Triunghi (bucla de intoarcere in DC)

rally

Well-Known Member
Trenulist
4 Decembrie 2016
1.188
0
bucuresti
www.jucarii.com.ro
WEBSITE
http://www.jucarii.com.ro
LOCATION
bucuresti
@sir_vaska
Asa e, si schema lui Pcg are impedimentul ca trebuie sa fii atent si sa-i "dai" la butoane. Un decodor de iluminare actioneaza un releu care comuta alimentarea de la un trafo de lumina, semnal etc, in cazul de fata, alimentarea sinei.
Totusi ce nu stiu e daca LK100 de la LENZ, pt schema data unul e de ajuns, sau trebuie pe fiecare bucla unul.
rally
 

sir_vaska

Active Member
Trenulist
19 Mai 2016
143
0
53
Maramures
LOCATION
Maramures
Deci dupa ultimele constatari , schema data de @pcg nu poate functiona datorita faptului ca este alimentata cu tensiunea de linie direct pe iesiri , ceea ce in primul rand produce scurtcircuit. Se poate adapta schema folosind un singur decodor de iluminat , insotit de un releu ca cel prezentat in schemele postate de mine. In acest caz locomotiva poate circula in orice directie , dar dupa cum am zis , comanda se face manual.
Evident , soluti mai exista si cred ca o sa mai concep ceva scheme care sa fie cat mai simple si cat mai automatizate.
Cat despre LK100 , este suficient unu singur pentru un triunghi (bucla). Daca circuitul are doua bucle (triunghiuri ) aflate la distanta , se poate folosi de asemenea un singur montaj , dar cu conditia sa nu existe simultan locomotive pe ambele bucle.
 

rally

Well-Known Member
Trenulist
4 Decembrie 2016
1.188
0
bucuresti
www.jucarii.com.ro
WEBSITE
http://www.jucarii.com.ro
LOCATION
bucuresti
Salve!
Dupa opinia mea, orice schema s-ar concepe, trebuie sa fie complet automata, pe ideea ca pe o diorama ai mai multe locomotive si nu poti fi atent la toate. Cunosc persoane care au 10-15 macaze montate, si care nu odata au parlit "motorasele"
acestora, deoarece au schimbat macazul cand era locomotiva pe el... :( :-? :-?
RALLY
 

pcg

Well-Known Member
Trenulist
13 Iulie 2016
368
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
@ Sir_vaska

Lasa-ma sa te contrazic un pic :lol: Este adevarat ca desenul poate nu este foarte clar , dar dupa cum se vede in desen punctul din mijloc (adica 2) acesta este basculat o data spre stanga si are loc inchiderea contactului 1-2 si decuplarea pe 2-3.Cind inchid contactul 2-3 se deschide contactul 1-2. Mentionez ca pct 1,2,3 sunt simple contacte inchis deschis comandata de decodor si nu au legatura cu circuitul digital. Aceeasi schema este aplicata si la turnanta mea pentru schimbarea sensului de rotatie.
Deci schema este perfect functionala, ba mai mult de atat, cu programul de control de pe pc iti poate face comutarea la momentul dorit de tine fara oprirea locomotivei in segmentul izolat ! :idea:
 

sir_vaska

Active Member
Trenulist
19 Mai 2016
143
0
53
Maramures
LOCATION
Maramures
sa inteleg ca in acel decodor de iluminat exista releu mecanic ? Daca este electronic , eu zic ca nu este indicat ca curentul sa circule in sens invers decat cel de la punctu median (2) spre punctele de comutare , care in mod normal ar trebui sa fie iesiri , nu intrari de tensiune.
Ma determini sa cumpar si un decodor din asta pentru analize :D
Macar de as gasi cu 4 comutatoare , m-ar interesa sa-mi dotez macaraua feroviara cu comenzi digitale. Dar nu stiu daca Piko face si cu 4 iesiri ...
 

sir_vaska

Active Member
Trenulist
19 Mai 2016
143
0
53
Maramures
LOCATION
Maramures
pcg a spus:
.......
Mentionez ca pct 1,2,3 sunt simple contacte inchis deschis comandata de decodor si nu au legatura cu circuitul digital.
......
In acest caz e pacat de folosit doua decodoare. Se poate interveni in interiorul unuia si trebuie pusa comanda contactelor sa fie in paralel , deci sa actioneze simultan la o singura comanda. Nu ai poze clare cu interiorul lor sa vedem cu ce sunt concepute ?
 

pcg

Well-Known Member
Trenulist
13 Iulie 2016
368
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
In interior are 2 relee mecanice. nu poti seta aceeasi adresa pe ambele relee , din cauza asta ai nevoie de 2 decodoare (ca sa-l pacalesti). Iar de modificat circuitul eu zic ca nu merita. :-?
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Cred ca am eu o solutie pentru bucla (sau triunghi) de intoarcere:



materiale necesare: 6 clipsuri izolatoare si 4 diode 1N4001
L1=L2>lungimea celei mai mari locomotive

sa presupunem ca la polarizarea din desen locomotiva intra in bucla prin L1; ea se va opri pe L2 aceasta nefiind alimentata dar, la inversarea alimentarii va continua deplasarea pe L2 si va iesi din bucla...

