Colectia mea la scara N

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
Dragi prieteni,

La rugamintea, indemnul si urmand exemplul altor prieteni de aici, voi incepe in acest topic sa prezint una cate una elementele colectiei mele feroviare la scara N.

Pentru cine nu stie deja, am inceput sa fiu pasionat de aceasta scara de mic, cand am vazut printre jucariile unui coleg de scoala primara niste sine la scara N; din pacate, la vremea aceea colegul reusise deja sa distruga materialul rulant, (care oricum nu este facut pentru copii :D ) asa ca multa vreme am ramas doar cu parerea de rau ca nu am vazut cum aratau niste locomotive si vagoane atat de mici. Fiind pe la mijlocul anilor '60, respectivele sine trebuie sa fi fost Arnold.

Mai apoi, pe la inceputul anilor '70 am primit de la parintii mei un start set Piko H0, pe care l-am schimbat anul urmator cu o colectie Piko la scara N. Unele dintre aceste ultime piese le mai am inca; modelele Piko la scara N ale anilor '70 nu erau deosebit de reusite, insa, pentru mine, au o valoare sentimentala!

Voi incepe insa prin a prezenta o achizitie extrem de recenta, de care sunt deosebit de incantat:

ax7o4eyzzo5zn473b.jpg


ax7ooaj14ue5kz5rb.jpg


Este vorba despre o locomotiva cu aburi BR 89.74, fosta locomotiva prusaca T3, una dintre cele mai reusite locomotive-tender germane de mici dimensiuni. Merita amintit ca asemenea locomotive au functionat si pe teritoriul Romaniei: in zona Ploiestiului sunt "atestate documentar" cel putin doua, dintre care una a fost utilizata pe linia particulara Ploiesti-Valeni, iar a doua a facut manevra intr-o rafinarie. De asemenea, pe calea ferata circulara ce leaga forturile Bucurestiului, a existat o locomotiva asemanatoare cu numele "Calmatuiu". Respectiva locomotiva nu era de tip T3 conform documentelor pastrate insa, in mod bizar si inca ne-explicat, intr-o poza de epoca se vede o locomotiva purtand acest nume si care ESTE o locomotiva T3!

Revenind la modelul meu, acesta este deosebit de ingrijit lucrat, cu tampografii de o calitate exceptionala si cu foarte multe detalii, inclusiv distributia Allan cu doua excentrice, si este realizat de firma Arnold.

Intrucat firma Arnold, aflata acum sub "palaria" financiara Hornby nu mai produce acest model, exemplarul meu a fost achizitionat "second hand".

Impreuna cu aceasta locomotiva au sosit in colectia mea si trei vagoane Fleischmann din aceeasi epoca II.

ax7obbum1yiq89nmv.jpg


Si ele sunt deosebit de fin realizate, avand rotile cu bandaj metalic si prevazute cu spite, la fel ca si prototipurile lor din epoca respectiva.

Imi cer scuze pentru calitatea pozelor, va rog sa nu uitati ca la scara N elementele sunt foarte mici; locomotiva are lungimea intre tampoane de 55mm, iar vagoanele, 40mm! :D

Salutari din Constanta,
Dorin
 
T3-ul este o bijuterie(o am si eu la HO si mor de ea)si sistemul Allan este functional
banuiesc...
 
Hello Cosmin,

Daca ai si tu o T3 intelegi de ce e o masina care-mi place atat de mult!

Sistemul de distributie este mobil, da, si ceea ce este interesant la acest model realizat de firma Arnold este faptul ca foloseste pentru realizarea distributiei si piese din plastic profilate cu precizie. Este ceva ce abia la ultima locomotiva BR 70 scoasa la inceputul anului acesta a "invatat" sa faca si Fleischmann!

Tot ansamblul cap de cruce si glisiera este in acest caz realizat din piese de plastic profilate exact asemenea originalului, si nu doar niste bucatele de tabla indoite, cum obisnuiesc sa faca Trix si Fleischmann.

