Salut Florin,
Intr-adevar, sunt niste vagoane deosebite, care n-au mai fost vazute in alte parti. E posibil sa fi fost facute pe comanda speciala pentru DBSR. Hai sa fim seriosi, englezii n-au facut calea ferata Cernavoda-Constanta de dragul catorva vilegiaturisti (printre ei Eminescu) ce se incumetau sa treaca Insula Mare a Brailei cu postalionul de la Fetesti pana la Cernavoda. Intrucat calea ferata respectiva a fost rascumparata de statul roman in 1881 (in ciuda opozitiei acerbe, intre altele, a poetului respectiv, care la vremea aceea era redactor al ziarului Timpul, oficiosul partidului conservator) din fericire, daca nu mai avem altceva, avem macar o lista completa cu vagoanele DBSR care au ajuns mai apoi la CFR. Si din lista rezulta asa:
1) Vagonul salon al sultanului, 1 bucata, devenita mai tarziu CFR 99.651.
2) Clasa I-a:
2 bucati devenite CFR 99.652, 99.653 seria A, de culoare lemn natur, lungimea peste tampoane 6900 mm, ampatament 3200 mm, greutatea 6.40 tone,
3 compartimente x 8 locuri fiecare.
3) Clasa I-a combinat cu clasa a II-a:
2 bucati devenite CFR 99.654,99.655 seria AB, de culoare lemn natur, lungimea peste tampoane 7500 mm, ampatament 3500 mm, greutatea 7.10 tone,
un compartiment de clasa I-a cu 11 locuri si 2 compartimente de clasa 2-a cu 8 locuri fiecare.
4) Clasa II-a:
3 bucati devenite CFR 99.656, 99.657, 99.658 seria B, de culoare verde, lungimea peste tampoane 7600 mm, ampatament 3000 mm, greutatea 6.60 tone,
patru compartimente de cate 8 locuri fiecare.
5) Clasa III-a:
6 bucati devenite CFR 99.659, 99.660, 99.651, 99.652, 99.653, 99.654 seria C de culoare rosie, lungimea peste tampoane 7250 mm, ampatament 3.350 mm, greutatea 6.30 tone, doua compartimente a cate 18 locuri sau un compartiment de 40 locuri fiecare.
6) Vagoane de posta: 2 bucati devenite CFR 99.655, 99.656 seria Dp de culoare lemn natur, lungimea peste tampoane 6160 mm, ampatament 2900 mm,
greutatea 6.40 tone si capacitatea de incarcare de 5 tone.
7) Vagoane pentru bagaje si manipulatie: 7 bucati devenite CFR 99.667, 99.668, 99.669, 99.670, 99.671, 99.672, 99.673 de culoare rosie, lungimea peste tampoane 5580 mm, ampatament 2750 mm, greutatea 7.60 tone, capacitatea de incarcare 5 tone.
La acestea se adauga 298 vagoane de marfa, respectiv:
8 ) 220 vagoane acoperite: vagoane inchise pentru transportul cerealelor in vrac, cu autodescarcare, lungimea intre tampoane 5630 mm, ampatament 2800 mm, greutatea 5 tone, capacitatea de incarcare 6 tone.
9) 78 vagoane descoperite
10) 2 pluguri de zapada
Conform informatiilor pe care le detin pana in prezent, vagoanele de calatori proveneau de la urmatorii furnizori:
- Wright & Sons, Birmingham
- The Gloucester Waggon Company, Gloucester (ceea ce e foarte interesant, fiindca aceasta companie si-a inceput functionarea exact in 1860, cu un capital de 100.000 de £ si 120 de lucratori ca mana de lucru. Deci au lucrat pentru DBSR inca din primul an! Pana la sfarsitul anului, numarul lucratorilor crescuse la 360, s-au produs 313 vagoane iar in raportul directorilor publicat in februarie 1861 se anunta ca la sfarsitul anului s-a inregistrat un profit net de 434 £)
Vagoanele de marfa proveneau de la:
- Brown, Marshall's & Co, Saltley, Birmingham,
- The Gloucester Waggon Company, Gloucester
Multe dintre vagoane, atat cele de calatori cat si cele de marfa, fusesera cumparate in stare demontata, de kit
, aduse in cu vaporul in port si montate in atelierele Constanta.
Deci vagoanele de pasageri erau, cu toatele, 14 bucati, la care se mai adaugau inca sapte vagoane pentru bagaje si manipulatie.
Vagoanele de cereale erau mult mai multe decat vagoanele de pasageri. Deci trenurile DBSR trebuie sa fi fost cu siguranta mixte, iar intr-o garnitura se regaseau un vagon de clasa 1-a, unul combinat de clasa 1 si 2, unul de clasa 3-a si... muuulte vagoane de cereale
Fii atent insa ca poza e pe dos, daca o oglindesti o sa recunosti locul in care e facuta, la capatul digului de larg, poarta 1 de azi de intrare in port la Constanta