combate" inca vreo trei pagini!

Nu uita ca atat Horia cat si subsemnatul "activam" la scara 1:160, zisa si "N", si mai sunt si ceva iubitori de TT pe aici ;-)
 
victorian a spus:
Mai bine i-ai schimba titlul si i-ai spune "despre scari in modelismul feroviar"!
Nu uita ca atat Horia cat si subsemnatul "activam" la scara 1:160, zisa si "N", si mai sunt si ceva iubitori de TT pe aici ;-)

Buna idee.

Multumesc Victorian ca tot altfel vreau sa te botez :D
 
victorian a spus:
...in schimb obiceiul acesta al hartiei cu informatii al modelelor de plastic nu s-a imprumutat si la modelele feroviare, ca sa stii direct de la sursa ca nu poti folosi respectivul model in epoca II, daca doresti asta, sau sa stii ca nu se potriveste cu mai stiu eu ce alte comedii mai ai pe diorama ta.

Ar fi super... dar ai gasit asa ceva vreodata intr-o cutie?

Piko BR 01.5 are asa ceva - o scurta istorie se gaseste in cutie ;)
 
In UK, modelele comerciale la scara 1:76 ruleaza, incorect, pe ecartamentul de 16,5 mm. Cei care tin cu tot dinadinsul sa aiba modele conforme cu realitatea, au adoptat ecartamentul EM, de 18 mm, EM provenind de la Eighteen Millimeter.
 
Chefinspektor, mai lipsesc lucruri si la capitolul "rafinamente asiatice"!

Spre exemplu, aflu cu amuzament din ultimul numar MIBA, mai precis din "Extradicke sonderausgabe MESSE 2008" (numar special dedicat targului de la NĂźrnberg) ca la targ a fost prezenta o diorama unde trenurile merg pe o sina cu ecartamentul de 3 mm!

:confused: :confused: :confused:

Produsul este in mod evident japonez, fiind facut de firma Eishindo. Daca scara N este 1:160, chestia ASTA ar trebui sa fie de trei ori mai mica. Chiar si daca e vorba despre N-ul japonez si nu de N-ul european, tot mic ramane! Evident, la scara asta nu ma pot astepta la fidelitatea reprezentarii distributiei Heusinger la locomotivele cu aburi, dar asta dovedeste, daca mai era cumva nevoie de asta, ca primii ani ai secolului al XXI-lea au adus noi "mijloace de lupta" eficiente in domeniul miniaturizarii!

Fotografia de la pagina 7 infatiseaza o rama electrica urbana ce merge "cu pantograful in aer" pe o linie inaltata pe deasupra unui cartier japonez de case.

Dand un search cu "Gogu" m-am impiedicat de site-ul asta:

http://www.kk-eishindo.co.jp/englishindex.html

Ecartamentul se cheama "T" (de la THREE milimeter gauge), scara este 1:450 si... merg!

Iar noi la scara 1:500 faceam studii de urbanism si machete statice, nu functionale!

Si mai au cupla Arnold, insa una "redusa la scara". Aviz amatorilor, poate le "adaptam" pe astea la modelele noastre la scara N, o cupla Arnold la scara 1/3 ar fi un net avantaj!

Si culmea, au REUSIT sa faca si catenara la scara 1:450! ;-)
 
buna Dorin,
Eishindo lucreaza la "T" (Three) pe 3mm si 1/450...

de ce n-au ales mai bine 1/500 sau 1/400 sa fie compatibili cu enormele colectii de avioane Herpa Wings, Schucho, StarJets, DragonJets, numai ei stiu... :(
 
Da, merci de completare Horia, intre timp am dat un "Gogu" si am gasit si site-ul lor.

Mda, ne putem intreba de ce n-au mers pe o scara deja consacrata, insa la fel ne putem intreba de ce N-ul britanic e diferit de cel continental sau de cel japonez.

Macar baietii de la "2mm society" au o justificare buna sa mearga pe ecartamentul lor de 9.42 mm: ei sustin ca au fost primii!