asta in DC; in DCC cred ca ar merge continuu fara pauza la trecerea din L1 in L2 pt ca cele 2 segmente nefiind niciodata alimentate simultan nu apare scurt. mai mult se pare ca in DCC ar fi astfel posibila parcurgerea buclei in ambele sensuri (spre deosebire de DC)
 

sir_vaska

Active Member
Trenulist
19 Mai 2016
143
0
53
Maramures
LOCATION
Maramures
salut
@dac , schema postata de tine e aceeasi ca si cea pusa de @PDI (pagina 2), numai ca tu i-ai pus 2 diode in plus , care de altfel pot lipsi ca oricum nu au nici un efect.
 

sir_vaska

Active Member
Trenulist
19 Mai 2016
143
0
53
Maramures
LOCATION
Maramures
LDH a spus:
Salve sir!!!!
Pe unde ai umblat domnule?
Nu aveam cu cine ne "certa" la capitolul electrice :D

Bine ai revenit!
Salut si multumesc pt intampinare.
Eram prin preajma , numa' ca ceva mai rar :D

Referitor la schema de mai sus , este unisens si pe deasupra mai trebuie facute si fro' 4 manevre la butoane pana aducem locomotiva inapoi pe traseu
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
sir_vaska a spus:
Referitor la schema de mai sus , este unisens si pe deasupra mai trebuie facute si fro' 4 manevre la butoane pana aducem locomotiva inapoi pe traseu
Cred ca toate schemele DC sunt unisens; trebuie facuta doar o singura manevra: inversarea tensiunii de alimentare la trecerea din L1 in L2 (manevra necesara oricum la iesirea din bucla)

Schema mai are avantajul eliminarii posibilitatii de scurt-circuit in cazul in care nu se respecta sensul unic (la asta foloseste a 2-a pereche de diode)
 

sir_vaska

Active Member
Trenulist
19 Mai 2016
143
0
53
Maramures
LOCATION
Maramures
salut
Cand am zis unisens , m-am referit la intrarea si iesirea din bucla care se face numai intr-o singura ordine, schemele automatizate permit intrarea pe ambele variante.
Cat despre diode in plus, imagineaza-ti ca nu exista diodele de la intrare in triunghi (L1), in locul lor linia nefiind intrerupta si spune-mi care este diferenta :D
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.929
143
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
functioneaza skema asta intr-o bucla?intreb ptr ca am un modul LK100 si am nevoie de inca unul..insa nu am kef sa dau 60euro
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
sir_vaska a spus:
Cat despre diode in plus, imagineaza-ti ca nu exista diodele de la intrare in triunghi (L1), in locul lor linia nefiind intrerupta si spune-mi care este diferenta :D
Exista o singura diferenta functionala: in schema lui PDI trebuie sa astepti ca lok sa se opreasca pe tronsonul izolat inainte de a schimba polaritatea; daca lok "incaleca" intreruperea fara diode si se schimba alimentarea apare scurt-circuit.

In schita mea poti face comutarea cind lok trece din l1 in l2 si e posibil ca trecerea sa fie mai cursiva.

Din acelasi motiv e posibil sa functioneze si in digital - nu am si nu pot testa din pacate :(
 

sir_vaska

Active Member
Trenulist
19 Mai 2016
143
0
53
Maramures
LOCATION
Maramures
Salut
Deci pana la urma cele doua diode in plus compenseaza putin lipsa de indemanare, dar cursiv nu va merge orice locomotiva , mai ales cele cu roata melcata si fara volanta ... Treaba cu un posibil scurt am comentat-o si eu , dar trebuie aleasa corect lungimea tronsonului izolat. Totusi parerea mea este ca e mai bine de achizitionat un sistem automat , nu e chiar atat de scump si nu da batai de cap cu indemanarea mai ales cand mai ai si alte locomotive in mers pe diorama.
 

Florinn

Well-Known Member
Membru personal
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.545
1
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Desi nu ma pricep la digital am urmatoarea propunere, sa imi spuneti voi daca ar functiona

schema:



Avem marcat cu rosu 2 zone unde sina este izolata cu cleme de plastic.

Acum sa zicem ca locomotiva vine de pe m1, ajunge pe m2 si trebuie sa mearga spre m3, asta inseamna ca acele macazului m3 sunt deja pe pozitie pentru a primi locomotiva dinspre m2; - se poate face astfel incat sectorul de linie pe care sa afla m3 sa fie alimentat in functie de pozitia pe care se afla macazul, este foarte simplu de realizat asa ceva, astfel macazul m3 isi schimba pozitia doar dupa ce locomotiva a trecut de el, aceasta se opreste, macazul m3 schimba pozitia pentru a permite locomotive sa mearga spre m1, in acest moment sectorul de linie se deconecteaza de la retea , sa zicem din punctul m2 si se conecteaza la retea in punctul m1.

Asta ar fi principiul de functionare teoretic, nu stiu daca e valabil, insa daca e, atunci din punct de vedere practic eu nu vad nici o problema de implementare.
 

sir_vaska

Active Member
Trenulist
19 Mai 2016
143
0
53
Maramures
LOCATION
Maramures
salut
Nu ai trecut si schema de legaturi , ca de fapt aici e disputa de a gasi ceva functional si fara piese :) Dar in principiu , pozitia macazului nu prea defineste si sensul de mers , deci se pot ivi situatii sa se vrea a merge in alt sens decat "zice" macazu ...
Dar daca tot vrei sa aplici in functie de macaz , cu cateva postari in urma am dat eu o schema manuala , se poate pune in loc de intrerupatorul manual un releu care sa fie actionat de macaz , precum ai descris mai sus.