Am deschis acest subiect pentru a prezenta cronologic si pe scurt istoria constructiei celor mai lungi tunele feroviare din lume.
Daca primul tunel construit in Anglia pe linia Liverpool - Machester avea o lungime ce depasea cu putin 2 km realizat intre 1826 - 1830, dupa revolutia de la 1848 constructia de cai ferate si implict de tunele avea sa ia o amploare deosebita mai ales pe vechiul continent. In 1857 avea sa inceapa constructia primului tunel feroviar ce va depasi lungimea de 10 km realizat intre Franta si Italia pe sub muntele Frejus sau Mont -Cenis.
Si acum traducerea materialului gasit pe Wikipedia.
(Tunelul feroviar Frejus
( a nu se confunda cu Tunelul rutier Frejus)
Tunelul feroviar Frejus (uneori numit si Tunelul feroviar Mont-Cenis) leaga localitatea Modane (Franta) de Bardoneche (Italia) mai sus de Val de Suse, pe linia Culoz - Modane (frontiera), pentru partea franceza, cu
linia ce vine de la Frejus pentru partea italiana.
Istoric
La 31 august 1857, regele Victor - Emmanuel al II -lea de Savoia, ordona inceperea lucrarilor pentru saparea unui tunel feroviar, al carui studiu preliminar a fost realizat de Henri Maus. Lucrarile vor fi conduse de inginerul Germain Sommeiller. Primul put de foraj pentru galeria tunelului de sub Mont ââŹâ Cenis s-a realizat la Fourneaux (Maurienne) la 31 august 1857.
Simbolic, prima stanca smulsa muntelui Frejus a fost depusa la piciorul podului de la Culoz la 1 septembrie 1857.
Tunelul a fost inaugurat intre 17 si 19 septembrie 1871. Convoiul inaugural va pleca de la Torino spre Modane unde se va intalni cu ministrul Lucrarilor Publice din Franta, Victor Lefranc aflat in compania lui Ferdinand de Lesseps (constructorul canalului Suez). Aici a fost fixata o o placa aurita cu urmatoarea inscriptie:
"O munca herculeiana a permis fotarea Portii Infernului".
Astfel a avut loc deschiderea celui mai lung tunel feroviar din lume.
Strapungerea galeriei a fost realizata dupa un traseu riguros rectiliniu cu o lungime de 12 234 m. Dupa constructia galeriilor de racordare pentru fiecare extremitate a tunelului, necesare punerii in functiune, intreaga lucrare ava o lungime de 12 820 m. In 1881 in urma aparitiei de fisuri la portalul de intrare din nord, a fost construita o noua galerie de racordare mai lunga, fapt ce a condus la cresterea lungimii tunelului pana la 13 637 m ( repus in functiune la 16 august 1881).
Distrugerea celor doua portale de la intrarile in tunel de armata germana in retragere la 13 septembrie 1944, au necesitat lucrari importante care au dus la lungimea finala de 13 688 m, din care 6906 m pe teritoriul Frantei.
Tunelul Frejus si-a pastrat titlul ( de cel mai lung tunel feroviar din lume) pana la 1 iunie 1882, o data cu deschiderea tunelului feroviar Gothard lung de 15 km construit in Elvetia .)
Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Tunnel_ferroviaire_du_Fr%C3%A9jus
Daca primul tunel construit in Anglia pe linia Liverpool - Machester avea o lungime ce depasea cu putin 2 km realizat intre 1826 - 1830, dupa revolutia de la 1848 constructia de cai ferate si implict de tunele avea sa ia o amploare deosebita mai ales pe vechiul continent. In 1857 avea sa inceapa constructia primului tunel feroviar ce va depasi lungimea de 10 km realizat intre Franta si Italia pe sub muntele Frejus sau Mont -Cenis.
Si acum traducerea materialului gasit pe Wikipedia.
(Tunelul feroviar Frejus
( a nu se confunda cu Tunelul rutier Frejus)
Tunelul feroviar Frejus (uneori numit si Tunelul feroviar Mont-Cenis) leaga localitatea Modane (Franta) de Bardoneche (Italia) mai sus de Val de Suse, pe linia Culoz - Modane (frontiera), pentru partea franceza, cu
linia ce vine de la Frejus pentru partea italiana.
Istoric
La 31 august 1857, regele Victor - Emmanuel al II -lea de Savoia, ordona inceperea lucrarilor pentru saparea unui tunel feroviar, al carui studiu preliminar a fost realizat de Henri Maus. Lucrarile vor fi conduse de inginerul Germain Sommeiller. Primul put de foraj pentru galeria tunelului de sub Mont ââŹâ Cenis s-a realizat la Fourneaux (Maurienne) la 31 august 1857.
Simbolic, prima stanca smulsa muntelui Frejus a fost depusa la piciorul podului de la Culoz la 1 septembrie 1857.
Tunelul a fost inaugurat intre 17 si 19 septembrie 1871. Convoiul inaugural va pleca de la Torino spre Modane unde se va intalni cu ministrul Lucrarilor Publice din Franta, Victor Lefranc aflat in compania lui Ferdinand de Lesseps (constructorul canalului Suez). Aici a fost fixata o o placa aurita cu urmatoarea inscriptie:
"O munca herculeiana a permis fotarea Portii Infernului".
Astfel a avut loc deschiderea celui mai lung tunel feroviar din lume.
Strapungerea galeriei a fost realizata dupa un traseu riguros rectiliniu cu o lungime de 12 234 m. Dupa constructia galeriilor de racordare pentru fiecare extremitate a tunelului, necesare punerii in functiune, intreaga lucrare ava o lungime de 12 820 m. In 1881 in urma aparitiei de fisuri la portalul de intrare din nord, a fost construita o noua galerie de racordare mai lunga, fapt ce a condus la cresterea lungimii tunelului pana la 13 637 m ( repus in functiune la 16 august 1881).
Distrugerea celor doua portale de la intrarile in tunel de armata germana in retragere la 13 septembrie 1944, au necesitat lucrari importante care au dus la lungimea finala de 13 688 m, din care 6906 m pe teritoriul Frantei.
Tunelul Frejus si-a pastrat titlul ( de cel mai lung tunel feroviar din lume) pana la 1 iunie 1882, o data cu deschiderea tunelului feroviar Gothard lung de 15 km construit in Elvetia .)
Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Tunnel_ferroviaire_du_Fr%C3%A9jus