Ăn urmă cu ceva timp am achiziĂžionat "second hand"; o locomotivă BR 64 epoca II-a, un model Minitrix la scara N recent destul de bine realizat, deÂşi nu la fel de bine realizat precum modelul firmei rivale Fleischmann, care a fost votat "modelul anului" în 2000.
Modelul era într-o stare excelentă, păstrat impecabil, fără urme de uzură, fără piese lipsă etc. Când l-am pus pe Âşine însă, surpriză: modelul nu funcĂžiona, deÂşi se auzea motoraÂşul mergând în interior, iar despre lumini, nici vorbă!
Am pus deci mâna pe setul de ÂşurubelniĂže fine moÂştenit de la bunicul Âşi am trecut la treabă. Din fericire, în buna tradiĂžie a firmelor germane de odinioară, locomotiva a sosit cu instrucĂžiuni complete aÂşa ca Âştiam cum se poate demonta:
Odată demontată carcasa, surpriză mare: de fapt, locomotiva fusese supusă unei operaĂžii de remotorizare cu un kit produs de firma SB-Modellbau:
http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=607&cPath=44_212
Ăn locul motorului iniĂžial Minitrix fusese montat un superb motor Faulhaber, despre care modeliÂştii spun, pe bună dreptate, că este un fel de "Rolls Royce" al modelismului feroviar! http://www.minimotor.ch/
Dar, după cum spune Âşi cunoscutul banc, operaĂžia reuÂşită, pacientul decedat: Pentru a face loc noului motor, partea de plastic a Âşasiului fusese "ajustată" foarte aproximativ cu un cuĂžit cald, care lăsase niÂşte urme inestetice. Ăn urma tăieturii, motorul fusese aÂşezat prea sus, astfel încât melcul nu "călca" pe roata dinĂžată.
Ăn plus, fusese lipit cu un clei siliconic elastic, care permitea un joc permanent al motorului, ca să fie sigur că nu acĂžionează asupra roĂžii dinĂžate. CireaÂşa de pe tort era dată de lipsa completă a instalaĂžiei de iluminare, care iniĂžial fusese alcătuită din două beculeĂže cu filament incandescent Âşi o plăcuĂžă de cablaj imprimat. Se impuneau măsuri drastice!
Am procedat întâi de toate la dezlipirea firelor de alimentare a motorului, apoi am dezlipit cu grijă motorul de la locul lui Âşi am curăĂžat toate urmele de clei siliconic.
Folosind o freză de precizie am ras toate urmele tăieturii Âşi am obĂžinut o porĂžiune perfect dreaptă, pe care am lipit două piese minuscule realizate cu migală dintr-o foaie de polistiren de 1.7 mm grosime. Lipiturile au fost realizate cu un gel cianoacrilat, un clei mai puĂžin "neiertător" care permite o minimă re-poziĂžionare a elementului înainte de a face priză. AÂşa arată acum Âşasiul Âşi parte dintre piesele componente:
Pentru refacerea iluminatului am achiziĂžionat de la un magazin de pe eBay niÂşte niÂşte led-uri warm-white miniatură, de 1.8 mm diametru. Acestea au un unghi de iluminare de 60 grade, 3,5V/ 20 mA. Când a sosit plicul am constatat că neamĂžul, îndatoritor, îmi pusese pe lângă cu led-uri Âşi rezistenĂžele de limitare.
Iată mai jos piesele principale care vor fi adăugate modelului Minitrix original
Ăn momentul acesta încerc să-mi imaginez care ar fi schema cea mai potrivită de urmat pentru refacerea iluminatului. Modelul meu este la scara N, deci spaĂžiul disponibil în interior este destul de redus. Nici nu se pune problema de a pune câte un led în locul fiecărui far, aÂşa cum se procedează la scări mai mari. Va trebui să amplasez două led-uri în locul beculeĂželor cu incandescenĂžă originale, astfel încât ghidurile de lumină existente să-Âşi facă treaba Âşi să aducă lumina acolo unde trebuie.
Ceea ce intenĂžionez să fac este să pun două led-uri în anti-fază, astfel încât unul să ilumineze pentru sensul înainte, celălalt pentru sensul înapoi. E oare posibil să folosesc o singură rezistenĂžă din cele furnizate de îndatoritorul meu neamĂž?
Ăn momentul în care locomotiva este alimentată la tensiunea maximă de 12 volĂži, ar însemna că pe această rezistenĂžă voi avea o cădere de tensiune totală de 8,5V. La intensitatea de 20 mA ar rezulta o putere disipată de 0,17 W. Hai să spunem că doar rareori locomotiva ar funcĂžiona la tensiune maximă, dar îmi pot permite să folosesc rezistenĂža propusă fără să obĂžin Âşi un "reÂşou" incorporat?
