Vagoane de marfa

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Vorbesti de vechiul Laeks romanesc, garnitura Gefco albastra trasa de GFR sau garnitura Stiva alba trasa de CFR marfa?
 
sint in galeria de la railwayfan.ro chiar si laeks pozate de shoppy
si asta Eakm x x e acolo
http://www.railwayfan.ro/images/SECT/10/46/4674.jpg
 
Vorbeam de Laekks. dupa vreo 4 ore de sapat pe net, timp in care gasisem ca ar fi codificat DD, si in care nu dadeam de nici o poza cu el, m-am lamurit ca e Laekks si am dat si de poze :)

acum ma uitam pe pozel, Ro-La chiar sunt foarte interesante. cu ce viteza maxima pot merge? a facut vreo firma model la H0?
 
Din ce am aflat de pe site-ul CFR, si din ce am putu vedea la vremea respectiva, inainte de 1989 circulau urmatoarele tipuri de vagoane de marfa, de linie normala:
-GGS (doua osii, acoperit, singurul cu carcasa si din lemn)
-GBGS (doua osii, acoperit)
-GAS (patru osii, acoperit)
-GAGS (patru osii, acoperit)
-ESX (doua osii, descoperit)
-EAOS (patru osii, descoperit, fara autodescarcare)
-EACS (patru osii, descoperit, cu autodescarcare)
-EAKKMOS (patru osii, descoperit, cu autodescarcare. A fost produs din 1975 la Pascani, capacitatea celor doua bene a vagonului era de 30 mc, iar bascularea se realiza fie mecanic, cu un sistem de arcuri, fie pneumatic- caz in care garnitura trebuia sa fie insotita de un vagon-compresor, care sa produca aerul comprimat necesar. Cum insa, mai ales pe timp de iarna, acest sistem pneumatic se mai defecta, muncitorii nostri au gasit o solutie: legau bena vagonului de cupa unei "fadrome" si o basculau).
-RGS (vagon-platforma cu tepuse, pe 4 osii)
-RMMS (vagon-platforma cu tepuse, pe 4 osii, folosit des pentru transportul transcontainerelor)
-KS (vagon-platforma cu peretii mici si tepuse, pe doua osii)
-LST(vagon-platforma, pentru transportul foilor de tabla, pe doua osii)
-LAADS (vagon-platforma articulat, cu 2+2 osii)
-UCS (vagon-cisterna pe doua osii, pentru transportul marfurilor purvulente, si descarcare sub presiune)A fost produs din 1961.
-FACCS (vagon pentru transportul pietrei sparte, cu autodescarcare, pe 4 osii)
-FALS (vagon pentru transportul carbunilor, cu autodescarcare, pe 4 osii)
-TALS (vagon pentru transportul fosfatilor, cu autodescarcare si acoperis rabatabil, pe 4 osii)
-vagon pentru transportul aluminei
-vagon pentru transportul bitumului fierbinte
-vagon pentru transportul lingourilor incandescente de metal, la 1.000 de grade si grele de 50 tone. Are 8 osii, fiind realizat la Cug-Iasi.
-UAGPS (vagon pentru transportul cerealelor, 4 osii)
-UAAI (vagon pentru transportul pieselor agabaritice. Are 10 osii, fiind produs de la 11 ianuarie 1984, la Arad
-IBBH (vagon-frigorific, pe doua osii)
-vagon-frigorific pe patru osii. Racirea se realiza fie cu gheata la ambele capete ale vagonului (la modelele mai vechi), fie cu o instalatie electrica (la modelele mai noi)
-ZES (vagon-cisterna, pe doua osii)
-ZAES (vagon-cisterna pe patru osii).
Din cate stiu, boghiurile vagoanelor de marfa erau de doua tipuri (unul mai vechi, cu arcuri-foi- nu stiu numele exact) si unul mai nou ("Y2CS"- cu arcuri spiralate).
Viteza maxima admisa, pentru trenurile de marfa, era de 80 km/h.
Capacitatea vagoanelor de marfa era de 10, 20, 30 sau 60 tone (cu exceptia celor ale seriei UAAI).
dUPA 1990, au mai aparut si alte tipuri:
-UACS (vagon pentru transportul marfurilor purvulente, pe patru osii)
-ZAGKKS (vagon-cisterna, pe patru osii)
-HUBBENS (vagon-modular, pe 4 osii)
-SHIMMS (IDEM)
-HCCRS (vagon articulat, cu 1+1+1 osii, pentru transportul automobilelor)
-proiectul vagonului SDGMMS (pentru transportul semiremorcilor de autocamioane)
 
O mic㒠,,corectură’", sper c㒠nu o iei în nume de ră’u: seriile literale ale vagoanelor de marf㒠sunt compuse dintr-o liter㒠mare şi mai multe litere mici (litere indice). Literele indice se pun în ordine alfabetic㒠dup㒠litera de serie (cea mare), iar seriile se termin㒠obligatoriu cu s (regim s=>vit. max.= 100 km/h), ss (regim ss=>vit. max.= 120 km/h) sau... cu orice înainte de s, caz în care vagonul are alte specificaţii (gen Uaai).
 
