Dragi prieteni,
La rugamintea, indemnul si urmand exemplul altor prieteni de aici, voi incepe in acest topic sa prezint una cate una elementele colectiei mele feroviare la scara N.
Pentru cine nu stie deja, am inceput sa fiu pasionat de aceasta scara de mic, cand am vazut printre jucariile unui coleg de scoala primara niste sine la scara N; din pacate, la vremea aceea colegul reusise deja sa distruga materialul rulant, (care oricum nu este facut pentru copii ) asa ca multa vreme am ramas doar cu parerea de rau ca nu am vazut cum aratau niste locomotive si vagoane atat de mici. Fiind pe la mijlocul anilor '60, respectivele sine trebuie sa fi fost Arnold.
Mai apoi, pe la inceputul anilor '70 am primit de la parintii mei un start set Piko H0, pe care l-am schimbat anul urmator cu o colectie Piko la scara N. Unele dintre aceste ultime piese le mai am inca; modelele Piko la scara N ale anilor '70 nu erau deosebit de reusite, insa, pentru mine, au o valoare sentimentala!
Voi incepe insa prin a prezenta o achizitie extrem de recenta, de care sunt deosebit de incantat:
Este vorba despre o locomotiva cu aburi BR 89.74, fosta locomotiva prusaca T3, una dintre cele mai reusite locomotive-tender germane de mici dimensiuni. Merita amintit ca asemenea locomotive au functionat si pe teritoriul Romaniei: in zona Ploiestiului sunt "atestate documentar" cel putin doua, dintre care una a fost utilizata pe linia particulara Ploiesti-Valeni, iar a doua a facut manevra intr-o rafinarie. De asemenea, pe calea ferata circulara ce leaga forturile Bucurestiului, a existat o locomotiva asemanatoare cu numele "Calmatuiu". Respectiva locomotiva nu era de tip T3 conform documentelor pastrate insa, in mod bizar si inca ne-explicat, intr-o poza de epoca se vede o locomotiva purtand acest nume si care ESTE o locomotiva T3!
Revenind la modelul meu, acesta este deosebit de ingrijit lucrat, cu tampografii de o calitate exceptionala si cu foarte multe detalii, inclusiv distributia Allan cu doua excentrice, si este realizat de firma Arnold.
Intrucat firma Arnold, aflata acum sub "palaria" financiara Hornby nu mai produce acest model, exemplarul meu a fost achizitionat "second hand".
Impreuna cu aceasta locomotiva au sosit in colectia mea si trei vagoane Fleischmann din aceeasi epoca II.
Si ele sunt deosebit de fin realizate, avand rotile cu bandaj metalic si prevazute cu spite, la fel ca si prototipurile lor din epoca respectiva.
Imi cer scuze pentru calitatea pozelor, va rog sa nu uitati ca la scara N elementele sunt foarte mici; locomotiva are lungimea intre tampoane de 55mm, iar vagoanele, 40mm!
Salutari din Constanta,
Dorin
La rugamintea, indemnul si urmand exemplul altor prieteni de aici, voi incepe in acest topic sa prezint una cate una elementele colectiei mele feroviare la scara N.
Pentru cine nu stie deja, am inceput sa fiu pasionat de aceasta scara de mic, cand am vazut printre jucariile unui coleg de scoala primara niste sine la scara N; din pacate, la vremea aceea colegul reusise deja sa distruga materialul rulant, (care oricum nu este facut pentru copii ) asa ca multa vreme am ramas doar cu parerea de rau ca nu am vazut cum aratau niste locomotive si vagoane atat de mici. Fiind pe la mijlocul anilor '60, respectivele sine trebuie sa fi fost Arnold.
Mai apoi, pe la inceputul anilor '70 am primit de la parintii mei un start set Piko H0, pe care l-am schimbat anul urmator cu o colectie Piko la scara N. Unele dintre aceste ultime piese le mai am inca; modelele Piko la scara N ale anilor '70 nu erau deosebit de reusite, insa, pentru mine, au o valoare sentimentala!
Voi incepe insa prin a prezenta o achizitie extrem de recenta, de care sunt deosebit de incantat:
Este vorba despre o locomotiva cu aburi BR 89.74, fosta locomotiva prusaca T3, una dintre cele mai reusite locomotive-tender germane de mici dimensiuni. Merita amintit ca asemenea locomotive au functionat si pe teritoriul Romaniei: in zona Ploiestiului sunt "atestate documentar" cel putin doua, dintre care una a fost utilizata pe linia particulara Ploiesti-Valeni, iar a doua a facut manevra intr-o rafinarie. De asemenea, pe calea ferata circulara ce leaga forturile Bucurestiului, a existat o locomotiva asemanatoare cu numele "Calmatuiu". Respectiva locomotiva nu era de tip T3 conform documentelor pastrate insa, in mod bizar si inca ne-explicat, intr-o poza de epoca se vede o locomotiva purtand acest nume si care ESTE o locomotiva T3!
Revenind la modelul meu, acesta este deosebit de ingrijit lucrat, cu tampografii de o calitate exceptionala si cu foarte multe detalii, inclusiv distributia Allan cu doua excentrice, si este realizat de firma Arnold.
Intrucat firma Arnold, aflata acum sub "palaria" financiara Hornby nu mai produce acest model, exemplarul meu a fost achizitionat "second hand".
Impreuna cu aceasta locomotiva au sosit in colectia mea si trei vagoane Fleischmann din aceeasi epoca II.
Si ele sunt deosebit de fin realizate, avand rotile cu bandaj metalic si prevazute cu spite, la fel ca si prototipurile lor din epoca respectiva.
Imi cer scuze pentru calitatea pozelor, va rog sa nu uitati ca la scara N elementele sunt foarte mici; locomotiva are lungimea intre tampoane de 55mm, iar vagoanele, 40mm!
Salutari din Constanta,
Dorin