O alta chestie interesanta este pozitia motorului, care la acest model ocupa spatiul de pe podeaua marchizei, sub inaltimea ferestrelor in asa fel incat nu-l vezi din lateral, privirea strabate spatiul marchizei de parca spatiul ar fi gol, la fel ca si la locomotiva adevarata...
 
buna baieti,

din sursele mele, HArnold (asa spunem noi la Arnold sub Hornby) va scoate din nou T3 in diferite versiuni cu ILUMINARE din 2009! (iluminarea nu e chiar o noutate, ultima T3 dinainte de faliment din 2001 avea deja) ;)
 
Salve Horia!

T3 cu iluminare? interesant...

Intr-adevar exemplarul meu fiind un model mai vechi, nu are iluminare dar farurile sunt facute asemenea unor faruri reale cu spatiu interior gol si vopsit in alb. Ar fi un tur de forta sa pui acolo niste led-uri smd suficient de mici incat sa incapa, si sa mai si ascunzi pe undeva firele. Mai degraba niste ghiduri de lumina venind de sub cazan, insa ma intreb pe unde le-au strecurat, ca n-au loc sa se strecoare prin suportii farurilor!

Am sa incerc sa demontez BR 70 Fleischmann, sa vad cum au rezolvat baietii problema asta! Desi cred ca la Fleishmann am inteles cum au facut, cu o lupa puternica se vad niste led-uri super-miniatura in interiorul farurilor!

Sa stii ca, desi am ajuns un admirator sincer al fostei firme Arnold, judecand strict dupa modelele exceptionale pe care le-au scos si pe care le-am putut studia, n-am in nici o problema cu palaria sub care sta, poate sa fie la fel de bine si HArnold in loc de Arnold.

Doar sa NU mai faca in continuare prostii cum este de exemplu acel nenorocit set "Simplon Orient Express" Arnold/Rivarossi in care vagoanele sunt cu acoperisul bej in loc de gri/alb, vagonul este violet inchis in loc de albastru regal, inscriptiile sunt facute aiurea cu galben si rosu in loc de auriu, totul dupa principiul cunoscut in Romania ca "merge si asa", ca modelistii e prosti da' multi si inghit orice aiureala!

;-)
 
Va retin atentia cu doua elemente nou adaugate colectiei mele, de care sunt deosebit de incantat:

Intai, este vorba despre acel faimos vagon Arnold "CREDI UL MINIER" singurul vagon romanesc epoca II realizat vreodata la scara N.

axge2ir648qhrvvfr.jpg


Modelul este deosebit de fin, lucru ce se poate observa prin disproportia ce apare in poze intre inscriptionari, detalii si acea cupla Arnold care pare de-a dreptul monstruoasa!


Apoi, o locomotiva de care sunt deosebit de incantat, avand in vedere ca mi-a placut intotdeauna forma ei deosebita.

axge200vvyuo87ld3.jpg


Este vorba despre locomotiva DRG cu numarul 36.446, fosta locomotiva prusaca Pr 4.2, modelul Arnold 2545.

Este un model pe care eu personal il consider deosebit de reusit, cu lumini fata si spate, iar motorul este amplasat in tender, de unde actioneaza rotile motoare prin intermediul unui ax cardanic ce se poate vedea, numai daca te uiti cu atentie, cum traverseaza spatiul marchizei.

Ar mai trebui adaugat ca aceasta locomotiva cu formula osiilor 2B-n2, este foarte asemanatoare locomotivelor Chemnitz, primele locomotive ale Orient-Expres-ului.

Un numar de 6 asemenea locomotive au remorcat celebrul tren Orient-Expres pe portiunea romaneasca de traseu dintre Turnu Severin si Pitesti, la sfarsitul secolului al XIX-lea.

