Accidente feroviare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Accident Craiova

<r><URL url="https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/7-vagoane-ale-unui-marfar-au-cazut-in-gol-dupa-ce-un-viaduct-s-a-rupt-magistrala-timisoara-bucuresti-blocata-979397"><LINK_TEXT text="https://www.digi24.ro/stiri/actualitate ... ata-979397">https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/7-vagoane-ale-unui-marfar-au-cazut-in-gol-dupa-ce-un-viaduct-s-a-rupt-magistrala-timisoara-bucuresti-blocata-979397</LINK_TEXT></URL><br/>
<URL url="https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/urmarile-trenului-deraiat-la-craiova-poluarea-nu-a-putut-fi-oprita-980246"><LINK_TEXT text="https://www.digi24.ro/stiri/actualitate ... ita-980246">https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/urmarile-trenului-deraiat-la-craiova-poluarea-nu-a-putut-fi-oprita-980246</LINK_TEXT></URL></r>
 
Astazi s-au implinit 30 de ani de la accidentul de la Augustin, cind a murit EA 001.
insa uitarea pare ca s-a instalat chiar si printre pasionatii feroviari. Un alt user a postat linkul pe net, dar a trecut neobservat, fara comentarii


Sint singurele poze pe care le-am vazut.

Aparent EA 001 ar fi putut sa fie salvata ca exponat static.
 
Imi amintesc de accident. Eram abia la inceputul adolescentei insa era trenul meu preferat si de asemenea si locomotiva mea preferata.

S-a incercat repararea lui 001 insa nu prea mai aveau ce repara. Pana la urma locomotiva a primit cutie noua (932) cu o parte din subansamblele celei vechi. Este ceva clasic si in vest, exista o gramada de locomotive care dupa deformari majore ale cutiei au primit cutie noua, ca de exemplu 101 092 de care am mai vorbit, 1144 (foste 1044) 092 si 117 la ÖBB s.a.m.d.
 
Locomotiva 060 EA 001 nu s-a mai putut pastra nici macar ca exponat de muzeu. Deformarea ei era foarte accentuata si nu ar mai fi avut sens sa pastrezi o ruina deformata. A mai zacut o vreme prin depoul Brasov, probabil pana s-a finalizat ancheta. Apoi au fost recuperate o parte din piese ce mai puteau fi utilizate si pe alte locomotive, casandu-se si dezmembrandu-se ceea ce era deformat si nu mai putea fi recuperat in nici un fel. De pastrat se putea pastra 002 care este la fel de valoroasa, sau 003 sau ...
In perioada de dupa accident la Electroputere se lucra la alte locomotive aflate in diferite faze de executie. Pentru a se reduce unele costuri de fabricatie am inteles ca s-au dat componente de pe 001 sa fie montate pe ultimele locomotive electrice livrate de Electroputere la CFR, scazand astfel costurile. Aceste locomotive, ultimele, trebuiau livrate la CFR ca fusesera contractate de CFR, chiar daca inainte de decembrie 1989. Contractul era contract.
Astfel ca, ultima locomotiva livrata la CFR a fost 060 EA 932 care, daca nu gresesc, a fost livrata din constructie noua depoului Timisoara. Plimbandu-ma prin Gara de Nord cu regretatul meu bun prietenToni Bianco, amandoi am vazut-o in capul unui tren pe EA 932 ()care avrea numarul 40-0932- ...) si stiu ca am discutat cu el despre asta, confirmand-mi ceea ce stiam si eu, adica ca e ultima livrata si are pe ea multe piese de la EA 001. Apoi, pentru a nu apare lipsuri in contabilitate (asa cred), desi eu nu am inteles niciodata aceasta categorie de salariati, nerezonand niciodata cu ei, noua EA 932 a devenit 001. Acest lucru este scris si in cartea ,, Locomotiva 060-EA, 40 de ani de la fabricarea primei locomotive electrice in Romania" pe la pagina 32. Mai mult, ca o dovada in acest sens, la pagina 33 este o fotografie facuta de mine in statia CFR Sfantu Gheorghe cu ,,noul" 001. Se vede foarte clar ca acest ,,nou" 41-0001 nu are nimic in comun cu vechiul 001, cutia fiind in mod clar de constructie noua, dupa forme, dupa absenta prizelor si a lacasurilor pentru prizele de la comanda multipla (care la 001 existau), dupa forma nisiparelor (sau nisipelnitelor), pantografele erau clar EP 2, nu erau simetrice, avea doua faruri centrale, tot felul de streasine de tabla sudate pe acoperis si deasupra ferestrelor (care la 001 nu existau), bara de mana pentru mecanic de pe botul locomotivei era ca la locomotivele noi, semiacuplarile de aer erau repozitionate, cupla locomotivei avea acea flansa rotunda (ulterior generalizata la toate locomotivele CFR) ce ar fi permis o usoara inlocuire a cuplei cu surub cu o viitoare cupla automata (care la 001nu exista), placa nu numarul locomotivei de pe bot era cu 41-0001 nu cu 060-EA-001 si era din tabla ambutisata nu din aluminiu turnat cu fata cifrelor si a conturului nichelate (ca la reala 001 pentru ca tovarasu' ceruse sa se faca economii drastice si absurde de materiale in anii "80), treapta de picior de pe botul locomotivei era mult mai lunga in lateral decat la locomotivele din primele serii (pentru ca asa cerusera cei de la protectia muncii in timp) .... eheee.... si lista poate continua pana maine dar nu mai are rost sa plictisesc pe nimeni.
Ulterior, si aceasta ,,noua" 001 a primit un alt numar, azi, actuala 001 fiind tot o locomotiva de constructie veche. E posibil sa fie fosta 009 dar nu sunt sigur. Cutiile seamana. ,,Noua" 001 circula si azi dar cu alt numar, nu stiu care este. Totusi, un lucru este sigur, deodata cu aparitia ,,noului" 001, locomotiva 932 a disparut pentru totdeauna ca numar de parc. Deci de atunci niciodata nu a mai aparut nici o locomotiva cu numarul 932. Atunci cand ma plimbam prin gara cu Toni, daca as fi stiut ce urma sa se intample cu 932, cu siguranta i-as fi facut o fotografie. Dar, fiind cea mai noua, m-am gandit ca o sa o prind si alta data intr-un cadru mai pitoresc decat in Gara de Nord, desi aveam vechiul meu aparat cu film alb-negru, de productie sovietica, in sacosa la mine. Tot asa, la capitolul regrete am si amintirea locomotivei EA 625, la acea vreme a Galatiului, care am vazut-o tot cu Toni in Gara de Nord, aceasta fiind vopsita in doua tonuri de verde, mai inchis sub dunga si mai deschis deasupra dungii, oarecum asemanatoare cu un fel de verde de la locomotivele frantuzesti de epoca 3. Asta, e, desi puteam sa o fotografiez, am ratat momentul. Apoi nu am mai vazut-o in aceste culori. Stiu ca vreo cateva zile, in 1990, un mecanic titular intreprinzator de la depoul BC si-a vopsit EA-ul cu un perete galben, pe el scriind ,,Camel" aidoma cunoscutei marci de tigarete occidentale. Si pe aceasta nu am surprins-o.

