DB 120 004 - 7 , TRIX

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Florinn

Administrator
Membru personal
Super Moderator
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.547
16
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
BR 120.0 DB

<r>Salutare,<br/>
<br/>
in cele ce urmeaza voi descrie modelul locomotivei <COLOR color="blue"><s></s><B><s></s>DB 120 004 - 7<e></e></B><e></e></COLOR>, produs de <COLOR color="green"><s></s>Trix<e></e></COLOR>.<br/>
<br/>
descriere pe scurt:<br/>
----------------------------------------------------------<br/>
"<COLOR color="darkblue"><s></s>Date generale despre modelul real<e></e></COLOR>:<br/>
<br/>
Locomotiva face parte din clasa 120.0, locomotive express universale. Versiunea de dinaintea productiei regulate a seriei, vopsita in schema originala, epoca IV.<br/>
<br/>
<COLOR color="darkblue"><s></s>Date generale despre modelul produs de Trix<e></e></COLOR>:<br/>
<br/>
Locomotiva are, sasiu si carcasa turnate complet din metal. Este echipata cu interfata digitala NEM, motor puternic in 5 poli, tractiune pe 2 axe, 2 cauciucuri de tractiune. Farurile functioneaza in functie de directia de deplasare si sunt realizate cu leduri. Interiorul posturilor de conducere este detaliat, locomotiva are bari de metal aplicate separat, lungimea peste tampoane 221 mm. <br/>
<br/>
Modelul este produs in 2007, in serie unica."<br/>
<br/>
(Textele sunt preluate de pe site-ul Trix.)<br/>
---------------------------------------------------------<br/>
<br/>
Voi detalia putin prezentarea acestei locomotive, mai intai a modelului real apoi a celui produs de trix. <br/>
Descrierea pe site-ul Trix:<br/>
<br/>
"Clasa 120 este considerata ca fiind "clasa pionier" in ceea ce priveste utilizarea curentului tri-fazat, practic aceasta clasa a marcat schimbarea tehnologica spre propulsia pe baza de curent tri-fazat. Acest principiu promitea motoare compacte, fara comutatoare, fara multe piese care se uzeaza in timp, , perii, contacte mecanice. Specificatiile de performata pentru acest nou concept au fost formulate mai mult ca o "lista a dorintelor", datorita gamei largi de cuplu si rotatii care pot fi oferite de tehnologia curentului tri-fazat.<br/>
<br/>
Locomotivele din clasa 120 au fost proiectate sa traga trenuri InterCity la viteze de 200 km/h si trenuri de marfa de 5400t, puteau fi folosite in trenuri push/pull, si beneficiau de franare regenerativa. <br/>
<br/>
In 1977, DB a comandat 5 unitati experimentale, acestea au fost indelung testate, atat pe standuri fixe cat si in teste de rulare sau in operatiuni cu trenuri uzuale. Capacitatiile testate au fost, startul de pe loc, efortul de tractiune, accelerarea, rularea la viteza sporita, puterea de franare, energia consumata, stabilitatea. Testele comparative cu alte locomotive aflate in serviciu, ca de altfel si testele pe liniile grele, Lotschberg si Semmering, au confirmat eficienta tehnologiei utilizate de aceste locomotive. Recordul de viiteza inregistrat a fost de <COLOR color="blue"><s></s>265 km/h<e></e></COLOR>. Pe toata perioada de testare, noi imbunatatiri au fost aduse proiectului, precum echiparea cu unitati microprocesoare pentru monitorizare si control. Componentele au fost constant imbunatatite, cele 5 unitati au ajuns practic la acelasi nivel tehnologic in 1982 iar proiectul era gata sa intre in productia de serie.<br/>
<br/>
Totusi, pe perioada anilor de testare si dezvoltare, politica de achizitii s-a schimbat. In schimbul locomotivelor universale, locomotivele specializate erau din nou cautate, fapt la care a contribuit si noul concept de dezvoltare bazat pe platforme si componente comune.<br/>
Doar 60 unitati au fost produse in seria 120. <br/>
<br/>
Cele 5 prototipuri initiale continua sa fie folosite pentru diverse teste."<br/>
---------------------------------------------------------------------------------</r>
 
Totusi, se pare ca doar 3 din cele 5 prototipuri mai sunt active, ele au intrat la compania infrastructurii si au fost inmatriculate in clasa 752.

