Automotoare care au circulat sau care circula in Romania

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Ce poza frumoasa, multumesc mult Catalin! Uitati-va ce detalii interesante are, spre exemplu fereastra de ventilatie a supraluminii care se rabateaza orizontal. Pentru un modelist cu indemanare ar fi o placere sa faca asa ceva!
 
  • Like
Reacții: ICRA
Trebuie sa corectez aceasta informatie. Daca nu cumva au existat si altele, care au circulat mai devreme, primele automotoare de pe teritoriul de azi al României au fost cele Ganz cu abur de pe linia Brasov-Satulung (2 in 1903, alte 2 in 1904).
Revin asupra acestei afirmatii. Conform surselor maghiare, primele au fost automotoarele cu abur de pe Arad-Cenad, puse in functiune pe 15 martie 1903, urmate de cele de la Brasov, puse in functiune pe 31 mai 1903.
 
  • Like
Reacții: MariusM
Rasfoind Gazeta Transilvaniei, am gasit urmatoarea informatie: "Incepand cu ziua de 27 august 1930, trenurile auto-motoare de pe liniile Brasov-Zarnesti si inapoi se inlocuiesc cu trenuri cu aburi [...] La aceeasi data s-au inlocuit si auto-motoarele de pe linia Brasov-Fagaras-Sibiu". Asadar, de la o data neprecizata pana la 1930, pe aceasta linie au circulat automotoare. De care? Ale CFAC? Nu se stie. Istoria oficiala a automotoarelor CFR nu le mentioneaza. Mai sapam.
 
  • Like
Reacții: ICRA
Pai, in 1930 singurele automotoare ale CFR erau cele mostenite de la CFAC....
Asa cum bine cunosti CFR nu a avut in politica de dezvoltare acest capitol decat foooooarte tarziu si ( exceptand cele 2 exemplare comandate in 1907 si care au fost mai mult de test....) parcul de automotoare al CFR era sublim, dar lipsea cu desavarsire.
 
Ăsta e construit de Malaxa? Dacă da, am mai scris, designul îi aparține Arhitectului Horia Creangă :cool:.
 
De fapt este motorizarea unui vagon. Asa s-a facut cu toata seria de automotoare 86000 si 87000. Automotorul din imagine, BCMMOT 86090 - al 100-lea AM Malaxa, are ca baza vagonul clasa 3, Ce KKStB 24813 fabricatie Simmering 1916.
 
Ultima editare:
Ăsta e construit de Malaxa? Dacă da, am mai scris, designul îi aparține Arhitectului Horia Creangă :cool:.
Eu stiu ca singura interventia a lui Horia Creanga a fost doar asupra seriei 1000, prin restilizarea modelului original care era leit cu Arpadurile maghiare. Cele similare celui din poza sunt facute destul de "inginereste", avand in principal ideea adaptarii vagonului ca automotor. Nimic pretentios.
 
  • Like
Reacții: mrpuf și ICRA
Ăsta e construit de Malaxa? Dacă da, am mai scris, designul îi aparține Arhitectului Horia Creangă :cool:.

Cred ca designul apartine unui tamplar care a inchis capetele platforma ale vagonului original construind cele doua posturi de conducere prin metoda: schelet de lemn acoperit cu tabla. Horia Creanga a restilizat seria 1000 dandu-i aspectul pe care il are aproximativ si astazi.

Din lucrarea : "un deceniu de realizari CFR 1930-1940 " acest automotor cu numarul de uzina 100 in curte la Malaxa.

al 100-lea AM Malaxa.jpg
 
Revenind la adevarata restilizare a lui Horia Creanga, scotocind pe Facebook (de pe contul sotiei- sunt anti social-media), am descoperit pe CFR de Alta data. Si printre minunatele fotografii upload-ate, urmatoarele 3 mi s-au parut inedite (scuze de repostare, dar ma gandesc sa ramana si pe lokomotiv, odata ce vor fi pierdute pe alte media de stocare):
Prima: DMU Malaxa 1000- precum in instructiuni, cuplate maxim cate 3 perechi, pentru comanda multipla. 91277051_835964746916453_5426511172121657344_n (1).jpg
 
Si iata un 1000 pre-restilizarea modernista : Balanul, la expozitia din Serbia, '37. Preluata de pe Fotok.hu, sectiunea '37, unde pe la pagina 20 apare un intreg sir de poze de la calatoria spre Belgrad cu Arpadul. Intrebare: acea "linie" chiar deasupra fustei era un profil tridimesnional, sau era doar o sageata vopsita?
 

Atașamente

  • Screenshot_20200520-231856.png
    Screenshot_20200520-231856.png
    404,8 KB · Vizualizări: 20
  • Like
Reacții: ICRA
Profil. In poza e rama 1001-1002 asamblat la noi din piese aduse de la Ganz. A urmat o a doua etapa cu 2 rame si automotorul regal, cu aspect de torpila (vezi postarea de mai sus a lui Alex) apoi restilizarea lui Creanga.

Au fost practic 3 etape de design. Toate 3 lung discutate ani in urma si aici pe forum Din pacate pozele nu mai sunt.

Exista 2 grupuri pe facebook unul dedicat seriei 900, celalalt seriei 700-1000 cu poze publice. Nu sunt un mare amator de grupuri de facebook dar ...asta a fost. Am postat la seria 1000 multe imagini exterior/interior si toate variantele. Arunca un ochi acolo.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: mrpuf
Vesti bune pentru pasionati! 1021+1031 si 1008+1009 sunt inca la datorie pe Arad Curtici! Intr-o stare mai precara, dar N. Malaxa are avea de ce sa fie mandru. IMG_20200608_1940133.jpg
 
Si pozele mai putin glorioase. Echipat de pandemie fiind, am vrut sa adresez cateva intrebari mecanicului, dar probabil masca mea l-a pafugat. Fiind valoroase secrete de stat, a stins lumina in cabina cand am gesticulat pentru a-i cere permisiune sa pozez dihania, ca in secunda doi sa se retraga prematur spre depou cu ambele motoare pornite. Esapamentul suna bine, ca de obicei, la batranele SVT romanesti.
IMG_20200608_1940210.jpgIMG_20200608_1939393.jpgIMG_20200608_1939101.jpgIMG_20200608_1941444.jpg
 
  • Like
Reacții: catalin și ICRA