O nelamurire as avea, legata de boghiurile vagoanelor de marfa. Din cate am observat, ar fi doua tipuri:
-unul cu arcuri in foi (mai vechi), ce pare a fi tip Gorlitz;
-altul cu arcuri spiralate (mai nou). Din cate am auzit s-ar numi "Y-2-CS".
Din cate stiu, cel putin pana in 1990, viteza maxima admisa pentru garniturile de marfa era de 80 km/h.
 
Diamond cu cutie cu cuzineţi:


Diamond cu cutii de osie cu rulmenţi:


H unificat:


Y25 Cs (construcţie sudată’):


Mai exist㒠şi Diamond cu suspensie cu arcuri în foi, dar nu prea se mai gă’seşte. Desigur, e vorba de boghiurile utilizate la vagoanele produse în România; mai gă’seşti boghiuri ORE, boghiuri Y25 cu lonjeroanele turnate (am vă’zut pe unele cisterne înmatriculate de SNCF) şi cam astea ajung prin România. în mod sigur exist㒠şi alte tipuri de boghiuri.
 
Multumesc de precizari. La boghiurile "Diamond" am observat ceva relativ "ciudat": au saboti numai pe o parte a rotii!
 
Ordinea locurilor în care au fost fă’cute pozele:
Ră’zboieni
Constanţa
Brazi
Alunu

----
Boghiuri Diamond au frân㒠asimetrică’, adic㒠saboţii acţioneaz㒠doar pe o parte a roţii. Aceasta din simplul motiv c㒠nu exist㒠nimic de care s㒠se poat㒠fixa timoneria de frân㒠de partea cealalt㒠a roţii. Boghiul Diamond este foarte simplu dpdv constructiv: 2 lonjeroane şi o travers㒠dansant㒠central㒠între ele, care st㒠pe nişte arcuri elicoidale sau în foi. Pentru ca tot ansamblul s㒠nu se dezmembreze, cutiile de osie sunt prinse rigid de lonjeroane. Astfel, nu exist㒠suspensie a osiilor, iar osiile ră’mân paralele între ele şi la curbă’, nu sunt orientabile.
 
Legat de vagoanele de marfa, as avea o intrebare: cand au aparut primele vagoane de marfa pe boghiuri (probabil dupa 1945) si ce tip de boghiuri aveau?
Ma gandesc ca primele boghiuri de marfa "Y25CS" ar fi aparut dupa 1971, cand intra in functiune Fabrica de Osii si Boghiuri Bals.
 
flo82 a spus:
Legat de vagoanele de marfa, as avea o intrebare: cand au aparut primele vagoane de marfa pe boghiuri (probabil dupa 1945) si ce tip de boghiuri aveau?...

existau vagoane pe boghiuri in epoca I la nemti,si cu siguranta la CFR s-au folosit si inainte de razboi...cel putin TP-urile pe boghiuri diamond sunt cam din timpul primului razbel,insa au existat si inainte.
imi aduc aminte de un vagon abandonat in gara Segarcea,acum vreo 18-20 ani,ce se asemana cu acesta...
 
Activitate in gara Ineu

Descarcarea unui EACS plin cu ingrasamant chimic!


2 Eacsuri descarcate

 
am gasit o poza facuta la Muzeul CFR din Bucuresti



autorul pozei este evident,luata de pe forumul

http://trenuletz.myfreeforum.ro/cfr-file-de-istorie-f36/muzeul-cfr-din-bucuresti-t589-15.htm

are cineva informatii despre aceste vagoane la CFR?
 
catalin,multumesc...

prin cautarile pe net,am gasit o lista interesanta,unde este si un link Arad...care contine alta lista...

http://www.softrain.hu/train/Factory.htm

din pacate,imagini cu aceste vagoane nu am gasit,insa asemanarea lor cu acestea este destul de mare