Iata niste imagini preluate de pe www.railfaneurope.net :

Aici avem locomotiva 120 003, prezenta la aniversarea de 150 de ani ai cailor ferate din Germania, in 1985. (fotografie de : Christian Splittgerber ([email protected]))

Locomotiva 120 005-4 cu un tren InterCity (fotografie de : MicroVision Photo-CD Picture-Show 21. Copyright TRONIC-Verlag)

Si doua imagini cu locomotiva 120 004, care este si cea reprodusa de Trix, aici locomotiva a primit o schema de vopsire noua si a fost incadrata la clasa 752, asa cum am spus mai sus:

"DB AG 752 004-0 (Ex 120 004) ... 23.01.1999 (Foto und Scan von Thomas Sengler ; Homepage http://www.sengler.de)

Remarcati design-ul locomotivei care a fost imprumutat in general la toate locomotivele moderne.
----------------------------------------------------------------------------
Revin acum asupra modelului produs de Trix.

Lasand la o parte prezentarea facuta de Trix, trebuie sa spun ce m-a determinat sa achizitionez aceasta locomotiva care nu a fost deloc ieftina. Personal nu cunosteam nimic despre clasa 120, insa in momentul in care am vazut modelul produs de Trix am ramas vrajit de calitatea finisajelor, aspectul general. Desi in catalogul 2008 era disponibila versiunea mai noua a locomotivei, vopsita in schema noua DB, precum si cu transmisia prin cardane si motor C-sinus, mi-am dorit totusi acest model desi are tractiunea pe un singur boghiu. Imi place mai mult aceasta schema de vopsire, plus ca fiind una din locomotivele prototip are pantografe de teste, mult mai complexe.

Cum se comporta "pe drum"? Locomotiva este extrem de grea din aceasta cauza nu are absolut nici o problema in a trage trenuri lungi, chiar si pe pante de 7-8%, tractiunea doar pe un singur boghiu nu o afecteaza deloc. Din punct de vedere al sunetului produs la rulare, poate fi catalogata ca fiind "galagioasa" daca este sa o comparam cu un roco, insa pot sa spun ca sunetul este "deranjant" doar la viteze foarte mici, la viteza medie spre maxim, produce un sunet "electric" placut. Datorita angrenajului care este complet din metal, "rodaj-ul" a durat ceva mai mult decat la o locomotiva cu angrenaj din materiale plastice.
Ca sa concluzionez si sa trec la poze, va spun ca sunt pe deplin multumit de aceasta locomotiva si ca nu doresc nimanui sa isi uite vreun model pe linie, in fata ei :)
 
Doresc sa vin cu citeva completari:

Astfel Br 120 este prototipul locomotivei UNIVERSALE , cu motor trifazic, ea a fost folosita la multe testari de echipamente experimentale care au ajutat la productia urmatoarelor generatii de locomotive.( Br 101 . Br 145 etc.)

Puterea nominala: 4400 kW , putere maxima :5600 kW

Pentru prima data s-a folosit la o locomotiva motoare trifazice cu control atit in tensiune ( 0 -2200 V) cit si in frecventa ( 0,4 la 120 Hz )

S-au construit 5 prototipuri (120 001 la 120 005) in 1979 -80 si 60 exemplare de serie ( de la 120 101 la 120 160 ) in 1987 -89. Odata cu schimbarea filozofiei DB s-a renuntat la locomotivele universale si s-a trecut la locomotive specializate.

Vopsire:
5 prototipuri au fost vopsite in schema rosu/ bej
60 ex. de serie au fost livrate in rosu orientrot
Cele 5 prototipuri sunt inca folosite pt. testarea diferitelor echipamente , acestea au devenit seria 752

Cele 60 ex. de serie se pot regasi azi atit la trenuri de marfa cit si la trenuri de persoane.Cinci din aceste locomotive au fost modernizate anul trecut pt. trenuri regionale cu 5 vagoane supraetajate (120 201 la 120 205).Alte 2 buc au devenit locomotive pentru tractarea unor trenuri de masura (120 501 si 120 502)

Toate locomotivele din seria 120 au omologare pentru viteza maxima admisa la 200 km/h