Cu ceva timp in urma scriam despre cateva modificari aduse iluminatului interior:
"...
Avand sasiul de metal si carcasa din plastic, modelul este f. bine realizat, cu detalii si inscriptionari fine. Motorul este mic, in 3 poli (ca toate modelele Piko) si se impaca perfect cu decodorul ESU 3.0.
Sasiul de metal are si neajunsuri, vopseaua desprinzandu-se cam usor pe la muchii, chiar la o manevrare atenta.
Interesant este faptul ca automotorul are interioarele iluminate, aprinderea fiind comandata de functia F1 a decodorului. Si aici m-am lovit de poate singura deficienta a modelului: lumina din interior este mult prea "anemica"...
Circuitul de iluminare foloseste cate 4 leduri SMD cu lentila care au un consum insumat de 32 mA per vagon. Aceste leduri nu au insa un randament luminos prea bun, se impunea asadar inlocuirea lor cu leduri fara lentila (pt. o mai buna dispersie a luminii). Mai mult, cateva modificari ale cablajului in asa fel incat ledurile sa nu mai fie legate in paralel ci in serie si alimentate printr-o rezistenta de 330 ohmi, au dus la scaderea consumului la 10mA pe vagon:
Cu aceste mici modificari, interioarele sunt mult mai bine iluminate, fara a fi "orbite"; aici numai vagonul din stanga este modificat (interiorul apare un pic mai luminos in poza, fata de realitate):
Se observa usor ca la vagonul din dreapta nu este mare diferenta intre "stins" (prima poza) si "aprins" (a 2-a poza) :!:
..."
Zilele acestea, mi-am indreptat atentia si asupra luminilor farurilor: realizate cu led-uri smd (3 albe pt. fata, 2 rosii pt. spate), fiecare led fiind inseriat cu rezistente de 3 kohm. Astfel alimentate, led-urile rosii au o luminozitate "numai buna"; cele albe insa sunt cam anemice (la doar 4 mA curent) si se impunea asadar schimbarea rezistentelor de balast. Am folosit rezistente smd de 1 kohm (deci am crescut valoarea curentului la 12 mA) luminozitatea farurilor albe devenind mult mai realista.
Odata incheiat capitolul lumini, si motivat de faptul ca automotorul Desiro este unul dintre cele mai bine realizate modele de la Piko, am decis sa incerc si "sonorizarea" sa !
Prima problema a aparut din start: locasul prevazut pt. decodor fiind prea scurt, a trebuit sa renunt la tavanul compartimentului WC (care gazduieste decodorul) !
Modificarea nu este vizibila, si cred ca aduce un plus in domeniul racirii acestuia (se stie ca cele cu sunet se cam incing :!: ); mai mult, am renuntat si la placuta de plastic care inchidea inferior compartimentul (am creat astfel posibilitate de "tiraj" ), decodorul fiind sustinut de conductorii monofilari ai iluminarii interioare (care nu se deformeaza sub greutatea acestuia).
In compartimentul similar al celuilalt vagon am introdus un difuzor dreptunghiular ESU 50440 care intra "la marele fix" si pe care l-am fixat de jur imprejur cu silicon din belsug (care i-a creat astfel si un fel de camera de rezonanta), sunetele emise fiind clare si puternice !
Desi nu apare in poze, sunt multumit de faptul ca am reusit ca, privit din lateral, nimic sa nu coboare sub marginea inferioara a planseului vagonului (decodor, fire, difuzor)
Ultima etapa a fost adaptarea proiectului decodorului (sunete si CV-uri) pt. o functionare optima a modelului; proiect pe care il pot pune la dispozitia celor interesati.
"...
Avand sasiul de metal si carcasa din plastic, modelul este f. bine realizat, cu detalii si inscriptionari fine. Motorul este mic, in 3 poli (ca toate modelele Piko) si se impaca perfect cu decodorul ESU 3.0.
Sasiul de metal are si neajunsuri, vopseaua desprinzandu-se cam usor pe la muchii, chiar la o manevrare atenta.
Interesant este faptul ca automotorul are interioarele iluminate, aprinderea fiind comandata de functia F1 a decodorului. Si aici m-am lovit de poate singura deficienta a modelului: lumina din interior este mult prea "anemica"...
Circuitul de iluminare foloseste cate 4 leduri SMD cu lentila care au un consum insumat de 32 mA per vagon. Aceste leduri nu au insa un randament luminos prea bun, se impunea asadar inlocuirea lor cu leduri fara lentila (pt. o mai buna dispersie a luminii). Mai mult, cateva modificari ale cablajului in asa fel incat ledurile sa nu mai fie legate in paralel ci in serie si alimentate printr-o rezistenta de 330 ohmi, au dus la scaderea consumului la 10mA pe vagon:
Cu aceste mici modificari, interioarele sunt mult mai bine iluminate, fara a fi "orbite"; aici numai vagonul din stanga este modificat (interiorul apare un pic mai luminos in poza, fata de realitate):
Se observa usor ca la vagonul din dreapta nu este mare diferenta intre "stins" (prima poza) si "aprins" (a 2-a poza) :!:
..."
Zilele acestea, mi-am indreptat atentia si asupra luminilor farurilor: realizate cu led-uri smd (3 albe pt. fata, 2 rosii pt. spate), fiecare led fiind inseriat cu rezistente de 3 kohm. Astfel alimentate, led-urile rosii au o luminozitate "numai buna"; cele albe insa sunt cam anemice (la doar 4 mA curent) si se impunea asadar schimbarea rezistentelor de balast. Am folosit rezistente smd de 1 kohm (deci am crescut valoarea curentului la 12 mA) luminozitatea farurilor albe devenind mult mai realista.
Odata incheiat capitolul lumini, si motivat de faptul ca automotorul Desiro este unul dintre cele mai bine realizate modele de la Piko, am decis sa incerc si "sonorizarea" sa !
Prima problema a aparut din start: locasul prevazut pt. decodor fiind prea scurt, a trebuit sa renunt la tavanul compartimentului WC (care gazduieste decodorul) !
Modificarea nu este vizibila, si cred ca aduce un plus in domeniul racirii acestuia (se stie ca cele cu sunet se cam incing :!: ); mai mult, am renuntat si la placuta de plastic care inchidea inferior compartimentul (am creat astfel posibilitate de "tiraj" ), decodorul fiind sustinut de conductorii monofilari ai iluminarii interioare (care nu se deformeaza sub greutatea acestuia).
In compartimentul similar al celuilalt vagon am introdus un difuzor dreptunghiular ESU 50440 care intra "la marele fix" si pe care l-am fixat de jur imprejur cu silicon din belsug (care i-a creat astfel si un fel de camera de rezonanta), sunetele emise fiind clare si puternice !
Desi nu apare in poze, sunt multumit de faptul ca am reusit ca, privit din lateral, nimic sa nu coboare sub marginea inferioara a planseului vagonului (decodor, fire, difuzor)
Ultima etapa a fost adaptarea proiectului decodorului (sunete si CV-uri) pt. o functionare optima a modelului; proiect pe care il pot pune la dispozitia celor interesati.