@cosmin78
Sincer aÂşa mă găndeam Âşi eu.
Cu alte cuvinte nici vorbă de
automatizare totală printr-un procedeu
simplu, pentru că este nevoide de comenzi de schimbare a direcĂžiei de mers a locomotivei.
Ăn cea ce priveÂşte soliĂžia pentru eliminarea scurtcircuitelor am o propunere (ce-i drept teoretică) care seamănă foarte mult cu una dată mai înainte Florinn Âşi care s-ar putea implementa cu ajutorul a câtorva (chiar Âşi una) relee electro-magnetice care ar funcĂžiona după (în funcĂžie de) poziĂžia unor macaze. Prin asta de fapt se asigură eliminarea unor scurt-circuite: întotdeauna un sector (între două macaze) pe care se poate circula, va avea o singură polaritate:
Bucla s-ar compune din 3 macaze, dintre care un macaz (în cazul de faĂžă B) ar fi separat de celelealte două (în cazul de faĂžă A Âşi C) prin câte o secĂžiune izolată (în cazul de faĂžă 1 Âşi 2).
Regulile după care ar funĂžiona bucla sunt:
- secĂžiunile 1 Âşi 2 ar primi curent numai dacă macazul B este deschis câtre ele (cu alte cuvinte în orice moment numai una dintre cele două secĂžiuni ar primi curent) Âşi
- secĂžiunile 1 Âşi 2 Âşi macazul B ar primi curent dinspre macazul A sau C funcĂžie de poziĂžia macazului B.
Există Âşi variante mai simple, dar cea pe care o propun "rezolvă" Âşi problema prezenĂžei mai multor locomotive în buclă. De ex. dacă o locomotivă a trecut de traseul A-B Âşi se îndreaptă spre C din B, chiar dacă vine o locomotivă din direcĂžia A Âşi se indreaptă spre B se va opri cănd toate roĂžile ar ajunge pe secĂžiunea 1 pentru că secĂžiunea nu ar avea curent conform primei reguli (macazul B este deschis spre direcĂžia C pe care traseu se deplasează prima locomotivă. Chiar dacă s-ar schimba poziĂžia macazului B spre A tot nu s-ar produce scurt pentru că în acel moment s-ar întrerupe alimentarea secĂžiunii 2.
Cred că toată această automatizare se poate efectua cu un singur releu. Două dacă se vrea ca în timpul schimbarii macazului nici o secĂžiune să nu fie sub tensiune.
Desigur se poate adăuga căte un mic întrerupător la capetele "exterioare" ale macazelor B Âşi C (acĂžionate prin trecerea roĂžilor) care să comande schimbarea poziĂžiei respectivelor macaze, Âşi căte un întrerupător pe ambele braĂže ale macazului A care să stabilească poziĂžia macazului B (sau o altă metodă de a sincroniza macazale A Âşi B) caz în care îndiferent din ce direcĂžie se întră în buclă, tot ce se va face manual este stabilirea direcĂžiei macazului A Âşi schimbarea direcĂžiei de mers a locomotivei în "capetele" B Âşi C
.
Astfel dacă bucla se abordează prin traseele A-B, B-C Âşi C-A se vor întâmpla următoarele:
- în momentul în care locomotiva trece de macazul A, macazul B se pune pe poziĂžia deschis către A; în acel moment
-- se pune sub tensiune secĂžiunea 1,
-- se pune sub tensiune Âşi macazul B cu polaritatea care se potriveÂşte cu macazul A Âşi
-- se scoate de sub tensiune secĂžiunea 2;
- în momentul în care locomotiva ajunge pe secĂžiunea din "spatele" macazului B acesta îÂşi schimbă deschiderea către macazul C; în acel moment
-- se scoate de sub tensiune secĂžiunea 1,
-- se pune sub tensiune secĂžiunea 2 Âşi
-- se inversează polaritatea macazului B Âşi a secĂžiunii din "spatele" lui;
- se dă comandă pentru locomotivă să-Âşi schimbe direcĂžia de mers Âşi locomotiva va merge cu spatele din B spre C;
- în momentul în care locomotiva ajunge pe linia din "spatele" macazului C, va acĂžiona întrerupătorul de schimbare a macazului Âşi astfel macazul C se deschide către A;
- se dă iarăÂşi comandă pentru schimbarea direcĂžiei
de mers a locomotivei Âşi ea va înainta Âşi va ieÂşi din buclă pe direcĂžia C-A;
Cu suguranĂžă cu cunoÂştiinĂže mai avansate în ale electronicii, automatizarea se poate face Âşi cu circuite integrate, dar pentru cei care au idee numai de electrotehnică, cu condiĂžia să se găsească în comerĂž mini-relee-electromagnetice idea se poate implementa foarte uÂşor (zic eu
)...
Ăn desen am încercat să desenez cele două situaĂžii corespunzătoare celor două poziĂžii ale macazului B. Culorile roÂşu Âşi albastru reprezintă polaritatea iar gri reprezintă lipsa tensiunii pe secĂžiunea respectivă.
- prima schemă arată situaĂžia când macazul B este deschis către macazul A Âşi ca urmare secĂžiunea 1 este sub tensiune, secĂžiunea 2 nu este sub tensiune Âşi polaritatea secĂžiunii 1 si al macazului B corespunde cu polaritatea macazului A;
- a doua schemă arată situaĂžia când macazul B este deschis către macazul C Âşi ca urmare secĂžiunea 1 nu este sub tensiune, secĂžiunea 2 este sub tensiune Âşi polaritatea secĂžiunii 2 Âşi al macazului B corespunde cu polaritatea macazului C.
Ce aÂş mai adăuga este, că în cazul unei singure locomotive prin bucle nu s-ar ivi cazuri de întrerupere bruscă a tensiunii pe secĂžiunea pe care se află locomotiva în timul mersului. Astfel s-ar păstra o notă de realism
. Probleme de realism ar apare în momentul în care o a doua locomotivă ar pătrunde în buclă Âşi ar ajunge pe o secĂžiune de izolare care nu se află sub tensiune
Aici poate ar trebui să menĂžionez că secĂžiunile 1 Âşi 2 sunt cel puĂžin la fel de lungi ca cea mai lungă locomotivă...
Să produc Âşi niÂşte scheme de legături electrice pentru relee Âşi întrerupătoare de la capetele macazelor B Âşi C?
ObservaĂžii?