CFR-izare BR 91.3 (tranformare in 7311a)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
89
-
Cum suntem vreo trei pe acest forum care posedam cate o astfel de locomotiva si ceilalti doi nu se indura, inca, sa treaca la cutter si vopsea, imi iau eu inima in dinti si incerc prima mea conversie.

Bineinteles, la inceput vor fi mai multe intrebari si documentare decat fapte dar sa vedem ce-o iesi.

Acum cateva luni am luat de pe eBay un vechi model Fleischmann, la scara N (FLM 7030) pe care doresc sa il transform in CFR 7311. Are cateva defecte (lipsa unui tampon, a unei cuple, motorul nu se invarte prea rotund, nu mai are ghidul optic si becul, bratul fluierului si ) dar pentru prima conversie consider ca nu puteam gasi ceva mai bun.

In primul rand, am scos carcasa din plastic de pe locomotiva. Mi se pare a fi foarte bine detaliata, in ciuda varstei modelului (poate Horia ne spune mai multe despre istoria lui).

Primul lucru pe care vreau sa il fac este sa indepartez clopotul, sa slefuiesc putin cazanul in zona unde un cablu sau o conducta pleaca dinspre sasiu spre clopot si, la urma, eventual sa revopsesc totul in negru sau sa indepartez actuala inmatriculare fantezista, zic eu (vezi poza de mai jos).



As vrea sa mai mentionez ca, gratie colegilor de forum carora le multumesc inca o data, am fotografiile originalei 7311 din depoul Sibiu.

Sugestii, propuneri, intrebari... sunt binevenite.
 
Horia zice mai multe :)

Modelul Fleischmann dateaza din 1972 si este, in ciuda varstei sale venerabile, suficient de bine detaliat, cu exceptia rotilor si a bielelor, care intr-adevar nu mai corespund cu standardele de azi... :)

inmatricularea modelului nu este insa fantezista, ci una absolut autentica belgiana din anii 1930-50... nu imi mai amintesc daca masina a ajuns in Belgia dupa primul razboi mondial sau al doilea... :roll:
 
Horia_Radulescu a spus:
... cu exceptia rotilor si a bielelor, care intr-adevar nu mai corespund cu standardele de azi... :)

...

Si oare se pot inlocui, macar rotile, cu unele noi, RP25? S-ar potrivi vechile biele?

In ceea ce priveste inmatricularea, nu m-a dus mintea pana acolo sa ma gandesc ca aceasta locomotiva ar fi putet ajunge si in ala tara decat in Romania. Ca doar de BR94 stiu ca a ajuns si in Belgia si in Romania. Si in Italia...

@Florin: mersi mult, cu cat mai multe poze cu atat mai bine!
 
Voi ajunge la momentul in care va trebui, intr-un fel sau altul, sa indepartez farul central.

Avand in vedere ca in urma acestui proces va ramane o gaura sau, cel putin, in acea zona cazanul nu va mai avea forma specifica, voi putea sa il remodelez folosind acest Model Filler 31ml Tube de la Humbrol?
 
Vali,

Exact acelasi fel de filler de la Humbrol il folosesc si eu. Se modeleaza bine si odata uscat se poate prelucra fara probleme. Singura dificultate pe care o vei intalni probabil este urmatoarea:

Mai mult decat sigur nu vei reusi sa obtii o suprafata perfect modelata numai cu spaclul, vei avea nevoie sa pui ceva mai mult material (uneori unele chituri de felul acesta "se trag" dupa uscare!), urmat de o slefuire ulterioara dupa intarirea completa a chitului. Iar daca aceasta slefuire se petrece pe langa profilaturi existente (acolo de obicei se afla zavoarele cutiei de fum) iti spun eu ca este absolut exclus sa slefuiesti printre ele, fara sa le distrugi total sau macar sa le atingi schimbandu-le forma. Poti cel mult sa slefuiesti totul plat, si apoi sa refaci profilaturile respective cu niste piese minuscule de plastic sau mai bine din alama, insa la scara N este cu adevarat o provocare si eu as opina ca-i o solutie nerecomandata!

