BR 64 la scara N, un model Minitrix imbunatatit!

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
8
Constanta
LOCATION
Constanta
În urmă cu ceva timp am achiziĂžionat "second hand"; o locomotivă BR 64 epoca II-a, un model Minitrix la scara N recent destul de bine realizat, deÂşi nu la fel de bine realizat precum modelul firmei rivale Fleischmann, care a fost votat "modelul anului" în 2000.

Modelul era într-o stare excelentă, păstrat impecabil, fără urme de uzură, fără piese lipsă etc. Când l-am pus pe Âşine însă, surpriză: modelul nu funcĂžiona, deÂşi se auzea motoraÂşul mergând în interior, iar despre lumini, nici vorbă!

Am pus deci mâna pe setul de ÂşurubelniĂže fine moÂştenit de la bunicul Âşi am trecut la treabă. Din fericire, în buna tradiĂžie a firmelor germane de odinioară, locomotiva a sosit cu instrucĂžiuni complete aÂşa ca Âştiam cum se poate demonta:


Odată demontată carcasa, surpriză mare: de fapt, locomotiva fusese supusă unei operaĂžii de remotorizare cu un kit produs de firma SB-Modellbau:
http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=607&cPath=44_212

În locul motorului iniĂžial Minitrix fusese montat un superb motor Faulhaber, despre care modeliÂştii spun, pe bună dreptate, că este un fel de "Rolls Royce" al modelismului feroviar! http://www.minimotor.ch/

Dar, după cum spune Âşi cunoscutul banc, operaĂžia reuÂşită, pacientul decedat: Pentru a face loc noului motor, partea de plastic a Âşasiului fusese "ajustată" foarte aproximativ cu un cuĂžit cald, care lăsase niÂşte urme inestetice. În urma tăieturii, motorul fusese aÂşezat prea sus, astfel încât melcul nu "călca" pe roata dinĂžată.


În plus, fusese lipit cu un clei siliconic elastic, care permitea un joc permanent al motorului, ca să fie sigur că nu acĂžionează asupra roĂžii dinĂžate. CireaÂşa de pe tort era dată de lipsa completă a instalaĂžiei de iluminare, care iniĂžial fusese alcătuită din două beculeĂže cu filament incandescent Âşi o plăcuĂžă de cablaj imprimat. Se impuneau măsuri drastice!

Am procedat întâi de toate la dezlipirea firelor de alimentare a motorului, apoi am dezlipit cu grijă motorul de la locul lui Âşi am curăĂžat toate urmele de clei siliconic.

Folosind o freză de precizie am ras toate urmele tăieturii Âşi am obĂžinut o porĂžiune perfect dreaptă, pe care am lipit două piese minuscule realizate cu migală dintr-o foaie de polistiren de 1.7 mm grosime. Lipiturile au fost realizate cu un gel cianoacrilat, un clei mai puĂžin "neiertător" care permite o minimă re-poziĂžionare a elementului înainte de a face priză. AÂşa arată acum Âşasiul Âşi parte dintre piesele componente:


Pentru refacerea iluminatului am achiziĂžionat de la un magazin de pe eBay niÂşte niÂşte led-uri warm-white miniatură, de 1.8 mm diametru. Acestea au un unghi de iluminare de 60 grade, 3,5V/ 20 mA. Când a sosit plicul am constatat că neamĂžul, îndatoritor, îmi pusese pe lângă cu led-uri Âşi rezistenĂžele de limitare.

Iată mai jos piesele principale care vor fi adăugate modelului Minitrix original


În momentul acesta încerc să-mi imaginez care ar fi schema cea mai potrivită de urmat pentru refacerea iluminatului. Modelul meu este la scara N, deci spaĂžiul disponibil în interior este destul de redus. Nici nu se pune problema de a pune câte un led în locul fiecărui far, aÂşa cum se procedează la scări mai mari. Va trebui să amplasez două led-uri în locul beculeĂželor cu incandescenĂžă originale, astfel încât ghidurile de lumină existente să-Âşi facă treaba Âşi să aducă lumina acolo unde trebuie.

Ceea ce intenĂžionez să fac este să pun două led-uri în anti-fază, astfel încât unul să ilumineze pentru sensul înainte, celălalt pentru sensul înapoi. E oare posibil să folosesc o singură rezistenĂžă din cele furnizate de îndatoritorul meu neamĂž?
În momentul în care locomotiva este alimentată la tensiunea maximă de 12 volĂži, ar însemna că pe această rezistenĂžă voi avea o cădere de tensiune totală de 8,5V. La intensitatea de 20 mA ar rezulta o putere disipată de 0,17 W. Hai să spunem că doar rareori locomotiva ar funcĂžiona la tensiune maximă, dar îmi pot permite să folosesc rezistenĂža propusă fără să obĂžin Âşi un "reÂşou" incorporat?

