Autoturismele, autobuzle, camioanele si utiliajele de pe langa service-ul lui nea' Ionica

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Atunci nu mai ramane decat "clona" mai veche cu cateva luni, adica constructia care a stat la baza proiectului din Bucuresti: cinematograful din Vajdahunyad alias Eisenmarkt (te las pe tine sa scrii pe romaneste) ;)
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Buna seara, astazi pe la 'nea Ionica a poposit o utilitara in adevaratul sens al cuvantului, desi nu a prea avut ce sa mestereasca la ea.

Ei, no, aratarea are un nume: ENO. Mai complet ar fi OAF/Dostal 5 ENO (Elektro Niederflur Omnibus- autobuz electric cu podea joasa), desi pe cutiuta machetei e inscriptionat doar, in mod simplist, numele de Elektro Wagen.

Ati ghicit, este o aratare eco-friendly, pe masura zilelor noastre. Proiectata posibil interbelic, dar in mod sigur produsa intre '50 si '55 de catre OAF in Floridsdorf, Wien, in 25 de exemplare, dihania simapatica, echivalentul electrocarurilor noastre, plimba coletele intre gara si principalele oficii postale vieneze, sau intre ele, cu spor relativ mare, actionand pana '81.

Specificatiile tin mai mult de o mica locomotiva: motorizarea Brown Boveri, curent continuu, ce isi tragea puterea din 2 baterii Varta de 900 kg si 30 kW fiecare, antrena rotile prin 3 trepte inainte, si 2 inapoi. Autonomia este impresionanta pentru anii '50, anume 60 de km. Viteza, in schimb, le facea sa para mai vulnerabile: abia daca prindeau 28 de km/h. Total suficient orasului aglomerat, mai ales tinand cont de capacitatea de transport: 3,15 tone putea duce micuta furnica.

In capitala Imperiului, erau garate intr-o fosta hala K.u.K (a.k.a Imperiala) a scolii militare de echitatie, probabil pe Ungargasse, desi mai trebuie sa ma documentez. Au mai circulat si in Linz, Innsbruck, Graz, Villach, Salzburg si Klagenfurt.

Macheta, o foarte ferchesa Starline, continua seria tematicilor dubiose: cine s-ar fi gandit ca un producator asa de micut, chiar daca sub egida Brekina, ar fi ales un asemenea subiect riscant, asemenea si Steyr-ului Baby, care a fost produs in versiunea utilitara (mai multe, in viitor). Este foarte frumos detaliata, chiar daca putin cam robust manufacturata. Se poate observa si motorul electric, bateriile stand intr-un compartiment dupa sofer, trapele fiind de asemenea vizibile. Tampografia este excelenta, facand reclama la un lant de magazine cu istorie bogata, preluat ultersior de Edeka : Kaiser's Kaffe Geschaft.

Una peste alta, o foarte placuta prezenta. Enjoy!
DSC_1093.JPG
DSC_1095.JPGDSC_1096.JPGDSC_1098.JPGDSC_1099.JPGDSC_1097.JPG
 
Ultima editare:
O "traznaie" de acest tip a circulat la coletaria Postei de la noi din Mulhouse dupa 1940. A supravietuit bombardamentelor cand jumatate de cladire s-a facut praf si pulbere si a mai mers cativa ani si dupa razboi, pesemne pana ce s-au gatat bateriile.

Faina jucarie.
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Aveti cumva poze? Am o fascinatie pentru astfel de obscuritati, probabil tragandu-se de la un Diesel Ameise din DDR gasit uitat intr-un colt prin curtea d-lui Hocevar, la Criscior. Sau era oare un Elktrocar AEG? Oricum, se conducea prin manete pentru acceleratie si platforma pentru directie.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Exista o poza pe o grupa Facebook despre istoria orasului Mulhouse/Mühlhausen-i-E. insa nu stiu unde am salvat-o. Daca o gasesc o voi posta aici, sau macar linkul respectiv.