Pozele postate sunt orientative, va rog sa scuzati calitatea lor mai redusa. Avand in vedere pozele deja prezentate aici de prietenul nostru Horia Radulescu, va trebui sa ma mobilizez si sa prezint si eu materialul rulant din colectia proprie intr-un cadru adecvat, pe diorama, si cu bielele asezate in postura Bellingrodt corespunzatoare!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
haha...

iata ca acel mic Kesselwagen al meu a facut si fratiori... sa-l stapanesti sanatos, Dorin!

(acum se repune intrebarea, il facem "CrediTul Minier" sau nu, insa asta e alta poveste!) :D

cat despre P4.2, este o masina superba insa e muuuuuult mai recenta ca 2'B-urile CFR... este desenata de August von Borries dupa 1890 si are acea caracteristica a locomotivelor sale, cilindrii de 2 diametre diferite pe fiecare parte (ce nu dorea MPU sa creada mai dedemult...) :D
 
Merci de aprecieri Horia,

Intr-adevar, acel Kesselewagen al tau m-a inspirat si pe mine, si avand norocul sa "depistez" un exemplar disponibil pe e-Bay am actionat in consecinta!

Cat despre modificarea si corectarea lui, m-ai convins ca a incerca sa-l modificam ar fi similar incercarii de a "sterge" punctele observate de filatelisti pe timbrul "Cap de zimbru" de 2 parale! Deci in ceea ce ma priveste, vagonul meu va ramane necorectat!

Cat despre locomotiva prusaca P4.2, este interesant ce spui. Nu remarcasem asimetria de care vorbesti, dar ea exista pe model. Ce imi place iarasi la acest model este faptul ca fiind o locomotiva de viteza pentru trenuri de persoane, ea este de regula cuplata numai cu spatele, asa ca specialistii de la Arnold au realizat modelul cu o cupla Arnold clasica in spate, iar in fata este frumos modelata o cupla standard three-link cu carlig, chiar daca nefunctionala.

Nici nu spuneam ca locomotivele romanesti ar fi identice locomotivei prusace P4.2. Locomotivele romanesti sunt mai degraba niste "stramosi" ai acesteia, cu care totusi se aseamana destul de mult.

De fapt, ideea mea initiala era sa vad daca nu pot cumva transforma acest model Arnold intr-o locomotiva Chemnitz romaneasca, insa fiind un model deosebit de bine realizat, pentru moment cred ca e mai bine s-o las asa cum este!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
absolut de acord cu tine!

vad ca ai norocul sa fii in posesia unui model mai recent, nu din generatia 1980, cu detalii mai bune, roti mai fine si viteza maxima pesemne ceva mai mica! :)
 
Va retin atentia cu o noua adaugire a colectiei mele, care probabil il va interesa foarte mult pe Vali!

Vorbeam de ceva timp despre vagoanele prusace "abteilwagen".

Iata ca incepand de astazi si colectia mea contine o garnitura de asemenea vagoane.

Desi sunt vagoane tipic prusace ele se potrivesc totusi colectiei mele bavareze epoca II-a avand in vedere ca producatorul Fleischmann le-a inmatriculat si inscriptionat pentru cursa Nurnberg-Ansbach, adica acea cursa de persoane de scurt parcurs care trece prin "garile mele de interes" Stein si Schweinau. Nu am idee daca a existat cu adevarat o asemenea garnitura prin anii '30, dar cred ca este foarte posibil ca DRG sa fi suplimentat parcul de vagoane din Bavaria, "subtiat" dupa razboi, cu asemenea constructii prusace.

De asemenea, aceste vagoane au ajuns si in Romania. In superbele poze ale capitanului LĂĄszlĂł VitĂĄlyos din timpul primului razboi mondial se observa un asemenea vagon in gara Predeal in anul 1916!