Ce spun fizicienii, electroniÂştii Âşi specialiÂştii forumului? MPU?
 
Felicitari pentru achizitie!
Calculul puterii disipate pe rezistenta se face astfel: P = U x I, in unitatile de masura ale sistemului international. Astfel, 8.5V x 0.02A = 0.17W :D
Cele doua LED-uri pot fi conectate foarte bine in antiparalel, iar grupul se inseriaza cu rezistenta de balast adecvata si se conecteaza la culegatoarele de tensiune, astfel incat la mers inainte (dreapta plus / stanga minus) sa lumineze LED-ul din fatza, iar la mers inapoi (dreapta minus / stanga plus) sa lumineze cel din spate.
Si, zi asa, LED-uri de 1.8mm warm-white?!? 8)
 
@ MPU:

Merci frumos de mana de ajutor! Am preluat link-urile miniatura facute de tine si le-am inserat in mesajul initial, care in felul asta a castigat mult la capitolul "usurinta de citire"!

De asemenea, merci de corectura (pe care mi-am permis sa o incorporez si in mesajul initial) Deci, puterea disipata pe rezistenta este de 0,17W in vreme ce rezistenta mea presupun ca "suporta" 0,25W deci este sub limita de pericol.

Care ar fi valoarea rezistentei respective?
Ea este "codata" prin inele colorate dupa cum urmeaza:
auriu maron-rosu-gri (sau poate se citeste invers?) :D

Rotile si bielele aburoasei pentru moment asteapta linistite in "cutia cu maimute" terminarea lucrarilor de asamblare la sasiu. Prin demontarea capacului inferior, cele trei osii principale pur si simplu au "cazut" de la locul lor, insa ca sa le eliberez total a trebuit sa scot butonul contramanivelei (era pur si simplu o minuscula piesa de plastic "infipta" in lacasul de forma patrata a rotii din mijloc) si atunci au cazut toate bielele, care acum sunt "atarnate" peisajer de subansamblul respectiv. Osia din mijloc a fost eliberata total si este acum o piesa independenta, iar osia din fata si cea din spate mai sunt legate doar de bielele cuploare. Sper sa nimeresc sensul exact de asezare al pieselor, altfel risc sa nu se mai potriveasca! :D


Si daaaa, sunt niste minuscule led-uri warm-white, realizate cu ajutorul unei pastile de fosfor (vizibila prin transparenta carcasei). Uite imaginea cu care sunt prezentate aceste poze pe eBay:

b77gogj1x6xv1v315.jpg
 
se citeste invers....auriu sau argintiu...cifre care indica toleranta.

gri=8
rosu=2
maron= x10

adica 820 ohmi

aici gasesti tabela completa pentru calcularea valorii rezistentelor marcate in culori.
 
Va multumesc frumos tuturor dragi prieteni!

Candva ajunsesem destul de "fluent" in limba asta care se cheama electronica, (nu la "avansati", doar la nivelul de gradinita :D ) insa anii de inactivitate in domeniu si-au spus cuvantul! Avantajul nostru, in ziua de azi exista o minune care se cheama internet.

Ma voi pune pe lucru si am sa va arat cum a iesit mai departe. In momentul asta am o problema in faptul ca trebuie sa gasesc un loc prin care sa strecor firele de alimentare. Sa permita miscarea rotilor dintate si a ambielajului, sa nu se vada, si sa nu blocheze venirea carcasei la locul ei. La scara N pana si asta este o problema! :lol:
 
Nu vrei sa folosesti componente SMD...sa scapi de gigantism?Si sarme mai mici in diametru numite sarma-wrap?
 
@ Radu: Merci de invitatia la scara H0, "The Dark Side"... sunt N-ist convins de prea multa vreme ca sa mai fac asemenea trecere!

@ MPU: Multam de intrebare, aburoasa 64 sta de atunci demontata bucati intr-o cutie in biblioteca, n-am avut timp sa ma ocup de ea.

De fapt, am descoperit o problema (oarecum "insolubila" :D ) si ma intrebam daca ma puteti ajuta cu un sfat:

Cand am desfacut locomotiva am constatat ca fusese unsa cu un soi de ulei, nu stiu de ce fel, care s-a intarit pe osiile ei, si eu acum trebuie sa gasesc un solvent cu care sa curat totul, si osii si lagare, fara a dizolva totusi si piesele de plastic ale centrului rotilor, care realizeaza separatia dintre cele doua bandaje.

Ce tehnica imi recomandati si ce lichid dizolvant?
 
M-am intalnit si eu cu asemenea probleme "insolubile" :D , iar solutiile mele (la propriu si la figurat :D) au constat din spirt medicinal, un ac de cusut (are varful mai lung si mai ascutit decat acele cu gamalie) si... muuuulta rabdare :fluierat:
Te rog sa masori dimensiunile motorului, inclusiv diametrul axului si pasul melcului.