Cand ma gandesc la Diesel Ameise (furnica Diesel) imi vine in minte invariabil cartea pentru copii din DDR "Bobo Kowalski will nicht mehr" ("Bobo Kowalski nu mai vrea"). Bobo Kowalski este o V100 Ost (formula osiilor evident Bo'Bo') si cartea e ilustrata cu desene dupa catalogul Zeuke din anii 1970. Era un excelent mod de a atrage copiii spre hobby-ul nostru. :)
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Buna seara, intrebare intrebatoare si mic preview: oare masca/grilajul dr la Roman-urile 111 RD/T era identic ca dimensiuni cu cel de pe camioane? Din nefericire, din Timisoara au disparut momentan toate 111-le, si nu am ce sa masor. Ochiometric masca din kit-ul Kibri pare sa se potriveasca. Bineinteles ca vor urma adaptari.DSC_1100.JPG
 
Buna seara, in loc de povestea traditionala, astazi ma incumet sa va prezint pregatirile pentru proiectul "Roman 109 RD". Caci din marele 750 HO, voi face fratele lui mai mic, neaos, de more or less 10 m, cu motor Saviem diesel de 135 cp.

Zis si facut, am disecat frumoasa creatie Brekina, ca sa descopar cateva inconveniente: bara aproape ca era lipita, grila tine sasiul la locul sau, toate detaliile subt lipite, nu doar prinse. Noroc ca geamurile, flush cu restul caroseriei, se pot demonta foarte facil.

Acum, prima dilema: farurile. Am vrut sa optez pentru o pereche de la un Gaz 69, caci cele reale de acolo proveneau, dar nu imi place cum se potrivesc (inainte sau dupa chituire). Ce parere aveti? O sa scormonesc printre tripluri sau cvadrupluri, sa vad ce pot pune.

Caroseria, foarte bine realizata, va veni sectionata chiar inainte de gurile de aerisire, si decupata portiunea echivalenta unei ferestre. M-am documentat bine, postez o poza de pe Desteptarea.ro cu un rar 109 la care nu i-au fost suprimate gurile de ventilatie mediane. Mai atasez si un link flickr cu sursa de inspiratie, un autocar pana nu demult vizibil in vechea autogara a Fagetului, apartinand lui Patrick Glesca.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=[MEDIA=flickr]aDERZr[/MEDIA]
[img=[MEDIA=flickr]aDERZr[/MEDIA]
[img=https://www.flickr.com/photos/patrick_castelli/6333503687/]View]View]View: https://www.flickr.com/photos/patrick_castelli/6333503687/]View]View[/img]
:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://www.flickr.com/photos/patrick_castelli/6333503687/]View[/img]View: https://www.flickr.com/photos/patrick_castelli/6333503687/]View[/img[/img]
]




Acolo se poate vedea si faptul ca este incaltat cu jante cu 8 prezoane, specifice Saviem. Un MAN hauber Brekina mi-a cedat bocancii cu drag. Problema a fost scoaterea de pe sasiu a jantelor originale de pe osia puntii spate, fiind incredibil de bine prinse. Am reusit sa le rup pe ambele.

Asa ca, asteptam freza noua pentru scurtare, si kit-ul Roman de la Herpa pentru grila, si chitul pentru mascat. Astept sugestii su eventuale reclamatii.
DSC_1103.JPGDSC_1104.JPGDSC_1105.JPGDSC_1106.JPGDSC_1107.JPGA (1).jpg
 
Ultima editare:
Stau si ma intreb cine avea un kit din rasina pe H0 atat de 750 HO cat si de 535 HO, ambele in versiunea interurbana. O firma din Allgäu, insa nu mai stiu care. Se gaseau candva la MF-Modelle acum 20 de ani. 535-ul era exact versiunea scurta "neaosa" din Germania de care vorbesti.

Privind partea din fata, masca mi se pare ok insa farurile rotunde au rame cu un diametru o ideie prea mare, dupa umila mea parere. La autocarul real dupa adaptarea farurilor rotunde spre interior (adica spre axa mediana a masinii) se mai vedea inca foarte bine forma rectangulara a tablei ambutisate originale asa cum exista la modelele germane. Adancitura rectangulara se vede foarte bine si in pozele tale cu autocare reale.
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Intr-adevar, 535-ul venea in doua versiuni:9 si 10 m, desi prima, mai scurta si cu 4 geamuri intre usi, pare sa fi fost mult mai rara.