Ce spun fizicienii, electroniÂştii Âşi specialiÂştii forumului? MPU?
Modelul era într-o stare excelentă, păstrat impecabil, fără urme de uzură, fără piese lipsă etc. Când l-am pus pe Âşine însă, surpriză: modelul nu funcĂžiona, deÂşi se auzea motoraÂşul mergând în interior, iar despre lumini, nici vorbă!
Am pus deci mâna pe setul de ÂşurubelniĂže fine moÂştenit de la bunicul Âşi am trecut la treabă. Din fericire, în buna tradiĂžie a firmelor germane de odinioară, locomotiva a sosit cu instrucĂžiuni complete aÂşa ca Âştiam cum se poate demonta:
Odată demontată carcasa, surpriză mare: de fapt, locomotiva fusese supusă unei operaĂžii de remotorizare cu un kit produs de firma SB-Modellbau:
http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=607&cPath=44_212
Ăn locul motorului iniĂžial Minitrix fusese montat un superb motor Faulhaber, despre care modeliÂştii spun, pe bună dreptate, că este un fel de "Rolls Royce" al modelismului feroviar! http://www.minimotor.ch/
Dar, după cum spune Âşi cunoscutul banc, operaĂžia reuÂşită, pacientul decedat: Pentru a face loc noului motor, partea de plastic a Âşasiului fusese "ajustată" foarte aproximativ cu un cuĂžit cald, care lăsase niÂşte urme inestetice. Ăn urma tăieturii, motorul fusese aÂşezat prea sus, astfel încât melcul nu "călca" pe roata dinĂžată.
Ăn plus, fusese lipit cu un clei siliconic elastic, care permitea un joc permanent al motorului, ca să fie sigur că nu acĂžionează asupra roĂžii dinĂžate. CireaÂşa de pe tort era dată de lipsa completă a instalaĂžiei de iluminare, care iniĂžial fusese alcătuită din două beculeĂže cu filament incandescent Âşi o plăcuĂžă de cablaj imprimat. Se impuneau măsuri drastice!
Am procedat întâi de toate la dezlipirea firelor de alimentare a motorului, apoi am dezlipit cu grijă motorul de la locul lui Âşi am curăĂžat toate urmele de clei siliconic.
Folosind o freză de precizie am ras toate urmele tăieturii Âşi am obĂžinut o porĂžiune perfect dreaptă, pe care am lipit două piese minuscule realizate cu migală dintr-o foaie de polistiren de 1.7 mm grosime. Lipiturile au fost realizate cu un gel cianoacrilat, un clei mai puĂžin "neiertător" care permite o minimă re-poziĂžionare a elementului înainte de a face priză. AÂşa arată acum Âşasiul Âşi parte dintre piesele componente:
Pentru refacerea iluminatului am achiziĂžionat de la un magazin de pe eBay niÂşte niÂşte led-uri warm-white miniatură, de 1.8 mm diametru. Acestea au un unghi de iluminare de 60 grade, 3,5V/ 20 mA. Când a sosit plicul am constatat că neamĂžul, îndatoritor, îmi pusese pe lângă cu led-uri Âşi rezistenĂžele de limitare.
Iată mai jos piesele principale care vor fi adăugate modelului Minitrix original
Ăn momentul acesta încerc să-mi imaginez care ar fi schema cea mai potrivită de urmat pentru refacerea iluminatului. Modelul meu este la scara N, deci spaĂžiul disponibil în interior este destul de redus. Nici nu se pune problema de a pune câte un led în locul fiecărui far, aÂşa cum se procedează la scări mai mari. Va trebui să amplasez două led-uri în locul beculeĂželor cu incandescenĂžă originale, astfel încât ghidurile de lumină existente să-Âşi facă treaba Âşi să aducă lumina acolo unde trebuie.
Ceea ce intenĂžionez să fac este să pun două led-uri în anti-fază, astfel încât unul să ilumineze pentru sensul înainte, celălalt pentru sensul înapoi. E oare posibil să folosesc o singură rezistenĂžă din cele furnizate de îndatoritorul meu neamĂž?
Ăn momentul în care locomotiva este alimentată la tensiunea maximă de 12 volĂži, ar însemna că pe această rezistenĂžă voi avea o cădere de tensiune totală de 8,5V. La intensitatea de 20 mA ar rezulta o putere disipată de 0,17 W. Hai să spunem că doar rareori locomotiva ar funcĂžiona la tensiune maximă, dar îmi pot permite să folosesc rezistenĂža propusă fără să obĂžin Âşi un "reÂşou" incorporat?
Ce spun fizicienii, electroniÂştii Âşi specialiÂştii forumului? MPU?