Peste putin timp cel mai lung tunel feroviar din lume va fi din nou in Europa
"Tunelul de bază Gotthard (GBT) este un tunel de cale ferată prin masivul elveţian Gotthard, care se construieşte începând din 1999; darea sa în folosinţă este planificată pentru anul 2017. Tunelul, care leagă Elveţia de Italia pe direcţia nord-sud, va fi format din 2 galerii principale paralele (pentru câte 1 cale de rulare) şi câteva tronsoane de legătură între ele. Galeria de vest măsoară 56,978 km, iar cea de est 57,091 km, acesta fiind cel mai lung tunel din lume. Lungimea totală a galeriilor inclusiv toate galeriile de legătură şi acces va fi de 153,5 km.
înainte de acest tunel, cel mai lung tunel din lume a fost tunelul Seikan din Japonia, cu 53,9 km.
A nu se confunda cu Tunelul Gotthard, tot numai feroviar, dat în folosinţă încă din anul 1882.
Printre avantajele tunelului se numără scurtarea cu o oră a duratei călătoriei între Zürich şi Milano (de la 3 h 40 min. la circa 2 h 40 min.). Trenurile rapide vor putea atinge viteze de 200 până la 270 km/h. De asemenea şi trenurile de marfă vor putea circula prin tunel cu o viteză mai mare. Printre altele tunelul va descongestiona circulaţia rutieră actuală din Tunelul rutier Gotthard (dat în folosinţă 1980, 16,3 km). Drumul prin tunelul de bază va fi mai scurt cu cca. 30 km, iar la traversarea Alpilor el va avea altitudinea de numai 550 m deasupra n.m..
Străpungerea celor 57 km ai galeriei de est a avut loc la 15 oct. 2010. Galeria de vest a fost străpunsă în anul 2011."
Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Tunelul_de_baz%C4%83_Gotthard
Tunelul Gotthard ââŹâ cel mai lung tunel din lume. Inginerii elveţieni au terminat de săpat în munte
Adrian Sava / 17 Oct 2010 14:24
Inginerii elveţieni au reuşit, sâmbătă, după 20 de ani de la începerea lucrărilor, finalizarea săpăturilor la tunelul Gotthard, care va fi cel mai lung tunel feroviar din lume.
Uriaşa maşină de forat ââŹĹžSissiââŹĹ, cu diametrul de peste 10 metri, a spart ultimul zid de rocă sămbătă, momentul fiind însoţit de aplauze şi focuri de artificii. ââŹĹžDe obicei, nu suntem nişte oameni foarte emoţionali, dar acum, că avem cel mai lung tunel din lume, suntemââŹĹ, a declarat Peter Fueglistaler, directorul oficiului elveţian pentru Transport.
La săparea tunelului, au fost folosite simultan opt maşini gigantice, de 3.000 de tone. Tunelul va fi dat în folosinţă în anul 2017, spun constructorii elveţieni. Trenurile de pasageri vor putea circula cu 250 km/h, în timp ce garniturile de marfă, cu 160 km/h, viteză de două ori mai mare decât cea cu care se circulă în prezent.
Tunelul Gothard, pentru care elveţienii au cheltuit circa 7,5 miliarde de euro, va detrona cu aproximativ trei kilometri tunelul japonez Seikan (53,8 km), care face legătura între insulele Honshu şi Hokkaido. Prin galerie vor putea trece circa 300 de trenuri din 2017
Lung de 57 de kilometri, tunelul a fost proiectat în anul 1947, ca o cale alternativă mai eficientă pentru transportul de marfă, în special între porturile Genova, din Italia, şi Rotterdam, din Olanda.
Tunelul feroviar prin masivul Gotthard (Elveţia) ar putea fi dat în folosinţă în 2016, cu un an înainte faţă de planul iniţial. Oficiul Federal al Transporturilor din Elveţia, constructorul ĂÂ AlpTransit Gotthard SA şi compania feroviară SBB au anunţat că depun toate eforturile pentru a lansa exploatarea regulată a tunelului la sfârşitul anului 2016.
Proiectul va reduce timpul de parcurs între Elveţia şi Italia şi va creşte volumul de marfă transportat.
Tunelul va avea o capacitate maximă de 7 trenuri pe oră pentru fiecare direcţie.