Cum am terminat upgrade-ul la vagonul cuseta de la heris http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9810 si in analog masinaria functioneaza perfect, am decis ca este vremea sa ma apuc de partea de DCC. Si tot cantarind daca sa cumpar o centrala digitala de-a gata sau sa fac una eu mi-a traznit prin cap o idee. Ce ar fi daca as putea construi un bloc de alimentare care sa poata fi folosit si in analog si in digital? cu acelasi hardware? drept pentru care am pus manutza sculele de creatie ( creion, tastatura, mouse, "guagle", cafea, tutun,etc) si am purces la cercetare. Dupa cateva ore de cautari si cantariri ale situatiilor propuse iata ce a iesit:
PROIECT:
Alimentator modular pentru trenulete electrice Analog PWM si DCC
Facilitati:
1. Tesiune de alimentare intre 12 - 48 Volti ( atita suporta L298)
2. Curent pina la 4 Amperi ( configuratie Bridge)
3. Cuplare pina la 128 de astfel de module prin intermediul unui Bus de comunicatie intern
4. Control PWM al iesirii in analog. Tensiunea in sine este constanta, se variaza doar factorul de umplere in asa fel in cat lampile eventualelor vagoane/locomotive sa fie aprinse. In configuratia multipla se poate comanda prin intermediul Bus-ului care boostere sa fie active si care nu.
5. Nu se foloseste comutator de sens.
6. Fiecare modul poate fi folosit fie pentru doua blocuri de sina , sau pentru un singur sector in configuratia in punte. Pentru digital se poate opta pentru un bloc de sina normal si un bloc cu facilitate de programare.
7. Control din calculator in ambele modalitati de functionare Analog sau Digital.
8. Generarea semnalului digital in modul nu in calculator, interfatarea cu PC-ul facandu-se prin intermediul aceluiasi bus.
9. Protectie la supracurent si scurtcircuit.
Gaselnita in sine a plecat de la urmatoarea idee. Orice pasionat la inceput poate ca nu vrea sau nu poate sa investeasca o caruta de lovele intr-un sistem digital. Poate vrea sa o ia usor si frumos prin achizitia unei garnituri in analog, sa inceapa sa o personalizeze cu lumini doar si sa vrea sa o ruleze pe un circuit analog. La un moment dat vrea sa treaca in digital. In loc sa schimbe complet toata infrastructura sistemului de control ( boostere, alimentatoare, etc) acest modul ii permite ca prin setarea unei singure valori in software sa treaca la controlul digital. Achizitia unui astfel de modul ii da pe deasupra posibilitatea sa creasca cit vrea de mult ( 128 de module) inseamna destul de mult. Pentru cei care se gandesc la mai mult de 128 de module, acestea se pot organiza in blocuri controlate de un distribuitor si astfel se poate creste in multipli de 128. Simplu nu?
Modulul nu are cine stie ce componente, un regulator 78l05 pentru partea de MCU ( 16f628/20), 74LS00, Max485 si o mufa de alimentare pentru partea de putere. Am decis ca nu e cazul sa includ partea de alimentare in modul pentru ca fiecare sa isi aleaga etajul de putere dupa preferinta si putirinta. Partea de putere este asigurata de L298, un IC monolit in punte special conceput pentru controlul motoarelor. Initial optasem pentru TIP-uri sau FET dar L298 era "pe stoc" si era mult mai usor de utilizat.
Oricum schema va fi in doua versiuni cu L298 si cu un H bridge cu TIP-uri pentru puteri mai mari.
Schema de test de la care se porneste este data mai jos. Bineinteles ca bus-ul este inlocuit cu un rs232 standard.

Ce functioneaza pina in clipa curenta:
Cu una bucata Locomotiva EA ( Analog) si o sursa de Laptop de 14 volti, si un potentiometru pus pe intrarea ADC-ului din pic Locomotiva merge inainte si inapoi fara probleme . Frecventa PWM este de aprox 50 Khz ca sa elimin complet sfaraitul sau tiuitul motorului. L298 se cam incinge deoarece cu valoarea rezistentei de 27 OHM de pe pinul SENSE abea se misca am redus valoarea rezistentei la cam 4 OHM. Frecventa PWM va putea fi setata in software.
Nu este inclus in schema un semireglabil care a aparut un pic mai tarziu pe RA2 si inlocuind LED-ul de overload. Led-ul sa mutat pe RB4 deoarece portul analog este folosit in totalitate. Semireglabilul serveste la stabilirea pozitiei de 0, adica valoarea in digital unde o locomotiva sta fara sa se miste dar cu luminile aprinse.
Stima.
PROIECT:
Alimentator modular pentru trenulete electrice Analog PWM si DCC
Facilitati:
1. Tesiune de alimentare intre 12 - 48 Volti ( atita suporta L298)
2. Curent pina la 4 Amperi ( configuratie Bridge)
3. Cuplare pina la 128 de astfel de module prin intermediul unui Bus de comunicatie intern
4. Control PWM al iesirii in analog. Tensiunea in sine este constanta, se variaza doar factorul de umplere in asa fel in cat lampile eventualelor vagoane/locomotive sa fie aprinse. In configuratia multipla se poate comanda prin intermediul Bus-ului care boostere sa fie active si care nu.
5. Nu se foloseste comutator de sens.
6. Fiecare modul poate fi folosit fie pentru doua blocuri de sina , sau pentru un singur sector in configuratia in punte. Pentru digital se poate opta pentru un bloc de sina normal si un bloc cu facilitate de programare.
7. Control din calculator in ambele modalitati de functionare Analog sau Digital.
8. Generarea semnalului digital in modul nu in calculator, interfatarea cu PC-ul facandu-se prin intermediul aceluiasi bus.
9. Protectie la supracurent si scurtcircuit.
Gaselnita in sine a plecat de la urmatoarea idee. Orice pasionat la inceput poate ca nu vrea sau nu poate sa investeasca o caruta de lovele intr-un sistem digital. Poate vrea sa o ia usor si frumos prin achizitia unei garnituri in analog, sa inceapa sa o personalizeze cu lumini doar si sa vrea sa o ruleze pe un circuit analog. La un moment dat vrea sa treaca in digital. In loc sa schimbe complet toata infrastructura sistemului de control ( boostere, alimentatoare, etc) acest modul ii permite ca prin setarea unei singure valori in software sa treaca la controlul digital. Achizitia unui astfel de modul ii da pe deasupra posibilitatea sa creasca cit vrea de mult ( 128 de module) inseamna destul de mult. Pentru cei care se gandesc la mai mult de 128 de module, acestea se pot organiza in blocuri controlate de un distribuitor si astfel se poate creste in multipli de 128. Simplu nu?

Modulul nu are cine stie ce componente, un regulator 78l05 pentru partea de MCU ( 16f628/20), 74LS00, Max485 si o mufa de alimentare pentru partea de putere. Am decis ca nu e cazul sa includ partea de alimentare in modul pentru ca fiecare sa isi aleaga etajul de putere dupa preferinta si putirinta. Partea de putere este asigurata de L298, un IC monolit in punte special conceput pentru controlul motoarelor. Initial optasem pentru TIP-uri sau FET dar L298 era "pe stoc" si era mult mai usor de utilizat.
Oricum schema va fi in doua versiuni cu L298 si cu un H bridge cu TIP-uri pentru puteri mai mari.
Schema de test de la care se porneste este data mai jos. Bineinteles ca bus-ul este inlocuit cu un rs232 standard.

Ce functioneaza pina in clipa curenta:
Cu una bucata Locomotiva EA ( Analog) si o sursa de Laptop de 14 volti, si un potentiometru pus pe intrarea ADC-ului din pic Locomotiva merge inainte si inapoi fara probleme . Frecventa PWM este de aprox 50 Khz ca sa elimin complet sfaraitul sau tiuitul motorului. L298 se cam incinge deoarece cu valoarea rezistentei de 27 OHM de pe pinul SENSE abea se misca am redus valoarea rezistentei la cam 4 OHM. Frecventa PWM va putea fi setata in software.
Nu este inclus in schema un semireglabil care a aparut un pic mai tarziu pe RA2 si inlocuind LED-ul de overload. Led-ul sa mutat pe RB4 deoarece portul analog este folosit in totalitate. Semireglabilul serveste la stabilirea pozitiei de 0, adica valoarea in digital unde o locomotiva sta fara sa se miste dar cu luminile aprinse.
Stima.