Daca este sa vorbim despre EA 931, aici vad ca se face o confuzie. Actuala EA 931 este in mod clar locomotiva 060-EB-001 (fosta cu redresori semicomandati), livrata astfel de la firma ASEA odata cu EA-001 pana la EA-009. Ea a circulat ca locomotiva EB la depoul Brasov asa cum am mai spus, cu redersori semicomandati (precursoarele tiristoarelor). Nu a dat rezultate exceptionale in exploatare, dar, nefiind totusi o locomotiva cu probleme, intretinerea ei pe partea electrica de forta fiind foarte pretentioasa, a circulat o vreme astfel. In consecinta, trebuia sa circule ,,pe langa casa" pentru ca daca ajungea departe, in alt colt al tarii, acolo nu era personal de specialitate care sa o verifice sau sa intervina la ea in caz de defectare. Daca ar fi ramas defecta trebuia adusa acasa ,,la cravata" adica rece la un tren. Dar, dupa un numar de ani de serviciu, concomitent cu reducerea continua a numarului locomotivelor aflate in circulatie, aceasta locomotiva EB a ajuns sa stea ,,la gard" . Apoi, in afara acestui echipament electric deosebit, locomotiva era foarte buna tehnic. Asa ca, cu ocazia trimiterii in reparatie planificata la uzina reparatoare, aceasta locomotiva CFR 060-EB-001 a fost modificata intr-o locomotiva EA clasica si redata circulatiei la fel ca celelalte locomotive. Acest lucru s-a intamplat dupa livrarea locomotivei EA 930 de la fabrica - la CFR. In concluzie, ce numar sa i se dea ? Asa a primit numarul EA-931. Deci, clar, EA 931 de azi este batranul EB de odinioara ce-si facea veacul in orasul de sub Tampa. Acest lucru se poate vedea foarte clar de cineva ce are ochiul format sau si-a petrecut viata printre locomotive si a vrut sa se uite la ele altfel decat la niste simple fiare.
 
Apreciez informatiile despre EA 001.

Totusi ca unu care sint pasionat de trenuri, din afara sistemului, as zice ca si locomotivele cu abur, se expun acum chiar si fara biele, sau cu un tampon rotund si unul dreptunghiular (Timisoara). Ca sa nu mai spun ca la muzeu se restaureaza te miri ce artefact vechi de 300 de ani.

Cred ca sint permise totusi discutiile si pe marginea liniei, dar poate ca oarecum restaurata, sudata, cu tabla indreptata locomotiva EA 001 ar fi putut sa fie expusa static la Predeal unde este o tabla informativa si pe primul stilp al electrificarii feroviare.

Zic si eu acuma, dar se pare ca notiunile contabile si actiunile lor erau mult mai feroce atunci.
Acuma e simplu, nu are nimeni in raspundere nimic.Locomotivele cu abur s-au taiat, electricele s-au taiat, didinele s-au taiat.Cladirile se naruiesc ,,lasa, are peste 100 de ani, o casam".
Nici in 1990 si nici in 2020 nu are nimeni in minte pastrarea unor elemente de istorie feroviara. Eu as pastra chiar si un strung cu placa Iosif Ranghet de prin depouri.