Garnitura mea este alcatuita din:

1) vagon furgon de bagaje (Gepackwagen) Pw3 pr 99a, art. Fleischmann 8095
axtj5rcbva5msc68r.jpg


2) vagon de clasa 3-a C3 pr, art. Fleischmann 8092 (x 2 bucati)
axtj4iu5m492xx4m3.jpg


3) vagon de clasa 3-a + cabina de franar C3 pr mit Bremserhaus art. Fleischmann 8094
axtj5az3p3ivmc3h7.jpg


Evident, va trebui sa mai fac sapaturi sa vad daca in anii '30 putea sa circule o asemenea garnitura "curata" alcatuita numai din abteilwagen, sau ar mai trebui sa adaug si cateva vagoane bavareze. Oricum, poza postata de Vali acum catva timp este extrem de interesanta, si demna de atentie!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
buna Dorin!

acum va fugi Vali dupa tine, intrucat nu demult postase o poza de la Bellingrodt citire cu o 62 in Koeln-Eifeltor cu Abteilwagen pe 3 osii dupa ea si Pw prusac... :)

simpatic compartimentul de caini din Pw, cu un bot de ciobanesc german pe el! :)
 
Horia_Radulescu a spus:
...cat despre P4.2, este o masina superba insa e muuuuuult mai recenta ca 2'B-urile CFR... este desenata de August von Borries dupa 1890 si are acea caracteristica a locomotivelor sale, cilindrii de 2 diametre diferite pe fiecare parte (ce nu dorea MPU sa creada mai dedemult...) :D
Vreo poza edificatoare in acest sens se poate vedea? :D
Ma refer atat la modelul N, cat si la cel 1:1, if possible :fluierat:
 
Mircea,

iti recomand cu caldura numarul din Eisenbahn Journal cu testul P4.2 Roco:
http://images.google.de/imgres?imgurl=http://ejmv.de/img/bg510304.jpg&imgrefurl=http://ejmv.de/art/510304.html&h=213&w=150&sz=14&hl=de&start=20&um=1&tbnid=2ofyfXzl1ECBXM:&tbnh=106&tbnw=75&prev=/images%3Fq%3DPr.%2BP4.2%2B%26um%3D1%26hl%3Dde

in MIBA din februarie sau martie 2003 sau 2004, o sa caut, aparuse un articol de Michael Meinhold despre prototip, inclusiv o poza din fata de Carl Bellingrodt...

va trebui sa inveti germana pana la urma, mein Lieber... :)
 
Horia_Radulescu a spus:
va trebui sa inveti germana pana la urma, mein Lieber... :)
:D :D :D ,dar ai dreptate Horia ,cine se ocupa de modelism feroviar nu scapa de limba germana..... :mrgreen: si nu este grea deloc :fluierat:
 
Revin cu inca o mica noutate a colectiei mele: chiar daca nu este vorba despre ceva potrivit colectiei mele bavareze epoca a III-a, fiind vorba despre celalalt vagon autentic romanesc produs de Piko, am considerat ca merita sa-l am, chiar daca nu este prea bine realizat prin comparatie cu modelele vest-germane. Este de notat, preluand ceea ce spunea Horia mai demult, faptul ca NU este sigur ca a existat cu adevarat un asemenea vagon la CFR.

Iata deci vagonul frigorific CFR realizat de Piko in compania vagonului "Creditul minier" prezentat deja anterior, deci singurele doua modele comerciale de vagoane romanesti produse vreodata la scara N (desigur, cu exceptia excelentelor conversii realizate de Horia, care intra la o cu totul alta categorie! :D )

axtntwc0tx05qptaz.jpg


Salutari din Constanta,
Dorin
 
Salut Dorin
Simpatica colectia :aplauze: ,dar esti sigur ca ai vrut sa scrii "colectie bavareza ep.III " ? :mrgreen:
Acel vagon frigorific seamana cu un Lima vechi .....
 
Tiii... mai sa fie! Iar n-am fost atent, normal ca era vorba despre epoca II-a!

Rudi, vagonul este produs de Piko si exista in mai multe variante de inmatriculare, respectiv este acelasi vagon dar cu inscriptii diferite. Acuma, ca o fi fost copiat dupa un vagon Lima, n-am de unde sa stiu...