Dar am observat o chestie: in poza cu 7311a exact acolo peste zona farului este o placuta cu numarul, deci placuta respectiva te-ar putea ajuta sa "maschezi" interventia, transformand farul, pilit corespunzator, intr-un simplu suport al placutei!

Asta te-ar ajuta fiindca suportul respectiv este un pic mai inalt decat profilaturile care trebuie protejate, deci cu multa grija ai reusi sa pilesti farul fara sa atingi profilaturile!

Ca sa fii sigur ca faci ce trebuie, iti sugerez sa-ti realizezi, prin masuratori cu o rigla gradata, un desen la scara al zonei respective si sa studiezi felul cum se aseaza placa cu numarul peste farul existent. Nu la scara reala, pentru ca ar fi foarte mic, ci la o scara marita de doua sau pana la 5 ori, ca sa iti dai seama de dimensiuni!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
se poate adauga o cantitate mai mica de kit si tot asa,succesiv,pana se astupa
gaura ramasa.incearca sa aplici ultimul strat de kit cu o lama de cutter profi,poate
reusesti sa nu "invadezi" mai mult spatiu decat ai nevoie pentru a evita tocmai
atingerea zavoarelor cutiei de fum.eu as recomanda lucrul sub o lupa statica,de
birou..

poze,vrem si poze :D
 
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/7311a.jpg
http://i574.photobucket.com/albums/ss187/c_claus/diverse/7311b.jpg

Mai sunt poze pe forum, la sectiunea dedicata muzeului Sibiu.
 
Multumesc Catalin, am mai cautat si am gasit poze cu aceasta locomotiva, problema mea este acum alta, se spune ca trebuie eliminat clopotul din spatele cosului de fum, dar numai ca in aceasta poza apare, in alte poze mai recente nu mai apare...deci...cum e corect?
http://www.lokomotive.de/lokomotivgeschichte/dokumente/cfr/d_cfr.htm
 
Locomotiva 7311 a ajuns in Romania in 1917, in momentul ocuparii de catre armata germana a Munteniei si sudului Moldovei. Din 1917 pana in 1918 locomotiva a circulat in forma in care a ajuns din Germania, cu echipaj german etc. pe teritoriul roman ocupat.

Dupa retragerea germana locomotiva (alaturi de multe altele) a ramas in Romania si datorita gradului mare de uzura, datorat efortului de razboi.

Pozele pe care tu le vezi in link sunt luate in 1919-1920 cel mai probabil de vreo comisie de inventariere aliata, cu ce ramasese dupa retragere. Se vede stadiul "de parasire" al acestor masini, ramase in urma armatelor. La data respectiva locomotiva era " a nimanui" si pastra toate caracteristice vechiului stapan.

Probabil intre 1921 si 1925 locomotiva a intrat in reparatii si a capatat caracteristicile CFR: capata gratarul si scapa de clopot. Dupa finalizarea reparatiilor a fost inregistrata in parcul CFR.

Sper ca raspunsul mai lung sa te lamureasca de ce in poze locomotiva are inca acest clopot, si eu am scris anterior, ca la CFR nu l-a mai avut.
 
am inteles, si despre ce gratar este vorba ca in nici o poza nu am vazut sa aiba in fata gratar, sau cu care gratar de la locomotiva din realitate ar semana cel de pe 7311?
gasisem P8 si G10, dar nu stiu ce sunt si de aceea intreb
Multumesc de raspunsuri
 
Problema gratarului am dezbatut-o pe subiectul similar de pe railwayfan.
Da, astazi masina nu mai are gratar, dar, in cartea de evidenta a locomotivei, pe care am avut ocazia sa o studiez cu ajutorul unui drag pasionat de locomotive cu abur, apare mentiunea unui accident usor suferit de locomotiva, in urma caruia i s-a avariat gratarul (plugul):

25 noiembrie 1934 : "strambat plugul, carligul de tractiune, rupt rozeta carligului inainte si cupla de rezerva" evenimentul a avut loc in statia Obor, probabil -cred eu- unei erori la manevrarea unor vagoane.


Da, este acelasi gratar pe care acum il vezi la 50.100 CFR (G10) sau 230 (P8), sau 131.