Adunatura mea de N-uri

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Noi intrari de material rulant de la Fleischmann, 8411K si 8412K, bare subtiri, inscriptionari sharp, o matrita excelenta, din materialul la N care mi-a trecut prin mana o consider cea mai buna realizare de cisterna pe osii la N. La cisterna Shell lipseste mecanismul de inchidere...
 
Buna brcosminp,

Cisternele pe care le descrii nu numai ca sunt extrem de vechi (au 40 de ani) insa nici macar nu au un prototip real; sunt un "amestec" intre mai multe tipuri de vagoane reale.

Exista modele de cisterne pe scara N, atat pe 2 cat si pe 4 osii mult mai detaliate, mult mai fine si mult mai corecte. Cele doua exemple pe care le dai le plasez mai degraba in "cutia cu maimute" a scarii N :D
 
Salut Horia, cisternele sunt de epoca 4 dupa inscriptionare, mai precis 1981. Deci au intr-adevar 30 si un pic de ani. Modelul de la Flm e de prin '98-2000. Recunosc faptul ca nu am avut acces decat la cisterne similare produse de Roco, Minitrix sau Arnold care nu m-au convins (ori aveau sabotii in alt plan decat cel al rotii, ori aveau bare mult prea groase, ori inscriptii cu bidineaua). Din ce ti-a trecut prin mana ce ai recomanda, bineinteles, ramanand in sfera producatorilor de serie ? Multumesc !
 
Buna brcosminp,

Modelul de la Flm e de prin '98-2000

Fals. Modelele in aceasta varianta de inscriptionare sunt poate din 1998-2000, desi cel putin cel Shell apare si in versiunea fara KKK in catalogul din 1972. Matrita a fost facuta de Harald Ott in 1971 si vagonul a aparut in 1972. In 1988 au primit cupla scurta KKK.

La scara si corecte, mult mai fine si cu proportii conforme cu realitatea ar fi:

- cisterna pe doua osii de la sfarsitul secolului XIX cu scara asimetrica de la Minitrix, in nenumarate variante.

- cisterna "clasica" nituita din 1909 produsa pana in anii 1930 (real) de la Fleischmann (pe H0 modelele cunoscute si in Romania ca "Steaua Romana" si "Margina"), modelul de baza exista si pe N.

- noua cisterna model ANF pe 4 osii de la Brawa a DR (Ost) cu variantele sale actuale, in curs de livrare.

- cisterna cu cazan inclinat (Knickkesselwagen) de la Minitrix, un model fabricat incepand cu 1984 (real) si jumatatea anilor 1990 (model), care se mai fabrica si azi in cam 4500 de exemplare pe an (!!!) de Astra la Arad, singurul producator european de cisterne.
 
Vezi ca vagoanele transport auto le-ai pus pe dos, ele circulau cuplate permanent si cu manerele de la platformele de pe nivelul superior catre afara. Nu se puteau cupla altfel.
 
Pai nu e deloc fals, modelele prezentate respectiv 8411k si 8412k au aparut intre 1998-2000. Matrita poate fi mai veche insa clar fara kkk, evident si ceva poze m-ar ajuta, pentru mine ar fi o mare revelatie o asemenea acuratete pentru anul '72.
 
Merci pt pont ! Asa patesti cand mergi pe mana lucratorilor de la FLM :D puteau aseza turismele corespunzatror ...
 
Buna,

Cam 50% din matritele actuale Fleischmann dateaza din 1969-1974. Toate, sau cele mai multe, au primit KKK in 1987-1989.
 
Am mare incredere in ce spui, Horia, insa mi-e greu sa cred ca matritele pentru cisterne sunt atat de vechi, sunt prea bine realizate pt anii 80...
 
pt cele de transport auto am gasit referinte, e aceeasi matrita din '80 incoace insa asezonata cu kkk, despre cisterne... ioc ! pls help cu poze, chiar a inceput sa ma roada treaba asta
 
Ajunge sa te uiti pe una din bazele de date de modele scara N, cauta pe google cu "Spur N Datenbank" si vei gasi pana si anii de productie ale diferitelor variante, de exemplu aici:
http://www.spur-n-datenbank.de/

Aici

Sau sa cumperi un catalog Fleischmann din 1969, 1970, 1971, 1972 s.a.m.d...

Ii voi adresa felicitarile tale lui Harald Ott, constructorul-sef la Fleischmann 1969-1994 la urmatoarea intalnire. Si pot sa-ti confirm, matrita cisternelor fara prototip real pe care le lauzi mai sus a fost finisata in septembrie 1969. In mai 1977 a fost realizata varianta cu platforme modificate, cazan marit si maini curente mai mici, iar zece ani mai tarziu a primit KKK. Are aproape 44 de ani, nu este asa cum o tii una si buna din anii 1980. Erai deja nascut pe vremea aceea? :D
 
Spur-n-datenbank.de este unul din site-urile de referinta pentru orice N-ist, evident ! Acolo am cautat si n-am gasit referinte pre-'98 despre cisternele in discutie ...
 
Si pot sa-ti confirm, matrita cisternelor fara prototip real pe care le lauzi mai sus a fost finisata in septembrie 1969. In mai 1977 a fost realizata varianta cu platforme modificate, cazan marit si maini curente mai mici, iar zece ani mai tarziu a primit KKK
.
Te referi la acestea?

1970-1976


1989-1992


1993-1997



Sursa: www.spur-n-datenbank.de
 
Da, cam asta a fost evolutia cisternei.

Mai intai cu acea placa mare pe care era inscris logo-ul, mai intai ca autocolant de hartie.

Dupa aceea cu logoul ca tampografie.

Dupa aceea cu KKK.

Candva a venit si "cazanul" (limbaj CFR pentru cisterna) mare cu mainile curente scunde - etapa asta lipseste la tine, ar fi in versiunea Shell modelul din 1998 de care vorbeai mai sus.

Numai sasiul a ramas, in afara KKK, aproape nemodificat pana azi, pesemne singura piesa din vagon in afara osiilor care nu s-a schimbat prea mult in 44 de ani. Poate si platforma de franar.

Daca nu le-as fi aruncat pe ebay pe ale mele vechi as fi putut sa-ti fac o comparatie.
 
Salut, am scotocit prin "cutia cu maimute" si am gasit varianta din 70-76 a cisternei. Nu are absolut nicio legatura cu modelul actual - bare, platforma de franar, cazan, sasiu - sunt diferite toate. Daca primele 3 vagoane (nu am gasit poza pentru al 4-lea) din colaj par identice, cu mici diferente, cel prezentat de mine e cu totul alta matrita despre care nu am gasit referinte anterioare anului '98. Nu-l felicita inca pe dl. Harold :)

 
Gasind intre timp referinte lamuritoare despre matrita cisternelor prezentate care atesta anul de nastere '99 consider ca este cazul sa mergem mai departe cu o alta matrita reusita a celor de la FLM prezentata in diverse variante. Retineti, va rog (e valabil pentru toate modelele expuse) rezervele privind proportiile modelelor (vis-a vis de realitate) care sunt prezentate, evaluarea fiind facuta din punctul de vedere al unui incepator prin mana caruia au trecut suficiente modele incat sa-si faca o parere insa nu suficiente poate pt cea corecta. Va prezint platformele Flm in diversitatea lor, va las sa apreciati:



 
La categoria gondole am mers tot pe mana FLM, matrita de baza fiind din 69-70, dotata cu kkk ulterior si cu mici modificari de culoare (posibil sa fie o impresie falsa cauzata de trecerea timpului) precum si la fetele osiilor (reprezentare cutie ungere, coborare ansamblu arcuri si subtierea lonjeroanelor/prinderilor acestora pe sasiu). Tipul vagonului este Omm 55. In privinta reprezentarii modelului cred ca intariturile peretilor laterali puteau fi reprezentate intr-un mod mai fin (dpdv al grosimii nu al muchiilor). Le-am testat si cu profi kupplung de la FLM si arata foarte fain garnitura de 8 gondole. Promit o poza de ansamblu dupa montarea raftului care a sosit insa care mai are de asteptat un pic pana la fixare.

 
Si daca tot am vorbit de raft, haideti sa ma laud :) Are dimensiunile de 1500/600 mm, politele sunt din pal de 10 mm, la fel si spatele, rama fiind din pal de 180 mm grosime, 80 mm adancime. Distanta intre rafturi 40 mm, adancime 50mm (trebuia sa fie de 40 insa cine nu greseste ...) Prinderea fiecarui raft e asigurata de 4 holsuruburi si recomand o gaura cu o marime mai mica inaintea introducerii acestora deoarece pal-ul se umfla (ca in cazul meu :() Am ales culoarea alb pentru luminozitate, rafturile urmand a fi supuse unui bombardament luminos prin amplasarea de benzi de led-uri pe fiecare polita. Prinderea de perete va fi facuta prin perforarea fundului :D in 6 puncte. Geamurile sunt din plexic, momentan au o claritate ridicata, ramane de vazut cum lucreaza in timp dpdv al acestui aspect precum si dpdv al deformarii. Dupa cateva probe am ajuns la concluzia ca adancimea politei de 30mm e cea mai potrivita pentru o expunere optima, fara umbre.