Mocanita si-a pierdut statutul de monument
Traseul mocanitei hunedorene, care facea legatura intre Hunedoara si Furnalul de la Govajdie, si-a pierdut statutul de monument.
Autoritatile hunedorene nu au reusit, intr-un an, sa demareze procedurile de clasare a traseului fostei mocanite drept monument istoric. Odata cu statutul, mocanita a pierdut si paznicii care mai tineau la distanta hotii de fier de ceea ce a mai ramas din vechea cale ferata de ecartament ingust. Ani in sir, un grup de inimosi, nostalgici ai vechii mocanite, s-a zbatut pentru salvarea ei. Iar in 2010, au obtinut un prim succes. Proiectul grupului de initiativa a fost prezentat ministrului Culturii, iar "Calea Ferata Miniera Ardeleana" a fost clasata de urgenta ca monument istoric industrial de o deosebita importanta. Numai ca statutul a fost acordat pe o perioada de un an, conform legislatiei, si doar pentru ceea ce a mai ramas din fosta mocanita, deoarece aproape tot ceea ce a insemnat fier a fost taiat si vandut, inclusiv sina de cale ferata. Chiar si asa, era un prim pas pentru transformarea acesteia intr-un obiectiv de interes turistic, asa cum, de altfel, mocanita merita. Demersurile, insa, nu au avut finalitatea scontata.
"Directia de Cultura a adresat Primariei Hunedoara, inca de anul trecut, din octombrie, o adresa prin care solicita o serie intreaga de documente, care sa dea posibilitatea clasarii monumentului. Nu s-a primit insa nici un raspuns", a dezvaluit deputatul Viorel Arion, intr-o conferinta de presa. In consecinta, statutul de monument al mocanitei s-a pierdut. "Ca el sa poata fi clasat, ar trebui reluata procedura de la capat. Conform legii, acum nu i se mai asigura nici paza. Avand statutul de monument, proprietarul era obligat sa-i asigure paza, lucru care s-a si intamplat. Pazeau podurile care au mai ramas de acesti cautatori de fier", a mai spus Arion.
Calea ferata de ecartament ingust a fost realizata intre 1859 si 1871 si apoi, consolidata si prelungita pana la Hunedoara, in 1900, pe baza unui proiect austriac. Mocanita ajungea de la Hunedoara pana la Govajdie, pe un traseu spectaculos, printre munti, dar din vechiul trenulet a ramas doar amintirea.