Am vazut ieri pe drehscheibe.online, o actiune retro din Ungaria. Una din fotografii era a unei placi a fabricantului sovietic a locomotivei, care mentiona ca fabrica e decorata cu ordinul Lenin.
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Am vazut ieri pe drehscheibe.online, o actiune retro din Ungaria. Una din fotografii era a unei placi a fabricantului sovietic a locomotivei, care mentiona ca fabrica e decorata cu ordinul Lenin.

Istoria unei piese de metal este de cele mai multe ori apolitica. Dificultatea consta in a-i face si pe oameni sa inteleaga asta.
 
Din pacate facem parte dintr-un neam care nu prea isi apreciaza trecutul. Altii de prin alte locuri se desteapta si isi infiinteaza muzee, la noi se taie si se caseaza orice...
Zac autobuze si locomotive intr-o stare deplorabila ascunse printre buruieni, pasionatii incearca sa le restaureze macar estetic dar se prefera sa se ia o suma infima pe ele la casare de catre responsabili.
Luati ca exemplu uzinele Dacia sau Craiova (fosta Oltcit-Daewoo). Au protipuri ascunse prin hale, cu putin efort se pot restaura si expune intr-un muzeu dar daca pe factorii decizionali nu ii intereseaza...:confused:
 
  • Like
Reacții: MariusM
Chiar te mira ca un popor care si-a sters de bunavoie toata istoria demoland 2/3 din spatiul construit in ultimii 100 de ani, si asta nu numai in anii comunismului ci mai ales dupa, sa aiba intelegere pentru cultura si istorie tehnica?

Unii sar in sus cand aud asa ceva, iti vorbesc de Stefan cel Mare, Mircea cel Batran si mai stiu eu cine insa cand ii intrebi unde le e istoria iti arata blocuri si biserici cu arhitectura neroada acoperite cu tabla albastra... Ce istorie sa ai?
 
"Catastrofa feroviară din 13 iulie 1922
Acum un secol, trenul accelerat nr. 15, care plecase din București și se îndrepta spre Sinaia, a fost implicat în catastrofa feroviară ce s-a produs prin prăbușirea structurii metalice a podului situat pe râul Prahova, între Comarnic și Valea Largă, în apropierea localității Posada.
Din documentele pe care le deținem rezultă că accidentul a provocat pe lângă pagube materiale și victime umane. Acesta s-a produs la ora 16,30, iar la ora 21,30 se cunoștea faptul că un necunoscut și colonelul Serghiu (sic!) Ionescu își pierduseră viața și se bănuia că sub dărâmături se mai află „unul sau doi morți” (ANR, SANIC, fond Ministerul de Interne-Direcțiunea Administrației Centrale, dosarul 257/1922, fila 25). Numărul răniților era de aproximativ 30-40, cei mai mulți dintre aceștia având răni ușoare. Excepție făceau mecanicul trenului, Dinu Cezianu, și alți 3-4 călători, care prezentau răni grave.
Cauzele care au provocat prăbușirea podului nu au putut fi stabilite cu exactitate, o deficiență de proiectare sau un bombardament efectuat în timpul Primului Război Mondial putând slăbi structura de rezistență a construcției.
După accident, circulația feroviară între Comarnic și Sinaia a fost întreruptă în perioada 13-31 iulie 1922, călătorii fiind transportați cu autobuzele între cele două localități. Din nefericire, acest accident a fost urmat de unul similar, în 19 septembrie 1922, care a avut loc la câteva sute de metri distanță.
Sursa consultată: Dana Mihai, „Istoria unui dezastru feroviar care a îngrozit România acum 93 de ani: două trenuri prăbușite în prăpastie pe faimoasa „linie regală” spre Sinaia”, în https://adevarul.ro/.../istoria-unui-dezastru.../index.html)."



ANR, SANIC, Colecția Documente Fotografice, formatul II-2016, fotografia 1.jpg


ANR, SANIC, Colecția Documente Fotografice, formatul II-2016, fotografia 2.jpg


ANR, SANIC, Colecția Documente Fotografice, formatul II-2016, fotografia 3.jpg

ANR, SANIC, fond Ministerul de Interne-Direcțiunea Administrației Centrale, dosarul 257 1922, ...jpg
ANR, SANIC, fond Ministerul de Interne-Direcțiunea Administrației Centrale, dosarul 257 1922, ...jpg

sursa-
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://www.facebook.com/Arhivele.Nationale.ale.Romaniei/posts/pfbid0cmyHeZVm1b64r159GEVEBiu6paAWuzz2Lo4ButYBpUdJsgrB33JUzhmshVgJorv7l]View: https://www.facebook.com/Arhivele.Nationale.ale.Romaniei/posts/pfbid0cmyHeZVm1b64r159GEVEBiu6paAWuzz2Lo4ButYBpUdJsgrB33JUzhmshVgJorv7l[/img]