Voi incerca sa recreez si spatiul rectangular, doar sa soseasca freza (cea veche de la Lidl are joc la nivelul mandrinei, nu mai pot strange nici un element), si sa reusesc sa gasesc un substitut potrivit pentru faruri. Poate e din cauza decupajului de la masca, dar mi se par prea mari cele de la GAZ. Poate unele de Barkas? O sa incerc un dry fit maine.

LE. Exista posibilitatea ca geamurile la 109 sa fie mai scurte decat la 111? Sau decupajul rotilor e mai mare?
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Astazi revin cu un mic update, unul din nefericire nu in intregime pozitiv: ABS-ul celor de la Brekina este destul de gros si greu de lucrat cu el, indiferent cat de exacte au fost masuratorile mele, tot am reusit sa iau mai mult material decat trebuie la scurtare. Noroc cu segmentul decupat, am recuperat de pe el cateva sectiuni. Dupa chituire va arata mult mai bine.

Dezideratul a fost sa existe o interventie cat mai minima posibila asupra geamurilor, care, dupa cum am spus, pe langa caracterul fragil si casant, sunt montate pe niste suporti interiori, ce le permite sa fie exact la nivelul montantilor ("flush" cu caroseria). In ciuda aspectului stramb, ce se va remedia odata cu chituirea si vospirea, geamurile se potrivesc perfect.

Am gasit si o solutie pentru faruri, anume o pereche tot din ograda esticelor Herpa: de la o batrana Volga.

Mai multe, peste cateva zile.DSC_1109.JPGDSC_1108.JPG
 
  • Like
Reacții: nae44 și mrpuf
Mtumesc. Am descoperit video-ul chiar dupa ce m-am hotarat sa scurtez MAN-ul. Grila TA a fost primul lucru la care m-am gandit, dar, dupa cum ai spus,nu este disponibila. Maine soseste kit-uk si chit-ul, sper sa nu ma apuc de lucru cu prea mult entuziasm, cum am patit cu sectionatul. In apararea mea, totusi trebuie sa remarc consistenta crescuta a materialului, mult peste ce mi-am imaginat. In loc sa tai, s-a si topit, de acceea arata cum arata. Dar se va vindeca relativ usor, si ferestrele se potrivesc. Stay tuned.
 
Recomand sa tineti frezele/discurile electrice departe de plastic. Pentru taieturi in plastic tare sau casant, un traforaj face treaba de 10 ori mai bine. Este adevarat, mai incet, insa se evita topirea materialului sau o taietura eronata.
Eu unul, folosesc foarte rar freza, nefiind o scula de precizie in suportul numit mana.
 
Am taiat suficienta masa plastica si cu freza in mana si cu fierastraul circular de la Proxxon incat sa va pot spune un lucru: viteza mica e fundamentala. Daca nu, atunci e mai bine cu traforajul, cum a scris Cosmin mai sus.

Pentru a avea taieturi precise in asemenea cazuri eu folosesc doua metode:
- Fierastraul circular de la Proxxon cu disc de 1 mm (daca am pe ce sa glisez piesa care trebuie taiata si am suficienta toleranta)
- Bunul si vechiul cutter de la OLFA care m-a facut sa pierd 1,5 litri de sange in subsolul unei anume cladiri din Calea Grivitei (sau in fine, nu acela ci un frate de-al sau). Lipesc cu banda adeziva cu doua fete un profil metalic pe post de linie de ghidare in pozitia care trebuie si apoi crestez de-a lungul acesteia de cate ori e nevoie.

In ambele cazuri e nevoie de rabdare si o oarecare meticulozitate.
 
  • Like
Reacții: mrpuf și AdyAero
Multumesc de sfaturi,. Discul a fost de 1mm, viteza, initial, putin cam mare. Delimitat cu banda de mascat. Sunt machetist de multa vreme, nu am indraznit cu lama. Poate ar fi fost mai bine. Oricum, e un material nou si o experienta noua.
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu