In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei.
Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Folosești un browser învechit. Se poate să nu afișeze situl acesta sau alte situri corect. Ar trebui să actualizezi sau să folosești un browser alternativ.
Vazand filmuletul tau, am zarit o drezina interesanta,un TV12 trecut pe sine si cum eram eu in criza de idei cum sa fac o drezina,PDI mi-a dat o sugestie,dar trebuia sa fac rost de o masina,mi-am adus aminte ca am o dubita volkswagen la 1/43 pe care vroiam sa o vand.Acum m-am razgandit,incerc sa o transform in drezina,chiar daca este un picut in afara gabaritului.
Filmul -nu singurul realizat de cei de la SWR Eisenbahn Romantik despre CF inguste din Romania - este mult peste tot ce am vazut in materie de documentare realizate in Romania, asa, cu muzica autohtona sau fara.
Cautati, ca se gaseste pe net, si pe cel facut acum vreo 10 ani in zona Viseului.
Sunt filme profi, turnate in stilul Travel Channel, din care noi nu avem decat de invatat despre propria noastra tara. Pana invatam noi sa facem un film despre noi il fac altii...asta e. Hai sa ne bucuram de pufaitul unei Mocanite si sa lasam niste discutii despre fundalul muzical in planul doi.
Eisenbahn Romantik a redactiei SWR este una din putinele emisiuni care dureaza de zeci de ani in Europa dedicate cailor ferate in general si trenurilor nostalgice - in speta locomotive cu abur - in special. Asa cum spune si catalin, nu este prima data cand ajung in Romania.
Unul din cele mai interesante reportaje a fost intr-o "noapte lunga" (transmisie pe tot parcursul noptii, la SWR si MDR) a lui Hagen von Orloff in care se arata constructia unei locomotive cu abur de la A la Z in anii 1920 la Maffei in München. Cum noi romanii din cand in cand avem si noroc, s-a intamplat ca respectiva locomotiva sa fie o 231.000 pentru CFR, asa ca am avut dreptul sa o vedem cum "creste" cu fiecare bulon si nit si la sfarsit se vedea o locomotiva la incercari si un Lz (Lokzug) cu 4 sau 5 231 ale CFR.
Varianta scurta a acestui documentar despre care vorbeste Horia este pe youtube. Minunat sa vezi cum aratau Pacificurile din seria a 2-a la iesirea din fabrica, fara adaugirile ulterioare.
Ce mi se pare formidabil in respectivul film este modul in care se construiau locomotivele in anii 1920 - existau aparate destul de performante pentru decupat piesele metalice sau pentru nituire, insa toate aveau nevoie de forta musculara pentru a fi deplasate sau manuite - pe scurt, era o munca extrem de fizica pentru mai multe sute de oameni, zece ore pe zi, de la 14 la 75 de ani. Vizionarea respectivului film ar da de gandit multora care acum stau in birou si cred ca muncesc din greu...
Un alt aspect care nu razbate in imaginile prezentate este atmosfera reala din fabrica, pe care eu am avut norocul si ocazia s-o cunosc la IMMR 16 Februarie din Cluj Napoca in anii "practicii in productie" intre 1975-1976, in perioada in care inca ei mai reparau in mod curent locomotive cu aburi.
In film, coloana sonora a filmului mut original este alcatuita din melodii de epoca. In realitate insa, in hala de cazangerie era un zgomot absolut asurzitor. In imagini puteti vedea mai multi muncitori in interiorul unui cazan, lucrand cu niste ciocane pneumatice la finisarea niturilor. Nici unul dintre ei nu pare sa poarte ceva pentru protectia urechilor. Va puteti imagina cum era sa fii bagat cu totul intr-o cutie de otel impreuna cu alti trei muncitori, fiecare cu un ciocan pneumatic in mana, ciocanind de zor in acea cutie de otel? Eu nu rezistam mai mult de cateva minute in hala de cazangerie, in timp ce unii lucrau acolo zi de zi. Si eram doar in hala, nu si in INTERIORUL cazanului!
Cum spune si Horia, cei care azi "muncesc din greu" la birou ar putea sa se mai gandeasca...
De remarcat faptul ca anumite tehnici si metode de lucru se pastreaza inca in zilele noastre, chiar si uneltele, mai putin sau mai mult modificate.
Alt fapt deosebit , amintit de Horia , este numarul de ore/om/ piesa.Oare cate mii de ore efective de lucru inghitea 231-ul nostru?
victorian,
pe un santier naval, in interiorul compartimentelor din cala, este cam aceeasi atmosfera din hala cazanelor , cu diferenta ca, protectiile auditive sunt obligatorii.